- Honda CR-V to globalny model oferowany na 160 rynkach caÅ‚ego Å›wiata. Czy trudno zaprojektować samochód, który bÄ™dzie siÄ™ podobaÅ‚ klientom na różnych kontynentach i speÅ‚ni ich zróżnicowane wymagania?
Kazuhiro Sekine: Honda posiada swoje oÅ›rodki badawczo-rozwojowe w różnych krajach, wiÄ™c pierwszym krokiem w przypadku tworzenia samochodu przeznaczonego do sprzedaży na caÅ‚ym Å›wiecie jest zacieÅ›nienie wspóÅ‚pracy pomiÄ™dzy tymi oddziaÅ‚ami. NastÄ™pnie inżynierowie podejmujÄ… kwestie zwiÄ…zane z bezpieczeÅ„stwem i niezawodnoÅ›ciÄ… nowego modelu, starajÄ…c siÄ™ okreÅ›lić najbardziej surowe wymagania z tego zakresu, obowiÄ…zujÄ…ce w różnych krajach. Honda od zawsze oferowaÅ‚a klientom bezpieczne i trwaÅ‚e samochody, dlatego pod tym wzglÄ™dem nie uznajemy żadnych kompromisów.
Kotaro Yamamoto: Z kolei w przypadku wyboru odpowiedniego wyposażenia czy nadania autu ostatecznego wyglÄ…du odbywa siÄ™ to w zależnoÅ›ci od regionu, w którym nowy model bÄ™dzie sprzedawany. Na przykÅ‚ad wersja przeznaczona dla klientów ze Stanów Zjednoczonych różni siÄ™ pod wzglÄ™dem stylizacyjnym i wyposażeniowym od odmiany przeznaczonej na rynek europejski. Niektóre zmiany podyktowane sÄ… kwestiami prawnymi obowiÄ…zujÄ…cymi w danym kraju, podczas gdy inne wynikajÄ… ze specyfiki rynku. W USA Honda CR-V jest czÄ™sto wykorzystywana, jako drugi samochód w rodzinie, natomiast w Europie nasz SUV jest typowym autem rodzinnym, czÄ™sto jedynym w gospodarstwie. ProjektujÄ…c nowy model musimy brać pod uwagÄ™ wszystkie te różnice, co jest bardzo trudnym zadaniem.
- Kto w takim razie kupuje HondÄ™ CR-V w Stanach Zjednoczonych, a kto w Europie?
KY: W USA HondÄ™ CR-V kupujÄ… najczęściej kobiety w wieku okoÅ‚o 30 lat, które wykorzystujÄ… samochód do wÅ‚asnych celów, niekoniecznie zwiÄ…zanych z rodzinÄ…. W Europie obowiÄ…zujÄ… natomiast dwa profile potencjalnego nabywcy: jednym z nich jest dojrzaÅ‚y mężczyzna, który ceni wysokÄ… jakość wykonania oferowanÄ… w przystÄ™pnej cenie, a drugim mÅ‚oda rodzina szukajÄ…ca praktycznych i niezawodnych rozwiÄ…zaÅ„.
- Klienci z Europy preferują też silniki Diesla i są przyzwyczajeni do sztywniej zestrojonego zawieszenia, niż Amerykanie. Czy te wymagania zostały uwzględnione w przypadku nowej Hondy CR-V?
KS: Jednostka wysokoprężna nie bÄ™dzie oferowana w USA, podczas gdy w Europie jest jednym z gÅ‚ównych atutów nowej Hondy CR-V. UkÅ‚ad zawieszenia pozostaÅ‚ niemal identyczny na obu rynkach. Wynika to z faktu, iż na jego konfiguracjÄ™ skÅ‚ada siÄ™ wiele czynników zwiÄ…zanych z bezpieczeÅ„stwem, wydajnoÅ›ciÄ… i dynamikÄ… ukÅ‚adu jezdnego. ChcieliÅ›my jednak, aby europejscy nabywcy naszego nowego modelu mogli cieszyć siÄ™ doskonaÅ‚ymi wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ciami jednymi w zróżnicowanych warunkach spotykanych na drogach Starego Kontynentu, dlatego wprowadziliÅ›my w ukÅ‚adzie drobne zmiany, majÄ…ce na celu gÅ‚ównie poprawÄ™ stabilnoÅ›ci podczas podróżowania z wysokÄ… prÄ™dkoÅ›ciÄ…. W porównaniu z wersjÄ… amerykaÅ„skÄ…, zawieszenie odmiany sprzedawanej w Europie szybciej tÅ‚umi też nierównoÅ›ci i pozostaje bardziej sprężyste podczas pokonywania zakrÄ™tów.
- Honda CR-V nowej generacji stała się więc tak zwanym "samochodem kierowcy"...
KS: DokÅ‚adnie. Pierwsza generacja byÅ‚a "offroadowym" SUV-em, kolejny model zostaÅ‚ nieco "ugÅ‚adzony", a trzecie wcielenie Hondy CR-V byÅ‚o samochodem "macho" wyróżniajÄ…cym siÄ™ muskularnym wyglÄ…dem. W najnowszym modelu wracamy do stonowanego charakteru, potÄ™gujÄ…cego przyjemność z jazdy. WyszliÅ›my z zaÅ‚ożenia, że tworzenie agresywnie wystylizowanego samochodu w czasach ekonomicznego kryzysu i rosnÄ…cej Å›wiadomoÅ›ci ekologicznej nie zostanie pozytywnie odebrane przez klientów. Z drugiej strony chcieliÅ›my zapewnić nabywcy możliwość wszechstronnego wykorzystania możliwoÅ›ci auta, dlatego pozostawiliÅ›my napÄ™d na cztery koÅ‚a, który dodatkowo przyczynia siÄ™ do poprawy bezpieczeÅ„stwa podczas jazdy. Nadwozie pojazdu jest przy tym szerokie i stosunkowo niskie, jednak kierowca siedzi wysoko i ma zapewnionÄ… doskonaÅ‚Ä… widoczność, a tym samym może w peÅ‚ni kontrolować tor jazdy samochodu. Wiele uwagi poÅ›wiÄ™ciliÅ›my również kwestii aerodynamiki, aby zwiÄ™kszyć wydajność paliwowÄ… i poprawić komfort akustyczny w kabinie pasażerskiej. Wszystko to sprawia, że klient kupuje samochód, z którego może być dumny.
- To prawda. Samochód znakomicie siÄ™ prowadzi, materiaÅ‚y wewnÄ…trz sÄ… Å›wietnie spasowane i przyjemne w dotyku, a w kabinie pasażerskiej nawet przy wysokich prÄ™dkoÅ›ciach panuje cisza - można odnieść wrażenie, że Honda CR-V czwartej generacji jest autem segmentu premium. Czy takie byÅ‚o zaÅ‚ożenie projektantów?
KY: Honda CR-V jest komfortowym SUV-em, ale nie chcemy zmieniać pozycjonowania tego modelu na rynku. Klienci oczekujÄ… coraz wyższej jakoÅ›ci wykonania, coraz lepszych materiaÅ‚ów wykoÅ„czeniowych i coraz lepszych osiÄ…gów, jednak nie może to nastÄ…pić kosztem zmiany zaÅ‚ożeÅ„ konstrukcyjnych auta. CR-V nie bÄ™dzie konkurowaÅ‚ na rynku z modelami premium, ponieważ w ten sposób stracilibyÅ›my część naszych dotychczasowych klientów, ceniÄ…cych przede wszystkim wszechstronne rozwiÄ…zania w przystÄ™pnej cenie. Naszym celem byÅ‚o oczywiÅ›cie osiÄ…gniÄ™cie wyższej jakoÅ›ci, przy czym na uwadze mieliÅ›my utrzymanie ceny na dotychczasowym poziomie.
- Honda przykłada też dużą wagę do kwestii ochrony środowiska. Czy nowy CR-V będzie oferowany w wersji hybrydowej?
KY: Nie. Uważamy, że hybrydowy ukÅ‚ad napÄ™dowy nie sprawdzi siÄ™ w samochodzie tego typu użytkowanym na europejskich drogach. Nabywcy SUV-ów czÄ™sto wyjeżdżajÄ… z rodzinÄ… poza miasto, holujÄ… przyczepÄ™ i pokonujÄ… wiele kilometrów w celach zawodowych. W takich przypadkach lepiej sprawdzi siÄ™ oszczÄ™dny i mocny silnik wysokoprężny, który odznacza siÄ™ wysokÄ… wydajnoÅ›ciÄ… ekologicznÄ…. W naszej ofercie znajdujÄ… siÄ™ obecnie trzy modele hybrydowe - CR-Z, Jazz Hybrid i Insight - wiÄ™c klienci szukajÄ…cy "zielonego" samochodu majÄ… duży wybór. Z kolei w Stanach Zjednoczonych Honda CR-V jest naszym bazowym SUV-em, którego cena musi pozostać konkurencyjna, a technologia hybrydowa wiąże siÄ™ z wysokimi kosztami.
- Å»yczymy wiÄ™c Hondzie wielu zadowolonych klientów i dziÄ™kujemy za rozmowÄ™.
Więcej o nowej Hondzie CR-V