Produkcyjna wersja modelu FCV, oparta na modelu koncepcyjnym, ma wejść do sprzedaży w Japonii pod koniec marca 2016, a następnie w Stanach Zjednoczonych i w Europie.
Oprócz samochodu FCV i urzÄ…dzenia do zasilania odbiorników zewnÄ™trznych, Honda bÄ™dzie nadal promować stosowanie inteligentnych wodorowych stacji paliwowych (Smart Hydrogen Station - SHS), czyli zwartych jednostek wodorowych, które korzystajÄ… z opracowanych przez HondÄ™ wysokociÅ›nieniowych elektrolizerów.
W ten sposób Honda bÄ™dzie dziaÅ‚ać w kierunku umożliwienia spoÅ‚eczeÅ„stwu korzystania z wodoru w zakresie trzech kluczowych pojęć - "wytwarzania", "użytkowania" i "Å‚Ä…czenia" – dziaÅ‚ajÄ…c tym samym na rzecz spoÅ‚eczeÅ„stwa wolnego od produkcji CO2.
Honda postrzega wodór, jako noÅ›nik energii nowej generacji z dużym potencjaÅ‚em, jako że wodór może być wytwarzany z różnych surowców, a do tego jest Å‚atwy w transporcie i magazynowaniu.
BiorÄ…c to wszystko pod uwagÄ™, Honda uznaÅ‚a FCV, który zasilany jest energiÄ… wytwarzanÄ… poprzez chemicznÄ… reakcjÄ™ wodoru i tlenu, za pojazd wyjÄ…tkowo przyjazny dla Å›rodowiska naturalnego i już pod koniec lat osiemdziesiÄ…tych ubiegÅ‚ego wieku prowadziÅ‚a prace badawczo rozwojowe nad tego typu pojazdami.
W 2002 roku Honda FCX staÅ‚a siÄ™ pierwszym*2 na Å›wiecie pojazdem na ogniwa paliwowe certyfikowanym przez amerykaÅ„skÄ… AgencjÄ™ Ochrony Åšrodowiska (EPA) oraz KalifornijskÄ… RadÄ™ ds. Zasobów Powietrza (CARB). Po uzyskaniu tych certyfikatów, Honda rozpoczęła sprzedaż leasingowÄ… modelu Honda FCX w Japonii i Stanach Zjednoczonych. W 2003 roku w firmie opracowano Honda FC STACK, pierwszy na Å›wiecie*2 stos (pakiet) ogniw paliwowych, który byÅ‚ w stanie rozpocząć pracÄ™ w temperaturach ujemnych. NastÄ™pnie w 2005 roku Honda staÅ‚a siÄ™ pierwszÄ… firmÄ… na Å›wiecie *2, która rozpoczęła sprzedaż leasingowÄ… samochodów FCV klientom indywidualnym w USA.
W roku 2008 Honda wprowadziÅ‚a do sprzedaży leasingowej nowy model FCX Clarity, niezwykle dojrzaÅ‚y konstrukcyjnie samochód zasilany z ogniw paliwowych. ByÅ‚ on nie tylko przyjazny dla Å›rodowiska ale też oferowaÅ‚ pewne nowe wartoÅ›ci, nowoczesnÄ… stylistykÄ™ i użyteczność nadwozia typu sedan, a ponadto zapewniaÅ‚ wrażenia z jazdy niedostÄ™pne w klasycznych samochodach.
Do dzisiaj Honda pozostaje liderem w dziedzinie rozwoju pojazdów FCV a także w iloÅ›ci informacji eksploatacyjnych zgromadzonych dziÄ™ki sprzedaży leasingowej samochodów wodorowych w Japonii i USA, w tym uwag i opinii użytkowników indywidualnych oraz danych z ich pojazdów.
Honda FCV CONCEPT jest modelem koncepcyjnym zapowiadajÄ…cym nowÄ… generacjÄ™ samochodu FCV firmy Honda, który bÄ™dzie nastÄ™pcÄ… modelu FCX Clarity, dysponujÄ…cym jeszcze lepszymi osiÄ…gami, przy obniżonych kosztach eksploatacji.
Nowo opracowany stos ogniw paliwowych zainstalowany w samochodzie koncepcyjnym jest o 33% mniejszy, niż poprzednia wersja stosu, a do tego osiÄ…ga moc wyjÅ›ciowÄ… przekraczajÄ…cÄ… 100 kW i charakteryzuje siÄ™ stosunkiem mocy do objÄ™toÅ›ci wynoszÄ…cym 3,1 kW/l, co pozwoliÅ‚o podnieść jego ogólnÄ… wydajność o okoÅ‚o 60% w porównaniu do poprzedniej wersji stosu ogniw paliwowych.
Honda FCV nowej generacji bÄ™dzie pierwszym na Å›wiecie*2 samochodem typu sedan, który pod maskÄ… zmieÅ›ci kompletny ukÅ‚ad napÄ™dowy, w tym stos kompaktowych ogniw paliwowych. Taki ukÅ‚ad napÄ™dowy pozwala na peÅ‚nÄ… swobodÄ™ rozplanowania kabiny, która zapewni komfortowe warunki dla piÄ™ciu dorosÅ‚ych osób. Ponadto, na bazie tego pojazdu bÄ™dzie mogÅ‚o powstać wiele innych modeli, gdy bardziej powszechne korzystanie z technologii FCV pozwoli zaoferować klientom wiÄ™ksze możliwoÅ›ci wyboru.
Honda FCV CONCEPT jest również wyposażona w wysokociÅ›nieniowy zbiornik wodoru, zdolny do przechowywania tego gazu pod ciÅ›nieniem 70 MPa w iloÅ›ci pozwalajÄ…cej na uzyskanie zasiÄ™gu ponad 700 km na jednym tankowaniu*3. Zbiornik może być napeÅ‚niony ponownie w czasie okoÅ‚o trzech minut*4, czyniÄ…c tankowanie wodorem równie szybkim i Å‚atwym, jak w przypadku dzisiejszych pojazdów benzynowych.
Co wiÄ™cej, Honda FCV CONCEPT oferuje funkcjÄ™ zasilania zewnÄ™trznych odbiorników energii elektrycznej*5, która przeszÅ‚a wiele testów jeszcze w samochodzie FCX Clarity. W poÅ‚Ä…czeniu z możliwoÅ›ciÄ… zasilania zewnÄ™trznych odbiorników, Honda FCV może speÅ‚niać rolÄ™ maÅ‚ej samobieżnej elektrowni, która produkuje i dostarcza energiÄ™ elektrycznÄ… w czasie klÄ™sk żywioÅ‚owych, czy w dowolnych innych sytuacjach, gdy potrzebna jest energia elektryczna tam, gdzie nie ma dogodnego dostÄ™pu do sieci elektrycznej.
Honda systematycznie przyczynia siÄ™ do zbudowania w niedalekiej przyszÅ‚oÅ›ci "spoÅ‚eczeÅ„stwa ery wodoru" i bÄ™dzie kontynuować swoje prace, podejmujÄ…c nowe wyzwania w zakresie technologii wodorowych, w tym pracujÄ…c nad rozwojem inteligentnych wodorowych stacji paliwowych, pojazdów FCV i urzÄ…dzeÅ„ zasilajÄ…cych zewnÄ™trzne odbiorniki prÄ…du.
*1 WedÅ‚ug pomiarów w laboratoriach Hondy
*2 Zgodnie z wiedzÄ… firmy Honda
*3 WedÅ‚ug pomiarów w laboratoriach Hondy w cyklu testowym JC08 i przy użyciu stacji paliwowej gwarantujÄ…cej ciÅ›nienie wodoru 70 MPa. ZasiÄ™g może być mniejszy w niekorzystnych warunkach eksploatacyjnych (temperatura otoczenia, warunki drogowe itp.), zasiÄ™g zależy także od stylu jazdy i sposobu korzystania z samochodu (dynamiczne przyspieszanie, intensywne korzystanie z klimatyzacji itp.)
*4 Czas potrzebny na tankowanie zależy od warunków, w jakich odbywa siÄ™ tankowanie.
*5 Samochód w wersji na rynek japoÅ„ski
Zaangażowanie Hondy w programy rozwoju technologii wodorowych w Europie
Na szczeblu europejskim, Honda bierze udziaÅ‚ w wielu programach zwiÄ…zanych z technologiami wodorowymi, zarówno na poziomie krajowym, jak i kontynentalnym.
Partnerstwo dla Czystej Energii (Niemcy)
W roku 2011 Honda doÅ‚Ä…czyÅ‚a do niemieckiego projektu demonstracyjnego "Clean Energy Partnership” (CEP), który w tym czasie byÅ‚ najwiÄ™kszym w Europie projektem demonstracyjnym zwiÄ…zanym z zasilaniem Å›rodków transportu wodorem. Oprócz okoÅ‚o 100 samochodów z ogniwami paliwowymi, które jeżdżą obecnie po drogach w ramach tego projektu, CEP testuje dziaÅ‚anie autobusów napÄ™dzanych wodorem w warunkach obsÅ‚ugi transportu publicznego. Celem jest sprawdzenie przydatnoÅ›ci wodoru jako alternatywnego paliwa do codziennego użytku i pomoc w przygotowaniu rynku do wprowadzenia pojazdów napÄ™dzanych ogniwami paliwowymi. Projekt obejmuje czystÄ… produkcjÄ™ wodoru i rozwój infrastruktury wodorowej. Do koÅ„ca 2015 roku w Niemczech ma powstać 50 stacji napeÅ‚niania wodorem, co uczyni ten kraj pierwszym na Å›wiecie, który posiada podstawowÄ… sieć infrastrukturalnÄ… do tankowania pojazdów wodorowych. Transport napÄ™dzany wodorem jest dla Niemiec szansÄ… na poszerzenie swojej pozycji na Å›wiatowych rynkach w dziedzinie pionierskich rozwiÄ…zaÅ„ dotyczÄ…cych paliw i koncepcji ukÅ‚adów napÄ™dowych.
H2 Mobility (Niemcy)
W roku 2011, Honda doÅ‚Ä…czyÅ‚a jako partner stowarzyszony do wiodÄ…cych firm przemysÅ‚owych rozwijajÄ…cych wspólnie inicjatywÄ™ nazwanÄ… H2 Mobility, skoncentrowanÄ… gÅ‚ównie na tworzeniu na terenie Niemiec sieci stacji tankowania wodorem. Do roku 2023 obecna sieć 15 publicznie dostÄ™pnych stacji wodorowych ma zmienić siÄ™ w infrastrukturÄ™ obejmujÄ…cÄ… okoÅ‚o 400 takich stacji paliwowych.
Partnerzy, w tym firmy Air Liquide, Daimler, Linde, OMV, Shell, Total, wraz z KrajowÄ… OrganizacjÄ… Paliw Wodorowych i Techniki Ogniw Paliwowych (NOW GmbH), dziaÅ‚ajÄ… z zamiarem przygotowania fundamentów dla komercyjnego wprowadzenia na rynek samochodów elektrycznych z ukÅ‚adami napÄ™dowymi wyposażonymi w ogniwa paliwowe.
Nowe stacje tankowania wodoru bÄ™dÄ… zlokalizowane w regionach ważnych dla technologii wodorowej, w których znajdujÄ… siÄ™ siedziby różnych firm z branży naftowej, jak Berlin, Hamburg i Stuttgart, a także wzdÅ‚uż nowych zintegrowanych korytarzy PóÅ‚noc-PoÅ‚udnie i Wschód-Zachód.
Celem jest stworzenie ogólnokrajowej sieci stacji tankowania wodoru w Niemczech.
H2 Mobility (Wielka Brytania)
Na terenie Wielkiej Brytanii Honda przyÅ‚Ä…czyÅ‚a siÄ™ do programu UK H2 Mobility, którego zadaniem jest zidentyfikowanie warunków niezbÄ™dnych do komercyjnego wprowadzania samochodów elektrycznych zasilanych z wodorowych ogniw paliwowych (FCEV) na terenie Wielkiej Brytanii, poczynajÄ…c od roku 2015.
Jest to wspólny program oceny możliwoÅ›ci wodorowych pojazdów FCEV pod kÄ…tem korzyÅ›ci ekologicznych i ekonomicznych dla Wielkiej Brytanii. Oceniany jest potencjalny wpÅ‚yw wodoru na wyeliminowanie emisji dwutlenku wÄ™gla w transporcie drogowym, a także szans, które może przynieść rola wiodÄ…cego globalnego partnera w rozwoju, popularyzacji, produkcji i korzystaniu z nowych technologii.
Projekt skupia firmy przemysÅ‚owe zwiÄ…zane z technologiÄ… ogniw paliwowych, produkcjÄ… i dostarczaniem energii, gazami przemysÅ‚owymi, sprzedażą detalicznÄ… paliw, globalnych producentów pojazdów, a także przedstawicieli organizacji europejskiego partnerstwa publiczno-prywatnego, trzech brytyjskich agencji rzÄ…dowych, administracji regionalnej (Devolved Administrations) oraz Rady Wielkiego Londynu (Greater London Assembly), celem rozwijania caÅ‚ego przedsiÄ™wziÄ™cia i planowania strategicznego pod kÄ…tem komercyjnego wdrażania nowych technologii od 2015 roku.
UdziaÅ‚ Hondy w tym programie umożliwia jej wspóÅ‚pracÄ™ z rzÄ…dem Wielkiej Brytanii oraz z innymi producentami samochodów i z dostawcami paliw, przy wspieraniu strategii wprowadzania wodorowego transportu w Wielkiej Brytanii, a także przy precyzowaniu wizji rozwoju Wielkiej Brytanii zwiÄ…zanego z wprowadzeniem nowej technologii.
HyFIVE (Europa)
Na poziomie europejskim, Honda wraz z innymi wiodÄ…cymi firmami motoryzacyjnymi, dostawcami paliw wodorowych i energetycznymi grupami eksperckimi z caÅ‚ego Å›wiata podpisaÅ‚a wartÄ… 38,4 miliona euro umowÄ™ z Europejskim ZwiÄ…zkiem Ogniw Paliwowych i Wodoru (FCH). Projekt jest koordynowany przez biuro burmistrza Londynu, a jego celem jest opracowanie i prezentacja technologii oraz infrastruktury, które pomogÄ… elektrycznym samochodom wyposażonym w ogniwa paliwowe stać siÄ™ w przyszÅ‚oÅ›ci realnÄ… i przyjaznÄ… dla Å›rodowiska alternatywÄ… dla pojazdów używanych obecnie przez europejskich kierowców.
Projekt, znany jako HyFIVE (Hydrogen For Innovative Vehicles - wodór dla innowacyjnych pojazdów), jest najwiÄ™kszym tego typu projektem w Europie. Honda jest jednym z piÄ™ciu producentów, którzy zgodzili siÄ™ wprowadzić do eksploatacji w sumie 110 pojazdów wodorowych z ogniwami paliwowymi w kilku miejscach Europy i uczestniczyć w rozwoju nowych skupisk stacji tankowania wodoru. Stacje tankowania rozmieszczone jako starannie skonfigurowane sieci, zostanÄ… zlokalizowane w trzech wyraźnych skupiskach, poprzez wprowadzenie szeÅ›ciu nowych stacji powiÄ…zanych z 12 już istniejÄ…cymi stacjami należącymi do Air Products, Linde, OMV, ITM Power i Copenhagen Hydrogen Network.
Dla Hondy projekt HyFIVE jest niepowtarzalnÄ… okazjÄ… do zaprezentowania oraz wykorzystania swoich osiÄ…gnięć w dziedzinie technologii ogniw paliwowych i rozwoju samochodów elektrycznych zasilanych za poÅ›rednictwem ogniw paliwowych.
Honda aktywnie dziaÅ‚a w projekcie HyFIVE, miÄ™dzy innymi dostarczajÄ…c samochody, identyfikujÄ…c potencjalnych użytkowników koÅ„cowych, opracowujÄ…c koncepcje usÅ‚ug serwisowych i informujÄ…c opiniÄ™ publicznÄ… o dziaÅ‚aniach dotyczÄ…cych pojazdów FCEV, zarówno na poziomie krajowym, jak i lokalnym.