FB FB Twitter Twitter
Szukaj:
            1612 zarejestrowanych użytkowników z branży motoryzacyjnej, w tym 1095 przedstawicieli mediów.                                                                                    
Wydarzenia

Statystyki odwiedzin serwisu
Felietony, rozmowy rss
A imię jego… Kona
  Dodano: 2017-06-07 Wyświetlono: 15852 razy
 
Wkrótce zostanie oficjalnie zaprezentowany subkompaktowy Hyundai Kona. Brzmi to w naszym języku odrobinę niefortunnie, podobnie jak po rosyjsku Maserati Ghibli (гибли – ginęli, polegli). Czy źle kojarząca się nazwa może zagrozić sprzedaży modelu na jakimś rynku?
A imię jego… Kona

foto © Hyundai   

Zapytaliśmy szefową PR Hyundai Motor Poland – Katarzynę Kaszubkiewicz, czy w polskim przedstawicielstwie Hyundaia nazwa KONA wzbudziła kontrowersje podobne, jak niegdyś Ghibli wśród sprzedawców Maserati w Rosji. Okazuje się, że nazwa pisana do tej pory wersalikami wcale nie skojarzyła się źle. Być może słowo to w XXI-wiecznej polszczyźnie wychodzi powoli z powszechnego użycia, zastępują je inne, mniej archaiczne i nie budzi czarnych skojarzeń. Nie protestowano więc, uznając, że nazwa będzie odebrana jako neutralna. Polacy mieli jednak mniejszy problem niż Portugalczycy i Brazylijczycy, gdzie słowo „cona” jest po prostu wulgarnym określeniem kobiecych narządów płciowych. Na tamtych rynkach nowy model zmieni nazwę na Hyundai Kauai (to – podobnie jak Kona – nazwa regionu Hawajów). Czy Kauai byłoby lepszym imieniem dla SUV-a w polskich salonach?

 

Historia marketingowych faux pas pełna jest przykładów ze świata motoryzacji. Świetnie brzmiąca w krajach anglosaskich nazwa Toyota MR2, przeczytana przez Francuza wywołuje salwę śmiechu – emmerdeur znaczy bowiem „gówniany”. We Francji i Belgii w salonach pytajcie więc o Toyotę MR. Bywają i drastyczniejsze przykłady wpadek. Mazda Laputa, auto produkowane w latach 1999-2006, kojarzyłaby się w rejonach hiszpańskojęzycznych jednoznacznie ze słowem „dziwka”. I nie pomaga tłumaczenie, że to nazwa inspirowana była „Podróżami Gulliwera” Jonathana Swifta.

 

Przykładów z języka hiszpańskiego jest więcej: Chevrolet Nova przez Włochów i Hiszpanów będzie odczytany „nie jedzie” (no va), a Nissan Moco to w Hiszpanii „babol”. Szczytem językowego pudła był jednak Mitsubishi Pajero, który na Półwyspie Iberyjskim i połowie Ameryki Południowej oznaczał „onanistę”. Mitsubishi szybko naprawiło swój błąd, zmieniając nazwę Pajero na neutralnie brzmiące „Montero”.

 

Z powodu podobnej konotacji, Buick Lacrosse został przemianowany na Allure w Kanadzie, ponieważ w tamtejszym slangu „to cross oneself” jest eufemizmem na akt masturbacji. Taka sama sytuacja miała miejsce w Grecji, gdzie Seat Malaga brzmiał zupełnie jak greckie słowo „malaka”, oznaczające to samo, co po hiszpańsku Pajero.

 

Przykładów nietrafionych nazw samochodów najwięcej jest właśnie na rynkach hiszpańskojęzycznych, jednak w dobie globalizacji to sytuacja nieuchronna w praktycznie każdym kraju. I tak na przykład Peugeot w dialekcie południowochińskim oznacza prostytutkę, Opel Ascona w Portugalii oznacza prawie to samo, co słowo „cona”, a Ford Pinto, który miał być nazwą lokalną Mavericka w Brazylii, został ostatecznie Corcelem, bo okazało się, że pinto po portugalsku to „penis”.

 

Przykładów niewypałów spoza świata motoryzacji jest stokroć więcej.  Znane wszystkim żarówki Osram, kosmetyki Pupa śmieszą od lat Polaków.

 

Coś co u nas brzmi w uszach wielu klientów „zachodnio”, może rozbawić Amerykanina. Swego czasu w jednej z polskich galerii handlowych działał sklep o nazwie „the Athlete’s foot”, w którym można było nabyć obuwie przeznaczone dla sportowców. Nazwa nawet nieźle brzmiąca, ale niewiele osób wiedziało, że po angielsku nie oznaczała bynajmniej „stopy atlety”, a raczej… „grzybicę stóp”. Ewidentna pomyłka nie zagroziła jednak popularności sklepu „the Athlete’s foot”, jak dowiadujemy się ze strony internetowej firmy – prowadzi już 486 stacjonarnych sklepów w 26 krajach na całym świecie. Niezbyt długo pożył jednak brand polskiego producenta napojów „Dick Black” – może ktoś przetłumaczył właścicielom, że z taką nazwą napoju i klubu sportowego nie zrobią międzynarodowej kariery.

 

Na deser przypadek sprawności marketingowej z dwudziestolecia międzywojennego, kiedy w Europie sukcesy odnosiła grupa włoskich akrobatów „Fratelli Osrani”. W latach 30 odwiedzili oni Polskę, jednak ktoś życzliwy uświadomił im, co oznaczałoby ich nazwisko na plakatach. Szybko znaleziono rozwiązanie i uliczne słupy ogłoszeniowe zapraszały na występy grupy „Fratelli Orsani”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Źródło: mototarget.pl

 Inne artykuły
» W synchronizacji z Fordem - testował Krystian Kozerawski Poniedziaek, 2013-05-27
  Ford SYNC AppLink Sprawdziliśmy jak funkcjonuje system SYNC w nowym Fordzie Fiesta. więcej »

» Samochód kierowcy - o Hondzie CR-V opowiadają inżynierowie Kazuhiro Sekine i Kotaro Yamamoto z Honda Motor Europe Czwartek, 2013-04-11
  Kazuhiro Sekine W najnowszym modelu wracamy do stonowanego charakteru, potęgującego przyjemność z jazdy. Wyszliśmy z założenia, że tworzenie agresywnie wystylizowanego samochodu w czasach ekonomicznego kryzysu i rosnącej świadomości ekologicznej nie zostanie pozytywnie odebrane przez klientów. więcej »

» Naga Broń 2013 Pitek, 2013-03-08
  Broń - co można w strefie Schengen Jedziemy! Euforia, wolność, słowem – URLOP! Rodzina w komplecie, wszystkie zabawki do szusowania, skoków, jazdy, nurkowania, bez których nie rusza się głowa rodziny, już w bagażniku. Kosmetyki, należące do szyi, kręcącej głową, wypełniają bagażnik dachowy. Wszystkie schowki pełne napojów i zabawek dzieci. Dobre humory na szczęście nic nie ważą. więcej »

» Fiat obiecuje wreszcie coś taniego Poniedziaek, 2013-02-04
  Innocenti Mini Turbo Fiat rozważa wprowadzenie taniej marki, która mogłaby konkurować z Dacią, reaktywowaną przed laty przez Renault. Na wielu rynkach uważa się, że to właśnie marka Fiat jest we włoskim koncernie sytuowana jako low-cost brand, ustępujący ceną i prestiżem zarówno Alfie Romeo, Lancii, jak i Jeepowi oraz innym brandom przejętym z dobrodziejstwem akcji koncernu Chryslera. Jeśli więc submarka ma być tańsza od Fiata, będzie to prawdopodobnie produkt azjatycki. więcej »

» Samochodem elektrycznym dookoła świata - wywiad z Izą Miko Wtorek, 2012-11-13
  Iza Miko - Mitsubishi i-MiEV Izabella Miko przyleciała do Polski prosto z USA by opowiedzieć o tym, po co jeździła na stację paliw… elektrycznym Mitsubishi i-MIEV. Zdradzi też, jak wyglądałaby jej podróż dookoła Ziemi za kierownicą auta na prąd. Pojawi się też wątek miłosny. więcej »

» Konsekwentnie do przodu – mówi prezes Ford Polska Adam Kołodziejczyk Pitek, 2012-09-07
  Adam Kołodziejczyk Rozmawiamy na temat planów z prezesem i dyrektorem generalnym Ford Polska, Adamem Kołodziejczykiem. więcej »

» Martin Buhl-Wagner, dyrektor zarządzający Targów Lipskich GmbH Pitek, 2012-05-25
  Martin Buhl-Wagner Już w czerwcu: dwa premierowe modele BMW, premiera Porsche, nowi wystawcy Rolls-Royce Motor Cars, Fisker i Tesla - Targi w Lipsku dołączają do grupy największych imprez w Europie. więcej »

» Spotkanie na szczycie mocy z Rafałem Płatkiem z REZ Motorsport Czwartek, 2012-05-10
  Spotkanie na szczycie mocy cz.1 Rafał Płatek to jedyny polski kierowca ścigający się w niemieckich wyścigach pojazdów klasycznych. Benzynę ma we krwi, podobnie jak miłość do Alfa Romeo. Swoje życie poświęcił motoryzacji – poza wyścigami, urzeczywistnia marzenia bogatych klientów z Europy i Polski, odrestaurowując ich klasyczne pojazdy w warsztatach REZ Classic Cars. więcej »

» Leszek Kempiński o nowym Audi A4 roda, 2012-04-04
  Leszek Kempiński Rozmawiamy z Leszkiem Kempińskim, Kierownikiem PR Audi. więcej »

» Honda wraca do gry. Manabu Nishimae - prezes Honda Motor Europe Sobota, 2012-03-03
  Manabu Nishimae - prezese Honda Motor Europe Honda wraca nowymi modelami do walki o europejskiego klienta po trudnych latach kryzysu, pogłębionego przez kataklizmy w Japonii i Tajlandii, gdzie znajdują się ważne dla globalnej produkcji koncernu fabryki. Podczas polskiej prezentacji modelu Civic mieliśmy okazję porozmawiać z prezesem Honda Motor Europe Manabu Nishimae. więcej »

» Iza Miko: dajcie się zelektryfikować! Czwartek, 2012-02-23
  Izabella Miko Ma fioła na punkcie zakręcania wody, segregacji śmieci i wszystkiego co jest ekologiczne. Iza Miko - tancerka i ekolożka od dzieciństwa. Swoją pasję aktorską realizuje w Los Angeles. W Polsce wspólnie z Mitsubishi elektryzuje serca kierowców. więcej »

» Lekcja rysunku z Adamem Bazydło Poniedziaek, 2011-11-07
  Adam Bazydło - Moto Target Rozmawiamy z projektantem kabiny Peugeota 508. więcej »

» Stara miłość nie rdzewieje - wywiad z prawdopodobnie najstarszym kierowcą Chevroleta w Polsce roda, 2011-10-12
  Chevrolet - stara miłość nie rdzewieje Chevrolet, który w tym roku obchodzi setną rocznicę powstania marki, był obecny na polskim rynku już przed II wojną światową. Pierwsze Chevrolety trafiły do Polski najprawdopodobniej wraz z Błękitną Armią Hallera. General Motors rozpoczął sprzedaż Chevroleta w Polsce w 1924 roku, a już po czterech latach marka zdobyła połowę rynku. więcej »

» W sidłach rocka - rozmawiamy z Piotrem Brzychcy z zespołu Kruk Czwartek, 2011-06-16
  Zespół Kruk Prawdziwy duch rocka nigdy nie zaniknie, czego świetnym dowodem jest hard rockowa grupa muzyczna Kruk pochodząca z Dąbrowy Górniczej. Utalentowany zespół odnosi wielkie sukcesy nie tylko w Polsce, ale również za granicą. Na nasze pytania odpowiada założyciel i gitarzysta zespołu Kruk, Piotr Brzychcy. więcej »

» O psie, który jeździł... opowiada Dorota Sumińska Czwartek, 2011-02-17
  Dorota Sumińska i jej zwierzaki Receptą na udany wyjazd z czworonożnym pupilem jest zrozumienie potrzeb naszego zwierzaka. więcej »

» Niełaskawy dla rywali - rozmawiamy z Łukaszem "Łokerem" Łaskawcem Czwartek, 2011-01-27
  Łukasz "Łoker" Łaskawiec Łukasz „Łoker” Łaskawiec był największą niespodzianką rajdu Dakar 2011. Młody zawodnik (za 3 dni skończy... 21 lat) wywalczył 3. miejsce, pokonując w swym Dakarowym debiucie wielu utytułowanych rywali. więcej »

» Szef FIA Jean Todt - uratujmy 5 milionów ludzi Poniedziaek, 2010-11-22
  Jean Todt - Mototarget.pl Prezes FIA Jean Todt podczas krótkiej wizyty w Polsce znalazł czas na kameralną konferencję prasową w Krakowie dla grupy polskich dziennikarzy motoryzacyjnych. Oprócz informacji o planach na najbliższy sezon oraz podsumowania pierwszego roku prezydentury Jean Todt sporo uwagi poświęcił problematyce podniesienia bezpieczeństwa ruchu drogowego i zaangażowaniu się FIA w działania wspierające bezpieczny transport. więcej »

» O polityce Forda mówi Gunnar Herrmann - dyrektor linii samochodów segmentu C Ford Motor Company Pitek, 2010-11-05
  Gunnar Herrmann Polityka Forda dotycząca ochrony środowiska doskonale sprawdza się w odniesieniu do tradycyjnych jednostek spalinowych, dajemy klientowi świadomość posiadania ekologicznego samochodu w przystępnej cenie. Pracujemy również nad technologią hybrydową typu „plug-in” oraz zasilaniem akumulatorowym; pierwsze wyniki naszych badań zaprezentujemy już w 2012 roku. więcej »

» O nowym Focusie opowiada James Hughes, inżynier Ford Motor Company Poniedziaek, 2010-10-25
  James Hughes W oparciu o nową platformę powstanie nawet 10 innych modeli, począwszy od samochodów segmentu C, poprzez konstrukcje SUV typu Kuga, a kończąc na dużych samochodach rodzinnych mieszczących siedem osób, jak chociażby Grand C-MAX. więcej »

» Ford przed ofensywą - na pytania odpowiada dyrektor generalny Ford Polska Adam Kołodziejczyk Wtorek, 2010-10-12
  Adam Kołodziejczyk - dyrektor generalny Ford Polska Ważne, aby klienci dobrze poznali nasze modele i przekonali się do ich walorów, a to z pewnością zajmie trochę czasu. Dopiero wtedy sprzedaż ruszy „pełną parą”. Duże nadzieje pokładam w nowym Focusie i C-MAXie. Myślę, że samochody te pozwolą nam dołożyć kilka procent do statystyk sprzedaży Forda w Polsce. więcej »

1 [2] 3
Wyświetlane: 20 - 40 z 54 rekordów
Najczęściej oglądane

Zdjecie dnia

Zdjecie miesiaca


© 2006 by MotoTarget

created & hosted by
Smart Net Solutions

Kontakt | Regulamin | Cennik / Reklama | Nota prawna | English version | Deutsch version | Francaise version |