W ciągu ostatnich lat globalny przemysł samochodowy zaczął wykorzystywać elektromobilność jako wkład w walkę ze zmianami klimatycznymi, opracowując samochody koncepcyjne i tworząc sojusze, by przyspieszyć prace, jakich wymaga osiągnięcie postępu, zarówno w zakresie akumulatorów, komponentów układu napędowego, jak i elektroniki.
Jednak dla Mitsubishi Motors Corporation (MMC) elektromobilność od dawna była składową podstawowej działalności firmy, głęboko zakorzenioną w jej filozofii badawczo-rozwojowej, czego dowodem jest rozpoczęcie prac nad pojazdami elektrycznymi (EV) już w październiku 1966 roku.
W tym sensie dzisiejszy Mitsubishi Outlander PHEV jest najnowszym produktem z długiej listy elektrycznych pojazdów Mitsubishi, a także początkiem całej gamy pojazdów łączących architekturę SUV ze zelektryfikowanym układem napędowym, czy to w pełni elektrycznym, czy też opartym na takim układzie rozwiązaniem hybrydowym z zewnętrznym ładowaniem akumulatorów opracowanym przez MMC.
Outlander PHEV jest rozwiązaniem unikalnym w całej branży, korzystającym z zalet architektury opartej na napędzie elektrycznym EV, poczynając od znacznej redukcji masy (a tym samym sprawności energetycznej), do bezproblemowego działania, sprawnego pakowania, standardowo dostępnych różnych metod ładowania (w ruchu, regeneracyjnego, użycia trybu ładowania, ładowania z domowego gniazdka, szybkiego ładowania), zerowej emisji spalin w codziennym użytkowaniu (w większości przypadków) i ograniczonej emisji w czasie długodystansowych podróży, nie wspominając o pełnej kompatybilności z dopiero wprowadzanymi inteligentnymi ekologicznymi systemami elektrycznymi, w tym inteligentnymi sieciami V2G (samochód - sieć) / V2H (samochód - dom). Te zdobycze technologiczne opracowywane są sukcesywnie przez Mitsubishi od 1966 roku…
Film pokazujący "elektryczną" drogę Mitsubishi można zobaczyć tutaj.
1966/1971 – elektryczne początki
W latach 60. XX wieku nastąpił gwałtowny wzrost liczby prywatnych samochodów. W latach siedemdziesiątych towarzyszyło temu coraz większe natężenie ruchu samochodowego w obszarach miejskich, co doprowadziło do wzrostu liczby wypadków i bardzo dużego natężenia ruchu. Ponadto szkody powodowane przez emisję spalin i hałas stały się poważnym problemem społecznym. Samochody elektryczne EV o zerowej emisji zaczęły być postrzegane jako sposób na redukcję emisji i zapobieganie zanieczyszczaniu środowiska.
W 1966 r. Firma Mitsubishi Heavy Industries (MHI) podpisała umowę z Tokyo Electric Power Company, której celem była wspólna „Budowa i testowanie prototypowego pojazdu elektrycznego z wykorzystaniem ulepszeń w aktualnie dostępnej technologii akumulatorowej”.
W tym samym czasie MHI prowadziło współpracę z Mitsubishi Electric i Japan Storage Battery Co., Ltd. (dzisiaj GS Yuasa Corporation*) w dziedzinie rozwoju miejskiego samochodu przyszłości i specjalnych pojazdów usługowych, które pomogłyby zapobiegać zanieczyszczeniu miast. (dzisiaj GS Yuasa Corporation*). Po ukończeniu prototypu, w maju 1971 roku, nowo wydzielona firma MMC dostarczyła dziesięć pojazdów elektrycznych typu E12 (Minica Van) dla Tokyo Electric. Były to pojazdy zbudowane w oparciu o standardowe małe samochody dostawcze, zasilane z akumulatorów kwasowo-ołowiowych, osiągające prędkość maksymalną 80 km/h.
Następnie firma MMC dostarczyła pojazdy elektryczne oparte na Minica Van, Minicab Van, Minicab Truck i Delica Van japońskim firmom energetycznym. Ten pionierski program badawczy nad pojazdami elektrycznymi z 1971 roku wyznaczył kierunek, który był kontynuowany w wielu kolejnych programach, prowadzonych w ciągu następnych trzydziestu lat, stanowiących fundament, na którym powstały samochody i-MiEV i Outlander PHEV. Były one odpowiedzią na wyzwania, jakie stoją przed całym światem.
1987/2007 – sportowe połączenie z 4WD
Wśród najbardziej charakterystycznych dla Mitsubishi Motors zaawansowanych rozwiązań technicznych, szczególne miejsce zajmuje system Super-All Wheel Control (S-AWC), który dzięki ewolucji przepisów dotyczących sportów motorowych, mógł zaistnieć w rajdach, wykorzystując ponad 80 lat doświadczeń Mitsubishi w rozwijaniu napędu pojazdów na wszystkie koła – od modelu PX33 z 1936 roku, poprzez lifestylowego Pajero z 1982 roku i jego 12 zwycięstw w Rajdzie Dakar, aż po wyznaczającego nowe granice możliwości technicznych takich napędów Galanta VR4 z 1987 roku.
Dzięki swoim sukcesom zespół uczestniczący w rajdowych mistrzostwach świata WRC z modelami Mitsubishi Galant VR4, a później Mitsubishi Lancer Evolution, zapewnił możliwość rozwoju zaawansowanych rozwiązań technicznych, które firma MMC ponownie wprowadziła do modeli seryjnych, czyniąc z terminu "all-wheel control" jeden z najważniejszych wyróżników marki Mitsubishi. Tak wyglądała droga prowadząca do dzisiejszego Outlandera PHEV.
„Super-All Wheel Control” (lub „S-AWC") można rozumieć jako bogaty pakiet rozwiązań technicznych obejmujący różne interpretacje tej samej zasady: niezależnie od samochodu, zawsze ma on zarządzać siłami napędowymi i siłami hamowania każdego z czterech kół, poprzez regulację rozdziału momentu obrotowego między przednią i tylną oś, jak również między koła lewej i prawej strony pojazdu.
1994/2009 – strategiczny (elektryczny) zwrot
Kontynuując badania i rozwój akumulatorów, silników elektrycznych i innych głównych podzespołów samochodów elektrycznych, szczególne zainteresowanie MMC już na wczesnym etapie rozwoju wzbudziły ogniwa litowo-jonowe, charakteryzujące się wyższą gęstością energii i mocą wyjściową w porównaniu do konwencjonalnych rodzajów ogniw chemicznych.
Zachęcona przepisami dotyczącymi pojazdów o zerowej emisji spalin (ZEV) wprowadzonymi w amerykańskim stanie Kalifornia w 1990 roku, firma MMC w 1994 roku zdecydowała się opracować hybrydowy samochód elektryczny MITSUBISHI HEV z możliwością zewnętrznego ładowania akumulatora litowo-jonowego wyprodukowanego przez Mitsubishi Chemical Corporation.
Przeskakując dwanaście lat, gdy firma MMC była pewna, że będzie w stanie skomercjalizować akumulatory litowo-jonowe, silnik i inne krytycznie ważne rozwiązania niezbędne w samochodach elektrycznych, korporacja ogłosiła w październiku 2006 roku rozpoczęcie projektu „i MiEV ”(pisanego jeszcze bez myślnika), który ostatecznie doprowadził do powstania modelu „i-MiEV” (już z myślnikiem), pierwszego seryjnego pojazdu elektrycznego, oferowanego przez jedną z dużych firm motoryzacyjnych w ramach standardowej gamy modelowej.
W lipcu 2009 roku firma MMC rozpoczęła sprzedaż modelu i-MiEV klientom flotowym, a następnie w 2010 roku, zgodnie z harmonogramem, wprowadziła ten samochód do oferty, najpierw w Japonii, a następnie na wybranych rynkach globalnych. Wysiłek ten nie pozostał niezauważony, czego dowodem był tytuł „Najbardziej Zaawansowanego Technicznie Samochodu”, który i-MiEV otrzymał w konkursie „Japoński Samochód Roku 2009/2010", nie licząc wielu innych wyróżnień przyznanych tej konstrukcji.
2009/2012 – od EV do PHEV
Niemal równolegle do projektu elektrycznego samochodu « i MiEV", w ośrodku badawczo-rozwojowym MMC w Okazaki w pobliżu Nagoi prowadzono bez rozgłosu jeszcze bardziej ambitne przedsięwzięcie, którego wynikiem było skonstruowanie dużego, ładowanego z gniazdka hybrydowego elektrycznego SUV-a z napędem 4WD.
Prace przyspieszyło skorzystanie z kilku ambitnych rozwiązań, opracowanych na potrzeby programu i-MiEV (m.in. zaawansowanego systemu operacyjnego «MiEV OS», opracowanego przez MMC - elektronicznego mózgu samochodu), dzięki czemu kolejny przełomowy samochód po raz pierwszy pojawił się na Tokyo Motor Show 2009 jako Concept PX -MiEV, a dwa lata później w tym samym miejscu pokazano jego następcę Concept PX-MiEV II. Oba samochody koncepcyjne były zapowiedzią nadchodzącej produkcji seryjnej modelu Mitsubishi Outlander PHEV.
Podczas gdy Mitsubishi Concept PX-MiEV II odbywał tourné po światowych salonach samochodowych, przedprototypy samochodów PHEV były poddawane intensywnym wytrzymałościowym testom i pracom rozwojowym w Japonii, kryjąc się w nadwoziach standardowego, wychodzącego już z produkcji Outlandera drugiej generacji.
Ostateczny wynik tych prac przedstawiono na Salonie Samochodowym w Paryżu w 2012 roku, jako model Mitsubishi Outlander PHEV. Była to światowa premiera pierwszego hybrydowego elektrycznego samochodu SUV z dwoma silnikami elektrycznymi, oferowanego przez dużą firmę motoryzacyjną w standardowej gamie modelowej.
Outlander PHEV wyróżniał się (co do dzisiaj się nie zmieniło) spośród wszystkich innych hybrydowych rozwiązań typu plug-in wykorzystaniem podstawowej architektury samochodu elektrycznego (drive-by-wire, brak skrzyni biegów) zamiast niewielkiego silnika elektrycznego „dołożonego” za silnikiem spalinowym.
2012/2018 – pasmo sukcesów
Dzięki intensywnym wysiłkom, Outlander PHEV wszedł na rynek już kilka miesięcy później (styczeń 2013 w Japonii, październik 2013 w Europie), osiągając łączny wynik 50.000 samochodów sprzedanych w Europie już w roku 2015. W tym samym roku samochód wziął udział w terenowym rajdzie Baja Portalegre rozgrywanym w Portugalii. W międzyczasie samochód otrzymał nagrodę „RJC Technology of the Year 2014 ”przyznawaną przez japońską konferencję naukowców i dziennikarzy motoryzacyjnych (RJC).
W ciągu ostatnich siedmiu lat Mitsubishi Outlander PHEV wypracował sobie trwałą pozycję rynkową, chwaląc się sprzedażą blisko 128 000 egzemplarzy w Europie* i 237 000 sztuk na świecie*2 i stając się najchętniej kupowanym od 2015 roku hybrydowym pojazdem typu plug-in Europejczyków (uwzględniając wszystkie marki i segmenty)*3 oraz światowym bestsellerem wśród hybrydowych SUV-ów PHEV*3.
Obecnie Outlander PHEV, będąc w pełni funkcjonalnym SUV-em i jednocześnie pełniąc rolę bezemisyjnego samochodu elektrycznego, z pojazdu debiutującego na rynku jako techniczna atrakcja dla pierwszych klientów, zmienił się w produkt sztandarowy i podstawowy środek komunikacji flot korporacyjnych, torując drogę dla SUV-ów MMC nowej generacji.
*Dane MME
*2 Dane MMC
*3 Źródło IHS Market/Jato Dynamics Limited (dane z maja 2019)
Ubezpieczenie Autocasco to nieodłączna część pakietu dealerskiego w programie Ford Ubezpieczenia, która jest coraz częściej wybierana przez polskich kierowców. Odpowiednio dobrana polisa to bezpieczeństwo i pewność, że w razie niefortunnego zdarze...więcej »
Czas wakacji wiąże się z planowaniem krótszych i dłuższych podróży. Wiele osób decyduje się na rodzinny wyjazd ze swoim czworonożnym przyjacielem. Jak bezpiecznie przewozić zwierzę autem i co mówi o tym prawo o ruchu drogowym?...więcej »
Dla firmy znanej kiedyś jako quattro GmbH te cztery litery oznaczały jeszcze bardziej usportowione wersje i tak już bardzo wydajnych modeli RS 6 i RS 7. Były one zgodne z filozofią podnoszenia techniki samochodowej na jeszcze wyższy poziom, tj. uzyskania...więcej »
Legendarny Ford Mustang podnosi swój prestiż w sportowym świecie dzięki dzisiejszemu oficjalnemu debiutowi Mustanga GT4 w wyścigu CrowdStrike 24 Hours of Spa na słynnym torze Spa-Francorchamps we wschodniej Belgii.
...więcej »
Niedługo po prezentacji Mustanga GT3 na torze Le Mans, która miała miejsce w piątek 9 czerwca, Ford poinformował, że premiera nowego Mustanga GT4 odbędzie się w środę 28 czerwca 2023 r. o godzinie 14:00 czasu środkowoeuropejskiego na kultowym torze ...więcej »
pełni elektryczny, zeroemisyjny model marki Volkswagen Samochody Dostawcze ? ID. Buzz, świetnie sprawdza się w roli samochodu firmowego. Może być nie tylko towarzyszem codziennych operacji w przedsiębiorstwie ? samochodem serwisowym, pojazdem do realiza...więcej »
Ford Performance przygotowuje się do 101. edycji wyścigu Broadmoor Pikes Peak International Hill Climb, współorganizowanego przez Gran Turismo, stawiając na starcie elektrycznego, udoskonalonego Forda SuperVana 4.2. Wyczekiwane w sportowym świecie wydarz...więcej »
Obsługa samochodów z telefonu nie jest już niczym nowym, a we współczesnych pojazdach jest właściwie koniecznością. Mustang Mach-E nie jest wyjątkiem, a Ford zadbał o rozbudowaną listę możliwości. Model od rynkowej premiery zachwyca możliwości...więcej »
Przy okazji zakończenia testów marka Volkswagen zdradza nieco szczegółów na temat kolejnej generacji swojego obecnie najlepiej sprzedającego się modelu: Tiguan nr 3 będzie dostępny z nowo opracowanym systemem aktywnej kontroli zawieszenia i innymi fun...więcej »
VW Bus Festival 2023, który odbędzie się w dniach od 23 do 25 czerwca w Hanowerze, to nie tylko największe międzynarodowe spotkanie miłośników mikrobusów Volkswagena, ale również największa w historii marki Volkswagen Samochody Dostawcze ekspozycja...więcej »
Ford Performance uczestniczył w większej liczbie wyścigów i zwyciężał w większej liczbie serii, krajów i torów, niż jakakolwiek inna firma na świecie. Od Le Mans po Monako, od Daytona po Bathurst, od pustyni Finke po Ensenadę w Meksyku. Musi jedna...więcej »
Międzynarodowy VW Bus Festiwal 2023, przez trzy dni (od 23 do 25 czerwca) będzie najjaśniejszą gwiazdą wszechświata mikrobusów marki Volkswagen. Festiwal, w którym weźmie udział 6000 pojazdów, w tym prężna reprezentacja samochodów z Polski, jest ...więcej »
Ford Ranger Raptor został Samochodem Roku Wirtualnej Polski. Nowa generacja pick-upa Forda wygrała w głównej kategorii konkursu, pokonując aż 31 innych modeli.
...więcej »
Volkswagen ID.7, flagowy model z rodziny elektrycznych samochodów zbudowanych na platformie MEB, do salonów trafi jeszcze w tym roku. Zanim się to stanie, będzie można obejrzeć ten samochód w butikowym salonie w Warszawie ? Volkswagen Home. ID.7 to jede...więcej »
Od premiery najnowszego modelu elektrycznego hiszpańskiej marki - Tavascana - minął dopiero miesiąc, a design samochodu już cieszy się uznaniem w branży oraz pozytywnym odbiorem motoryzacyjnych entuzjastów. Pierwszy elektryczny SUV marki został doceni...więcej »
Małopolska Joy Ride Festiwal to największa w Polsce impreza rowerowa łącząca najróżniejsze odmiany dwukołowych sportów ektremalnych i goszcząca zawodników rywalizujących w różnych konkurencjach. W organizacji tego niezwykłego przedsięwzięcia p...więcej »
Rozpoczynający się sezon na wyprawy kamperem stawia przed wieloma miłośnikami tego typu turystyki zasadnicze pytanie: czy podczas moich wypraw chcę za każdym razem nocować na zagospodarowanym kempingu, czy zaszaleć i spędzać noce ?na dziko?, na łoni...więcej »
Dane ze Strefy Płatnego Parkowania na warszawskim Mokotowie i w Śródmieściu pokazują, przy których ulicach parkuje najwięcej aut z zielonymi tablicami i jaką część wszystkich samochodów stanowią. W ciągu roboczego tygodnia jest ich nawet 5-7 proc...więcej »
Audi A6 i Audi A7 oraz ich wersje S, w roku modelowym 2024 zyskują nowy, oszałamiający wygląd. Oprócz nowo zaprojektowanych linii wyposażenia z niezależnymi przednimi i tylnymi elementami stylistycznymi, te modele klasy luksusowej charakteryzują się t...więcej »