W czasach, gdy powszechne staÅ‚o siÄ™ przenoszenie prawdziwych samochodów do gier komputerowych, jest to pierwszy przypadek materializacji wirtualnego samochodu, który jeszcze nie pojawiÅ‚ siÄ™ w grze, a ma już postać fizycznego modelu, który powstaÅ‚ w ramach wspóÅ‚pracy producenta aut z graczami.
Podróż do rzeczywistoÅ›ci wyÅ›cigowego auta Fordzilla P1 rozpoczęła siÄ™ w marcu tego roku, gdy gracze zostali zaproszeni do gÅ‚osowania na Twitterze, które miaÅ‚o okreÅ›lić wyposażenie i funkcje samochodu, w tym konfiguracjÄ™ siedzeÅ„, umiejscowienie silnika i projekt kokpitu. W trakcie gÅ‚osowania fani oddali prawie ćwierć miliona gÅ‚osów
ZespóÅ‚ Fordzilla P1: esencja radoÅ›ci
KaroseriÄ™ innowacyjnego samochodu wyÅ›cigowego Fordzilla P1 zaprojektowaÅ‚ Arturo Ariño , wnÄ™trze jest wizjÄ… Roberta Engelmanna. Obaj sÄ… projektantami Forda.
Samochód wyÅ›cigowy zbudowano na bazie jednolitej struktury typu monocoque, częściowo zamkniÄ™tej dużą, chroniÄ…cÄ… kierowcÄ™ i pasażera, przezroczystÄ… osÅ‚onÄ…, jak w myÅ›liwcu. Przezroczysta osÅ‚ona nie tylko zaciera granicÄ™ miÄ™dzy nadwoziem i wnÄ™trzem, ale podkreÅ›la również nietypowÄ… pozycjÄ™ za kierownicÄ…, niczym w bolidzie F1.
Nadwozie jest poÅ‚Ä…czeniem eleganckiego przodu, przypominajÄ…cego auta klasy GT z piÄ™knie uksztaÅ‚towanymi przednimi bÅ‚otnikami oraz gÅ‚Ä™boko rzeźbionymi powierzchniami bocznymi, z zapadajÄ…cymi w pamięć, pÅ‚ynnie uksztaÅ‚towanymi Å‚ukami, wizualnie Å‚Ä…czÄ…cymi kokpit z tylnymi koÅ‚ami. CaÅ‚kowicie odsÅ‚oniÄ™ty, aerodynamicznie uksztaÅ‚towany tyÅ‚ pojazdu przywodzi na myÅ›l surowość torów wyÅ›cigowych.
W kokpicie znalazÅ‚y siÄ™ rozmieszczone po bokach monitory LED, na bieżąco informujÄ…ce kierowcÄ™ i pasażera o sytuacji na torze. Ponadto, wbudowany w kierownicÄ™ ekran umożliwia bezpoÅ›redniÄ… wymianÄ™ informacji i danych z centrum dowodzenia zespoÅ‚u wyÅ›cigowego w boksach serwisowych. CaÅ‚e wnÄ™trze zaprojektowano tak, by pomóc zminimalizować rozproszenie uwagi kierowcy podczas wyÅ›cigu i zwiÄ™kszyć radość ze wspóÅ‚zawodnictwa na torze.
W siedem tygodni od projektu do rzeczywistości
Fordzilla P1 to pierwszy w historii samochód Forda zbudowany cyfrowo, bez jakiejkolwiek bezpoÅ›redniej interakcji czÅ‚owieka z czÅ‚owiekiem w caÅ‚ym procesie. Z powodu pandemii, zostaÅ‚ zaprojektowany przez zespóÅ‚, który nigdy siÄ™ nie spotkaÅ‚, pracujÄ…c zdalnie i w rozproszeniu w piÄ™ciu różnych krajach. Pojazd zbudowano w zaledwie siedem tygodni - czyli o poÅ‚owÄ™ krócej, niż zwykle. UkoÅ„czona konstrukcja to peÅ‚nowymiarowy model nadwozia i wnÄ™trza o ekstremalnych proporcjach i naprawdÄ™ niepowtarzalnym charakterze.
WspóÅ‚tworzony przez graczy i dla graczy hipersamochód ma kilka wyjÄ…tkowych elementów, dedykowanych spoÅ‚ecznoÅ›ci sim-racerów Å›cigajÄ…cych siÄ™ na symulatorach. Na podÅ‚odze przed fotelem pasażera znajduje siÄ™ akronim AFK (Away From Keyboard, czyli „Z dala od klawiatury”) - zabawne przypomnienie, że osoby siedzÄ…ce w tym fotelu nie znajdujÄ… siÄ™ przed komputerem. Grafika #levelup potwierdza, że gracze i kierowcy wyÅ›cigowi dążą do doskonaÅ‚oÅ›ci za każdym razem, gdy grajÄ… lub siÄ™ Å›cigajÄ…, podczas gdy napis #liftoff ma upamiÄ™tniać przeniesienie tego wyÅ›cigowego auta z wirtualnego do prawdziwego Å›wiata. Najważniejsze przesÅ‚anie dla każdego gracza i kierowcy można przeczytać na przednim, dolnym spojlerze; akronim GLHF (Good luck have fun), czyli wiadomość: „Powodzenia, baw siÄ™ dobrze i ciesz siÄ™ jazdÄ…”.
Wymiary
Wymiary bolidu Fordzilla P1 przedstawiają się następująco:
-
Długość: 4731 mm
-
Szerokość: 2000 mm
-
Wysokość: 895 mm
-
Koła: Przednie opony 315 x 30 x r21. Tylne opony 355 x 25 x r21
Cytaty:
„Co za wspaniaÅ‚y pojazd. Kocham każdy kawaÅ‚ek tego samochodu. Kiedy na poczÄ…tku tego roku weryfikowaliÅ›my różne projekty, najistotniejszy byÅ‚ dla mnie fakt, by bez wahania można byÅ‚o rozpoznać w nich Forda, a Fordzilla P1 zdecydowanie speÅ‚nia te kryteria: wyglÄ…da wspaniale i autentycznie. Jest innowacyjny, nie tylko ze wzglÄ™du na sposób w jaki siÄ™ narodziÅ‚ - jako wspólne dzieÅ‚o znajÄ…cych siÄ™ na rzeczy pasjonatów ze spoÅ‚ecznoÅ›ci graczy oraz naszego niezwykle utalentowanego zespoÅ‚u projektowego.”
~ Stuart Rowley, prezes Ford of Europe
„Radość leży u podstaw wszystkich zorientowanych na czÅ‚owieka projektów. Czyż nie jest wspaniale na niego patrzeć, siedzieć w nim i go prowadzić? No cóż, w przypadku Team Fordzilla P1, odpowiedź na wszystkie te pytania brzmi: TAK!”
~ Amko Leenarts, szef Działu Projektowego w Ford of Europe
„Bardzo wiele w tym projekcie zrobiliÅ›my po raz pierwszy. To byÅ‚ dla nas pierwszy w peÅ‚ni cyfrowy projekt. Pierwszy samochód, zaprojektowany publicznie, z zachowaniem peÅ‚nej przejrzystoÅ›ci oraz pierwszy, jaki kiedykolwiek zaprojektowaliÅ›my zdalnie, we wspóÅ‚pracy z projektantami z piÄ™ciu różnych krajów. Niektórzy z nich nigdy nie spotkali siÄ™ twarzÄ… w twarz. Fakt, że ukoÅ„czyliÅ›my to wszystko w mniej niż poÅ‚owÄ™ potrzebnego czasu jest Å›wiadectwem prawdziwej pasji, którÄ… zespóÅ‚ miaÅ‚ dla tego projektu.”
~ Borys Ferko, szef Zespołu Projektowego w Ford of Europe
„Od chwili zaÅ‚ożenia Team Fordzilla w 2019 roku, robiliÅ›my wszystko inaczej, wykorzystujÄ…c nasze mocne strony i unikalne podejÅ›cie do gier. Nasz innowacyjny samochód wyÅ›cigowy P1 jest doskonaÅ‚ym przykÅ‚adem wykorzystania naszej wiedzy o Å›wiecie motoryzacji do materializacji doÅ›wiadczeÅ„ rzeczywistego i wirtualnego Å›wiata.”
~ Emmanuel Lubrani, Team Fordzilla