Chociaż oficjalny werdykt decydujÄ…cy o tytule wydany zostaÅ‚ z opóźnieniem, po rozegranym we Francji Rajdzie Antibes można już byÅ‚o podsumować przebieg rajdowych zmagaÅ„ w Europie w sezonie 2007, w którym Simon Jean-Joseph, Jack Boyère i caÅ‚y zespół Citroën Sport konsekwentnie zmierzali po sukces. Po prawie miesiÄ™cznym oczekiwaniu decyzja zapadÅ‚a i zwyciÄ™ski kierowca Citroëna może Å›wiÄ™tować swoje osiÄ…gniÄ™cie. „Daje mi to oczywiÅ›cie wielkÄ… satysfakcjÄ™, chociaż szkoda, że nie mogÅ‚em cieszyć siÄ™ z tego już na mecie Rajdu Antibes z Jackiem Boyère i czÅ‚onkami zespołów PH. Sport i Citroën Sport, którzy swojÄ… pracÄ… bardzo przyczynili siÄ™ do tego wyniku. Jestem dumny z tytuÅ‚u, bo naprawdÄ™ trzeba go byÅ‚o wywalczyć, co nie przyszÅ‚o nam Å‚atwo. Na poczÄ…tku sezonu nie byliÅ›my nawet pewni, czy bÄ™dziemy mogli wziąć udziaÅ‚ we wszystkich rajdach mistrzostw. Runda po rundzie Citroën i nasi partnerzy przekonywali siÄ™, że warto przedÅ‚użyć udzielony nam kredyt zaufania. Wyniki wskazywaÅ‚y jasno, że trzeba walczyć aż do koÅ„ca!”
Ze zwyciÄ™stwa Jean-Josepha cieszy siÄ™ także Yves Matton, odpowiedzialny za Programy Sportowe dla Klientów w ramach Citroën Sport. „Naszym celem na poczÄ…tku sezonu byÅ‚a regularna jazda. ChcieliÅ›my w trzech pierwszych rundach zyskać jak najwiÄ™cej punktów. Åšwietne wyniki przekonaÅ‚y nas wkrótce, aby rozszerzyć program, co byÅ‚o możliwe także dziÄ™ki pomocy naszych partnerów – firm Total i BFGoodrich – oraz partnerów Simona. ZależaÅ‚o nam na pokazaniu niezawodnoÅ›ci i konkurencyjnoÅ›ci Citroëna C2 Super 1600. OsiÄ…gnÄ™liÅ›my obydwa cele. TytuÅ‚ mistrzowski jest wspaniaÅ‚ym ukoronowaniem tych staraÅ„, jestem naprawdÄ™ dumny z pracy zespoÅ‚u, który dawaÅ‚ z siebie wszystko, a chwilami jeszcze wiÄ™cej, przyczyniajÄ…c siÄ™ do sukcesu.”
Klasyfikacja końcowa Rajdowych Mistrzostw Europy (ERC)
1. Simon Jean-Joseph, 64 punkty; 2. V. Isik, 57 pkt; 3. R. Travaglia, 54 pkt; 4. E. Garcia-Ojeda, 51 pkt, 5. M. SoÅ‚owow, 46 pkt…itd.
Wywiad z Simonem Jean-Josephem, Rajdowym Mistrzem Europy FIA 2007
Mistrzem Europy zostajesz po raz drugi. Tytuł ten zdobyłeś już w roku 2004. Czy tym razem zwycięstwo było trudniejsze?
„Tak, bez wÄ…tpienia. W 2004 r. konkurencjÄ… dla nas byÅ‚y głównie 2-litrowe Kit-Cary i inne Super 1600, na trasach w 100% asfaltowych. Różnice w osiÄ…gach samochodów miaÅ‚y mniejsze znaczenie niż w rywalizacji z Super 2000, szczególnie na szutrze.”
Mimo wszystko sezon nie zaczÄ…Å‚ siÄ™ dla was najlepiej…
„Problemy techniczne nie pozwoliÅ‚y nam ukoÅ„czyć Rajdu 1000 Miglia. W Turcji zaliczaliÅ›my bardzo dobre czasy na nawierzchniach szutrowych, ale nie byliÅ›my w stanie dorównać rywalom z klasy Super 2000 z IRC. PrzegrywaliÅ›my jednak tylko o pół sekundy na kilometrze z samochodami napÄ™dzanymi na cztery koÅ‚a. Åšrednie prÄ™dkoÅ›ci przekraczaÅ‚y tam 100 km/h; mogÅ‚o siÄ™ wydawać, że jesteÅ›my w Finlandii – różnicÄ… byÅ‚ tylko brak „hop”. Później, w Chorwacji, zajÄ…Å‚em miejsce na podium, poważnie zwiÄ™kszajÄ…c swój dorobek punktowy. W Polsce po raz pierwszy startowaÅ‚em C2-R2. Niestety, nie ukoÅ„czyliÅ›my tego rajdu pomimo równej jazdy. WalczyliÅ›my z Super 1600 i R3. Nie jestem natomiast zadowolony z wystÄ™pu w Ypres. Na odcinku testowym po prostu siÄ™ baÅ‚em, a później już do koÅ„ca nie znalazÅ‚em dobrego rytmu. W poÅ‚owie sezonu nasz bilans punktowy nie byÅ‚ korzystny, ale wszystko mogÅ‚o siÄ™ jeszcze zmienić w piÄ™ciu pozostaÅ‚ych rundach.”
A więc to Rajd Bułgarii był punktem zwrotnym w mistrzostwach?
„Aby dalej liczyć siÄ™ w rywalizacji, musieliÅ›my zająć miejsce na podium. WykonaliÅ›my to zadanie, zajmujÄ…c drugie miejsce, ze stratÄ… tylko 18 sekund do zwyciÄ™zcy, jadÄ…cego na wÅ‚asnym terenie. To wtedy poczuÅ‚em siÄ™ wjeżdżony w C2 Super 1600. CzuÅ‚em, że wykorzystujÄ™ możliwoÅ›ci samochodu w 100%, a wynik to potwierdziÅ‚ i zwiÄ™kszyÅ‚ moje zaufanie. W Rajdzie Madery dawaÅ‚em z siebie wszystko w walce o punkty. Nie zapomnÄ™ ostatniego oesu pierwszego etapu, po którym zajmowaÅ‚em 3. miejsce w klasyfikacji generalnej, z różnicÄ… niecaÅ‚ych 2 sekund do lidera. To miejsce daÅ‚o nam dodatkowy punkt do mistrzostw.”
Jednak później w Czechach miaÅ‚eÅ› kolejny trudny rajd…
„To rzeczywiÅ›cie jedno z moich najsilniejszych wspomnieÅ„. Pod koniec pierwszego etapu straciliÅ›my prawie trzy minuty z powodu awarii hamulców. W dalszej części atakowaliÅ›my, by to nadrobić. PiÄ™liÅ›my siÄ™ do góry pozycja za pozycjÄ… i w efekcie na mecie zajÄ™liÅ›my piÄ…te miejsce. Kolejne wspaniaÅ‚e chwile przyniósÅ‚ Rajd Elpa. Po Å›wietnym pierwszym etapie na asfalcie, w drugim dniu jechaliÅ›my po szutrze. Mimo że nie jest to korzystna nawierzchnia dla naszego samochodu, ten dzieÅ„ byÅ‚ po prostu fantastyczny. AtakowaÅ‚em bardzo mocno, by nie tracić dystansu do S2000 i zajÄ…Å‚em drugie miejsce. Na finaÅ‚owÄ… rundÄ™ w Antibes przyjechaÅ‚em z przewagÄ… nad konkurentami. Jeszcze jedno podium i mogÅ‚em siÄ™ cieszyć z tytuÅ‚u!”
Poza Mistrzostwami Europy wziąłeś udział w szeregu rund IRC, aby promować samochody Citroën. Jak wspominasz te doświadczenia?
„Moim zadaniem byÅ‚o demonstrowanie możliwoÅ›ci C2 Super 1600 i R2, szczególnie w tych krajach, w których nie odbywajÄ… siÄ™ rajdy WRC. SprawiaÅ‚o mi to przyjemność, bo dziÄ™ki IRC mogÅ‚em poznawać nowe miejsca. Szczególne wspomnienia wyniosÅ‚em z Rajdu Rosji. Do tej pory znaÅ‚em ten kraj tylko z telewizji i prasy. Duże wrażenie zrobiÅ‚o na mnie zainteresowanie publicznoÅ›ci naszym sportem. Uroczystość startu w Sankt Petersburgu byÅ‚a naprawdÄ™ imponujÄ…ca!”.