W 2012 roku PSA po raz kolejny zostaÅ‚a europejskim liderem pod wzglÄ™dem niskiego poziomu emisji – produkowane przez niÄ… pojazdy emitowaÅ‚y Å›rednio 122,5 gramów CO2 na kilometr.
Christian Chapelle, dyrektor ds. budowy nadwozi i ukÅ‚adów napÄ™dowych, odebraÅ‚ nagrodÄ™ przyznanÄ… przez jury zÅ‚ożone z dziennikarzy z 15 krajów Europy Åšrodkowej i Wschodniej. Uroczystość odbyÅ‚a siÄ™ w obecnoÅ›ci Kostísa Hadjidákisa, Ministra Transportu i Infrastruktury Grecji.
CzÅ‚onkowie jury uznali, że na szczególne wyróżnienie zasÅ‚użyÅ‚y wysokoprężna technologia HYbrid4, której Å›wiatowa premiera odbyÅ‚a siÄ™ w ubiegÅ‚ym roku, oraz napÄ™d mikrohybrydowy.
Co roku PSA inwestuje pokaźne kwoty, aby obniżać emisjÄ™ CO2 wszystkich sprzedawanych przez koncern samochodów, niezależnie od ich przeznaczenia. Udoskonalenia ukÅ‚adów napÄ™dowych w poÅ‚Ä…czeniu z rozwiÄ…zaniami przyczyniajÄ…cymi siÄ™ do redukcji masy wÅ‚asnej pojazdów oraz poprawy ich wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci aerodynamicznych umożliwiÅ‚y osiÄ…gniÄ™cie Å›redniego poziomu emisji równego 122,5 gramów CO2 na kilometr. Oznacza to, że już w roku 2011 zostaÅ‚y speÅ‚nione wymogi, które Komisja Europejska wyznaczyÅ‚a na 2015 rok.
W ofercie Grupy PSA znajduje siÄ™ szeroka gama technologii, od konwencjonalnych silników spalinowych po napÄ™dy elektryczne.
- Nieustannie udoskonalane są silniki spalinowe, czego dobrym przykładem jest kompaktowa i wydajna trzycylindrowa jednostka EB o pojemności 1,0 litra.
- Koncern PSA Peugeot Citroën poszerzyÅ‚ gamÄ™ modeli dostÄ™pnych z technologiÄ… mikrohybrydowÄ… e-HDi, która powoduje wyÅ‚Ä…czanie siÄ™ silnika na postoju, co w ruchu miejskim pozwala zaoszczÄ™dzić do 15% paliwa i jednoczeÅ›nie ograniczyć emisjÄ™ CO2.
- W 2012 roku Grupa PSA po raz pierwszy zastosowaÅ‚a hybrydowÄ… technologiÄ™ napÄ™dowÄ… HYbrid4 w wybranych modelach z silnikami wysokoprężnymi. Technologia HYbrid4 dostÄ™pna jest obecnie w Peugeot 508, 508 RXH oraz 3008, a także w Citroënie DS5. NiecaÅ‚y rok po wprowadzeniu na rynek modeli z tym napÄ™dem koncern PSA zajmuje w Europie drugie miejsce pod wzglÄ™dem liczby pojazdów hybrydowych, z udziaÅ‚em w rynku wynoszÄ…cym 14%.
- Koncern PSA Peugeot Citroën pozostaje liderem segmentu pojazdów elektrycznych we Francji oraz zajmuje drugie miejsce na Starym Kontynencie z wynikiem ponad 6 500 sztuk modeli Peugeot iOn oraz Citroëna C-Zero sprzedanych w 2012 roku. W 2013 roku w ofercie koncernu majÄ… siÄ™ pojawić lekkie samochody użytkowe z napÄ™dem elektrycznym.
- Konstruktorzy i inżynierowie Grupy PSA prowadzÄ… badania nad innowacyjnymi rozwiÄ…zaniami, które majÄ… umożliwić dalszÄ… redukcjÄ™ poziomu emisji CO2. W szczególnoÅ›ci warto zwrócić uwagÄ™ na niedawno ujawnione wyniki prac nad takimi rewolucyjnymi technologiami, jak:
- Hybrid Air, czyli hybrydowy, benzynowo-powietrzny ukÅ‚ad napÄ™dowy, który stanowi istotny krok w stronÄ™ budowy samochodu zużywajÄ…cego zaledwie 2 litry paliwa na 100 kilometrów.
- Selective Catalytic Reduction (SCR), czyli technologia, która umożliwia redukcjÄ™ emisji tlenków azotu oraz ograniczenie zapotrzebowania na paliwo w silnikach wysokoprężnych. Od 2013 roku technologia SCR bÄ™dzie standardowo stosowana we wszystkich modelach z napÄ™dem wysokoprężnym speÅ‚niajÄ…cych wymogi normy Euro 6.
Nagroda Ecobest
Utworzone w 2000 roku w Rumunii Autobest to organizacja motoryzacyjna działająca na wschodzących rynkach europejskich, na obszarach zamieszkiwanych przez około 300 mln ludzi.
Nagroda Ecobest za najwiÄ™ksze postÄ™py w rozwoju motoryzacyjnych technologii ekologicznych wrÄ™czana jest przez jury Autobest, w którym zasiada 15 dziennikarzy, po jednym z BuÅ‚garii, Cypru, Czech, Chorwacji, Grecji, WÄ™gier, Macedonii, Polski, Rumunii, Rosji, Serbii, SÅ‚owacji, SÅ‚owenii, Turcji oraz Ukrainy. SÄ… to doÅ›wiadczeni, znani i szanowani w swoich krajach publicyÅ›ci motoryzacyjni. http://www.autobest.org/new/