„Po elektromobilnoÅ›ci, kolejnÄ… wyraźnÄ…, ale też bardziej radykalnÄ… zmianÄ…, jest przejÅ›cie do bardziej inteligentnych, a w koÅ„cu autonomicznych pojazdów” - mówi Markus Duesmann, prezes zarzÄ…du AUDI AG. „Dla nas jazda autonomiczna jest kluczowym rozwiÄ…zaniem technicznym, które może sprawić, że ruch uliczny stanie siÄ™ bezpieczniejszy, a mobilność bardziej komfortowa i integrujÄ…ca różne grupy spoÅ‚eczne.” Audi, wraz z należącÄ… do Grupy Volkswagen firmÄ… programistycznÄ… CARIAD, intensywnie pracuje nad wprowadzeniem tego rozwiÄ…zania technicznego już w drugiej poÅ‚owie tej dekady.
Dla zyskania szerokiej akceptacji spoÅ‚ecznej jazdy autonomicznej niezbÄ™dna jest zarówno jej techniczna dojrzaÅ‚ość, jak i uporzÄ…dkowanie aspektów spoÅ‚ecznych z niÄ… zwiÄ…zanych. Poza ogólnymi warunkami prawnymi i politycznymi, kluczowe znaczenie dla nowych technologii, takich jak jazda autonomiczna, majÄ… ludzkie postawy. KierujÄ…c siÄ™ powyższymi zaÅ‚ożeniami, dziewiÄ™tnastu ekspertów - naukowców, polityków i ekonomistów, omówiÅ‚o gÅ‚ówne kwestie dotyczÄ…ce przyszÅ‚oÅ›ci jazdy autonomicznej, a wyniki zostaÅ‚y opublikowane przez inicjatywÄ™ &Audi Initiative w okoÅ‚o 70-stronicowym badaniu „SocAIty”.
Obraz przyszÅ‚oÅ›ci roku 2030: krajobraz mobilnoÅ›ci staje siÄ™ coraz bardziej zróżnicowany, podzielony na sektory i angażujÄ…cy coraz szersze grupy spoÅ‚eczne
Opublikowane wyniki badaÅ„ koncentrujÄ… siÄ™ na trzech kluczowych obszarach: rozdziaÅ‚ „Prawo i postÄ™p” dotyczy m.in. aktualnych pytaÅ„ dotyczÄ…cych odpowiedzialnoÅ›ci, podczas gdy „Relacje zaufania miÄ™dzy czÅ‚owiekiem a maszynÄ…” dotyczÄ… etycznego wymiaru autonomicznej jazdy. Z kolei „BezpieczeÅ„stwo sieciowe” odnosi siÄ™ do odpowiednich aspektów ochrony i bezpieczeÅ„stwa danych.
"Koniec koÅ„ców, rezultatem badaÅ„ jest obraz krajobrazu mobilnoÅ›ci, który w 2030 roku bÄ™dzie wyglÄ…daÅ‚ inaczej niż dziÅ›, ale poradzi sobie bez science fiction" - mówi Saskia Lexen, kierownik projektu &Audi Initiative w AUDI AG. „Audi chce wiÄ™c zdefiniować oczekiwania spoÅ‚eczne co do możliwoÅ›ci i granic technologii, kreujÄ…c jednoczeÅ›nie zaufanie do tego typu mobilnoÅ›ci."
Jednym z gÅ‚ównych wniosków pÅ‚ynÄ…cych z badania jest to, że krajobraz mobilnoÅ›ci w roku 2030 bÄ™dzie bardziej zróżnicowany i podzielony oraz że powstanie wiÄ™cej rozwiÄ…zaÅ„ w zakresie mobilnoÅ›ci, które bÄ™dÄ… dostosowane do konkretnych celów. Dodatkowo zwiÄ™kszy siÄ™ różnorodność form mikromobilnoÅ›ci, szczególnie w miastach. Popyt bÄ™dzie w coraz wiÄ™kszym stopniu determinowany przez lokalizacjÄ™ danej osoby. W dużych miastach już teraz coraz częściej dominujÄ… podobne potrzeby: miejsca takie jak Nowy Jork, Londyn i Szanghaj majÄ… porównywalne warunki i potrzeby w zakresie mobilnoÅ›ci, ale też w zakresie elastycznoÅ›ci i oczekiwaÅ„ klientów. WiÄ™kszość ekspertów postrzega USA jako siÅ‚Ä™ napÄ™dowÄ… technik autonomicznej jazdy. Niekoniecznie wszystkie nowe rozwiÄ…zania techniczne bÄ™dÄ… tam w pierwszej kolejnoÅ›ci rozwijane i wdrażane, ale z pomocÄ… kapitaÅ‚u i wiedzy eksperckiej z pewnoÅ›ciÄ… bÄ™dÄ… tam kreowane. „Stany Zjednoczone czÄ™sto przyjmujÄ… rolÄ™ inkubatora; wczeÅ›nie wytyczajÄ… nowe szlaki. Z drugiej strony w Chinach nowe technologie sÄ… czÄ™sto szybko wprowadzane i skalowane” - mówi Uta Karen Klawitter, szefowa dziaÅ‚u General Counsel Legal Services w AUDI AG.
Chiny sÄ… postrzegane jako pionier w dziedzinie skalowania i szerokiego dostÄ™pu do nowoczesnych technologii. PrzyczynÄ… tego jest determinowana przez paÅ„stwo rozbudowa infrastruktury oraz wysoki stopieÅ„ spoÅ‚ecznej akceptacji dla nowych technologii. Zdaniem ekspertów Niemcy i Europa, oprócz odgrywania ważnej roli rynków zbytu, bÄ™dÄ… za dziesięć lat przede wszystkim miejscem innowacji w zakresie technologii pojazdów i ich seryjnej produkcji. W zwiÄ…zku z tym europejskie regulacje dotyczÄ…ce praw konsumentów i ochrony danych bÄ™dÄ… miaÅ‚y wpÅ‚yw na warunki globalne i standardy produktów dla caÅ‚ej branży.
Akceptacja w dużej mierze zależy od osobistych doświadczeń
W 2030 r. mobilność bÄ™dzie w dużym stopniu charakteryzować siÄ™ nowym rodzajem ruchu mieszanego, w którym pojazdy autonomiczne bÄ™dÄ… spotykać siÄ™ z pojazdami prowadzonymi przez ludzi. Użytkownicy dróg bÄ™dÄ… siÄ™ stopniowo dostosowywać nawzajem i bÄ™dÄ… musieli nauczyć siÄ™ nowych zasad. Prognoza: ludzie bÄ™dÄ… potrzebowali czasu, by nawiÄ…zać dobrÄ… relacjÄ™ zaufania z autonomicznÄ… jazdÄ…, bo bÄ™dzie to znaczÄ…ca zmiana spoÅ‚eczna i kulturowa. „Tylko wzrost, którego oczekujemy w zakresie komfortu, bezpieczeÅ„stwa i dostÄ™pnoÅ›ci, bÄ™dzie wystarczajÄ…co uzasadniaÅ‚ potrzebÄ™ akceptacji i zaufania do nowej technologii” - mówi ekspert Hiltrud Werner, czÅ‚onek zarzÄ…du Volkswagen AG odpowiedzialna za integralność i obszar prawny.
Koncepcje mobilnoÅ›ci oparte na tworzeniu sieci i przekazywaniu danych, mogÄ… mieć nie tylko potencjaÅ‚ bardziej wydajnego, a tym samym bardziej zrównoważonego pod wzglÄ™dem ekologicznym ruchu drogowego, ale również ogromny wpÅ‚yw spoÅ‚eczny. Obejmuje to nowe usÅ‚ugi, które sÄ… zorientowane na ludzkie potrzeby i, w idealnym ukÅ‚adzie, prowadzÄ… do nowej formy mobilnoÅ›ci, bardziej integrujÄ…cej i bardziej spoÅ‚ecznej. „Chodzi również o lepszy dostÄ™p do mobilnoÅ›ci. Mobilność jest bowiem kluczem do dostÄ™pu do miejsc pracy, opieki medycznej, czystej żywnoÅ›ci i tak dalej” - dodaje ekspert Huei Peng, profesor inżynierii mechanicznej i dyrektor Mcity na Uniwersytecie Michigan.
Unikanie wypadków i ryzyka, a nie sztuczne eksperymenty myÅ›lowe
„Jakich sytuacji unikać w pierwszej kolejnoÅ›ci? JeÅ›li w ten sposób bÄ™dziemy ustalać porzÄ…dek, daleko nie zajedziemy” - zauważa Christoph Lütge, dyrektor Instytutu Etyki Sztucznej Inteligencji na Uniwersytecie Technicznym w Monachium. Zmaganie siÄ™ z dylematami w sytuacjach wypadków jest nieuniknione dla zrozumienia etycznych aspektów autonomicznej jazdy. Jednak dyskusja na ten temat jest czÄ™sto emocjonalna i, z perspektywy niektórych ekspertów, zideologizowana w oparciu o wzglÄ™dy bezpieczeÅ„stwa i etyki.
Z tego powodu eksperci sÄ… zgodni, że kolejnym ważnym krokiem jest jasne zdefiniowanie podstaw etycznych w oparciu o realistyczne sytuacje oraz podjÄ™cie rzeczywistych wyzwaÅ„ i pytaÅ„, z którymi muszÄ… siÄ™ zmierzyć firmy i prawodawcy.
&Audi Initiative
Audi stworzyÅ‚o inicjatywÄ™ &Audi Initiative w roku 2015. Producent chce jÄ… wykorzystać do stymulowania interdyscyplinarnej wymiany poglÄ…dów, badaÅ„ i doÅ›wiadczeÅ„ z szeroko pojÄ™tej dziedziny nowych technologii, takich jak sztuczna inteligencja i autonomiczna jazda. Dodatkowo, ma ona wspierać pozytywnÄ… akceptacjÄ™ nowych technologii w dÅ‚uższej perspektywie czasowej i definiować oczekiwania spoÅ‚eczne dotyczÄ…ce możliwoÅ›ci i ograniczeÅ„ z tym zwiÄ…zanych. Celem &Audi Initiative w badaniu „SocAIty” byÅ‚o przyczynienie siÄ™ do publicznej debaty na temat autonomicznej jazdy i jej odpowiedzialnego zastosowania w mobilnoÅ›ci przyszÅ‚oÅ›ci.