Wyrafinowany i odważnie stylizowany nowy flagowy SUV Forda dla Europy oferuje godne takiego pojazdu technologie, w tym między innymi:
- Active Noise Control (aktywna kontrola haÅ‚asu), która dziaÅ‚a podobnie jak sÅ‚uchawki likwidujÄ…ce haÅ‚as poprzez wysyÅ‚anie dźwiÄ™ków przeciwnych do tych, które nie powinny docierać do wnÄ™trza.
- Pre-Collision Assist + Pedestrian Detection (system zapobiegania kolizjom z systemem wykrywania pieszych, który jest w stanie autonomicznie wyhamować samochód, by uniknąć kolizji z innym pojazdem lub nawet z pieszym. Ford Adaptive Steering (adaptacyjny ukÅ‚ad kierowniczy), który automatycznie dostosowuje przeÅ‚ożenie ukÅ‚adu kierowniczego do prÄ™dkoÅ›ci jazdy, uÅ‚atwiajÄ…c manewrowanie i zwiÄ™kszajÄ…c jego precyzjÄ™.
Nowy Ford Edge wyznacza w swojej klasie wyższe standardy przestrzeni wewnÄ™trznej. Subtelnie zaprojektowane wnÄ™trze w caÅ‚oÅ›ci wykonano z materiaÅ‚ów wysokiej klasy, zadbano też o komfort i funkcjonalność, miÄ™dzy innymi stosujÄ…c podgrzewane i wentylowane przednie fotele, czy panoramiczny dach.
Ford Edge zostaÅ‚ opracowany tak, by zmniejszyć stres zwiÄ…zany z jazdÄ… w mieÅ›cie, jak i poza nim, a to dziÄ™ki wyrafinowanym systemom uÅ‚atwiajÄ…cym parkowanie, które potrafiÄ… zlokalizować miejsce do zaparkowania samochodu i je zająć, a także siÄ™ z niego wydostać, bez potrzeby dotykania kierownicy. SzerokokÄ…tna przednia kamera Front Wide-View Camera pozwala zobaczyć na zakrÄ™tach to, czego jeszcze nie widać zza kierownicy, co nie tylko zmniejsza stres kierowcy, ale realnie pomaga w unikaniu potencjalnych kolizji; a inteligentny napÄ™d wszystkich kóÅ‚ Intelligent All Wheel Drive,bÄ™dÄ…cy wyposażeniem standardowym samochodu, optymalizuje jego zachowanie na Å›liskiej nawierzchni. Mocne i oszczÄ™dne silniki wysokoprężne zużywajÄ…ce jedynie 5,8 litra oleju napÄ™dowego na 100 km, przy emisji CO2* wynoszÄ…cej149 g/km sprawiajÄ…, że eksploatacja dużego i luksusowego SUV-a o mocy siÄ™gajÄ…cej 210 KM staje siÄ™ bardziej przystÄ™pna, niż kiedykolwiek wczeÅ›niej.
„Przestronny i bardzo nowoczesny Ford Edge jest odpowiedziÄ… na potrzeby naszych europejskich klientów oczekujÄ…cych na Forda SUV mierzÄ…cego w klasÄ™ wyższÄ…” - przypomina Roelant de Waard, wiceprezes Ford of Europe odpowiedzialny za marketing, sprzedaż i serwis. „OferujÄ…c wyjÄ…tkowo odważny, dominujÄ…cy wyglÄ…d, bogate wyposażenie, w tym inteligentny napÄ™d na wszystkich kóÅ‚, Edge sprawia, że zaawansowane technologie i jakość segmentu premium stajÄ… siÄ™ Å‚atwiej dostÄ™pne dla wciąż rosnÄ…cej grupy europejskich nabywców samochodów SUV.”
Ford planuje sprzedaż samochodów SUV w Europie na poziomie przekraczajÄ…cym 200 tysiÄ™cy pojazdów – co oznacza 200-procentowy wzrost w porównaniu do roku 2013. Apetyt klientów na samochody SUV wciąż roÅ›nie; w ubiegÅ‚ym roku segment pojazdów SUV staÅ‚ siÄ™ po raz pierwszy segmentem najlepiej sprzedajÄ…cych siÄ™ samochodów w Europie, ze wzrostem 24% rok do roku. Rejestracje pojazdów w segmencie Å›redniej wielkoÅ›ci SUV, do których zaliczany jest Edge, wzrosÅ‚y o 42% w stosunku rok do roku.**
Projekt z materiaÅ‚ami w roli gÅ‚ównej
Harmonijny projekt, wysokiej jakoÅ›ci materiaÅ‚y oraz najnowoczeÅ›niejszy styl wnÄ™trza oznaczajÄ…, że Ford Edge informuje o swojej przynależnoÅ›ci do segmentu premium natychmiast po otwarciu drzwi. Detale funkcjonalne, jak klamki drzwiowe, elementy sterowania na kierownicy, kratki wentylacyjne i uchwyty na napoje sÄ… oprawione w satynowane metalizowane ramki, a konsola centralna wykoÅ„czona jest w stylowej fortepianowej czerni. MiÄ™kkie w dotyku materiaÅ‚y zastosowano na elementy wnÄ™trza, których zwykle dotykajÄ… pasażerowie. Wysokiej jakoÅ›ci skórÄ… pokryto podÅ‚okietnik, kierownicÄ™ i gaÅ‚kÄ™ dźwigni zmiany biegów.
Jednolita deska rozdzielcza z konsolÄ… Å›rodkowÄ… wydobywajÄ… siÄ™ pÅ‚ynnie spod przedniej szyby, przechodzÄ…c Å‚agodnie w konsolÄ™ Å›rodkowÄ… z wystarczajÄ…cÄ… iloÅ›ciÄ… miejsca na schowanie za niÄ… skÅ‚adanej parasolki i dalej wlewajÄ… siÄ™ miÄ™dzy przednie fotele. Panel przyrzÄ…dów zaprojektowano i wykonano z takich materiaÅ‚ów, by sprawić wrażenie, że wtapia siÄ™ on w przednie drzwi, tworzÄ…c efekt wnÄ™trza Å‚agodnie i pÅ‚ynnie otaczajÄ…cego użytkownika. Pasażerowie mogÄ… wybrać jeden z siedmiu kolorów oÅ›wietlenia LED dla przedniej i tylnej podÅ‚ogi oraz podÅ›wietlenia schowków.
SzczegóÅ‚om siedzeÅ„ i wnÄ™trza nadano odrÄ™bnych cech w każdej z trzech wersji wyposażenia: Trend, Titanium i Sport. Skórzana tapicerka oferowana jest trzech różnych schematach kolorystycznych, by dopasować samochód do upodobaÅ„ klienta. DostÄ™pne kolory, to czarny (Ebony), kremowy (Ceramic) oraz gÅ‚Ä™boki brÄ…zowy (Cognac).
Siedzenia w modelu Sport można zamówić w wykonaniu z kombinacji skóry i wysokiej jakoÅ›ci ekologicznego zamszu Miko®-Dinamica, akcentujÄ…cego podparcia boczne, które nadajÄ… fotelom sportowy wyglÄ…d. Ta sama konstrukcja i materiaÅ‚y wykorzystywane sÄ… z przodu i z tyÅ‚u, aby zapewnić identycznÄ… jakość podróży wszystkim pasażerom. PodÅ›wietlone logo Edge umieszczono na przednich listwach progowych w wersjach Titanium i Sport.
Komfort i funkcjonalność
Luksusowe opcje wykoÅ„czenia tapicerki obejmujÄ… podgrzewanie przednich i tylnych skórzanych siedzeÅ„, co zwiÄ™ksza komfort zimowych podróży, a także przydatna latem wentylacja foteli przednich, polegajÄ…ce na skierowaniu powietrza schÅ‚odzonego w klimatyzatorze przez perforacje w skórzanej tapicerce foteli.
Klientów, którzy ceniÄ… sÅ‚oneczny nastrój w swoich samochodach, szczególnie ucieszy ogromny panoramiczny dach z dwoma dużymi szklanymi panelami, który dodaje przestronnoÅ›ci, otwartoÅ›ci i przewiewnoÅ›ci caÅ‚emu wnÄ™trzu samochodu. Przedni szklany panel przesuwa siÄ™ do tyÅ‚u, otwierajÄ…c dach na powierzchni trzykrotnie wiÄ™kszej od konwencjonalnego okna dachowego. Dach zapewnia ciszÄ™ i pozostaje wodoszczelny, nawet po otwarciu do poÅ‚ożenia wentylacyjnego, a konstrukcja dachu zapobiega przeciekaniu wody do wnÄ™trza pojazdu nawet, jeÅ›li szklany panel uchylony jest podczas silnej ulewy. Przesuwana elektrycznie osÅ‚ona przeciwsÅ‚oneczna dachu może być wykorzystywana do zakrycia panoramicznego szklanego dachu lub osÅ‚oniÄ™cia wnÄ™trza podczas postoju w silnym Å›wietle sÅ‚onecznym.
Każdy cal wnÄ™trza zostaÅ‚ wykorzystany, by jak najlepiej zagospodarować dostÄ™pnÄ… przestrzeÅ„. Komfortowi podróży na tylnym siedzeniu sprzyja najwiÄ™ksza w klasie odlegÅ‚ość miÄ™dzy siedziskiem i dachem wynoszÄ…ca 1023 mm oraz analogicznie najwiÄ™ksza szerokość wnÄ™trza na wysokoÅ›ci ramion, wynoszÄ…ca 1536 mm – to nawet wiÄ™cej, niż oferujÄ… wiÄ™ksze gabarytowo pojazdy konkurencji, w tym Audi Q7 i Volkswagen Touareg. Z przodu kierowca i pasażer majÄ… do dyspozycji przestrzeÅ„ również należącÄ… do najlepszych w tej klasie pojazdów.
Elektroniczny przycisk hamulca postojowego zastÄ™pujÄ…cy konwencjonalnÄ… dźwigniÄ™ hamulca pomógÅ‚ zmaksymalizować przestrzeÅ„ w konsoli Å›rodkowej, w której mieszczÄ… siÄ™ regulowane uchwyty na napoje oraz gÅ‚Ä™boki schowek oferujÄ…cy dość miejsca, by umieÅ›cić tam książki, zabawki, czy tablet. Jeszcze wiÄ™kszy uchylny schowek znajduje siÄ™ pod deskÄ… rozdzielczÄ…, a kolejny schowek umieszczono w górnej części deski rozdzielczej po stronie pasażera.
Pojemność bagażowa wynoszÄ…ca 1847 litrów po zÅ‚ożeniu tylnych siedzeÅ„, jest jednÄ… z najwiÄ™kszych w tym segmencie pojazdów, a dodatkowe schowki znajdujÄ… siÄ™ rejonie nadkoli. Nawet na obwodzie koÅ‚a zapasowego zastosowano wyjmowane lekkie koszyki z polistyrenu, które Å‚atwo wsunąć na miejsce, wykorzystujÄ…c przestrzeÅ„ w której inne samochody wożą tylko powietrze.
Istotne udoskonalenia
Trójstopniowa eliminacja haÅ‚asów i drgaÅ„ pozwoliÅ‚a inżynierom na uzyskanie bardziej wyrafinowanych i relaksujÄ…cych warunków podróży Fordem Edge.
Pierwszy stopień redukcji hałasu obejmował:
- opracowanie sztywnej struktury nadwozia, co zminimalizowało drgania skrętne,
- optymalizacjÄ™ ukÅ‚adu napÄ™dowego w celu redukcji haÅ‚asów towarzyszÄ…cych pracy silnika z zapÅ‚onem samoczynnym,
- dostrojenie układu dolotu powietrza i układu wydechowego, by zminimalizować hałas przedostający się do wnętrza.
NastÄ™pnie inżynierowie skupili siÄ™ na odizolowaniu wnÄ™trza od haÅ‚asów aerodynamicznych pochodzÄ…cych z kóÅ‚ i z ukÅ‚adu napÄ™dowego:
- w podwoziu zastosowano osłony aerodynamiczne, odpowiednio zoptymalizowano przedni zderzak, osłony lusterek zewnętrznych i tylne okno, by zminimalizować szum powietrza,
- zastosowano materiały wygłuszające w podsufitce i w panelach wnętrza,
- użyto laminowanego szkła o odpowiednich własnościach akustycznych do wykonania przedniej szyby, panoramicznego dachu i szyb w przednich drzwiach,
- poprawiono aerodynamikÄ™ przedniej szyby i sÅ‚upków “A”, by zredukować haÅ‚asy aerodynamiczne.
Na koniec zastosowano opracowany przez Forda zÅ‚ożony system aktywnej kontroli haÅ‚asu Active Noise Control, który dziaÅ‚a podobnie do sÅ‚uchawek likwidujÄ…cych haÅ‚as poprzez wysyÅ‚anie dźwiÄ™ków przeciwnych do tych, które nie powinny być sÅ‚yszane. Trzy mikrofony umieszczone w kabinie monitorujÄ… odgÅ‚osy pracy silnika, a system audio wysyÅ‚a dźwiÄ™ki przeciwne do tych, które należy wyeliminować, co poprawia sterylność akustycznÄ… wnÄ™trza także wtedy, gdy system audio jest wyÅ‚Ä…czony.
„HaÅ‚as jest uciążliwy i zmniejsza „moc obliczeniowÄ…” mózgu kierowcy, rozprasza go i nasila stres towarzyszÄ…cy prowadzeniu samochodu” – mówi dr John Cartwright, naczelny konsultant medyczny Forda w Wielkiej Brytanii. - Poprzez usuniÄ™cie niepożądanych haÅ‚asów ukÅ‚adu napÄ™dowego, Ford umożliwia swoim klientom spokojnÄ… i komfortowÄ… podróż.
Zaawansowane technologie i systemy bezpieczeństwa
System Ford SYNC 2 ze sterowaniem głosowym umożliwia kierowcy obsługę telefonu, systemu audio, układu klimatyzacji oraz nawigacji satelitarnej przy użyciu prostych, naturalnych komend głosowych.
System SYNC 2 posiada funkcjÄ™ wspomagania w sytuacji awaryjnej Emergency Assistance, która w razie wypadku pozwala na bezpoÅ›rednie poÅ‚Ä…czenie siÄ™ z miejscowymi sÅ‚użbami ratunkowymi i przekazanie im informacji w jÄ™zyku odpowiednim dla miejsca zdarzenia. Dodatkowo, w wersji Edge Titanium, a standardowo w Edge Sport dostÄ™pny jest system nawigacji satelitarnej oraz system audio premium firmy Sony wyposażony w 12 gÅ‚oÅ›ników, w tym subwoofer, co gwarantuje wysokÄ… jakość dźwiÄ™ku w samochodzie.
Ford Edge wykorzystuje kamery, radary i czujniki ultradźwiÄ™kowe, by zapewnić dane do pracy 18 zaawansowanych systemów redukujÄ…cych stres kierowcy i uÅ‚atwiajÄ…cych mu kontrolÄ™ sytuacji w czasie jazdy. Najważniejszymi z tych systemów sÄ…:
- Pre-Collision Assist + Pedestrian Detection- system zapobiegania kolizjom i system wykrywania pieszych, które sÄ… w stanie autonomicznie wyhamować samochód, gdy prawdopodobieÅ„stwo kolizji z innym pojazdem jest bardzo wysokie. System wykrywa także obecność ludzi na drodze i w jej sÄ…siedztwie, a w razie niebezpieczeÅ„stwa kolizji automatycznie rozpoczyna hamowanie.
- Adaptacyjne reflektory LED z systemem Adaptive Front Lighting System, który dostosowuje kierunek wiÄ…zki Å›wiatÅ‚a do warunków, w jakich znajduje siÄ™ samochód.
- System zapobiegania oÅ›lepianiu innych użytkowników drogi Glare-Free Highbeam,który wykrywa pojazdy z przodu, zarówno jadÄ…ce w tym samym kierunku, jak i nadjeżdżajÄ…ce z przeciwka i ogranicza odpowiednio oÅ›wietlenie, zapobiegajÄ…c oÅ›lepianiu innych kierowców przez adaptacyjne reflektory LED, a gdy to tylko możliwe, przywraca peÅ‚nÄ… jasność oÅ›wietlenia drogi.
Nowy Ford Edge otrzymaÅ‚ także zestaw czujników, dziÄ™ki którym parkowanie staÅ‚o siÄ™ Å‚atwiejsze. Dzieje siÄ™ tak za sprawÄ… nastÄ™pujÄ…cych systemów:
- Perpendicular Parking- system parkowania prostopadÅ‚ego, który potrafi wyszukać miejsce do zaparkowania prostopadle do kierunku jazdy i zaparkować samochód tyÅ‚em na tym miejscu pomiÄ™dzy innymi samochodami, bez dotykania kierownicy przez kierowcÄ™. System dziaÅ‚a analogicznie do systemu parkowania równolegÅ‚ego (Active Park Assist).
- Park-Out Assist – system pomagajÄ…cy kierowcy wyjechać z pomiÄ™dzy równolegle zaparkowanych samochodów. Kierowca obsÅ‚uguje wtedy pedaÅ‚ gazu i hamulca, a system zajmuje siÄ™ manewrowaniem kierownicÄ….
- Side Parking Aid– system ostrzegania o przeszkodach przy parkowaniu wysyÅ‚a dźwiÄ™kowe ostrzeżenia i wyÅ›wietla na ekranie odlegÅ‚oÅ›ci od przeszkód znajdujÄ…cych siÄ™ dookoÅ‚a samochodu.
- Cross Traffic Alert– system ostrzegania o ruchu poprzecznym informuje kierowcÄ™, gdy przy zaÅ‚Ä…czonym wstecznym biegu zostanie wykryty samochód poruszajÄ…cy siÄ™ prostopadle z tyÅ‚u w kierunku naszego Forda.
Nowy Ford Edge oferowany jest także z innowacyjnym systemem Front Wide-View Camera - szerokokÄ…tnej przedniej kamery umieszczonej w kratce wlotu powietrza, która pozwala kierowcy zobaczyć na 8-calowym ekranie dotykowym pojazdu to, czego jeszcze nie widać bezpoÅ›rednio z miejsca kierowcy. Na zasÅ‚oniÄ™tych innymi obiektami skrzyżowaniach lub przy wÅ‚Ä…czaniu siÄ™ do ruchu z prostopadÅ‚ego do drogi podjazdu, kamera umożliwia kierowcy dostrzeżenie nadjeżdżajÄ…cych pojazdów, pieszych lub rowerzystów. Kamerze towarzyszy ukryty obok niej wysokociÅ›nieniowy spryskiwacz przemywajÄ…cy jej obiektyw, gdy zostanÄ… uruchomione spryskiwacze reflektorów, co zapewnia staÅ‚e utrzymywanie dobrej widocznoÅ›ci.
Ford Edge oferuje także Intelligent Speed Limiter – inteligentny ogranicznik prÄ™dkoÅ›ci, który skanuje i rozpoznaje znaki drogowe, by sterujÄ…c przepustnicÄ… ograniczyć prÄ™dkość do dopuszczalnej, eliminujÄ…c w ten sposób ryzyko otrzymywania mandatów w wyniku nieuwagi kierowcy. System wykorzystuje kamerÄ™ zamontowanÄ… za przedniÄ… szybÄ… do odczytywania znaków drogowych, by ograniczyć prÄ™dkość, jeżeli zadana prÄ™dkość jest wyższa od dopuszczalnej w danym miejscu. JeÅ›li ograniczenie prÄ™dkoÅ›ci zostaje zniesione, system pozwala rozpÄ™dzić samochód do górnej zaprogramowanej prÄ™dkoÅ›ci, jeÅ›li nie jest ona wyższa od dopuszczalnej. W samochodach wyposażonych w nawigacjÄ™ satelitarnÄ… system wykorzystuje również mapy nawigacyjne, celem zapewnienia wiÄ™kszej precyzji dziaÅ‚ania.
Kolejnymi technologiami wspomagania kierowcy Forda Edge sÄ… systemy Blind Spot Information System – informacja o obiektach znajdujÄ…cych siÄ™ w martwym polu widzenia, Traffic Sign Recognition – system rozpoznawania znaków drogowych, Lane Keeping Alert – system ostrzegania o opuszczaniu zajÄ™tego pasa ruchu, Lane Keeping Aid – system wspomagajÄ…cy utrzymywanie siÄ™ na pasie ruchu, a także Driver Alert – system monitorowania zmÄ™czenia kierowcy. CaÅ‚kowicie konfigurowalny trójwymiarowy zestaw wskaźników pozwala na personalizacjÄ™ informacji pojawiajÄ…cych siÄ™ na wyÅ›wietlaczach, zależnie od upodobaÅ„ i potrzeb kierowcy, zachowujÄ…c przy tym przejrzystość wskazaÅ„ i elegancjÄ™ ich formy.
Ford Edge, to pierwszy samochód Forda zaprojektowany tak, by zgodnie z nowymi kryteriami bezpieczeÅ„stwa okreÅ›lonymi przez 2016 Euro NCAP uzyskać ocenÄ™ 5 gwiazdek w zakresie ochrony kierowcy, pasażerów i pieszych. Blachy stalowe o ultrawysokiej wytrzymaÅ‚oÅ›ci stanowiÄ… 44% masy blach nadwozia, umożliwiajÄ…c pochÅ‚anianie energii zderzenia i odpowiednie rozprowadzanie towarzyszÄ…cych mu siÅ‚, przy jednoczesnym pochÅ‚anianiu energii przez elementy drzwi i amortyzowaniu uderzeÅ„ przez boczne poduszki powietrzne.
Przednie pasy bezpieczeÅ„stwa posiadajÄ… napinacze z ogranicznikami napiÄ™cia, co w razie wypadku pozwala zmniejszyć naciski dziaÅ‚ajÄ…ce na ciaÅ‚a kierowcy i pasażera, a przy bardzo silnych zderzeniach czoÅ‚owych ogranicza to obrażenia wewnÄ™trzne powodowane przez pasy bezpieczeÅ„stwa. Edge oferuje również Inflatable Rear Seatbelts- pirotechnicznie pompowane pasy bezpieczeÅ„stwa dla pasażerów tylnego siedzenia, co radykalnie zmniejsza nacisk pasów na ciaÅ‚a pasażerów, zwiÄ™kszajÄ…c obszar kontaktu ciaÅ‚a z pasami piÄ™ciokrotnie.
Zaawansowana dynamika jazdy
Samochód zbudowano na wysoko cenionej platformie podwoziowej znanej z Fordów Mondeo, Galaxy oraz S-MAXDziÄ™ki temu Ford Edge może poszczycić siÄ™ charakterystykami dynamicznymi godnymi lidera w swojej klasie.
Charakter samochodu zapewniajÄ…cego radość prowadzenia, precyzyjnie wykonujÄ…cego polecenia kierowcy, a przy tym zwinnego i zwrotnego, dodatkowo wzmocniono wyrafinowanym adaptacyjnym ukÅ‚adem kierowniczym Forda (Ford Adaptive Steering), który zmienia przeÅ‚ożenie ukÅ‚adu kierowniczego w zależnoÅ›ci od prÄ™dkoÅ›ci jazdy. Przy niższych prÄ™dkoÅ›ciach, na przykÅ‚ad przy manewrach na parkingu lub zawracaniu na maÅ‚ej przestrzeni system sprawia, że pojazd jest bardziej zwinny, a kierownica daje siÄ™ Å‚atwiej obracać. Przy wyższych prÄ™dkoÅ›ciach Ford Edge reaguje bardziej pÅ‚ynnie i precyzyjnie na ruchy kierownicÄ….
Dla kierowców, którzy ceniÄ… bardziej sportowÄ… charakterystykÄ™ ukÅ‚adu kierowniczego, przewidziano w tym systemie wybór trybu sportowego, który zmienia przeÅ‚ożenie ukÅ‚adu tak, że nawet przy wyższych prÄ™dkoÅ›ciach wymagane sÄ… mniejsze, ale precyzyjniejsze ruchy kierownicy, dziÄ™ki czemu Edge bardzo ostro reaguje na obracanie kierownicÄ… na szybkich, trudnych zakrÄ™tach.
Integralne tylne zawieszenie wielodrążkowe wykonano z lekkich aluminiowych elementów, zastosowano w nim amortyzatory o wysokiej wydajnoÅ›ci i elementy gumowo-stalowe majÄ…ce za zadanie minimalizacjÄ™ haÅ‚asu i drgaÅ„ przenoszonych na nadwozie z nawierzchni drogi, poprawiajÄ…ce kulturÄ™ pracy, komfort jazdy i jej dynamikÄ™. Tylne zawieszenie jest osadzone w ramie pomocniczej o przekrojach zamkniÄ™tych, która dziÄ™ki temu jest znacznie sztywniejsza od typowych ram konwencjonalnej konstrukcji o przekroju otwartym. Pozwala to na lepsze kontrolowanie geometrii zawieszenia, co wprost przekÅ‚ada siÄ™ na bardziej precyzyjne i przewidywalne prowadzenie siÄ™ samochodu.
„Fordy cieszÄ… siÄ™ zasÅ‚użonÄ… reputacjÄ… samochodów najprzyjemniejszych w prowadzeniu, a po dodaniu pakietu dynamicznego, jaki opracowaliÅ›my dla Forda Edge, zawierajÄ…cego miÄ™dzy innymi adaptacyjny ukÅ‚ad kierowniczy, wyznaczyliÅ›my nowy standard w segmencie SUV” – stwierdziÅ‚ Joe Bakaj, wiceprezes Ford of Europe odpowiedzialny za rozwój pojazdów.
Atletyczny charakter
Nowy Ford Edge na europejskich drogach bÄ™dzie wyróżniaÅ‚ siÄ™ swojÄ… ostrÄ…, Å›miaÅ‚Ä…, sportowÄ… sylwetkÄ…. KoÅ‚a przesuniÄ™te do narożników nadwozia dodajÄ… mu optyczni szerokoÅ›ci i zadziornoÅ›ci wyglÄ…du, ale przede wszystkim pozwalajÄ… zmaksymalizować przestrzeÅ„ wewnÄ™trznÄ… samochodu. Podwyższony przeÅ›wit podwozia zwiÄ™ksza możliwoÅ›ci terenowe i zapewnia pozycjÄ™ kierowcy podniesionÄ… o prawie 50 mm w stosunku do Forda S-MAX, gwarantujÄ…c imponujÄ…cÄ… widoczność zza kierownicy.
Duży trapezoidalny przedni wlot powietrza nadaje samochodowi dominujÄ…cy wyglÄ…d, podkreÅ›lony dodatkowo przez wÄ…skie, eleganckie i stylowe reflektory LED oraz Å›wiatÅ‚a do jazdy dziennej. Mocno nachylona przednia szyba zapewnia wrażenie ruchu, nawet gdy samochód jest nieruchomy, natomiast podniesiona dolna linia okien oraz uwypuklone nadkola podkreÅ›lajÄ… moc i osiÄ…gi. Drzwi owiniÄ™te wokóÅ‚ zwężenia podÅ‚ogi pozwoliÅ‚y na zmniejszenie szerokość progów drzwiowych, dziÄ™ki czemu uÅ‚atwiono wsiadanie i wysiadanie z samochodu.
Tylne lampy wykonane w technice LED biegnÄ… przez caÅ‚Ä… szerokoÅ›ci drzwi bagażnika, nadajÄ…c tylnej części samochodu elegancki, ozdobny i nowoczesny wyglÄ…d. Stromo przebiegajÄ…ca tylna szyba zakoÅ„czona jest od góry spojlerem, wzmacniajÄ…c wrażenie ruchu, natomiast chromowane rury wydechowe podkreÅ›lajÄ… sportowy, agresywny wyglÄ…d SUV-a.
Edge dostÄ™pny jest w 13 kolorach nadwozia: jednym niemetalizowanym kolorze Oxford White; w dziewiÄ™ciu kolorach metalizowanych – Blue Jeans, Canyon Ridge, White Gold, Shadow Black, Ingot Silver, Magnetic Grey, Nautilus Blue, Kona Blue oraz Electric Spice, a także w trzech kolorach metalizowanych specjalnych – Ruby Red, Bronze Fire i White Platinum.
Mocne i oszczędne silniki
Ford Edge korzysta z najnowszych technologii jednostek napÄ™dowych, dziÄ™ki czemu uzyskuje niskie zużycie paliwa i proporcjonalnie niskÄ… emisjÄ™ CO2, co czyni dynamiczne osiÄ…gi mocnego SUV-a dostÄ™pnymi dla szerszej rzeszy klientów Forda.
Edge oferowany jest z dwoma nowoczesnymi, dieslowskimi 2-litrowymi silnikami TDCi. Pierwszy z nich dysponuje mocą 180 KM, zapewniając przyspieszenie 0-100 km/h w czasie 9,9 sekundy oraz prędkość maksymalną wynoszącą 200 km/h. Mocniejszy silnik Twin-turbo ma moc maksymalną 210 KM, co pozwala na przyspieszanie od 0 do 100 km/h w czasie 9,4 sekundy i osiąganie prędkości maksymalnej 211 km/h. Obie wersje silnikowe zużywają 5,8 litra oleju napędowego na 100 km i emitują 149 g/km CO2.***
Zastosowano w standardzie następujące technologie służące obniżeniu zużycia paliwa:
- inteligentne regeneracyjne Å‚adowanie akumulatora, które selektywnie zaÅ‚Ä…cza alternator, gdy samochód jedzie wybiegiem lub hamuje, co pozwala odzyskiwać energiÄ™, która w przeciwnym razie byÅ‚yby tracona – zmniejsza to obciążenia silnika i ogranicza zużycie paliwa.
- system Auto-Start-Stop, który automatycznie wyÅ‚Ä…cza silnik, gdy pracuje on na biegu jaÅ‚owym w czasie postoju i ponownie uruchamia silnik, gdy kierowca chce ruszyć z miejsca.
W Fordzie Edge zastosowano innowacyjne rozwiÄ…zania aerodynamiczne, do których należy zaliczyć przednie kurtyny powietrzne kierujÄ…ce powietrze kanaÅ‚ami poprzez pionowe szczeliny w przednim zderzaku i uwalniajÄ… je na caÅ‚ej zewnÄ™trznej krawÄ™dzi przednich kóÅ‚, tworzÄ…c Å›cianÄ™ powietrza o wysokiej prÄ™dkoÅ›ci, która zmniejsza opór aerodynamiczny powodowany przez obrót kóÅ‚.
Edge z 2-litrowym silnikiem TDCi o mocy 180 KM wyposażono w szeÅ›ciobiegowÄ… przekÅ‚adniÄ™ manualnÄ…, a wersja z silnikiem o mocy 210 KM opcjonalnie przenosi napÄ™d poprzez automatycznÄ… szeÅ›ciobiegowÄ… przekÅ‚adniÄ™ PowerShift, którÄ… można sterować za pomocÄ… Å‚opatek zamontowanych wtedy standardowo przy kierownicy. Inteligentny fordowski system napÄ™du wszystkich kóÅ‚ Intelligent AllWheel Drive zapewnia pÅ‚ynne i niezauważalne zmiany rozdziaÅ‚u momentu obrotowego pomiÄ™dzy wszystkimi koÅ‚ami, co gwarantuje skuteczniejsze i bezpieczniejsze wykorzystanie przyczepnoÅ›ci kóÅ‚ do nawierzchni, szczególnie na Å›liskich drogach. Do dokÅ‚adnego okreÅ›lenia przyczepnoÅ›ci wszystkich kóÅ‚ system korzysta z 25 różnych czujników i może zaÅ‚Ä…czyć napÄ™d obu osi w proporcji 50/50 w mniej niż 20 milisekund – to jest w czasie dwadzieÅ›cia razy krótszym, niż trwa mgnienie ludzkiego oka.
Inteligentny system napÄ™du wszystkich kóÅ‚ może wstÄ™pnie (zapobiegawczo) dostosować rozkÅ‚ad momentu obrotowego w celu unikniÄ™cia uÅ›lizgu kóÅ‚ przy ruszaniu, zmniejszajÄ…c obciążenie kierowcy i zapewniajÄ…c pÅ‚ynność jazdy pasażerom. DostarczajÄ…c moment obrotowy jedynie wtedy, gdy jest to potrzebne i tylko tam, gdzie to konieczne, system ma minimalny wpÅ‚yw na zużycie paliwa, wzrost emisji CO2 oraz zużycie opon, czego nie można byÅ‚oby powiedzieć o staÅ‚ym napÄ™dzie na cztery koÅ‚a.
„Nasza inteligentna technologia napÄ™du wszystkich kóÅ‚ oznacza, że Fordem Edge można dojechać w miejsca, w których wielu klientów nie spodziewaÅ‚oby siÄ™ go zobaczyć” - zauważa Derek Ward, specjalista techniczny Forda ze Å›wiatowego dziaÅ‚u zaawansowanej dynamiki pojazdów. - Technologia napÄ™du wszystkich kóÅ‚ jest jednym z najbardziej skutecznych sposobów zwiÄ™kszania bezpieczeÅ„stwa naszych klientów, a także ich zaufania w możliwoÅ›ci techniczne samochodów.
# # #
*Deklarowane zużycie paliwa / zużycie energii, emisja CO2 i zasiÄ™g napÄ™du elektrycznego mierzone sÄ… zgodnie z wymaganiami i specyfikacjami technicznymi regulaminów europejskich (WE) 715/2007 i (WE) 692/2008, w aktualnym brzmieniu. Zużycie paliwa i emisja CO2 sÄ… okreÅ›lone sÄ… dla wariantu pojazdu, a nie dla pojedynczego samochodu. Zastosowano standardowÄ… procedurÄ™ testowÄ… umożliwiajÄ…cÄ… porównanie różnych typów pojazdów i pojazdów różnych producentów. Oprócz parametrów samego pojazdu, na zużycie paliwa / energii przez samochód, poziom emisji CO2 i zasiÄ™g napÄ™du elektrycznego, wpÅ‚yw ma również zachowanie kierowcy, jak i inne czynniki pozatechniczne. CO2 jest gÅ‚ównym gazem cieplarnianym odpowiedzialnym za globalne ocieplenie.
**Analizy JATO Dynamics powstaÅ‚y w oparciu o informacje dostarczone przez firmÄ™ doradczÄ… JATO Consult. Dane w oparciu o rynki 30 krajów europejskich. WiÄ™cej informacji na stronie www.jato.com.
***Samochód wyposażony w 19-calowe obrÄ™cze kóÅ‚