Roboty Ray, Rosie i Roberto – wdrożone do pracy nad Rangerem nowej generacji2 – każdego dnia sÄ… narażone na niebezpieczeÅ„stwo, a w razie potrzeby mogÄ… pracować 24 godziny na dobÄ™, przez 7 dni w tygodniu. RobiÄ… przy tym tylko krótkie przerwy, aby siÄ™… naÅ‚adować. Nie potrzebujÄ… nawet przerwy na lunch.
To najnowoczeÅ›niejsze zrobotyzowane trio ma za zadanie wspomagać pracÄ™ kierowcy testowego Forda, który sprawdza dziaÅ‚anie systemów wspomagania kierowcy, takich jak asystent unikania kolizji z ukÅ‚adem automatycznego hamowania awaryjnego (AEB), asystent utrzymania pasa ruchu, wspomaganie omijania, wspomaganie cofania i wiele innych.
Każdy robot odgrywa kluczowÄ… rolÄ™ w testach zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy – Rosie jest zdalnie kierowanym miÄ™kkim pojazdem-celem, Ray jest „wrażliwym / niezabezpieczonym” użytkownikiem drogi, a Roberto robotem, który prowadzi samochód. Roboty gwarantujÄ…, że zaawansowane systemy wspomagania kierowcy (ADAS)1 w Rangerze nowej generacji sÄ… gotowe do dziaÅ‚ania w wielu różnych sytuacjach i z udziaÅ‚em różnych użytkowników dróg, w tym samochodów, pieszych i rowerzystów.
- DziÄ™ki naszym trzem robotom możemy przetestować systemy ADAS w różnych sytuacjach i z wykorzystaniem wszystkich czujników, które znajdujÄ… siÄ™ w samochodzie – od przedniego zderzaka aż po tylny. Ponadto, możemy inscenizować sytuacje na skrzyżowaniach oraz z udziaÅ‚em pieszych, rowerzystów i nie tylko, a wszystko w krótszym czasie niż dotychczas – powiedziaÅ‚ Chet Yakupitiyage, jeden z gÅ‚ównych inżynierów do spraw zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy (ADAS). - Możemy również przeprowadzić wiÄ™cej testów w realnych warunkach w ciÄ…gu dnia, a także w nocy i z wiÄ™kszÄ… dokÅ‚adnoÅ›ciÄ… niż kiedykolwiek wczeÅ›niej.
W przeszÅ‚oÅ›ci, inżynierowie Forda, którzy pracowali nad dostrojeniem systemów ADAS i je testowali, musieli korzystać z miÄ™kkich celów, które byÅ‚y holowane. W taki sposób sprawdzano, na przykÅ‚ad, dziaÅ‚anie asystenta unikania kolizji z systemem AEB. BÅ‚Ä…d kierowcy, a nawet warunki pogodowe, mogÅ‚y przyczyniać siÄ™ do niespójnoÅ›ci wyników i wydÅ‚użaÅ‚y testy. Roboty zapewniajÄ…, że zakres testów systemów ADAS jest bardzo szeroki i może być powtarzany z centymetrowÄ… precyzjÄ… zarówno w dzieÅ„, jak i w nocy.
Roboty Rosie i Ray sÄ… precyzyjnie zsynchronizowane z samochodem testowym, niezależnie od tego, czy prowadzi go kierowca-robot (Roberto), czy czÅ‚owiek, co pozwala odgrywać nawet zÅ‚ożone sytuacje na drodze, w których dziaÅ‚ajÄ… systemy z pakietu ADAS.
Gdy Rosie prowadzi peÅ‚nowymiarowy miÄ™kki samochód-cel, dla radaru wyglÄ…da on jak prawdziwe auto. Pozwala to zespoÅ‚owi, który testuje systemy ADAS na przeprowadzanie różnych testów w warunkach rzeczywistych, zapewniajÄ…cych poprawne dziaÅ‚anie systemów, takich jak asystent unikania kolizji z systemem automatycznego hamowania awaryjnego.
Aby zapewnić precyzyjnÄ… koordynacjÄ™ z Rosie i Ray, w aucie testowym jest zamontowany samochodowy robot Forda – Roberto – wyposażony w wyrafinowane technologie sterowania ruchem, w tym kierownicÄ…, hamulcami i pedaÅ‚em przyspieszenia. Dodatkowe bezpieczeÅ„stwo zapewnia kierowca-inżynier, który zajmuje miejsce za kierownicÄ…, aby w razie potrzeby przejąć kontrolÄ™ nad autem testowym. Inny inżynier obserwuje w tym czasie Raya lub Rosie i – w razie potrzeby – może przejąć nad nimi rÄ™cznÄ… kontrolÄ™.
Podobnie Ray, „wrażliwy / niezabezpieczony” użytkownik drogi, umożliwia testowanie różnych sytuacji na drodze z udziaÅ‚em pieszych, dzieci i rowerzystów zarówno w dzieÅ„, jak i w nocy.
- DziÄ™ki Rayowi możemy symulować dziecko, które wyskakuje na drogÄ™ zza zaparkowanego samochodu, pieszego wchodzÄ…cego przed auto w nocy lub rowerzystÄ™, który jedzie w poprzek drogi przed samochodem – powiedziaÅ‚ Yakupitiyage.
- Nasze roboty sÄ… takie same, jak te używane przez kolegów w innych krajach. To oznacza, że możemy udostÄ™pniać dane, stwarzać sytuacje na drodze i przeprowadzać testy w Australii, aby wspierać zespoÅ‚y testowe w Europie i Ameryce. DziÄ™ki temu mamy pewność, że nasze zaawansowane systemy wspomagania kierowcy speÅ‚niajÄ… rygorystyczne kryteria testowe nie tylko Forda, ale także standardy NCAP- dodaÅ‚ Yakupitiyage.
- Ray, Rosie i Roberto nie tylko zapewniajÄ… dokÅ‚adniejsze i bardziej spójne wyniki podczas testowania zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy, ale także pozwalajÄ… zbliżyć siÄ™ znacznie bardziej niż kiedykolwiek wczeÅ›niej do rzeczywistych warunków. To powinno dać pewność kupujÄ…cym, że zaawansowane systemy asystujÄ…ce kierowcy w modelu Ranger nowej generacji zaprojektowano tak, aby poradziÅ‚y sobie z niemal wszystkim, co mogÄ… napotkać na drodze – powiedziaÅ‚ Yakupitiyage.
Bezpieczeństwo ponad wszystko
Od testów w warunkach rzeczywistych w laboratoriach Forda na caÅ‚ym Å›wiecie po tysiÄ…ce godzin wirtualnych testów zderzeniowych i testowanie zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy przez roboty, zespoÅ‚y odpowiedzialne za bezpieczeÅ„stwo pasywne samochodów Forda i zaawansowane systemy wspomagania kierowcy pracowaÅ‚y bardzo intensywnie i ciężko, aby opracować najbezpieczniejszego w historii Forda Rangera.
- MocnÄ… stronÄ… Rangera nowej generacji jest niezwykle solidne nadwozie, w którego konstrukcji wykorzystano stal o wysokiej wytrzymaÅ‚oÅ›ci. DziÄ™ki temu powstaÅ‚a swego rodzaju „klatka bezpieczeÅ„stwa”, która chroni kierowcÄ™ i pasażerów – powiedziaÅ‚ Franco Moras, kierownik ds. bezpieczeÅ„stwa samochodów w Ford Australia. - Zastosowanie stali o wysokiej wytrzymaÅ‚oÅ›ci w sÅ‚upku A, sÅ‚upku B i sÅ‚upku C, a także w progach drzwi zapewnia rozprowadzanie obciążeÅ„ podczas zderzenia daleko od pasażerów.
Aby osiÄ…gnąć wysoki poziom bezpieczeÅ„stwa modeli nowej generacji i speÅ‚nić surowe wewnÄ™trzne wymagania Forda, inżynierowie zastosowali zarówno analityczne testy wirtualne, jak i testy w warunkach rzeczywistych.
Zbudowano i przeanalizowano ponad 150 wspomaganych komputerowo (CAE) modeli Everest i Ranger nowej generacji, z których każdy poddano zderzeniom tak zróżnicowanym, jak zderzenie częściÄ… przodu, uderzenie w tyÅ‚ i uderzenia w bok. Przeprowadzono również dziesiÄ…tki testów z udziaÅ‚em pasażerów, aby zapewnić ochronÄ™ osób o różnym wzroÅ›cie (dorosÅ‚ych i dzieci), a także przeanalizowano wyniki wypadków przy maÅ‚ej prÄ™dkoÅ›ci, jak na parkingu, w celu okreÅ›lenia możliwoÅ›ci naprawy drobnych elementów nadwozia.
- Zanim zbudowaliÅ›my peÅ‚nowymiarowy prototyp, wirtualnie przetestowaliÅ›my Rangera nowej generacji. DziÄ™ki temu mogliÅ›my dokonać szybkich zmian i ulepszeÅ„ w konstrukcji modelu, co doprowadziÅ‚o do opracowania znacznie bezpieczniejszego samochodu – powiedziaÅ‚ Moras.
W realnych warunkach obydwa modele nowej generacji przeszÅ‚y dziesiÄ…tki testów zderzeniowych, od zderzeÅ„ z wózkiem sklepowym po symulowane zderzenie z dużą prÄ™dkoÅ›ciÄ… z manekinem kangura czy zderzenie z drugim samochodem. Inżynierowie Forda przeprowadzili w sumie ponad 100 testów zderzeniowych oraz setki testów z użyciem saÅ„, które symulujÄ… auto z pasażerami. ZostaÅ‚o to uzupeÅ‚nione setkami testów podzespoÅ‚ów i komponentów.
- WyposażyliÅ›my Rangera nowej generacji w najnowsze funkcje wspomagajÄ…ce kierowcÄ™ oraz w klatkÄ™ bezpieczeÅ„stwa, która chroni pasażerów. Wszystko po to, aby zapewnić im jak najwyższy poziom bezpieczeÅ„stwa – powiedziaÅ‚ Moras.
DziÄ™ki rygorystycznym testom bezpieczeÅ„stwa i ciężkiej pracy zespoÅ‚ów inżynierów ds. bezpieczeÅ„stwa, w tym Raya, Rosie i Roberto, Ranger nowej generacji otrzymaÅ‚ pięć gwiazdek w testach ANCAP.
Funkcje typu „pomóż mi prowadzić”
- Być może jednÄ… z najbardziej oczekiwanych funkcji Forda Rangera nowej generacji – szczególnie dla klientów, którzy holujÄ… przyczepÄ™ – jest ulepszony system informacji o pojazdach znajdujÄ…cych siÄ™ w martwym polu widzenia lusterek (BLIS), który teraz obejmuje również przyczepÄ™3 – powiedziaÅ‚ Steffen Herrmann, kierownik ds. ADAS w Ford Australia.
BLIS obejmuje teraz swym zasiÄ™giem nie tylko Rangera, ale także przyczepÄ™ o szerokoÅ›ci do 2,4 metra i dÅ‚ugoÅ›ci do 10 metrów. W zależnoÅ›ci od wersji i rynku, Ranger nowej generacji oferuje również wbudowany elektryczny sterownik hamulca, kontrolÄ™ przyczepy oraz oÅ›wietlenia.
Ranger nowej generacji jest wyposażony w asystenta unikania kolizji, który zostaÅ‚ ulepszony tak, aby rozpoznawaÅ‚ zarówno pieszych, jak i rowerzystów. System zapewnia również wsparcie hamowania awaryjnego na skrzyżowaniach za sprawÄ… nowej kamery z szerokokÄ…tnym obiektywem.
- Zaawansowane systemy wspomagania kierowcy powinny być postrzegane jako te, które pomagajÄ… prowadzić samochód – powiedziaÅ‚ Herrmann. - Systemy te zapewniajÄ… kierowcom realne korzyÅ›ci i jesteÅ›my dumni z ulepszeÅ„, które do nich wprowadziliÅ›my.
Pięciogwiazdkowe show
Ranger nowej generacji jest najnowszym modelem Forda, który otrzymaÅ‚ piÄ™ciogwiazdkowÄ… ocenÄ™ od ANCAP w Australii i w Nowej Zelandii4, kontynuujÄ…c tym samym piÄ™ciogwiazdkowy wynik modelu poprzedniej generacji.
Ranger nowej generacji osiÄ…gnÄ…Å‚ bardzo dobre wyniki w zakresie ochrony dorosÅ‚ych pasażerów w teÅ›cie zderzenia czoÅ‚owego (MPDB) oraz zderzeÅ„ bocznych. OtrzymaÅ‚ również maksymalnÄ… ocenÄ™ („dobrÄ…”) za ochronÄ™ dzieci podczas zderzeÅ„ zarówno czoÅ‚owych, jak i bocznych.
- OsiÄ…gnąć piÄ™ciogwiazdkowÄ… ocenÄ™ bezpieczeÅ„stwa nie jest Å‚atwo, ale jest to szczególnie ważny wynik, biorÄ…c pod uwagÄ™ bardzo szeroki zakres zastosowaÅ„, w których można spotkać Forda Rangera - powiedziaÅ‚a Carla Hoorweg, dyrektor generalna ANCAP.
Zaawansowane systemy wspomagania kierowcy Forda Rangera, w tym asystent unikania kolizji z systemem automatycznego hamowania awaryjnego, systemem utrzymywania pasa ruchu z możliwoÅ›ciÄ… wykrywania nieoznakowanych krawÄ™dzi drogi oraz nowa kamera z szerokokÄ…tnym obiektywem, która pomaga w wykrywaniu pieszych i samochodów, nadjeżdżajÄ…cych z przeciwka – wszystko to zostaÅ‚o wysoko ocenione w testach ANCAP.
- To dobra wiadomość dla przedsiÄ™biorców, zarzÄ…dców flot oraz rodzin i zwyczajnych konsumentów – każdego, kto używa tego modelu do pracy i do zabawy – dodaÅ‚a Hoorweg.
Testy ANCAP sÄ… najbardziej rygorystyczne w historii – na przykÅ‚ad prÄ™dkość testu podczas zderzenia bocznego zostaÅ‚a zwiÄ™kszona do 60 km/h (z 50 km/h), a waga wózka testowego wzrosÅ‚a do 1400 kg (z 1300 kg). Rozszerzono testy bezpieczeÅ„stwa czynnego (w porównaniu z testami do 2018 roku), co utrudnia uzyskanie wyniku piÄ™ciogwiazdkowego. Teraz obejmujÄ… one testowanie wydajnoÅ›ci AEB na skrzyżowaniach, miÄ™dzy samochodami i pasażerami. Nowa szerokokÄ…tna kamera w Fordzie Rangerze jest kluczowym czynnikiem, który pomógÅ‚ uzyskać wysokie wyniki w testach bezpieczeÅ„stwa aktywnego ANCAP.
- OsiÄ…gniÄ™cie piÄ™ciogwiazdkowej oceny w testach bezpieczeÅ„stwa ANCAP dla Rangera nowej generacji to Å›wietna wiadomość. Wiemy, jak ważne dla kupujÄ…cych jest bezpieczeÅ„stwo i chcemy, aby mieli caÅ‚kowitÄ… pewność, że Ranger o nich dba – powiedziaÅ‚ Ian Foston, gÅ‚ówny inżynier ds. platform Fordów Ranger i Everest.
- W ramach rozwoju Rangera nowej generacji, przeprowadziliÅ›my szeroko zakrojone testy zderzeniowe w Australii, Ameryce PóÅ‚nocnej i w Europie, obejmujÄ…ce przepisy, wymagania takich instytucji, jak NCAP, a także rygorystyczne wymagania korporacji. Testy te czÄ™sto wykraczaÅ‚y poza nakazane przez rzÄ…d wymagania – dodaÅ‚ Foston.
- Wszystkie zespoÅ‚y ds. bezpieczeÅ„stwa, plus oczywiÅ›cie Ray, Rosie i Roberto, pracowaÅ‚y bardzo ciężko, aby mieć pewność, że funkcje wspomagania kierowcy sÄ… najnowoczeÅ›niejsze i speÅ‚niajÄ… standardy oczekiwane przez nabywców nowoczesnych samochodów – podsumowaÅ‚ Foston.
¹ Funkcje wspomagania kierowcy majÄ… charakter uzupeÅ‚niajÄ…cy i nie zastÄ™pujÄ… jego uwagi, osÄ…du i potrzeby kontrolowania samochodu. Systemy mogÄ… nie dziaÅ‚ać w niektórych warunkach drogowych i pogodowych. WiÄ™cej informacji można znaleźć w instrukcji obsÅ‚ugi.
² Nie wszystkie funkcje samochodu bÄ™dÄ… dostÄ™pne na wszystkich rynkach lub we wszystkich wersjach. DokÅ‚adne specyfikacje dla każdego rynku zostanÄ… udostÄ™pnione przed wprowadzeniem na rynek.
³ BLIS obejmujÄ…cy przyczepÄ™ o szerokoÅ›ci do 2,4 m oraz o dÅ‚ugoÅ›ci do 10 m. Kierowcy muszÄ… utworzyć profil naczepy w systemie SYNC, aby system mógÅ‚ prawidÅ‚owo dziaÅ‚ać.
⁴ PiÄ™ciogwiazdkowa ocena bezpieczeÅ„stwa ANCAP dotyczy wszystkich wersji Forda Everest, a także wszystkich wersji XL, XLS, XLT, Sport i Wildtrak w wypadku Rangera ze skrzyniÄ… oraz z podwoziem z kabinÄ… w Australii i w Nowej Zelandii. Wersje z przedÅ‚użonÄ… kabinÄ… (RAP Cab) i odmiana Raptor Rangera nie byÅ‚y, jak dotychczas, oceniane.