-
Kompaktowy, dwulitrowy, czterocylindrowy silnik o mocy ponad
610 KM
-
Bardzo niskie zużycie paliwa i wysoka wydajność
-
Pionierskie rozwiązania techniczne posłużą dalszemu rozwojowi wersji produkcyjnej
Po dwóch i póÅ‚ roku prac rozwojowych i po ponad tysiÄ…cu godzin prób dynamometrycznych, nowy, wyÅ›cigowy silnik Audi jest gotowy na swój debiut, który odbÄ™dzie siÄ™ 4 maja br. na torze Hockenheim. „Już po pierwszej jeździe testowej nasi kierowcy byli zachwyceni” – mówi szef Audi Motorsport Dieter Gass. „PrzejÅ›cie z wolnossÄ…cego silnika V8 na jednostkÄ™ turbodoÅ‚adowanÄ… jest ważne nie tylko ze wzglÄ™du na dodatkowo uzyskanÄ… moc ok. 100 KM. Od teraz w DTM używać bÄ™dziemy wysoko wydajnej jednostki napÄ™dowej wykorzystywanej również w wielu samochodach produkcji seryjnej Grupy.”
Nowe przepisy Klasy 1 (Class 1) DTM, nastawione sÄ… na uzyskiwanie jak najwyższej wydajnoÅ›ci. Wyzwaniem jest – podobnie jak w silnikach produkcji seryjnej – wydobycie maksimum możliwoÅ›ci z dostÄ™pnego paliwa. Dochodzi siÄ™ do tego zwiÄ™kszonÄ… kompresjÄ… oraz wÅ‚aÅ›nie wydajnoÅ›ciÄ…. W serii wyÅ›cigów DTM ilość dostÄ™pnego paliwa ograniczona jest do 95 kilogramów na godzinÄ™. „95 kilogramów to może wydawać siÄ™ dużo, ale biorÄ…c pod uwagÄ™, że samochód ma 610 koni mocy, to naprawdÄ™ niewiele” – wyjaÅ›nia Ulrich Baretzky, szef dziaÅ‚u rozwoju silników w Audi Motorsport. „Silnik DTM charakteryzuje siÄ™ wyjÄ…tkowo niskim zużyciem paliwa, które oscyluje w rejonach typowych dla silników wysokoprężnych. JeÅ›li zaÅ› chodzi o jego masÄ™ i lekkÄ… konstrukcjÄ™, wskazujemy tu kilka rozwiÄ…zaÅ„ – zwÅ‚aszcza w zakresie redukcji emisji CO2, które mam nadziejÄ™ znajdÄ… siÄ™ w przyszÅ‚oÅ›ci w pojazdach produkcji seryjnej, tak jak to miaÅ‚o miejsce w przypadku pierwszej jednostki TFSI debiutujÄ…cej w Le Mans oraz silnika TDI.”
Kompaktowy, czterocylindrowy, turbodoÅ‚adowany silnik benzynowy z bezpoÅ›rednim wtryskiem TFSI, ma masÄ™ zaledwie 85 kilogramów – o poÅ‚owÄ™ mniejszÄ… niż dotychczas wykorzystywany w DTM wolnossÄ…cy V8. W wyniku tego, masa netto Audi RS 5 DTM spadÅ‚a poniżej 1000 kilogramów. Stosunek mocy do masy wynosi teraz 1,6 kilograma na koÅ„ mechaniczny.
Podobnie jak miaÅ‚o to miejsce w poprzednich latach, silnik DTM musi wytrzymać caÅ‚y sezon, wiÄ™c projektowany jest na przebieg ok. 6000 kilometrów. „Format wyÅ›cigów DTM to duże wyzwanie” – podkreÅ›la Stefan Dreyer, szef wydziaÅ‚u rozwoju napÄ™dów Audi Motrosport. „Duży przebieg Å‚Ä…czny, ale rozÅ‚ożony na wiele imprez z krótkimi trasami, to trudna dla nas sprawa. Dodatkowo, wibracje silnika czterocylindrowego sÄ… absolutnie odmienne od wibracji V8. StanowiÅ‚o to ogromne wyzwanie w procesie projektowania tej jednostki zarówno dla nas, jak i dla naszych dynamometrów.” ZwiÄ™kszona o ponad 100 KM moc wyjÅ›ciowa oraz wyższy moment obrotowy, spowodowaÅ‚y wiÄ™ksze obciążenie caÅ‚ego ukÅ‚adu napÄ™dowego.
DziÄ™ki tzw. systemowi „push-to-pass” kierowca może na krótko zwiÄ™kszyć moc silnika, na przykÅ‚ad podczas manewru wyprzedzania. Wystarczy, że przyciÅ›nie odpowiedni przycisk. Poprzez obejÅ›cie ogranicznika przepÅ‚ywu paliwa, dostarczane jest wtedy dodatkowe 5 kg paliwa na godzinÄ™, co powoduje zwiÄ™kszenie mocy o okoÅ‚o 30 koni mechanicznych.
Silniki używane w wyÅ›cigach serii DTM napÄ™dzane sÄ… standardowÄ… benzynÄ… 98-oktanowÄ… (RON 98), co sprzyja transferowi wykorzystywanych tu rozwiÄ…zaÅ„ technicznych ze Å›wiata sportów motorowych do Å›wiata produkcji seryjnej. Ponadto jednostka ta jest dostosowana do spalania paliw alternatywnych (e-paliwa), dziÄ™ki którym silniki spalinowe stajÄ… siÄ™ przyjazne dla Å›rodowiska.
Wysoka wydajność i niskie zużycie paliwa sÄ… kluczowymi czynnikami sukcesu w wyÅ›cigach DTM: zawodnicy, którzy majÄ… możliwość startu z mniejszÄ… iloÅ›ciÄ… paliwa w baku (co zmniejsza masÄ™ pojazdu), automatycznie, już na poczÄ…tku, zyskujÄ… ogromnÄ… przewagÄ™ nad rywalami.
Audi ma w sportach motorowych dÅ‚ugoletnie doÅ›wiadczenie z turbodoÅ‚adowanymi silnikami – poczÄ…wszy od legendarnego, oryginalnego quattro, aż po prototypy z Le Mans. BazujÄ…c na tym doÅ›wiadczeniu, inżynierowie Audi zaprojektowali każdy z okoÅ‚o 2000 komponentów silnika DTM od podstaw. Kompaktowa, czterocylindrowa jednostka montowana jest w Audi RS 5 DTM wzdÅ‚użnie. Turbosprężarka, dziaÅ‚ajÄ…ca przy maksymalnym ciÅ›nieniu bezwzglÄ™dnym rzÄ™du 3,5 bara, znajduje siÄ™ po jej prawej stronie i dziÄ™ki systemowi ALS utrzymywana jest ciÄ…gle w ruchu – nawet wtedy, gdy kierowca nie przyciska pedaÅ‚u gazu. Podczas pracy motoru pod peÅ‚nym obciążeniem, kolektory efektownie rozgrzewajÄ… siÄ™ do czerwonoÅ›ci, a zmiana biegów nastÄ™puje przy prÄ™dkoÅ›ci obrotowej 9500 obr./min.
Zdjęcia i dodatkowe informacje znajdą Państwo na stronie www.audi.press-bank.pl.