FB FB Twitter Twitter NK
Szukaj:
            1801 zarejestrowanych użytkowników z branży motoryzacyjnej, w tym 1219 przedstawicieli mediów.                                                                                    

szukaj w Mototarget.pl
Promowana firma
Wydarzenia

Do grupy Moto Target należą witryny:

MotoTarget

• MotoTabu

• MotoTłumaczenia

• Satyrek


Statystyki odwiedzin serwisu
Felietony, rozmowy rss
Lekcja rysunku z Adamem Bazydło
  Dodano: 2011-11-07 Wyświetlono: 8692 razy
 
Rozmawiamy z projektantem kabiny Peugeota 508.
Lekcja rysunku z Adamem Bazydło

foto © Mototarget.pl   

– Jesteś twórcą jednego z najbardziej wysmakowanych wnętrz samochodowych ostatnich lat. Jak powstają takie wizjonerskie projekty?
– To ciekawa historia. Proces projektowania wnętrza Peugeota 508 rozpoczął się od tzw. seansu kreatywności pod kierownictwem szefa naszego zespołu. Przez trzy dni byliśmy zupełnie odizolowani od świata, tworząc tysiące szkiców przyszłego modelu. To bardzo intensywny proces, więc do głowy przychodziły mi setki pomysłów, które przelewałem na papier w tempie kilku na minutę. Jeden z takich szkiców, który nie do końca mnie przekonał, odrzuciłem zgnieciony. Mój szef Amko Leenarts wyjął projekt z kosza, kazał mi go zaprezentować osobom decydującym o wyborze i okazało się później, że właśnie to, co oglądamy dziś we wnętrzu premierowego modelu powstało na podstawie tego rysunku. Projektowanie to trochę praca artysty, który nie zawsze potrafi zobaczyć w swoim dziele to, co widzą inni.

 

 – Fantastyczna anegdota. Tworzenie wnętrza to odpowiedzialne zadanie: kokpit, drzwi – tego klient dotyka codziennie i najbardziej się przywiązuje.
– Tak. Podchodzę do pracy z jednym założeniem – produkt musi się spodobać klientowi. Trudne to i nie zawsze się udaje, bo są różne gusta, różne przyzwyczajenia. Jednak dla mnie wielkim szczęściem jest być jednym z projektantów samochodu, który będzie sprzedawany w setkach tysięcy egzemplarzy, od Chin przez Indie, Europę i Amerykę. To też wyzwanie tworzyć projekt, który wzbudzi sympatię na wielu rynkach świata.

 

– Co było inspiracją do stworzenia kapitańskiego mostku pięćsetósemki?
– Wnętrze Peugeota 508 inspirowane jest po części kabiną pasażerską modelu 607, która była stonowana, elegancka i funkcjonalna. Właśnie dlatego kokpit pięćsetósemki jest duży, ale nie przytłacza, a jednocześnie daje poczucie bezpieczeństwa.

 

– Dzieło projektanta musi uwzględniać pewne bariery konstrukcyjne i techniczne. Nie ma chyba wizji, którą wdrożono w życie bez limitów i korekt.
– Projekt przechodzi zawsze przez kilka etapów. W pierwszej fazie, kreatywnej, tworzymy bez żadnych ograniczeń. Chcemy wówczas wyprodukować jak najwięcej szkiców, z których później będziemy mogli wybrać kilka najlepszych. To najbardziej demokratyczny etap pracy. Pozwala nam określić drogę, którą będziemy podążali. Musimy jedynie pamiętać o tym, aby nasza koncepcja była zgodna z charakterem marki, co oznacza, że działamy z uwzględnieniem określonych ram stylistycznych. Nie jest to jednak dla nas żadnym ograniczeniem, gdyż wszyscy członkowie zespołu wiedzą, czym jest Peugeot i potrafią tworzyć w duchu marki. We wszystkich innych aspektach mamy wolną rękę.

 

– A księgowi? Panuje przekonanie, że w późniejszych etapach prac ich chłodne kalkulacje potrafią znacznie zmienić kształty znane z deski projektanta. Czy efekt finalny bardzo różni się od pierwotnej wizji?
– Nie, prawie wcale. Wizja projektanta jest jedynie zarysem tego, co powstanie w rzeczywistości. Nie skupiamy się na tworzeniu detali, nie ma na to czasu. Staramy się przedstawić ogólny charakter wnętrza nowego samochodu. I tu mogę powiedzieć, że początkowy projekt z mojego szkicu został w stu procentach odzwierciedlony w gotowym produkcie. Wszelkie proporcje, krzywizny, elementy deski rozdzielczej pozostały niezmienione.

 

– Podczas prac nad nowym modelem planuje się różne wersje wyposażeniowe i różne warianty tego samego modelu. To ważny proces?
– Oczywiście. To bardzo ważny etap, który pozwala dopasować model do wymagań różnych regionów na całym świecie. W słonecznych, gorących krajach popularne są jasne wnętrza, podczas gdy w Niemczech czy w Szwecji klienci preferują czarne. Podobnie prace nad klimatyzacją muszą uwzględniać realia klimatyczne. To praca zbiorowa, pracują ze mną na przykład specjaliści od koloru. Musimy wspólnie odpowiedzieć na zróżnicowane potrzeby odbiorców przy jednoczesnym uwzględnieniu określonego budżetu. Wymaga to globalnego myślenia.

 

– Masz czasem własne wizje dotyczące mobilności w przyszłości? Czy rozwiązania typu Mobile Peugeot mają rację bytu?
– Oczywiście. Świat ewoluuje. Problem z przemieszczaniem się dotyczy głównie dużych metropolii, takich jak Paryż, gdzie cała aglomeracja liczy już ponad 11 milionów mieszkańców, i w których już teraz niezwykle trudno znaleźć miejsce do zaparkowania. Myślę, że w takiej sytuacji możliwość wypożyczenia pojazdu w jednym miejscu i oddania go w drugim świetnie się sprawdzi w przyszłości.

 

– Doskonale mówisz po polsku.
– Wyjechałem z Polski do Kanady w latach 80. jako dziesięcioletni chłopak. Wakacje spędzałem jednak w kraju, mam tu rodzinę. Wychowywałem się w kanadyjskim mieście Mississaqua, gdzie jest mnóstwo Polaków, są polskie sklepy, czasopisma, polskie ulice, np. Lech Walesa Road. Polonia jest bardzo prężna, miałem więc szansę zachowania polskiego języka i kultury.

 

– Jak trafiłeś do zespołu projektantów Peugeota?
– Studiowałem w Stanach Zjednoczonych w College for Creative Studies w Detroit. Do Francji trafiłem w ramach wymiany studenckiej, podczas której uczyłem się w Strate College Designers. Było mi łatwiej, bo Kanada to kraj dwujęzyczny, więc znałem język francuski. Postanowiłem wówczas wysłać swoje portfolio do wszystkich znanych firm europejskich, licząc na łut szczęścia. W ten sposób dostałem się na staż do firmy Peugeot, gdzie pracowałem przy projekcie B0, który później z taśm produkcyjnych zjeżdżały jako modele Peugeot 107, Citroen C1 i Toyota Aygo. Siedziałem wtedy przy stole projektowym obok Amko Leenartsa, który właśnie zaczął pracować jako projektant i tak poznałem swojego przyszłego szefa, odpowiedzialnego za projekty wnętrz Peugeota.

 

– W działach designu pracują zwykle ludzie z całego świata.
– To prawda. Są u nas Japończycy, Niemcy, Anglicy, Amerykanie, Libańczycy, wielu jest Chińczyków, w Chinach mamy przecież biuro projektowe.

 

– A Polacy?
– Nie ma ich wielu. Projektant wnętrza modelu HR1, Fryderyk Antewski, jest z pochodzenia Polakiem. Jest za to wielu Rosjan, z którymi czuję pewną więź ze względu na płynącą w nas słowiańską krew i podobny temperament.

 

– Życzymy wielu równie udanych projektów i dziękujemy za rozmowę.



Źródło: Mototarget.pl, fot.: Mototarget.pl, materiał na wyłączność, bez prawa do przedruku

 Inne artykuły
» A imię jego… Kona Thursday, 2017-06-08
  Hyundai Kona Wkrótce zostanie oficjalnie zaprezentowany subkompaktowy Hyundai Kona. Brzmi to w naszym języku odrobinę niefortunnie, podobnie jak po rosyjsku Maserati Ghibli (гибли – ginęli, polegli). Czy źle kojarząca się nazwa może zagrozić sprzedaży modelu na jakimś rynku? więcej »

» Czy samochody będą moralne? Czy politycy są moralni? Wednesday, 2017-06-07
  Bill Ford No i Bill Ford dotknął najbardziej czułego punktu w złożonym problemie autonomii pojazdów. Koszty stworzenia tzw auta bez kierowcy to pikuś, postęp już się odbywa, ośrodki badawczo-rozwojowe pracują pełną parą. Problem pojawia się, kiedy zadamy sobie jedno pytanie. Czy auta będą moralne? więcej »

» A imię jego… Kona Wednesday, 2017-06-07
  Hyundai Kona Wkrótce zostanie oficjalnie zaprezentowany subkompaktowy Hyundai Kona. Brzmi to w naszym języku odrobinę niefortunnie, podobnie jak po rosyjsku Maserati Ghibli (гибли – ginęli, polegli). Czy źle kojarząca się nazwa może zagrozić sprzedaży modelu na jakimś rynku? więcej »

» To nie ty wygrywasz w Le Mans, to Le Mans pozwala tobie zwyciężyć Thursday, 2017-04-20
  To nie ty wygrywasz w Le Mans, to Le Mans pozwala tobie zwyciężyć. Wywiad z Robem Leupenem z Toyota Motorsport GmbH O przygotowaniach do walki o najwyższe trofea opowiada Rob Leupen, szef zespołu i wiceprezes Toyota Motorsport GmbH. więcej »

» Ted Klaus zdradza kulisy powstania nowej Hondy NSX Tuesday, 2016-07-12
  Ted Klaus - Honda NSX Podczas gdy pierwsza grupa europejskich dziennikarzy miała możliwość przetestowania modelu NSX w Portugalii, główny szef projektu Ted Klaus zdradził szczegóły powstawania tego auta, jego filozofii oraz znaczenia dla marki Honda. więcej »

» Rozmawiamy z Jackiem Chrzanowskim, współtwórcą projektu Syrma Friday, 2016-02-12
  Jacek Chrzanowski i Syrma Model Syrma, który powstał w zespole projektantów kierowanym przez stylistę z polski, absolwenta łódzkiej ASP, wzbudzał w Genewie wielkie emocje. więcej »

» Ford GT to zapowiedź zmian w projektowaniu wnętrz – mówi Adam Bazydło Thursday, 2016-01-28
  Ford GT - Adam Bazydło Rozmowa z Adamem Bazydło, szefem działu projektowania strategicznego wnętrz w Fordzie ukazała się w aplikacji na urządzenia mobilne Moto Tabu. więcej »

» Rozmawiamy z Joelem Piaskowskim, szefem biura designu Ford of Europe Saturday, 2015-11-07
  Joel Piaskowski Head of Design, Ford of Europe ...o globalnych projektach Forda, centrum stylistycznym Merkenich, przyszłości motoryzacji, karierze zawodowej i polskich korzeniach. więcej »

» Nowa jakość premium w sieci Forda - rozmawiamy z Adamem Kołodziejczykiem, dyrektorem generalnym Ford Polska Friday, 2015-05-15
  Adam Kołodziejczyk więcej »

» Rozmawiamy z Joergiem Woehrmannem, managerem projektu Ford C-MAX Monday, 2015-05-11
  Jörg Wöhrmann - manager projektu Ford C-MAX Podczas międzynarodowej prezentacji nowych Fordów C-MAX i Grand C-MAX, poprosiliśmy managera projektu Ford C-MAX o przybliżenie najważniejszych cech nowego modelu. więcej »

» Rozmawiamy z Mateuszem Lisowskim - kierowcą wyścigowym, zwycięzcą Silver Cup serii Blancpain Sprint Wednesday, 2014-10-29
  Mateusz Lisowski Mateusz Lisowski to jeden z najbardziej utalentowanych polskich kierowców sportów motorowych. Obecnie z dużym powodzeniem startuje za kierownicą Audi R8 LMS w pucharze Silver Cup (kierowcy do lat 25) serii wyścigów Blancplain Sprint Series. więcej »

» Paryż ciągle wart mszy - migawki z Mondial de l’Automobile Tuesday, 2014-10-07
  Dziewczyny - Paris 2014 Jak co dwa lata pojawia się wątpliwość, czy warto tłuc się samolotem lub samochodem do Paryża, aby w tłumie dziennikarzy uczestniczyć w Mondial de l‘Automobile w czasach, kiedy większość konferencji transmitowana jest w Internecie, a premierowe modele znane są ze zdjęć od tygodni? więcej »

» O ożywieniu, planach i premierach - rozmawiamy z Wojciechem Mieczkowskim - dyrektorem generalnym General Motors Poland Friday, 2014-05-16
  Wojciech Mieczkowski - dyrektor generalny General Motors Poland Notujemy wzrosty praktycznie na każdym modelu. Corsa jest obecnie najbardziej popularnym samochodem w segmencie klientów indywidualnych w Polsce, a Insignia została liderem swojego segmentu w kwietniu. Coraz większą popularnością cieszą się także samochody dostawcze Opla. Ich sprzedaż wzrosła o ponad 50% w stosunku do zeszłego roku. więcej »

» Pięć premier, czyli „go further” - rozmawiamy z Mariuszem Jasińskim - dyrektorem komunikacji i PR w Ford Polska Thursday, 2014-03-13
  Mariusz Jasiński Podczas 84 genewskiego Międzynarodowego Salonu Samochodowego zapytaliśmy dyrektora komunikacji Ford Polska o plany firmy na rok 2014. więcej »

» Jak Audi pokonało diabła - rozmawiamy z Leszkiem Kempińskim kierownikiem PR marki Audi Thursday, 2014-01-30
  Leszek Kempiński Są firmy obdarzone przez założycieli instynktem przetrwania i rynkową bojowością. Nawet kryzys wykorzystują umiejętnie jako szansę na wspinanie się w rankingach, bo walkę o pieniądze mają w genach. O menadżerach takich firm mówi się, że potrafią wejść w obrotowe drzwi banku jako ostatni, aby już w środku wyjść z nich jako pierwsi.  więcej »

» Japońskie DNA - o Hondzie Civic Tourer mówi Shaun Stevens, lider projektu Civic Tourer Tuesday, 2013-12-31
  Shaun Stevens Civic Tourer to kolejny model po SUV-ie CR-V, który został zaprojektowany głównie z myślą o wymaganiach europejskich klientów. więcej »

» Człowiek i emocje, potem technologia Thursday, 2013-11-28
  Lexus Short Films Jest jedna firma motoryzacyjna, która od ponad dwudziestu lat stawia na rzeczy nieprzeciętnie ładne, nie będące samochodami. Buduje wizerunek marki w kontekście skojarzeń piękna i artystycznych kreacji. więcej »

» Skoda Rapid: historia i przyszłość - mówi David Haidniger Wednesday, 2013-10-16
  David Haidniger O Skodzie Rapid Spaceback opowiada David Haidniger, Product and Technology Communications Specialist. więcej »

» Universal soldier - czy tylko na czas kryzysu? Monday, 2013-09-23
  Nowy Ford Fiesta - Rzym Przyszło nam żyć w trudnych ale ciekawych czasach, kryzys wymógł na światowych koncernach globalne oszczędności i produkcję globalnych modeli. więcej »

» W synchronizacji z Fordem - testował Krystian Kozerawski Monday, 2013-05-27
  Ford SYNC AppLink Sprawdziliśmy jak funkcjonuje system SYNC w nowym Fordzie Fiesta. więcej »

[1] 2 3
Wyświetlane: 0 - 20 z 53 rekordów
Warto przeczytać
 

foto © Hyundai


A imię jego… Kona
© 2006 by MotoTarget

created & hosted by
Smart Net Solutions

Kontakt | Regulamin | Cennik / Reklama | Nota prawna | English version | Deutsch version | Francaise version |