FB FB Twitter Twitter
Szukaj:
            1686 zarejestrowanych użytkowników z branży motoryzacyjnej, w tym 1141 przedstawicieli mediów.                                                                                    
Promowana firma
Wydarzenia

Statystyki odwiedzin serwisu
Felietony, rozmowy rss
Czy samochody będą moralne? Czy politycy są moralni?
  Dodano: 2017-06-07 Wyświetlono: 5108 razy
 
No i Bill Ford dotknął najbardziej czułego punktu w złożonym problemie autonomii pojazdów. Koszty stworzenia tzw auta bez kierowcy to pikuś, postęp już się odbywa, ośrodki badawczo-rozwojowe pracują pełną parą. Problem pojawia się, kiedy zadamy sobie jedno pytanie. Czy auta będą moralne?
Czy samochody będą moralne? Czy politycy są moralni?

foto © Ford   

Skoro auto ma być autonomiczne, czyli w pewnym zakresie podejmować kluczowe decyzje w ułamkach sekund, kogo powinno chronić bardziej: swoich pasażerów, pieszego, czy innych uczestników ruchu? Motoryzacja wchodzi w zagadnienia etyki. Czy twój samochód podejmie decyzję o ratowaniu ciebie, czy dziesięciu pieszych na poboczu w sytuacji krytycznej. To klasyczny dylemat zwrotnicy ¹:

 

„Wagon odczepił się od składu i rozpędza się po torach. Na jego drodze znajduje się pięciu ludzi przywiązanych do torów przez »szalonego filozofa«. Ale możesz przestawić zwrotnicę i w ten sposób skierować wagon na drugi tor, do którego przywiązany jest jeden człowiek. Co zrobisz?”

 

Pojawiają się pytania o konformizm, moralność, mniejsze zło, imperatyw i samą wartość czynu – czy jest zależna od jego skutków, czy nie. To również pytania o odpowiedzialność za śmierć – czy przestawiający zwrotnicę odpowiada za śmierć jednego człowieka, czy nie przestawiając jej pozostawia odpowiedzialność za morderstwo tylko sprawcy – szalonemu filozofowi.

 

W wypadku autonomii maszyn pytanie jest zasadne – czy programując systemy takiej maszyny czujesz się odpowiedzialny za życie właściciela auta, czy np dziesięciu pieszych. Co takiego powiedział William Clay Ford Jr: „Etyka samochodu. Czy pojazd podejmie decyzję, aby zachować przy życiu ciebie, swojego właściciela, czy będzie ratować dziesięciu pieszych, jeśli od tej drugiej decyzji może zależeć twoje życie. To ogromne pole do przemyśleń, kalkulacji i nikt nie będzie w stanie zaprogramować jednego etycznego algorytmu, dla niepowtarzalnej sytuacji. To znaczy, że to chaos. Wyobraźcie sobie frajdę, jaką mieliby prawnicy w takim procesie.”

 

Bill Ford wszedł też na grząski grunt, na którym utonął wicepremier Mateusz Morawiecki. Zapytał o dylemat zastąpienia ludzi maszynami na amerykańskim rynku pracy: „Mamy trzy i pół miliona kierowców ciężarówek, jeśli pojawią się autonomiczne samochody… co z tymi wszystkimi kierowcami Ubera, Lyft, doręczycielami FedEx i UPS? Przypuszczam, że nie jest to problem większy od dylematów wokół sztucznej inteligencji, ale to już nadchodzi. Trudno znaleźć forum lub instytucję, która wydaje się myśleć o konsekwencjach tych zmian w sposób spójny i zapewniający ich rozwiązanie. Jeśli wiąże się to z przekwalifikowaniem pracowników, musimy zacząć myśleć o tym teraz. To nie jest coś, co każda pojedyncza firma może zrobić samodzielnie. To rządy muszą myśleć i zadecydować, co należy zrobić, jeśli chcą coś z tym zrobić”.

 

Tymczasem, przedstawiciel naszego rządu na krakowskim kongresie Impact’17 bardziej powierzchownie widzi temat i raczej nie dostrzega roli rządu i potrzeb przekwalifikowania: „Mamy dzisiaj na świecie setki milionów kierowców, a mówi się o autach bez kierowców. Co wtedy będą robić? Polerować Porsche albo Bentleya swojego szefa? Jestem przekonany, że nie będą szczęśliwi(…).”

 

Filozofowanie przed kamerami ma dwojakie skutki, albo agencje światowe cytują wizjonera z szacunkiem – jak zacytowały Billa Forda, albo cytują z pobłażliwym komentarzem, bo takich relacji doczekał się Morawiecki. Jak można traktować poważnie ministra rozwoju, który ogłasza na kongresie promującym innowacje, że „rewolucja technologiczna może mieć dramatyczny koniec”, przy tym nie szuka odpowiedzi, nie daje propozycji rozwiązań jako urzędnik odpowiedzialny za ten rozwój. Pan minister przecież sam jeszcze nie tak dawno, jako prezes banku, wprowadzał innowacje tzw bankowości elektronicznej, które odebrały pracę tysiącom pracowników banków. Taka troska o ludzi brzmi fałszywie. Czy to nie „szalony filozof”, który kładzie ludzi na tory, a potem każe innym rozstrzygać dylematy moralne?

 


¹Długo wałkowany przez filozofów temat, o którym można poczytać, szukając pod hasłem: „trolley problem”.



Źródło: mototarget.pl

 Inne artykuły
» Nasze skromne wrażenia z jazdy po pawilonach Mondial de l’Automobile Wednesday, 2010-10-06
  Dziewczyny Salonu Paryż 2010 Czy Paryż wart jest mszy? Zadawaliśmy sobie to pytanie, na które Henryk z Nawarry odpowiedział już 400 lat temu. Świat się jednak zmienia, za Burbonów nie istniały social media i strumieniowe transmisje telewizyjne. Po co więc jeździć na salony takie jak paryski? więcej »

» Życie zaczyna się po czterdziestce - rozmawiamy z Przemysławem Saletą Monday, 2010-09-20
  Suzuki Grand Vitara - Przemysław Saleta Przemysław Saleta najbardziej znany jest ze swojej kariery w boksie. W ostatnich latach także z wielu działań o zupełnie odmiennych charakterze, ról w filmach, prowadzenia programów w TV, udziału w programach rozrywkowych. W zestawieniu z posturą boksera wagi ciężkiej zaskakuje łagodnością i spokojem. Pytany jak często zdarzają się chętni, by się sprawdzić z mistrzem, odpowiada z uśmiechem – wcale, widać to kwestia charakteru i usposobienia, nikogo nie prowokuję. więcej »

» Zostawiłeś tak wiele Maćku Thursday, 2010-09-02
  Maciej Majchrzak Los zabrał go w najgorszym momencie. Śmierć nie bawi się z motocyklistami w sentymenty. Nie pyta o plany, niezrealizowane obietnice, umówione spotkania. więcej »

» Duch kierowcy wyścigowego - na pytania odpowiada Kamil Raczkowski Monday, 2010-08-23
  Kamil Raczkowski Dwudziestotrzyletni Kamil Raczkowski przyjeżdża na Tor Kielce bordową Kią pro_cee'd. To nagroda za zeszłoroczne zwycięstwo w Pucharze Kii Cee'd. Mistrzostwo Polski w 2009 roku nie jest jedynym sukcesem Kamila. Wcześniej wygrał puchar Kii Picanto i zajął drugie miejsce w niemieckim Dacia Logan Cup. W tym sezonie zwyciężył we wszystkich sześciu wyścigach Kia Cee'd Cup. więcej »

» Trzymajcie kciuki - na nasze pytania odpowiada Łukasz Wargala, jedyny Polak w serii IDM Superbike Friday, 2010-08-06
  Łukasz Wargala Młody, ambitny i bardzo utalentowany. Łukasz Wargala szturmem wkroczył na międzynarodową scenę wyścigową rok temu. Po debiucie w amatorskim pucharze motocyklowym Fiat Yamaha Cup, w minionym sezonie 26-latek awansował natychmiast do prestiżowej, niemieckiej serii IDM Superbike, omijając Mistrzostwa Polski i od razu rzucając się na głęboką wodę. więcej »

» Rozmawiamy z Piotrem Kupichą z zespołu „Feel” Tuesday, 2010-07-20
  Piotr Kupicha W „Feelu” jest cały czas muzyka, powiedziałbym, że teraz chcemy być z nią jak najbliżej, to nam przyniosło sukces i tą drogą chcemy iść dalej. Cały czas mamy próby, jak za starych czasów, w naszej starej kanciapie z piwkiem w ręku. więcej »

» Lancer Sportback jak pocisk mistrza! - wywiad z Tomaszem Sikorą dostęp do artykułu tylko dla zalogowanych użytkowników Saturday, 2010-07-10
  Tomasz Sikora - pewny, regularny - prawdziwa gwiazda biathlonowego świata. Uhonorowany „Oscarem” w tej dyscyplinie. Oddaje kilkanaście tysięcy strzałów rocznie. Jak na medalistę olimpijskiego i Mistrza Świata przystało, prawie wszystkie z nich trafiają prosto w cel. Podobnie jego najnowszy Mitsubishi Lancer Sportback – niczym pocisk pewnie i efektownie pędzi do celu podróży. W ekskluzywnym wywiadzie biathlonista Tomasz Sikora opowiada o swojej pasji do motoryzacji i sportu. więcej »

» Wszystkie oczy na Chiny Wednesday, 2010-05-05
  Audi A6L Otwarcie 1 maja światowej wystawy EXPO 2010 w Szanghaju przysłoniło trwającą od 25 kwietnia do 2 maja w Pekinie International Automobile Exhibition. Może i słusznie, ale obie te imprezy pokazują, jak wielkie znaczenie mają obecnie w światowej gospodarce Chiny. W ubiegłym roku - w środku światowego kryzysu gospodarczego i powszechnego spadku sprzedaży aut - w Państwie Środka sprzedano 13,64 miliona samochodów, co uczyniło rynek chiński największym na świecie. więcej »

» Mówi Christoph Rust PR Menedżer Honda Motor Europe ds. Produktu Friday, 2010-04-23
  Christoph Rust Honda Europe Minie wiele lat, zanim samochody zasilane ogniwami paliwowymi staną się produktem masowym, głównie za sprawą braku infrastruktury – nad którą jednak nasza firma również pracuje. więcej »

» Toshiaki Konaka - prezes Honda Poland Friday, 2009-11-20
  Toshiaki Konaka Honda Z Toshiaki ­­Konaką Prezesem Zarządu Honda Poland Sp. z o.o. rozmawiał Marcin Skrzyński więcej »

» Rozmowa z Davidem Biddlecombe – menagerem projektu Ford ECOnetic Wednesday, 2009-09-09
  Ford Focus ECOnetic więcej »

» O zielonych planach opowiada Toshiaki Konaka - Prezes Honda Poland Monday, 2009-08-10
  Honda - Toshiaki Konaka Honda Poland obchodzi właśnie swój jubileusz. Podczas 15 lat obecności w Polsce koncern odniósł wiele sukcesów i umocnił swoją pozycję na rynku. Czy jako prezes uważa Pan, że mimo to należy wprowadzić jakieś zmiany? więcej »

» Na pytania odpowiada Sharon Stone Wednesday, 2008-11-19
  Sharon Stone Jest niekwestionowaną gwiazdą Hollywood, zmysłową diablicą z IQ 154, uwielbianą przez mężczyzn na całym świecie. Ale początki jej kariery filmowej nie były łatwe. Stała w długiej kolejce na przesłuchania do filmu Woody Allena "Wspomnienia z gwiezdnego pyłu" z 1980 roku. więcej »

» Lubisiowo jebaniuteńkie, albo miasto bezprawia Wednesday, 0000-00-00
  Robert Szczerbaniak Dyskusja o tzw "redystrybucji informacji" (modny termin ostatnio) przyniosła mi kilka refleksji. Pierwsza jest taka, że w homogenicznym świecie chyba mniej jest KREATORÓW, a rośnie armia tzw. LUBISIÓW, ograniczających się do "lajkowania" profili, udostępniania filmów z youtube i wciskania klawiszy ctrl+C, ctrl+V, którzy jednak mimo mentalności kserokopiarki uważają się za Bachów klawiatury Qwerty. więcej »

1 2 [3]
Wyświetlane: 40 - 54 z 54 rekordów
Najczęściej oglądane
© 2006 by MotoTarget

created & hosted by
Smart Net Solutions

Kontakt | Regulamin | Cennik / Reklama | Nota prawna | English version | Deutsch version | Francaise version |