Open source w robotyce
OSRF jest organizacjÄ… non-profit, zaÅ‚ożonÄ… przez specjalistów, którzy zajmujÄ… siÄ™ rozwijaniem, udostÄ™pnianiem i wdrożeniami oprogramowania open source dla robotów. Grupa nadzoruje rozwój systemu operacyjnego ROS (Robot Operating System), elastycznej struktury, która obok oprogramowania dla robotów sÅ‚uży do rozbudowy trójwymiarowego symulatora Gazebo. Otwarte systemy OSRF sÅ‚użą użytkownikom na caÅ‚ym Å›wiecie do badaÅ„ oraz edukacji.
Open source dla autonomicznych samochodów
DziÄ™ki pomocy Toyota Research Institute fundacja OSRF rozwinie możliwoÅ›ci ROS i Gazebo w kierunku zastosowaÅ„ w motoryzacji. NiedÅ‚ugo zadebiutuje ROS2, druga generacja systemu operacyjnego, która zdaniem OSRF bÄ™dzie masowo wykorzystywana do tworzenia oprogramowania dla autonomicznych samochodów. Gazebo może sÅ‚użyć programistom do testów symulacyjnych, które zwiÄ™kszÄ… bezpieczeÅ„stwo rzeczywistych jazd testowych. W ostatnim roku spoÅ‚eczność ROS opracowaÅ‚a dwa duże systemy open source dla autonomicznych samochodów, z których może korzystać każdy inżynier czy programista.
“Oprogramowanie open source dla robotyki staje siÄ™ coraz bardziej rozpowszechnione w branży motoryzacyjnej. TRI pomaga nam w poprawie jakoÅ›ci i niezawodnoÅ›ci naszych systemów, które sÅ‚użą do rozwijania autonomicznych samochodów” – powiedziaÅ‚ Brian Gerkey, CEO OSRF. – „Wsparcie TRI pozwoli nam przeprowadzić także kluczowe aktualizacje, dziÄ™ki którym nasze oprogramowanie bÄ™dzie nadal Å‚atwo dostÄ™pne i możliwie bezbÅ‚Ä™dne”.
Toyota rozwija najnowocześniejsze technologie
Toyota Research Institute to firma badawcza, zaÅ‚ożona przez ToyotÄ™ w 2015 roku. JapoÅ„ski koncern przeznaczyÅ‚ na jej dziaÅ‚alność miliard dolarów w ciÄ…gu 5 lat. TRI zajmuje siÄ™ przede wszystkim rozwojem systemów autonomicznej i zautomatyzowanej jazdy (Guardian i Chauffeur), robotykÄ…, sztucznÄ… inteligencjÄ… oraz wykorzystaniem sztucznej inteligencji i uczenia siÄ™ maszyn w pracach nad nowymi materiaÅ‚ami.
W styczniu na targach CES w Las Vegas TRI zaprezentowaÅ‚a nowÄ… generacjÄ™ samochodu doÅ›wiadczalnego Platform 3.0 do badaÅ„ nad autonomicznym prowadzeniem. Nowy prototyp jest doskonalszy od poprzednika pod kilkoma wzglÄ™dami. Po pierwsze, system autonomicznej jazdy z technologiÄ… LIDAR ma zasiÄ™g wydÅ‚użony do 200 m i dziaÅ‚a w zakresie 360 stopni, a nie tylko do przodu. Co jeszcze ciekawsze z punktu widzenia przyszÅ‚ych możliwoÅ›ci wdrożenia technologii autonomicznego prowadzenia do seryjnych samochodów, zestaw kamer i czujników LIDAR zostaÅ‚ ukryty pod zgrabnym panelem dachowym, który tworzy eleganckÄ… caÅ‚ość z liniÄ… dachu.
Toyota Research Institute mieÅ›ci siÄ™ w Stanach Zjednoczonych w trzech lokalizacjach – w Los Altos w Kalifornii, w Cambridge w Massachusetts oraz w Ann Arbor w Michigan. Firma Å›ciÅ›le wspóÅ‚pracuje z Uniwersytetem Stanforda, MIT oraz Uniwersytetem Michigan, w pobliżu których zostaÅ‚y umiejscowione jej oÅ›rodki badawcze.