Pierwszy Super Cub C100 miał premierę w 1958 roku, na 10-lecie istnienia Hondy. Zaprojektowany przez Soichiro Hondę i jego wieloletniego partnera biznesowego Takeo Fujisawę, miał prosty cel: „dawać właścicielom radość, wynikającą z codziennej użyteczności”.
Prawie 60 lat później, w 2017 roku, z taśmy produkcyjnej zjechał 100-milionowy Super Cub, dzięki czemu stał się on najpopularniejszym pojazdem mechanicznym na świecie. W ciągu tych lat proste atrybuty modelu Super Cub – styl, niezawodność, oszczędność i funkcjonalność – nigdy nie wyszły z mody, a pojazdy tej klasy osiągnęły cel, jaki postawili Soichiro i Takeo – dać ludziom mobilność i sprawić, aby z tej mobilności korzystali.
Do tej pory, najnowszy model - Super Cub C110 - był dostępny w Japonii, gdzie zyskał zaufanie jako pojazd użytkowy, m.in. w służbie poczty japońskiej, cieszył się też popularnością w Azji Południowo-Wschodniej, gdzie znalazł zastosowanie jako prywatny środek transportu w gospodarstwach domowych.
Honda, świadoma preferencji grupy miejskich motocyklistów – zarówno młodszych, jak i bardziej dojrzałych – szukających maszyn inspirowanych stylem retro, przekonujących autentycznym stylem, prezentuje motocykl Super Cub C125. Jest to ewolucja legendarnej maszyny, otwierająca kolejny rozdział w długiej historii modelu, zaprojektowana dla współczesnego mieszkańca ruchliwego miasta.
Pan Tadamasa Maeda - Szef projektu Super Cub C125:
„Znamy naszych klientów, mężczyzn i kobiety, traktujemy ich upodobania poważnie i chcemy, aby nasz nowy Super Cub C125 wzbogacił ich styl życia. Jego ponadczasowa stylistyka wyraża realną wartość i uniwersalność, a my dodaliśmy silnikowi nowy zakres osiągów, a podwoziu nowe zdolności, poprawiające prowadzenie. Podobnie jak nasz założyciel, uważamy że największą radością jest odgrywanie pozytywnej roli w codziennym życiu, a nagrodą – szeroki uśmiech na twarzy wszystkich właścicieli Super Cub-ów, w różnych zakątkach, do których dojadą.”
Opis modelu
Super Cub C125 pisze nowy rozdział w wyjątkowej historii pojazdu, który dzięki uniwersalnemu urokowi, znalazł klientów w ponad 160 krajach, a przy tak rozpoznawalnym wyglądzie był to pierwszy pojazd w Japonii, którego sylwetka otrzymała ochronę prawną jako znak towarowy 3D.
Chociaż jego wygląd nie odbiega od klasycznego wzorca, podniesiona moc i moment obrotowy „studwudziestkipiątki” pomagają mu dojeżdżać i startować ze świateł na czele miejskiego peletonu. Automatyczne sprzęgło odśrodkowe doczekało się również udoskoneń, aby sprostać wyższej mocy i zapewnić wyjątkowo płynną, cichą zmianę biegów.
Również stalowa rama została zoptymalizowana pod kątem wyważenia i sztywności, co pozwoliło zachować motocyklowi dziedziczoną po poprzednikach funkcjonalność. Podniesione zawieszenie przednie i tylne, 17-calowe, aluminiowe koła i przedni hamulec tarczowy, zapewniają komfortową, spokojną jazdę i odpowiednią siłę hamowania. Pełne oświetlenie LED i bezkluczykowy system Honda Smart Key to dodatkowe elementy nowoczesnego stylu i wygody na codzień.
Perłowy lakier podkreśla atuty motocykla Super Cub C125 i będzie dostępny w następujących opcjach:
Pearl Niltava Blue
Pearl Nebula Red
Stylistyka i podwozie
-
Subtelna ewolucja klasycznie prostego i ponadczasowego stylu Super Cub oraz pełne oświetlenie LED
-
Łatwość w eksploatacji, wygodna pozycja kierowcy, płynna, stabilna praca podwozia
-
Podniesione zawieszenie, 17-calowe koła z przodu i z tyłu, hamulce tarczowe z przodu; jednokanałowy ABS
-
Bezkluczykowy system Honda Smart Key z funkcją „odpowiedz” (answer-back) zapewnia wygodę na co dzień
Projektantom Super Cub 125 towarzyszyło jedno słowo: uniwersalność, które w praktyce oznacza, że ich motocykl musiał być łatwy w użyciu dla jak najszerszego grona klientów. Kluczem do tej „poręczności” jest rozwinięcie „sylwetki w kształcie litery S”, która biegnie od przestrzeni pomiędzy podnóżkami do tylnego błotnika, ułatwiając wsiadanie i zsiadanie.
Wszystkie detale wykonano pamiętając o wysokiej jakości, a zaprojektowano w sposób klarowny, z elegancką równowagą pomiędzy gładkimi, delikatnie wygiętymi elementami sylwetki i ostro narysowaną krawędzią owiewek nóg oraz końcówkami przedniego i tylnego błotnika. Tylny błotnik jest wykonany z cienkiej blachy, a nie z tworzywa sztucznego, co pozwoliło zachować „sylwetkę w kształcie litery S”.
Kluczowym elementem Super Cub od pierwszego modelu jest układ „unit”, który optycznie łączy w jedną spójną całość: widelec, kierownicę i owiewki. W pierwowzorze kierownica, ukształtowana tak, aby przypominała skrzydła ptaka, była wabikiem, podnoszącym walory w salonach sprzedaży. Zachowała swój kształt i w nowym Super Cub C125 – ze stalową kierownicą, ukrytą pod zwężającą się epoksydową obudową, na której znalazły się zegary i przełączniki.
Manetki są umieszczone w naturalnej, poręcznej pozycji, co przyczynia się do łatwości z jaką manewruje się motocyklem, a przy okazji zapewnia doskonałą widoczność do przodu i dookoła. Komfort podnosi siedzenie, wykonane z grubszej, bardziej sprężystej pianki poliuretanowej niż wykorzystana w modelu C110, a także jego zwężenie w przedniej części, ułatwiające kierowcy podparcie nogami na postoju.
Nowoczesne, skuteczne oświetlenie wykonano w technologii LED, natomiast instrumenty z dwoma zegarami oddzielonymi podwójnymi chromowanymi pierścieniami, uzupełniają ogólny zamysł projektu. Zewnętrzny pierścień tworzą: analogowy prędkościomierz ze wskazówką i kontrolki ostrzegawcze, w wewnętrznym umieszczono dyskretny, cyfrowy wyświetlacz.
Nowoczesnym dodatkiem jest bezkluczykowy system Honda Smart Key; wrzucasz go do kieszeni i o nim zapominasz, a twój Super Cub C125 jest zawsze gotów odjechać, kiedy go dosiadasz. Kluczyk steruje też immobilizerem, będącym dodatkowym element odstraszającym złodziei. Jest wyposażony w funkcję „odpowiedz” (‘answer back’), dzięki której motocykl zamruga światłami po naciśnięciu przycisku, aby ułatwić znalezienie pojazdu na przepełnionym parkingu. Ukłonem w stronę protoplastów serii i historii Hondy jest klasyczne, trójwymiarowe logo ‘Old Wing’ na breloku kluczyka Smart Key.
Być może nie wiecie, ale łatwa obsługa, będąca zawsze wielką zaletą motocykli Super Cub, stała się inspiracją dla zespołu Beach Boys, który w latach 60. wylansował piosenkę „Moja mała Honda” (‘My little Honda’). Inżynierowie Hondy, pragnąc zachować stonowany charakter Super Cub, ale podnieść parametry do poziomu klasy 125 cm3, obrali jako punkt wyjścia stalową ramę szkieletową modelu C110. Sztywność w okolicach główki ramy i punktów mocowania silnika została odpowiednio dobrana, aby sprostać osiągom silnika o większej pojemności, podczas gdy kierownica i siedzenie są teraz montowane elastycznie. Podnóżki mają również gumowe wstawki.
Kąt pochylenia główki ramy i wyprzedzenie wynoszą 26.5°/71 mm, przy rozstawie osi 1245 mm. Masa pojazdu z płynami wynosi 109 kg. Z przodu zastosowano widelec teleskopowy o skoku 100 mm, z tyłu dwa amortyzatory 84 mm, tłumiące nierówności (10/19 mm więcej niż w C110), a eleganckie 17-calowe aluminiowe koła poprawiają stabilność i precyzję kierowania. Motocykl wyjeżdża na oponach bezdętkowych w rozmiarze 70/90-17 z przodu i 80/90-17 z tyłu. Umieszczona z przodu tarcza o średnicy 220 mm współpracuje z jednotłokowym zaciskiem hamulcowym, tylną oś wyhamowuje bęben o średnicy 130 mm.
Silnik
Prosty, solidny, niezawodny i ekonomiczny; silnik Super Cub C125 w pigułce. Chłodzony powietrzem, dwuzaworowy silnik SOHC z wtryskiem paliwa, o pojemności skokowej 125 cm3 doczekał się kosmetycznego make-upu w postaci matowych, metalicznych wykończeń i chromowanych detali, co dodało mu elegancji, ale także kilku wewnętrznych udoskonaleń podnoszących kulturę pracy.
Silnik jest cichszy, dzięki zastosowaniu śrubowej przekładni głównej i bardziej precyzyjnych łożysk wału. Dodano łożyska do bębna wybieraka przekładni, aby ułatwić zmianę biegów; zastosowano gumowe wykończenie dźwigni zmiany biegów (również w celu zmniejszenia hałasu), a nowe tuleje amortyzatora sprzęgła zmniejszają stukanie podczas zmiany biegów.
Średnica cylindra i skok tłoka, to 52.4 x 57.9 mm, stopień sprężania wynosi 9.3:1. Moc maksymalną 9,6 KM (7,1 kW) silnik rozwija przy 7500 obr./min., maksymalny moment obrotowy 10,4 Nm osiąga przy 5000 obr/min. Krzywe mocy i momentu obrotowego są liniowe, z pożądanym wybrzuszeniem w zakresie od średnich do maksymalnych obrotów. Skrzynia biegów manualna 4-biegowa i – zgodnie z tradycją Super Cub – zmiany biegów odbywają się za pośrednictwem automatycznego sprzęgła odśrodkowego, bez potrzeby stosowania dźwigni sprzęgła.
Silnik Super Cub C125 osiąga spalanie 1,5 l/100km (zgodnie z cyklem pomiarowym WMTC), dając zasięg ok. 245 km na jednym zbiorniku, który mieści 3,7 litra paliwa.
Dane techniczne
SILNIK
|
|
Typ
|
Chłodzony powietrzem, SOHC, czterosuwowy, 2 zawory na cylinder
|
Pojemność skokowa
|
125 cm3
|
Średnica cylindra x skok tłoka
|
52,4 x 57,9 mm
|
Stopień sprężania
|
9.3:1
|
Moc maksymalna
|
9,6 KM (7,1 kW) przy 7500 obr./min.
|
Maks. moment obrotowy
|
10,4 Nm przy 5000 obr./min.
|
Pojemność układu smarowania
|
1,0 litr
|
SYSTEM PALIWOWY
|
|
Zasilanie
|
PGM-FI elektroniczny wtrysk paliwa
|
Pojemność zbiornika paliwa
|
3,7 litra
|
Zużycia paliwa
|
1,5 l/100km (wg cyklu pomiarowego WMTC)
|
INSTALACJA ELEKTRYCZNA
|
|
Rozrusznik
|
Elektryczny
|
Akumulator
|
12 V - 3,5 AH
|
UKŁAD PRZENIESIENIA NAPĘDU
|
|
Typ sprzęgła
|
Mokre, wielopłytkowe, automatyczne sprzęgło odśrodkowe
|
Typ skrzyni biegów
|
4-biegowa
|
RAMA
|
|
Typ
|
Rama stalowa typu backbone
|
PODWOZIE
|
|
Wymiary (dł. x szer. x wys.)
|
1915 x 720 x 1000 mm
|
Rozstaw osi
|
1245 mm
|
Kąt pochylenia kolumny
|
26.5°
|
Wyprzedzenie
|
71 mm
|
Wysokość siedziska
|
780 mm
|
Prześwit
|
125 mm
|
Promień zawracania
|
2,0 m
|
Masa własna
|
109 kg
|
ZAWIESZENIE
|
|
Przednie
|
Widelec z amortyzatorami 26 mm
|
Tylne
|
Podwójny amortyzator
|
KOŁA
|
|
Przednie
|
Aluminiowe 10-ramienne
|
Tylne
|
Aluminiowe 10-ramienne
|
Opona przednia
|
70/90-17M/C 48P
|
Opony tylne
|
80/90-17M/C 50P
|
HAMULCE
|
|
Przednie
|
Pojedyncze pływające tarcze 220 mm
|
Tylne
|
Bębny 130 mm
|
OŚWIETLENIE
|
|
Reflektory
|
LED
|
Światła tylne
|
LED
|
* Wszystkie dane techniczne mogą ulec zmianie bez powiadomienia.
** Należy pamiętać, że podane liczby to wyniki uzyskane przez firmę Honda w standardowych warunkach testowania, zalecanych przez WMTC. Testy są prowadzone na hamowni, z wykorzystaniem standardowej wersji modelu z kierowcą bez pasażera i dodatkowego wyposażenia. Rzeczywiste zużycie paliwa może się różnić w zależności od sposobu jazdy i konserwacji pojazdu, warunków pogodowych, warunków na drodze, ciśnienia w oponach, zainstalowanych akcesoriów, ładunku, wagi kierowcy i pasażera oraz innych czynników.