Toyota Motor North America ogÅ‚osiÅ‚a decyzjÄ™ o stworzeniu nowej spóÅ‚ki, której zadaniem bÄ™dzie dostarczenie do samochodów Toyoty i Lexusa nowych rozwiÄ…zaÅ„ w dziedzinie internetu samochodów, wymiany informacji w chmurze i user experience (UX). W nowym przedsiÄ™biorstwie powstanie 100 miejsc pracy przeznaczonych dla specjalistów zatrudnionych obecnie w różnych oddziaÅ‚ach Toyoty i należących do koncernu spóÅ‚kach zależnych w Ameryce PóÅ‚nocnej. ÅšcisÅ‚a wspóÅ‚praca specjalistów ds. strategii, planowania, badaÅ„ rozwojowych, obsÅ‚ugi klienta oraz inżynierów i programistów przyspieszy prace nad zaawansowanymi, silnie spersonalizowanymi technologiami, które znacznie udoskonalÄ… rozwiÄ…zania stojÄ…ce za pozytywnymi doÅ›wiadczeniami użytkowników.
„Technologie komunikacji samochodów w chmurze sÄ… dla nas priorytetem, gdyż ich wpÅ‚yw na doÅ›wiadczenia użytkowników ma coraz wiÄ™ksze znaczenie przy podejmowaniu decyzji o zakupie samochodu” – powiedziaÅ‚ Jim Lentz, CEO Toyota Motor North America. – „Nowa koncepcja organizacyjna One Toyota usuwa bariery miÄ™dzy naszymi specjalistami w Ameryce PóÅ‚nocnej, pracujÄ…cymi nad komunikujÄ…cymi siÄ™ samochodami”.
Firma Connected Technologies powstanie w Plano w Teksasie, gdzie od niedawna mieÅ›ci siÄ™ gÅ‚ówna siedziba Toyoty w USA. Nadzór nad jej dziaÅ‚aniami bÄ™dzie sprawowaÅ‚ Zack Hicks, peÅ‚niÄ…cy jednoczeÅ›nie funkcjÄ™ Chief Information Officer w Toyota Motor North America i CEO Toyota Connected North America.
„Nasz nowy zespóÅ‚ podwoi wysiÅ‚ki koncernu, aby stworzyć technologie, które zapewniÄ… klientom Toyoty i Lexusa interakcje z samochodami bardziej przypominajÄ…ce relacje miÄ™dzyludzkie” – skomentowaÅ‚ Zack Hicks. – „Samochody komunikujÄ…ce siÄ™ w chmurze to kolejny stopieÅ„ personalizacji doÅ›wiadczeÅ„ użytkowników samochodów”.
Technologia samochodów poÅ‚Ä…czonych w chmurze obejmie jedno lub kilka poÅ‚Ä…czeÅ„ z internetem, analogicznych do sieci mobilnych czy komunikacji satelitarnej. Prace nad tymi rozwiÄ…zaniami koncentrujÄ… siÄ™ na kierowcy oraz na samochodzie. RozwiÄ…zania dla kierowców to m.in. radio internetowe, dane i aplikacje dostÄ™pne w chmurze, które pomagajÄ… spersonalizować doÅ›wiadczenie użytkownika. Technologie zwiÄ…zane z funkcjonowaniem samochodu pozwalajÄ… na zdalnÄ… diagnostykÄ™, aktualizacje oprogramowania, wzmacnianie bezpieczeÅ„stwa cyfrowego oraz oferowanie coraz bardziej zaawansowanych usÅ‚ug opartych na telematyce.
Sprawna komunikacja w chmurze jest warunkiem koniecznym do rozwijania technologii autonomicznego i póÅ‚autonomicznego prowadzenia. W 2016 roku Toyota otworzyÅ‚a w Stanach Zjednoczonych firmÄ™ badawczÄ… Toyota Research Institute (TRI), która prowadzi badania i prace wdrożeniowe nad autonomicznymi pojazdami, sztucznÄ… inteligencjÄ…, robotykÄ… oraz zaawansowanymi systemami bezpieczeÅ„stwa czynnego. SpóÅ‚ka, której CEO jest dr Gill Pratt, specjalista w dziedzinie robotyki i byÅ‚y profesor Massachusetts Institute of Technology, Å›ciÅ›le wspóÅ‚pracuje z Uniwersytetem Stanforda, MIT oraz Uniwersytetem Michigan.
RównoczeÅ›nie Toyota we wspóÅ‚pracy z firmÄ… Microsoft powoÅ‚aÅ‚a spóÅ‚kÄ™ Toyota Connected, której zadaniem jest stworzenie systemu automatycznej komunikacji miÄ™dzy pojazdami z wykorzystaniem technologii chmury. Obaj partnerzy korzystajÄ… z okazji, jakÄ… sÄ… starty Toyoty w WRC, do testowania technologii opartej na chmurze Microsoft Azure.
W Japonii dziaÅ‚ania Toyoty sÄ… na bardziej zaawansowanym poziomie. Toyota oraz Denso, Ericsson, Intel, Nippon Telegraph and Telephone Corporation (NTT), NTT DOCOMO oraz Toyota InfoTechnology Center zawiÄ…zaÅ‚y Automotive Edge Computing Consortium, aby stworzyć ekosystem dla samochodów poÅ‚Ä…czonych w chmurze. WedÅ‚ug szacunków w 2025 roku komunikacja internetowa miedzy samochodami osiÄ…gnie poziom 10 exabajtów (miliarda gigabajtów) miesiÄ™cznie, czyli okoÅ‚o 10 000 razy wiÄ™kszy niż obecnie. Dlatego już dziÅ› trzeba opracowywać adekwatnÄ… infrastrukturÄ™ oraz wypracować standardy i najlepsze praktyki na lokalnym i globalnym poziomie. W najbliższych miesiÄ…cach konsorcjum zaprosi do wspóÅ‚pracy inne globalne koncerny technologiczne.