FB FB Twitter Twitter
Szukaj:
            1612 zarejestrowanych użytkowników z branży motoryzacyjnej, w tym 1095 przedstawicieli mediów.                                                                                    
Wydarzenia

Statystyki odwiedzin serwisu
Felietony, rozmowy rss
To nie ty wygrywasz w Le Mans, to Le Mans pozwala tobie zwyciężyć
  Dodano: 2017-04-20 Wyświetlono: 7183 razy
 
O przygotowaniach do walki o najwyższe trofea opowiada Rob Leupen, szef zespołu i wiceprezes Toyota Motorsport GmbH.
To nie ty wygrywasz w Le Mans, to Le Mans pozwala tobie zwyciężyć

foto © Toyota   

W 6-godzinnym wyścigu na torze Silverstone, pierwszej rundzie serii FIA World Endurance Championship, Toyota wyprzedziła Porsche, choć jednocześnie rywalizacja między TS050 Hybrid a 919 Hybrid była bardzo zacięta. To dobra wiadomość dla fanów wyścigów długodystansowych i zapowiedź ekscytującego sezonu. W czerwcu, w najważniejszej imprezie mistrzostw – 24-godzinnym wyścigu w Le Mans, Toyota zawalczy o swoje pierwsze zwycięstwo w tej legendarnej imprezie.

 

 

W tegorocznym LeMans Toyota wystawi trzy samochody. Czy to znaczy, że macie w tym roku większy budżet?

 

Nie mamy większych finansowych zobowiązań ze względu na trzeci samochód. Nie korzystamy z żadnej specjalnej technologii, po prostu wykorzystujemy części, które i tak byśmy mieli wyprodukowane. Zarazem pozwoli nam to lepiej sprawdzić ich wytrzymałość i stosować je efektywniej, co będzie miało lepsze przełożenie na nasze samochody oferowane w normalnej sprzedaży.

 

Czy jeśli nie zamrożono by przepisów, to wystawilibyście trzecie auto?

 

Na pewno nie w tym roku. Jeśli chcesz walczyć o zwycięstwo, musisz w takiej sytuacji skupić się na badaniach i rozwoju, a nie na zastanawianiu się, czy potrzebny ci trzeci samochód czy nie. Jeśli wprowadzasz nowe rozwiązania i coś pójdzie nie tak, to ponosisz konsekwencje potrójnie, tak jak miało to miejsce u nas w 2015 roku.

 

Zmiany przepisów miały się skupić na tym, żeby koszty nie rosły tak drastycznie z roku na rok. Czy to się udało osiągnąć?

 

Na pewno tak, choć nasz budżet jest większy i dzięki temu mamy już homologację na dwa samochody, ponad 32 tys. km testów na torze czy 800 godzin w tunelu aerodynamicznym, a do tego będzie jeszcze trzeci samochód. W tym sezonie pieniądze lepiej wydatkujemy, wcześniej zaczęliśmy przygotowania. Zamrożenie przepisów oczywiście nie generuje wielkiej redukcji kosztów, bo przecież cały czas chcemy się rozwijać, ale pozwala skupić się mocniej na pewnych aspektach i dzięki temu efektywniej wydawać pieniądze.

 

Nie żałujecie, że wstrzymano rozwój technologii i nie można tak drastycznie podnieść mocy aut?

 

Nie, bo trzeba wziąć też pod uwagę, że straciliśmy jednego wielkiego rywala (Audi) i seria poszukuje możliwości zaproszenia kolejnego zespołu fabrycznego, przez co sytuacja jest trudna. Wróciliśmy w pewnym sensie do 2015 roku, gdy my byliśmy przeciwni drastycznej zmianie przepisów forsowanej przez inne zespoły i FIA. Musimy dbać o stabilizację całej serii.

 

Jak trudno jest przygotować auto, mając do dyspozycji tylko dwa zestawy aerodynamiczne?

 

Z tym się muszą mierzyć także nasi rywale, więc sytuacja jest otwarta. Nasze auto jest piękne, nasi inżynierowie wykonali świetną robotę i już widzimy, że uda nam się utrzymać tempo z zeszłego roku. Mamy dwa zestawy aerodynamiczne – jeden z dużym dociskiem, drugi z małym. W tym roku więcej uwagi poświęciliśmy temu z większym dociskiem, bo na takich obiektach w poprzednim sezonie mieliśmy większe problemy, jak choćby na Nürburgringu. Naszym głównym celem jest Le Mans. To dlatego wystawiamy trzecie auto. W Spa będziemy w nim sprawdzać rozwiązania pod Le Mans, a dwa pozostałe auta będą ustawione tak, by walczyć o zwycięstwo w wyścigu.

 

Jak ważne jest Le Mans w tym roku?

 

Gdy masz do dyspozycji trzy samochody, a twój główny rywal wystawia dwa, to nie możesz się stawiać w innej roli niż faworyta. Oczywiście, to tak nieprzewidywalny wyścig, że może się w nim wydarzyć wszystko, przeżyliśmy to już nie raz. W tym roku dzięki trzeciemu autu zabezpieczamy się też na wypadek jakiegoś niepowodzenia, ale mamy też wiele nowości, które mogą być potencjalnym ryzykiem – nieco zmodyfikowany silnik, wprowadziliśmy poprawki do naszego systemu hybrydowego. W zeszłym roku przekonaliśmy się dobitnie: to nie ty wygrywasz w Le Mans, to Le Mans pozwala tobie zwyciężyć. Z trzecim autem szanse na to mamy większe.

 

Gwiazdy F1, które przychodzą do WEC, napędzają ten sport?

 

Wyścigi długodystansowe to przede wszystkim sport drużynowy. Jeden świetny kierowca może poprawić wyniki zespołu, ale jeśli nie ma za sobą silnej armii ludzi, to wiele nie zdziała. Wszystko musi być zbilansowane. Tak jak u nas. Mamy kierowców z doświadczeniem z F1, ale i takich, którzy przez wiele lat ścigali się w innych seriach. W tym roku dołączył do nas José María López, czyli mistrz świata WTCC, który jeszcze pokaże, jak wielkim jest dla nas wzmocnieniem. W aucie numer 8 jadą Kazuki Nakajima, Sebastien Buemi i Anthony Davidson, a to nazwiska, których nikomu przedstawiać nie trzeba. Ale u nas gwiazdy są częścią zespołu. Z kierowcami z F1 często jest problem, bo oni muszą nauczyć się dzielenia autem, pójścia na kompromisy, integracji z zespołem. U nas właśnie pod tym kontem dobieraliśmy kierowców.



Źródło: Toyota, informacja Mototarget.pl

Bank prasowy: www.toyotanews.pl/

 Inne artykuły
» Nasze skromne wrażenia z jazdy po pawilonach Mondial de l’Automobile roda, 2010-10-06
  Dziewczyny Salonu Paryż 2010 Czy Paryż wart jest mszy? Zadawaliśmy sobie to pytanie, na które Henryk z Nawarry odpowiedział już 400 lat temu. Świat się jednak zmienia, za Burbonów nie istniały social media i strumieniowe transmisje telewizyjne. Po co więc jeździć na salony takie jak paryski? więcej »

» Życie zaczyna się po czterdziestce - rozmawiamy z Przemysławem Saletą Poniedziaek, 2010-09-20
  Suzuki Grand Vitara - Przemysław Saleta Przemysław Saleta najbardziej znany jest ze swojej kariery w boksie. W ostatnich latach także z wielu działań o zupełnie odmiennych charakterze, ról w filmach, prowadzenia programów w TV, udziału w programach rozrywkowych. W zestawieniu z posturą boksera wagi ciężkiej zaskakuje łagodnością i spokojem. Pytany jak często zdarzają się chętni, by się sprawdzić z mistrzem, odpowiada z uśmiechem – wcale, widać to kwestia charakteru i usposobienia, nikogo nie prowokuję. więcej »

» Zostawiłeś tak wiele Maćku Czwartek, 2010-09-02
  Maciej Majchrzak Los zabrał go w najgorszym momencie. Śmierć nie bawi się z motocyklistami w sentymenty. Nie pyta o plany, niezrealizowane obietnice, umówione spotkania. więcej »

» Duch kierowcy wyścigowego - na pytania odpowiada Kamil Raczkowski Poniedziaek, 2010-08-23
  Kamil Raczkowski Dwudziestotrzyletni Kamil Raczkowski przyjeżdża na Tor Kielce bordową Kią pro_cee'd. To nagroda za zeszłoroczne zwycięstwo w Pucharze Kii Cee'd. Mistrzostwo Polski w 2009 roku nie jest jedynym sukcesem Kamila. Wcześniej wygrał puchar Kii Picanto i zajął drugie miejsce w niemieckim Dacia Logan Cup. W tym sezonie zwyciężył we wszystkich sześciu wyścigach Kia Cee'd Cup. więcej »

» Trzymajcie kciuki - na nasze pytania odpowiada Łukasz Wargala, jedyny Polak w serii IDM Superbike Pitek, 2010-08-06
  Łukasz Wargala Młody, ambitny i bardzo utalentowany. Łukasz Wargala szturmem wkroczył na międzynarodową scenę wyścigową rok temu. Po debiucie w amatorskim pucharze motocyklowym Fiat Yamaha Cup, w minionym sezonie 26-latek awansował natychmiast do prestiżowej, niemieckiej serii IDM Superbike, omijając Mistrzostwa Polski i od razu rzucając się na głęboką wodę. więcej »

» Rozmawiamy z Piotrem Kupichą z zespołu „Feel” Wtorek, 2010-07-20
  Piotr Kupicha W „Feelu” jest cały czas muzyka, powiedziałbym, że teraz chcemy być z nią jak najbliżej, to nam przyniosło sukces i tą drogą chcemy iść dalej. Cały czas mamy próby, jak za starych czasów, w naszej starej kanciapie z piwkiem w ręku. więcej »

» Lancer Sportback jak pocisk mistrza! - wywiad z Tomaszem Sikorą dostęp do artykułu tylko dla zalogowanych użytkowników Sobota, 2010-07-10
  Tomasz Sikora - pewny, regularny - prawdziwa gwiazda biathlonowego świata. Uhonorowany „Oscarem” w tej dyscyplinie. Oddaje kilkanaście tysięcy strzałów rocznie. Jak na medalistę olimpijskiego i Mistrza Świata przystało, prawie wszystkie z nich trafiają prosto w cel. Podobnie jego najnowszy Mitsubishi Lancer Sportback – niczym pocisk pewnie i efektownie pędzi do celu podróży. W ekskluzywnym wywiadzie biathlonista Tomasz Sikora opowiada o swojej pasji do motoryzacji i sportu. więcej »

» Wszystkie oczy na Chiny roda, 2010-05-05
  Audi A6L Otwarcie 1 maja światowej wystawy EXPO 2010 w Szanghaju przysłoniło trwającą od 25 kwietnia do 2 maja w Pekinie International Automobile Exhibition. Może i słusznie, ale obie te imprezy pokazują, jak wielkie znaczenie mają obecnie w światowej gospodarce Chiny. W ubiegłym roku - w środku światowego kryzysu gospodarczego i powszechnego spadku sprzedaży aut - w Państwie Środka sprzedano 13,64 miliona samochodów, co uczyniło rynek chiński największym na świecie. więcej »

» Mówi Christoph Rust PR Menedżer Honda Motor Europe ds. Produktu Pitek, 2010-04-23
  Christoph Rust Honda Europe Minie wiele lat, zanim samochody zasilane ogniwami paliwowymi staną się produktem masowym, głównie za sprawą braku infrastruktury – nad którą jednak nasza firma również pracuje. więcej »

» Toshiaki Konaka - prezes Honda Poland Pitek, 2009-11-20
  Toshiaki Konaka Honda Z Toshiaki ­­Konaką Prezesem Zarządu Honda Poland Sp. z o.o. rozmawiał Marcin Skrzyński więcej »

» Rozmowa z Davidem Biddlecombe – menagerem projektu Ford ECOnetic roda, 2009-09-09
  Ford Focus ECOnetic więcej »

» O zielonych planach opowiada Toshiaki Konaka - Prezes Honda Poland Poniedziaek, 2009-08-10
  Honda - Toshiaki Konaka Honda Poland obchodzi właśnie swój jubileusz. Podczas 15 lat obecności w Polsce koncern odniósł wiele sukcesów i umocnił swoją pozycję na rynku. Czy jako prezes uważa Pan, że mimo to należy wprowadzić jakieś zmiany? więcej »

» Na pytania odpowiada Sharon Stone roda, 2008-11-19
  Sharon Stone Jest niekwestionowaną gwiazdą Hollywood, zmysłową diablicą z IQ 154, uwielbianą przez mężczyzn na całym świecie. Ale początki jej kariery filmowej nie były łatwe. Stała w długiej kolejce na przesłuchania do filmu Woody Allena "Wspomnienia z gwiezdnego pyłu" z 1980 roku. więcej »

» Lubisiowo jebaniuteńkie, albo miasto bezprawia Poniedziaek, 0000-00-00
  Robert Szczerbaniak Dyskusja o tzw "redystrybucji informacji" (modny termin ostatnio) przyniosła mi kilka refleksji. Pierwsza jest taka, że w homogenicznym świecie chyba mniej jest KREATORÓW, a rośnie armia tzw. LUBISIÓW, ograniczających się do "lajkowania" profili, udostępniania filmów z youtube i wciskania klawiszy ctrl+C, ctrl+V, którzy jednak mimo mentalności kserokopiarki uważają się za Bachów klawiatury Qwerty. więcej »

1 2 [3]
Wyświetlane: 40 - 54 z 54 rekordów
Warto przeczytać
 

foto © Hyundai


A imię jego… Kona
Najczęściej oglądane

Zdjecie dnia

Zdjecie miesiaca


© 2006 by MotoTarget

created & hosted by
Smart Net Solutions

Kontakt | Regulamin | Cennik / Reklama | Nota prawna | English version | Deutsch version | Francaise version |