Cztery pierścienie to najbardziej znany, charakterystyczny i historyczny znak marki Audi. Skąd ta zmiana akurat teraz, i dlaczego bezpośrednio na samym pojeździe?
Frederik Kalisch: Jako progresywna marka segmentu premium, Audi kieruje swojÄ… ofertÄ™ do nowoczesnych klientów, którzy ceniÄ… sobie wysokiej jakoÅ›ci design i dbaÅ‚ość o szczegóÅ‚y. Obecnie funkcjonujÄ… dwa podstawowe trendy w prezentacji marek i projektowaniu produktów, które wyrażajÄ… tÄ™ wÅ‚aÅ›nie jakość premium: z jednej strony to design gÅ‚oÅ›ny i bardzo Å›miaÅ‚y, a z drugiej powÅ›ciÄ…gliwy, czysty i schludny.
André Georgi: Purystyczne podejÅ›cie jest bardziej spójne z naszÄ… filozofiÄ…. Jedna rzecz jest tu oczywista: silne marki zdobywajÄ… klientów przede wszystkim dziÄ™ki temu, że siÅ‚a ich produktów jest zawsze podkreÅ›lona treÅ›ciÄ… i dyskretnymi elementami identyfikacyjnymi. W Audi zawsze tak byÅ‚o, a teraz robimy to jeszcze bardziej konsekwentnie. Nasza filozofia zakÅ‚ada, że każdy szczegóÅ‚ musi mieć znaczenie, musi sÅ‚użyć jakiemuÅ› celowi. W przypadku naszego produktu, samochodu, to przede wszystkim cztery pierÅ›cienie, widoczne i wÅ‚aÅ›ciwie nie do przeoczenia z przodu i z tyÅ‚u każdego modelu, sprawiajÄ…, że Audi to Audi. Chcemy, by nasza jakość przemawiaÅ‚a wÅ‚aÅ›nie poprzez design i sam produkt. Nowy, dwuwymiarowy wyglÄ…d nadaje naszym pierÅ›cieniom znacznie nowoczeÅ›niejszÄ… i jeszcze bardziej graficznÄ… formÄ™, choć ich geometria jest niemal identyczna jak poprzednio.
Nowoczesne, ale nie modne - tak twierdzi Audi. Dwuwymiarowe loga wydajÄ… siÄ™ być jednak aktualnym trendem. JakÄ… rolÄ™ odgrywa ten „duch czasu” w projektowaniu?
Kalisch: Dwuwymiarowe pierÅ›cienie zaistniaÅ‚y w Audi już w 2016 roku, niejako jako konsekwencja digitalizacji. W zasadzie po to, by zobrazować nasz historyczny znak graficzny w sposób, który pasowaÅ‚by do wykorzystania przez media. Trójwymiarowość na dwuwymiarowych wyÅ›wietlaczach nie speÅ‚niÅ‚aby naszych wymagaÅ„ technicznych i estetycznych. PostawiliÅ›my wiÄ™c na wyglÄ…d 2D. Logo naszej marki jest bardzo graficzne - co jest jego zaletÄ…, ponieważ Å›wietnie wyglÄ…da w dwóch wymiarach. Aby zapewnić spójnÄ… obecność marki we wszystkich punktach kontaktu z klientem, skoordynowaliÅ›my z zespoÅ‚em projektowym proces przeprojektowania pierÅ›cieni również na naszych pojazdach.
Georgi: Dwuwymiarowe logo na naszych samochodach po raz pierwszy pojawiÅ‚o siÄ™ w 2019 roku, ale sprawy naprawdÄ™ nabraÅ‚y tempa na poczÄ…tku roku 2020. NaszÄ… wizjÄ… jest przeniesienie tożsamoÅ›ci korporacyjnej z obszaru cyfrowego, który wÅ‚aÅ›nie opisaliÅ›my, na nasze pojazdy i ujednolicenie identyfikacji we wszystkich modelach. Chcemy, by w przyszÅ‚oÅ›ci cztery pierÅ›cienie wszÄ™dzie wyglÄ…daÅ‚y tak samo: w magazynie, na smartfonie, czy na billboardzie - a także na samochodzie i w jego wnÄ™trzu.
Co właściwie się zmieniło jeśli chodzi o sam design znaku?
Georgi: Logo Audi skÅ‚ada siÄ™ teraz z trzech elementów. Konsekwentnie nie jest chromowane, a jego wyglÄ…d utrzymany jest w barwach czerni i bieli. WyglÄ…da to tak, jakby efektowne biaÅ‚e, niemal pÅ‚ywajÄ…ce pierÅ›cienie, osadzone byÅ‚y w czarnej szklanej obudowie, tak by uzyskać jeszcze wiÄ™kszy blask. Poprzez optyczne rozjaÅ›nienie logo, biel nadaje pierÅ›cieniom pÅ‚aski wyglÄ…d, który jednak w szczegóÅ‚ach wydaje siÄ™ trójwymiarowy i jeszcze bardziej premium.
Ale nie chodzi tu tylko o kolorystykÄ™; nowe sÄ… także materiaÅ‚y. Czy możesz to wyjaÅ›nić bardziej szczegóÅ‚owo?
Georgi: Obecne, chromowane pierÅ›cienie w znaku Audi oznaczajÄ… wysokÄ… jakość. Już sam materiaÅ‚ przekazuje to przesÅ‚anie. Wierzymy jednak, że teraz znaleźliÅ›my „nowy chrom”: Wyrazistość nowych czarno-biaÅ‚ych pierÅ›cieni sprawia, że nasza tożsamość korporacyjna jest widoczna już na pierwszy rzut oka. Cienka czarna obwódka wokóÅ‚ pierÅ›cieni sprawia, że niezależnie od koloru lakieru samochodu lub grilla chÅ‚odnicy, majÄ… one spójny wyglÄ…d premium. Klienci mogÄ… jednak wybrać nasze nowe pierÅ›cienie również w kolorze czarnym. W tym wariancie biel zastÄ…piono ciemnoszarym kolorem, który wyglÄ…da jak czerÅ„ o wysokim poÅ‚ysku.
Od teraz wszystkie nowe modele Audi nie tylko otrzymywać bÄ™dÄ… nowe pierÅ›cienie w logo, ale zaktualizowaliÅ›cie również schemat identyfikacji pojazdu. Dlaczego?
Kalisch: W 2020 roku nasz zespóÅ‚ na nowo opracowaÅ‚ strategiÄ™ marki i tożsamość korporacyjnÄ…. Nowy sposób myÅ›lenia i prezentacji doprowadziÅ‚ w konsekwencji do wdrożenia nowej strategii identyfikacji pojazdów, w tym wizji dwuwymiarowych pierÅ›cieni na naszych pojazdach. Zaktualizowany schemat identyfikacji wpisuje siÄ™ w nowÄ… strategiÄ™ marki.
Georgi: Nie tylko identyfikacja pojazdu staÅ‚a siÄ™ teraz bardziej premium. UjednoliciliÅ›my też czcionki używane w napisach w i na pojeździe. W przyszÅ‚oÅ›ci nasze modele bÄ™dÄ… posÅ‚ugiwaÅ‚y siÄ™ wyÅ‚Ä…cznie unikalnÄ… czcionkÄ… Audi, znanÄ… jako "Audi Type". Tonacja podstawowa jest znacznie bardziej powÅ›ciÄ…gliwa, bez uszczerbku dla wyrazistoÅ›ci i jakoÅ›ci. Podstawowym miejscem na którym znajdziemy oznaczenia modelu, wersji modelowej i technologii, bÄ™dzie teraz sÅ‚upek B. Wynika to z faktu, że ma on identyczny wyglÄ…d we wszystkich pojazdach: zawsze dwuczęściowy, w kolorze czarnym o wysokim poÅ‚ysku i zawsze w polu widzenia pasażerów podczas wsiadania i wysiadania. Napisy na sÅ‚upku B zostaÅ‚y celowo wygrawerowane „ton w ton”.
Kalisch: I co jeszcze ważne: Oprócz tego, że odwracajÄ… uwagÄ™ od wyglÄ…du naszych samochodów, zbyt widoczne identyfikatory prawdopodobnie nie spodobaÅ‚yby siÄ™ naszym wspóÅ‚czesnym, progresywnym klientom.
Georgi: Po prostu: teraz identyfikacja wizualna jest do maksimum spójna z designem samego pojazdu i jest zgodna z nowym pozycjonowaniem marki Audi.