Jako pierwsi dostrzegli i docenili jÄ… taksówkarze. Powodów jest kilka.
Pierwszy to niskie koszty utrzymania samochodu hybrydowego, zwÅ‚aszcza eksploatowanego w ruch miejskim. Drugim jest typowa dla konstrukcji hybrydowej niezawodność. Tankowanie jest tylko jednym z wielu skÅ‚adników, a na caÅ‚kowity koszt eksploatacji skÅ‚adajÄ… siÄ™ również ubezpieczenia, naprawy, przeglÄ…dy i utrata wartoÅ›ci przy sprzedaży auta.
Obecnie dodatkowym argumentem na korzyść hybrydy jest spadek cen benzyny na stacjach. Choć LPG jest taÅ„szym paliwem niż benzyna, warto pamiÄ™tać np. o wyższych kosztach przeglÄ…dów na stacjach kontroli pojazdów. Modele hybrydowe, tak samo jak te z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi, przechodzÄ… przeglÄ…dy trzy lata po pierwszej rejestracji nowego samochodu, nastÄ™pnie w piÄ…tym roku eksploatacji, potem co roku. Samochód z instalacjÄ… LPG od poczÄ…tku musi przechodzić coroczne przeglÄ…dy, w dodatku sÄ… one o ponad 60 proc. droższe (w sumie 161 zÅ‚).
Plusem na korzyść wersji hybrydowej jest też koszt części zamiennych. Hybrydy nie majÄ… wielu podatnych na zużycie podzespoÅ‚ów, jak: skomplikowane ukÅ‚ady wtryskowe, dwumasowe koÅ‚a zamachowe, sprzÄ™gÅ‚a, alternatory, rozruszniki i paski klinowe. Akumulator trakcyjny nie wymaga wymiany przez caÅ‚y okres użytkowania auta.
Jeżdżąc hybrydÄ… zaoszczÄ™dzimy nawet kilka tys. zÅ‚ na kosztach eksploatacji, bo ogranicza ona zużycie hamulców i opon. PoczÄ…tkowÄ… fazÄ™ hamowania realizuje ukÅ‚ad odzyskiwania energii. Klocki hamulcowe posÅ‚użą na dystansie ok. 90 000 km, a tarcze i opony - znacznie dÅ‚użej, niż aucie z tradycyjnym napÄ™dem.
Najlepszym przykÅ‚adem niezawodnoÅ›ci napÄ™dów hybrydowych jest Toyota Prius. Auto cenione za oszczÄ™dność i bezawaryjność, od lat utrzymujÄ…ce siÄ™ na szczytach rankingów niezawodnoÅ›ci TÜV, ADAC i Consumer Reports. Prius należy też do grupy aut najdÅ‚użej posiadanych przez pierwszych wÅ‚aÅ›cicieli. Ich przywiÄ…zanie do tego modelu bierze siÄ™ z niskich kosztów eksploatacji, uniwersalnoÅ›ci i bezproblemowej obsÅ‚ugi.
Do dziÅ› na drogach można spotkać pierwsze egzemplarze z 1997 roku, które przez 18 lat eksploatacji nie wymagaÅ‚y wiÄ™kszych napraw, ani wymiany baterii. Z raportów wynika, że Toyota Prius może przejechać nawet 1 mln km, nie sprawiajÄ…c kÅ‚opotów swoim wÅ‚aÅ›cicielom.
Jeżdżenie hybrydÄ… w Polsce to także darmowe lub taÅ„sze parkowanie. Nie zapÅ‚acimy za nie w GdaÅ„sku, Katowicach, Toruniu, GrudziÄ…dzu i Tychach. Z pewnoÅ›ciÄ… doÅ‚Ä…czÄ… do nich kolejne miasta. Kraków gwarantuje przejazd buspasami, wjazd do strefy ograniczonego ruchu i o poÅ‚owÄ™ niższe opÅ‚aty. W Szczecinie jest zryczaÅ‚towana opÅ‚ata roczna: 10 zÅ‚, podczas gdy inni muszÄ… pÅ‚acić 1500 zÅ‚. W Zielonej Górze za caÅ‚y rok postoju zapÅ‚acimy 20 zÅ‚, a w centrum Tarnowa na parkowaniu hybrydy zaoszczÄ™dzimy 1380 zÅ‚ rocznie. W przypadku samochodów z instalacjÄ… LPG takich ulg oczywiÅ›cie nie ma, sÄ… za to ograniczenia. Ze wzglÄ™dów bezpieczeÅ„stwa nie wjedziemy np. do wielu podziemnych garaży.
Koszt zakupu auta z instalacjÄ… LPG jest wyższy o kilka tys. zÅ‚, a hybrydy - co najmniej kilkanaÅ›cie. Wydane przy jej zakupie pieniÄ…dze odzyskamy przy odsprzedaży. Hybrydy osiÄ…gajÄ… bardzo wysokie wartoÅ›ci rezydualne, a to oznacza, że kilkuletni samochód z napÄ™dem spalinowo-elektrycznym sprzedamy w dobrej cenie. WedÅ‚ug przewidywaÅ„ firmy Info-Ekspert, wartość rezydualna nowego Priusa po 36 miesiÄ…cach i 60 tys. km przebiegu wyniesie do 55,5 proc. wartoÅ›ci poczÄ…tkowej. To znacznie powyżej Å›redniej dla najpopularniejszych modeli segmentu D.
Kilkuletni samochód z LPG traci na wartoÅ›ci nieporównywalnie wiÄ™cej. GÅ‚ównie ze wzglÄ™du na obawy przed awariami i wyeksploatowaniem silnika, zwÅ‚aszcza przy wysokich przebiegach.
Ekonomiczne argumenty najbardziej przemawiajÄ… do tych, którzy muszÄ… na jeżdżeniu autem zarabiać. Hybrydy coraz częściej kupujÄ… taksówkarze i wypożyczalnie samochodów, ale podobny trend widać również wÅ›ród nabywców indywidualnych. Rok 2015 przyniósÅ‚ rekord w sprzedaży hybryd Toyoty, która jest niekwestionowanym liderem w tym segmencie. Polacy kupili Å‚Ä…cznie 3 819 tych samochodów, czyli o 1 299 (51,5 proc.) wiÄ™cej, niż w 2014 roku. W ubiegÅ‚ym roku liczba hybryd sprzedanych przez japoÅ„ski koncern na caÅ‚ym Å›wiecie przekroczyÅ‚a 8 milionów, w tym ponad 3,5 mln Priusów.
Ostatnia kwestia to spalanie. Zasilany gazem silnik benzynowy potrzebuje ok. 20-35 proc. więcej paliwa. Benzynę też musimy do niego tankować, bo jest niezbędna przy zimnym rozruchu i zalecana dla dłuższej żywotności silnika. Toyota Prius 2016 jeździ na prądzie i - droższej, niż LPG - benzynie. Może konkurować z autami na gaz, dzięki rekordowo niskiemu zużyciu paliwa.
Gruntownie przebudowany napęd hybrydowy Priusa IV generacji o mocy 122 KM jest oszczędniejszy od poprzednika o ponad 20 proc. Pracujący w oszczędnym cyklu Atkinsona benzynowy silnik o pojemności 1,8 l uzyskał najlepszą na świecie, 40-procentową wydajność cieplną. Udało się także zredukować tarcie i straty energii mechanicznej. Spalanie, jakie jest w stanie osiągnąć, to zaledwie 3 l/100 km. To obecnie najoszczędniejsza i najnowocześniejsza hybryda na rynku. W dodatku, przyspiesza do setki 0,7 s szybciej, niż jej poprzednik.
Nowy Prius staÅ‚ siÄ™ także bardziej uniwersalny. Przestronniejsze wnÄ™trze i wiÄ™kszy bagażnik o pojemnoÅ›ci 502 l dajÄ… nowe możliwoÅ›ci. Samochód zyskaÅ‚ też zdolność ciÄ…gniÄ™cia przyczep o masie do 725 kg.