Dwóch profesjonalnych kierowców, ponad 3 000 km testów i gÅ‚ówny cel - gwarancja sportowej przyjemnoÅ›ci z jazdy najnowszym samochodem marki CUPRA. Oto w jaki sposób Gené i Ekström przyczynili siÄ™ do stworzenia pierwszego w peÅ‚ni elektrycznego samochodu marki.
- Samochody wyÅ›cigowe sÄ… inspiracjÄ… dla wszystkich modeli CUPRY, a tymi, którzy jeżdżą nimi najlepiej sÄ… kierowcy wyÅ›cigowi – wyznaje Marta Almuni, Dyrektor Techniczny ds. Rozwoju CUPRY Born. - Chcemy, aby nasze samochody byÅ‚y precyzyjne i dynamiczne. To cechy, które zawodowi kierowcy potrafiÄ… bardzo dobrze rozpoznać, dlatego korzystamy z ich doÅ›wiadczenia i porad w kwestiach, nad którymi musimy popracować.
Lepsze prowadzenie
Zbieranie tego doÅ›wiadczenia rozpoczÄ™to jeszcze przy opracowywaniu Formentora. To częściowo na nim CUPRA chciaÅ‚a oprzeć wizjÄ™ pierwszego w peÅ‚ni elektrycznego pojazdu marki. Rola Ekströma w tym procesie polegaÅ‚a na doprowadzeniu samochodu do granic możliwoÅ›ci i przekazaniu swoich spostrzeżeÅ„ inżynierom.
- My, kierowcy, pochodzimy ze Å›wiata, w którym nie ma rzeczy niemożliwych. JesteÅ›my w stanie zasugerować inżynierom takie zmiany, dziÄ™ki którym samochód stanie siÄ™ bardziej interesujÄ…cy pod wzglÄ™dem doÅ›wiadczeÅ„ z jazdy dla klientów marki – podsumowuje Jordi Gené.
Od zamarzniętego jeziora po tor wyścigowy
We wczesnych fazach prac nad modelem, kierowcy sprawdzali samochód na najbardziej wymagajÄ…cych terenach m.in. w Laponii.
- Suchy, mokry i oblodzony asfalt, żwir, Å›nieg, droga gruntowa i Å›liskie nawierzchnie. ZadbaliÅ›my o to, aby samochód radziÅ‚ sobie w każdych warunkach – wyjaÅ›nia Ekström. - CUPRA Born jest tak wszechstronna, że znajdzie entuzjastów w każdej grupie kierowców, od tych najbardziej ostrożnych, po tych szukajÄ…cych maksymalnej przyjemnoÅ›ci z jazdy.
Aby uzyskać oczekiwane wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci jezdne w modelu Born zastosowano zawieszenie adaptacyjne DCC (Dynamic Chassis Control), które można natychmiast przeÅ‚Ä…czyć do trybów: Range, Comfort, Performance, Individual bÄ…dź CUPRA, zgodnie z potrzebami kierowcy. Kolejnym wynikiem pracy zespoÅ‚owej jest system e-Boost. Jak tÅ‚umaczy Almuni, jest to aktywacja dodatkowej mocy, którÄ… można wykorzystać w trybie CUPRA. Ta opcja zapewnia dodatkowe 27 KM w wybranym momencie pomiÄ™dzy 80 a 120 km/h i bÄ™dzie dostÄ™pna w wersji 204 KM w 2022 roku, dziÄ™ki czemu samochód zyska moc wyjÅ›ciowÄ… 231 KM (170 kW).
Precyzja przede wszystkim
Innym obszarem, nad którym pracowano z udziaÅ‚em obu kierowców jest ukÅ‚ad kierowniczy.
- Gdy po raz pierwszy chwyciÅ‚em kierownicÄ™ pokonywanie zakrÄ™tów byÅ‚o trudne, ale teraz, dziÄ™ki progresywnemu ukÅ‚adowi kierowniczemu, udaÅ‚o nam siÄ™ dodać wrażenia z jazdy w 100% – dodaje Gené.
Poza mocÄ… i ukÅ‚adem kierowniczym eksperci wyÅ›cigowi przyjrzeli siÄ™ również hamulcom. DziÄ™ki ich sugestiom zwiÄ™kszono powierzchniÄ™ pedaÅ‚u, co poprawiÅ‚o komfort hamowania oraz skróciÅ‚o jego drogÄ™.
CUPRA Born – dane techniczne:
Moc wyjściowa:
150 KM (110 kW)
204 KM (150 kW) – dostÄ™pny w zestawie e-Boost – 231 KM (170 kW)
Zestaw e-Boost:
77 kWh – 7.0 s przyspieszenie (0-100 km/h) – zakres ok. 540 km
58 kWh – 6.6 s przyspieszenie (0-100 km/h) – zakres ok. 424km