-
Odlewnia Volkswagen PoznaÅ„ wygraÅ‚a kolejne przetargi na produkcjÄ™ komponentów do elektrycznych modeli Grupy VW
-
Nowe linie produkcyjne i zabezpieczenie istniejÄ…cych miejsc pracy
-
Jeszcze bardziej ekologiczny proces produkcyjny, wykorzystanie energii elektrycznej pochodzÄ…cej ze źródeÅ‚ odnawialnych
-
Dyrektor Odlewni Volkswagen PoznaÅ„, dr Thomas Kreuzinger-Janik podkreÅ›la: „W naszym procesie planowania strategicznego uwzglÄ™dniliÅ›my rosnÄ…cy rynek e-mobilnoÅ›ci. PoznaÅ„ska odlewnia bÄ™dzie w najbliższych latach produkować prawie póÅ‚tora miliona komponentów rocznie dla elektrycznych modeli koncernu VW”
W wyniku postÄ™powania przetargowego, Odlewnia Volkswagen PoznaÅ„ w dwóch etapach pozyskaÅ‚a zlecenia na produkcjÄ™ obudów silników elektrycznych do bogatej gamy napÄ™dzanych w ten sposób modeli różnych marek Grupy Volkswagen.
W pierwszym przetargu Odlewni powierzono wytwarzanie obudowy silnika elektrycznego osi przedniej, osi tylnej oraz osi tylnej platformy PPE Performance elektrycznych samochodów segmentu premium: Audi oraz Porsche. Start seryjnej produkcji tych podzespoÅ‚ów nastÄ…pi w poÅ‚owie roku 2022, a docelowa wielkość produkcji wyniesie 860 000 sztuk rocznie. W ramach niezbÄ™dnych inwestycji powstanie zupeÅ‚nie nowa linia produkcyjna, zakupionych bÄ™dzie 10 nowych maszyn obróbczych, maszyna myjÄ…ca oraz maszyna do automatycznego pakowania.
Drugi, rozstrzygniÄ™ty w październiku przetarg, pozwoli na uruchomienie w Odlewni Volkswagen PoznaÅ„ produkcji obudów silnika elektrycznego dla modeli budowanych na platformie MEB Performance. SÄ… to przede wszystkim sztandarowe elektryczne modele Volkswagena: ID.3 oraz ID.4, ale również inne modele takich marek jak Skoda, Seat, Audi, a także przyszÅ‚y VW ID. Buzz. W tym przypadku seryjna produkcja komponentów rozpocznie siÄ™ w I kwartale roku 2023, a szacowana, maksymalna wielkość produkcji wyniesie ponad 450 000 sztuk rocznie. Na potrzeby tej produkcji, w ramach efektu synergii, rozbudowana bÄ™dzie istniejÄ…ca już linia produkcyjna MEB Base + na której wytwarzane sÄ… w tej chwili komponenty do elektrycznego ID.3. PojawiÄ… siÄ™ tu dodatkowe maszyny i urzÄ…dzenia: 4 kolejne maszyny obróbcze oraz maszyna myjÄ…ca i maszyna do automatycznego pakowania.
„W naszym procesie planowania strategicznego uwzglÄ™dniliÅ›my rosnÄ…cy rynek e-mobilnoÅ›ci. W zwiÄ…zku z tym, nasz dziaÅ‚ planowania technicznego już na etapie projektowania linii produkcyjnej MEB Base+ tak zaplanowaÅ‚ urzÄ…dzenia produkcyjne dla ID.3, by możliwa byÅ‚a ich rozbudowa. Dlatego możemy teraz wykorzystać tÄ™ liniÄ™ do potrzeb produkcji obudów silników elektrycznych dla samochodów osadzonych na platformie MEB Performance” – wyjaÅ›nia dr Thomas Kreuzinger-Janik, dyrektor Odlewni Volkswagen PoznaÅ„. „W odlewaniu ciÅ›nieniowym stosowane sÄ… standardy z projektu MEB Base+, a istniejÄ…ca linia MEB Base+ zostanie rozszerzona o różne systemy obróbki mechanicznej. W ten sposób poznaÅ„ska odlewnia bÄ™dzie w najbliższych latach produkować prawie póÅ‚tora miliona komponentów rocznie dla elektrycznych modeli koncernu VW”.
Zdobyte kontrakty pozwolÄ… na zabezpieczenie istniejÄ…cych w Odlewni miejsc pracy. JednoczeÅ›nie sama produkcja obudów do silników elektrycznych bÄ™dzie bardziej ekologiczna. Obróbka mechaniczna komponentów odbywać siÄ™ bÄ™dzie z minimalnym wykorzystaniem chÅ‚odziwa - metodÄ… MMS (Minimal-Mengen-Schmierung). Zamiast dużej iloÅ›ci pÅ‚ynów chÅ‚odzÄ…cych wykorzystana bÄ™dzie tu mgÅ‚a olejowa i powietrze. Grupa Volkswagen przykÅ‚ada również ogromnÄ… wagÄ™ do tego, by produkowane przez niÄ… pojazdy elektryczne byÅ‚y neutralne pod wzglÄ™dem emisji dwutlenku wÄ™gla w caÅ‚ym Å‚aÅ„cuchu dostaw. StÄ…d Odlewnia Volkswagen PoznaÅ„ od roku 2019 – podobnie jak fabryka Volkswagen PoznaÅ„ w Antoninku - w 100% zasilana jest energiÄ… elektrycznÄ… pochodzÄ…cÄ… ze źródeÅ‚ odnawialnych – z elektrowni wiatrowych i hydroelektrowni zlokalizowanych w Polsce.
Powierzenie Odlewni Volkswagen PoznaÅ„ produkcji komponentów do samochodów elektrycznych Å›wiadczy o technicznym zaawansowaniu zakÅ‚adu, wysokiej jakoÅ›ci wytwarzanych tu produktów oraz o najwyższej klasy umiejÄ™tnoÅ›ciach zawodowych tutejszej kadry pracowniczej.
Odlewnia Volkswagen PoznaÅ„ jest drugÄ… odlewniÄ… aluminium w koncernie Volkswagen i jednÄ… z najwiÄ™kszych odlewni w Europie. Od poczÄ…tku swej dziaÅ‚alnoÅ›ci wyprodukowaÅ‚a i sprzedaÅ‚a 84 mln. komponentów zabudowywanych w autach Koncernu VW. W odlewni produkowane sÄ… gÅ‚owice cylindrowe do silników, obudowy przekÅ‚adni kierowniczej, wsporniki przedniej osi zawieszenia, oraz obudowy sprzÄ™gÅ‚a i skrzyni biegów. Części wytwarzane w Poznaniu sÄ… wysyÅ‚ane miÄ™dzy innymi do zakÅ‚adu produkujÄ…cego silniki w Polkowicach oraz do Niemiec, Czech, WÄ™gier i Chin. Odlewnia ubiegÅ‚y rok zamknęła wynikiem 4,2 mln wyprodukowanych komponentów. We wrzeÅ›niu 2019 roku odlewnia rozpoczęła seryjnÄ… produkcjÄ™ obudowy przekÅ‚adni dla moduÅ‚owej platformy MEB samochodów z napÄ™dem elektrycznym. To pierwszy komponent z portfolio poznaÅ„skiej odlewni z przeznaczeniem do zabudowy w elektrycznym modelu VW ID.3. PoczÄ…wszy od 2019 roku odlewnia doÅ‚Ä…czyÅ‚a do zakÅ‚adów Volkswagen PoznaÅ„ zasilanych w 100% energiÄ… elektrycznÄ… pochodzÄ…cÄ… ze źródeÅ‚ odnawialnych. Odlewnia Volkswagen PoznaÅ„ jako pierwsza fabryka w Polsce, wykorzystaÅ‚a technologiÄ™ odzysku ciepÅ‚a z procesów produkcyjnych do ogrzania okolicznego szpitala i kamienic. DziÄ™ki ciepÅ‚u z Odlewni ogrzewanych jest 2.000 pobliskich mieszkaÅ„