FB FB Twitter Twitter
Szukaj:
            1612 zarejestrowanych użytkowników z branży motoryzacyjnej, w tym 1095 przedstawicieli mediów.                                                                                    
Promowana firma
Wydarzenia

Statystyki odwiedzin serwisu
Felietony, rozmowy rss
Lekcja rysunku z Adamem Bazydło
  Dodano: 2011-11-07 Wyświetlono: 14035 razy
 
Rozmawiamy z projektantem kabiny Peugeota 508.
Lekcja rysunku z Adamem Bazydło

foto © Mototarget.pl   

– Jesteś twórcą jednego z najbardziej wysmakowanych wnętrz samochodowych ostatnich lat. Jak powstają takie wizjonerskie projekty?
– To ciekawa historia. Proces projektowania wnętrza Peugeota 508 rozpoczął się od tzw. seansu kreatywności pod kierownictwem szefa naszego zespołu. Przez trzy dni byliśmy zupełnie odizolowani od świata, tworząc tysiące szkiców przyszłego modelu. To bardzo intensywny proces, więc do głowy przychodziły mi setki pomysłów, które przelewałem na papier w tempie kilku na minutę. Jeden z takich szkiców, który nie do końca mnie przekonał, odrzuciłem zgnieciony. Mój szef Amko Leenarts wyjął projekt z kosza, kazał mi go zaprezentować osobom decydującym o wyborze i okazało się później, że właśnie to, co oglądamy dziś we wnętrzu premierowego modelu powstało na podstawie tego rysunku. Projektowanie to trochę praca artysty, który nie zawsze potrafi zobaczyć w swoim dziele to, co widzą inni.

 

 – Fantastyczna anegdota. Tworzenie wnętrza to odpowiedzialne zadanie: kokpit, drzwi – tego klient dotyka codziennie i najbardziej się przywiązuje.
– Tak. Podchodzę do pracy z jednym założeniem – produkt musi się spodobać klientowi. Trudne to i nie zawsze się udaje, bo są różne gusta, różne przyzwyczajenia. Jednak dla mnie wielkim szczęściem jest być jednym z projektantów samochodu, który będzie sprzedawany w setkach tysięcy egzemplarzy, od Chin przez Indie, Europę i Amerykę. To też wyzwanie tworzyć projekt, który wzbudzi sympatię na wielu rynkach świata.

 

– Co było inspiracją do stworzenia kapitańskiego mostku pięćsetósemki?
– Wnętrze Peugeota 508 inspirowane jest po części kabiną pasażerską modelu 607, która była stonowana, elegancka i funkcjonalna. Właśnie dlatego kokpit pięćsetósemki jest duży, ale nie przytłacza, a jednocześnie daje poczucie bezpieczeństwa.

 

– Dzieło projektanta musi uwzględniać pewne bariery konstrukcyjne i techniczne. Nie ma chyba wizji, którą wdrożono w życie bez limitów i korekt.
– Projekt przechodzi zawsze przez kilka etapów. W pierwszej fazie, kreatywnej, tworzymy bez żadnych ograniczeń. Chcemy wówczas wyprodukować jak najwięcej szkiców, z których później będziemy mogli wybrać kilka najlepszych. To najbardziej demokratyczny etap pracy. Pozwala nam określić drogę, którą będziemy podążali. Musimy jedynie pamiętać o tym, aby nasza koncepcja była zgodna z charakterem marki, co oznacza, że działamy z uwzględnieniem określonych ram stylistycznych. Nie jest to jednak dla nas żadnym ograniczeniem, gdyż wszyscy członkowie zespołu wiedzą, czym jest Peugeot i potrafią tworzyć w duchu marki. We wszystkich innych aspektach mamy wolną rękę.

 

– A księgowi? Panuje przekonanie, że w późniejszych etapach prac ich chłodne kalkulacje potrafią znacznie zmienić kształty znane z deski projektanta. Czy efekt finalny bardzo różni się od pierwotnej wizji?
– Nie, prawie wcale. Wizja projektanta jest jedynie zarysem tego, co powstanie w rzeczywistości. Nie skupiamy się na tworzeniu detali, nie ma na to czasu. Staramy się przedstawić ogólny charakter wnętrza nowego samochodu. I tu mogę powiedzieć, że początkowy projekt z mojego szkicu został w stu procentach odzwierciedlony w gotowym produkcie. Wszelkie proporcje, krzywizny, elementy deski rozdzielczej pozostały niezmienione.

 

– Podczas prac nad nowym modelem planuje się różne wersje wyposażeniowe i różne warianty tego samego modelu. To ważny proces?
– Oczywiście. To bardzo ważny etap, który pozwala dopasować model do wymagań różnych regionów na całym świecie. W słonecznych, gorących krajach popularne są jasne wnętrza, podczas gdy w Niemczech czy w Szwecji klienci preferują czarne. Podobnie prace nad klimatyzacją muszą uwzględniać realia klimatyczne. To praca zbiorowa, pracują ze mną na przykład specjaliści od koloru. Musimy wspólnie odpowiedzieć na zróżnicowane potrzeby odbiorców przy jednoczesnym uwzględnieniu określonego budżetu. Wymaga to globalnego myślenia.

 

– Masz czasem własne wizje dotyczące mobilności w przyszłości? Czy rozwiązania typu Mobile Peugeot mają rację bytu?
– Oczywiście. Świat ewoluuje. Problem z przemieszczaniem się dotyczy głównie dużych metropolii, takich jak Paryż, gdzie cała aglomeracja liczy już ponad 11 milionów mieszkańców, i w których już teraz niezwykle trudno znaleźć miejsce do zaparkowania. Myślę, że w takiej sytuacji możliwość wypożyczenia pojazdu w jednym miejscu i oddania go w drugim świetnie się sprawdzi w przyszłości.

 

– Doskonale mówisz po polsku.
– Wyjechałem z Polski do Kanady w latach 80. jako dziesięcioletni chłopak. Wakacje spędzałem jednak w kraju, mam tu rodzinę. Wychowywałem się w kanadyjskim mieście Mississaqua, gdzie jest mnóstwo Polaków, są polskie sklepy, czasopisma, polskie ulice, np. Lech Walesa Road. Polonia jest bardzo prężna, miałem więc szansę zachowania polskiego języka i kultury.

 

– Jak trafiłeś do zespołu projektantów Peugeota?
– Studiowałem w Stanach Zjednoczonych w College for Creative Studies w Detroit. Do Francji trafiłem w ramach wymiany studenckiej, podczas której uczyłem się w Strate College Designers. Było mi łatwiej, bo Kanada to kraj dwujęzyczny, więc znałem język francuski. Postanowiłem wówczas wysłać swoje portfolio do wszystkich znanych firm europejskich, licząc na łut szczęścia. W ten sposób dostałem się na staż do firmy Peugeot, gdzie pracowałem przy projekcie B0, który później z taśm produkcyjnych zjeżdżały jako modele Peugeot 107, Citroen C1 i Toyota Aygo. Siedziałem wtedy przy stole projektowym obok Amko Leenartsa, który właśnie zaczął pracować jako projektant i tak poznałem swojego przyszłego szefa, odpowiedzialnego za projekty wnętrz Peugeota.

 

– W działach designu pracują zwykle ludzie z całego świata.
– To prawda. Są u nas Japończycy, Niemcy, Anglicy, Amerykanie, Libańczycy, wielu jest Chińczyków, w Chinach mamy przecież biuro projektowe.

 

– A Polacy?
– Nie ma ich wielu. Projektant wnętrza modelu HR1, Fryderyk Antewski, jest z pochodzenia Polakiem. Jest za to wielu Rosjan, z którymi czuję pewną więź ze względu na płynącą w nas słowiańską krew i podobny temperament.

 

– Życzymy wielu równie udanych projektów i dziękujemy za rozmowę.



Źródło: Mototarget.pl, fot.: Mototarget.pl, materiał na wyłączność, bez prawa do przedruku

 Inne artykuły
» Nasze skromne wrażenia z jazdy po pawilonach Mondial de l’Automobile roda, 2010-10-06
  Dziewczyny Salonu Paryż 2010 Czy Paryż wart jest mszy? Zadawaliśmy sobie to pytanie, na które Henryk z Nawarry odpowiedział już 400 lat temu. Świat się jednak zmienia, za Burbonów nie istniały social media i strumieniowe transmisje telewizyjne. Po co więc jeździć na salony takie jak paryski? więcej »

» Życie zaczyna się po czterdziestce - rozmawiamy z Przemysławem Saletą Poniedziaek, 2010-09-20
  Suzuki Grand Vitara - Przemysław Saleta Przemysław Saleta najbardziej znany jest ze swojej kariery w boksie. W ostatnich latach także z wielu działań o zupełnie odmiennych charakterze, ról w filmach, prowadzenia programów w TV, udziału w programach rozrywkowych. W zestawieniu z posturą boksera wagi ciężkiej zaskakuje łagodnością i spokojem. Pytany jak często zdarzają się chętni, by się sprawdzić z mistrzem, odpowiada z uśmiechem – wcale, widać to kwestia charakteru i usposobienia, nikogo nie prowokuję. więcej »

» Zostawiłeś tak wiele Maćku Czwartek, 2010-09-02
  Maciej Majchrzak Los zabrał go w najgorszym momencie. Śmierć nie bawi się z motocyklistami w sentymenty. Nie pyta o plany, niezrealizowane obietnice, umówione spotkania. więcej »

» Duch kierowcy wyścigowego - na pytania odpowiada Kamil Raczkowski Poniedziaek, 2010-08-23
  Kamil Raczkowski Dwudziestotrzyletni Kamil Raczkowski przyjeżdża na Tor Kielce bordową Kią pro_cee'd. To nagroda za zeszłoroczne zwycięstwo w Pucharze Kii Cee'd. Mistrzostwo Polski w 2009 roku nie jest jedynym sukcesem Kamila. Wcześniej wygrał puchar Kii Picanto i zajął drugie miejsce w niemieckim Dacia Logan Cup. W tym sezonie zwyciężył we wszystkich sześciu wyścigach Kia Cee'd Cup. więcej »

» Trzymajcie kciuki - na nasze pytania odpowiada Łukasz Wargala, jedyny Polak w serii IDM Superbike Pitek, 2010-08-06
  Łukasz Wargala Młody, ambitny i bardzo utalentowany. Łukasz Wargala szturmem wkroczył na międzynarodową scenę wyścigową rok temu. Po debiucie w amatorskim pucharze motocyklowym Fiat Yamaha Cup, w minionym sezonie 26-latek awansował natychmiast do prestiżowej, niemieckiej serii IDM Superbike, omijając Mistrzostwa Polski i od razu rzucając się na głęboką wodę. więcej »

» Rozmawiamy z Piotrem Kupichą z zespołu „Feel” Wtorek, 2010-07-20
  Piotr Kupicha W „Feelu” jest cały czas muzyka, powiedziałbym, że teraz chcemy być z nią jak najbliżej, to nam przyniosło sukces i tą drogą chcemy iść dalej. Cały czas mamy próby, jak za starych czasów, w naszej starej kanciapie z piwkiem w ręku. więcej »

» Lancer Sportback jak pocisk mistrza! - wywiad z Tomaszem Sikorą dostęp do artykułu tylko dla zalogowanych użytkowników Sobota, 2010-07-10
  Tomasz Sikora - pewny, regularny - prawdziwa gwiazda biathlonowego świata. Uhonorowany „Oscarem” w tej dyscyplinie. Oddaje kilkanaście tysięcy strzałów rocznie. Jak na medalistę olimpijskiego i Mistrza Świata przystało, prawie wszystkie z nich trafiają prosto w cel. Podobnie jego najnowszy Mitsubishi Lancer Sportback – niczym pocisk pewnie i efektownie pędzi do celu podróży. W ekskluzywnym wywiadzie biathlonista Tomasz Sikora opowiada o swojej pasji do motoryzacji i sportu. więcej »

» Wszystkie oczy na Chiny roda, 2010-05-05
  Audi A6L Otwarcie 1 maja światowej wystawy EXPO 2010 w Szanghaju przysłoniło trwającą od 25 kwietnia do 2 maja w Pekinie International Automobile Exhibition. Może i słusznie, ale obie te imprezy pokazują, jak wielkie znaczenie mają obecnie w światowej gospodarce Chiny. W ubiegłym roku - w środku światowego kryzysu gospodarczego i powszechnego spadku sprzedaży aut - w Państwie Środka sprzedano 13,64 miliona samochodów, co uczyniło rynek chiński największym na świecie. więcej »

» Mówi Christoph Rust PR Menedżer Honda Motor Europe ds. Produktu Pitek, 2010-04-23
  Christoph Rust Honda Europe Minie wiele lat, zanim samochody zasilane ogniwami paliwowymi staną się produktem masowym, głównie za sprawą braku infrastruktury – nad którą jednak nasza firma również pracuje. więcej »

» Toshiaki Konaka - prezes Honda Poland Pitek, 2009-11-20
  Toshiaki Konaka Honda Z Toshiaki ­­Konaką Prezesem Zarządu Honda Poland Sp. z o.o. rozmawiał Marcin Skrzyński więcej »

» Rozmowa z Davidem Biddlecombe – menagerem projektu Ford ECOnetic roda, 2009-09-09
  Ford Focus ECOnetic więcej »

» O zielonych planach opowiada Toshiaki Konaka - Prezes Honda Poland Poniedziaek, 2009-08-10
  Honda - Toshiaki Konaka Honda Poland obchodzi właśnie swój jubileusz. Podczas 15 lat obecności w Polsce koncern odniósł wiele sukcesów i umocnił swoją pozycję na rynku. Czy jako prezes uważa Pan, że mimo to należy wprowadzić jakieś zmiany? więcej »

» Na pytania odpowiada Sharon Stone roda, 2008-11-19
  Sharon Stone Jest niekwestionowaną gwiazdą Hollywood, zmysłową diablicą z IQ 154, uwielbianą przez mężczyzn na całym świecie. Ale początki jej kariery filmowej nie były łatwe. Stała w długiej kolejce na przesłuchania do filmu Woody Allena "Wspomnienia z gwiezdnego pyłu" z 1980 roku. więcej »

» Lubisiowo jebaniuteńkie, albo miasto bezprawia Poniedziaek, 0000-00-00
  Robert Szczerbaniak Dyskusja o tzw "redystrybucji informacji" (modny termin ostatnio) przyniosła mi kilka refleksji. Pierwsza jest taka, że w homogenicznym świecie chyba mniej jest KREATORÓW, a rośnie armia tzw. LUBISIÓW, ograniczających się do "lajkowania" profili, udostępniania filmów z youtube i wciskania klawiszy ctrl+C, ctrl+V, którzy jednak mimo mentalności kserokopiarki uważają się za Bachów klawiatury Qwerty. więcej »

1 2 [3]
Wyświetlane: 40 - 54 z 54 rekordów
Warto przeczytać
 

foto © Hyundai


A imię jego… Kona
Najczęściej oglądane

Zdjecie dnia

Zdjecie miesiaca


© 2006 by MotoTarget

created & hosted by
Smart Net Solutions

Kontakt | Regulamin | Cennik / Reklama | Nota prawna | English version | Deutsch version | Francaise version |