ZespóÅ‚ testerów, zÅ‚ożony z kobiet i mężczyzn o różnym wzroÅ›cie i wadze, podczas testów wsiada i wysiada z samochodu nawet 6 000 razy tygodniowo. – Każdy tester powtarza tÄ™ akcjÄ™ 700 razy, aby zasymulować to, co fotel ma wytrzymać w ciÄ…gu 5 lat – tÅ‚umaczy Javier Garcia, inżynier odpowiedzialny za testy foteli SEAT. – Niektórzy noszÄ… jeansy z nitami i guzikami na tylnych kieszeniach, z różnymi szwami – wszystko po to, aby sprawdzić wytrzymaÅ‚ość pianek i materiaÅ‚ów zastosowanych w fotelu.
Odporność na tarcie
Kolejny test polega na odtworzeniu różnorodnego nacisku na fotel w samochodzie. SymulacjÄ™ przeprowadza siÄ™ w laboratorium SEAT-a przy pomocy manekina w ksztaÅ‚cie tuÅ‚owia o wadze 75 kg. – Przez 3 tygodnie maszyny przeprowadzajÄ… 22 000 cykli tarcia przez 24 godziny na dobÄ™, symulujÄ…c dzienne ruchy wykonywane przez użytkownika o wadze ponad 100 kg – mówi Javier. Po teÅ›cie należy ocenić dziaÅ‚anie fotelu, wyglÄ…d i wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci w porównaniu ze stanem poczÄ…tkowym.
300 tys. km w ekstremalnych warunkach
Samochód wprawia siÄ™ w intensywny ruch wewnÄ…trz kabiny, symulujÄ…c warunki jazdy na nierównych powierzchniach. Test trwa 225 godzin, aby odtworzyć zużycie samochodu po 300 000 przejechanych kilometrów. Ten sam test sprawdza wytrzymaÅ‚ość na ekstremalne temperatury od +80 do –25°C. – Nasza praca polega na ocenie pojazdu przed, w czasie badania i po, aby upewnić siÄ™, że fotel nie ulegÅ‚ żadnym zniszczeniom – dodaje Garcia.
WewnÄ…trz komory w temperaturze –20°C inżynier analizuje dziaÅ‚anie podgrzewanego siedzenia w SEAT Arona. Używa kamery termograficznej, aby sprawdzić, czy fotel osiÄ…ga komfortowÄ… temperaturÄ™ w ciÄ…gu zaledwie 3 minut, a temperaturÄ™ 40°C 15 minut później. Mapa pokazuje również, czy ciepÅ‚o jest równomiernie rozÅ‚ożone na caÅ‚ej powierzchni, co przyczynia siÄ™ do komfortu przyszÅ‚ego kierowcy.
Z precyzjÄ… do kilku milimetrów
Czy istnieje idealna pozycja siedzÄ…ca, zapewniajÄ…ca bezpieczeÅ„stwo i komfort? Odpowiedź brzmi „tak”. Javier García i jego zespóÅ‚ inżynierów majÄ… skalÄ™ do 20 punktów, aby zweryfikować prawidÅ‚owÄ… pozycjÄ™ tuÅ‚owia, odlegÅ‚ość od zagÅ‚ówka i kÄ…t uÅ‚ożenia uda kierowcy. – Najważniejszym aspektem jest umiejscowienie bioder manekina oraz uÅ‚ożenie takich elementów foteli jak zagÅ‚ówki, które sÄ… niezbÄ™dne dla zachowania bezpieczeÅ„stwa pasażerów. DziÄ™ki tym obliczeniom możemy zagwarantować, że fotele w samochodach SEAT sÄ… zarówno wygodne, jak i bezpieczne – podsumowuje.