|
|
Felietony, rozmowy
|
A jednak się kręci
Dodano: 2018-03-07
Wyświetlono: 15750 razy
|
|
|
Hakan Samuelsson, prezes i dyrektor generalny Volvo Car Group, został wyróżniony nagrodą "Światowa Osobowość Branży Motoryzacyjnej Roku 2018" przez dziennikarzy motoryzacyjnych z całego świata, przyznających nagrody World Car Awards.
|
|
foto © WCOTY |
|
A jednak człowiek! A jednak nie automat, nie maszyna, w czasach kiedy mówimy o urzeczywistniającej się na naszych oczach autonomii pojazdów, to od człowieka zależy najwięcej. Oczywiście na pewnym stopniu zawodowej odpowiedzialności i zarządzania. Zauważyli to dziennikarze motoryzacyjni występujący jako jurorzy międzynarodowego konkursu World Car of the Year przyznającego nagrody World Car Awards, po raz pierwszy honorując nie maszynę, ale człowieka. Do kategorii typowo samochodowych w ubiegłym roku dodali kategorię sięgającą do źródeł w coraz bardziej odhumanizowanym świecie robotów i postanowili wyłonić w tym roku "Światową Osobowość Branży Motoryzacyjnej Roku 2018". Świetna idea! Idealny moment!
Z przyjemnością słucham prawdziwych wizjonerów, nie nudziarzy gadających sloganami, ale tych, którzy wybiegają w przyszłość motoryzacji na tyle daleko, że ich wizje zapalają innych. Z ogromnym zainteresowaniem śledzę przemiany motoryzacyjnego świata, gdzie jedna dekada to czasy chwały koncernu, następna porażki i przejęcia, gdzie trzęsienie ziemi i tsunami jednych rozkłada na łopatki, a innych wzmacnia, zgodnie z wymową chińskiego ideogramu słowa "kryzys" 危机 – weiji, w którym pierwszy ze znaków wyraża niebezpieczeństwo, drugi szansę. Jeszcze nie tak dawno tradycjonaliści z niesmakiem mówili o tym, że Prusacy przejmują arcybrytyjskiego Rovera i Mini, potem były płacze, że „makaroniarze” przejmują superamerykańskie marki Jeep, Chrysler i Dodge, wreszcie załamywano ręce, że Hindusi odkupują od Forda królewską markę Jaguar, co gorsza, kupili w pakiecie i Land Rovera. Oj gotowało się w tym europejskim kotle, bo Ford, w pewnym momencie zgromadził pod swoimi skrzydłami brytyjskiego Jaguara, Land Rovera i Aston Martina oraz szwedzkie Volvo. Właścicielem tej ostatniej stał się w końcu chiński koncern Geely, w momencie bardzo trudnym, dla funkcjonującego od 1927 roku przedsiębiorstwa, uważanego za szwedzkie dziedzictwo narodowe.
Cóż się okazało - niemieckie Mini, hinduski Jaguar i Land Rover, włoski Jeep i chińskie Volvo mają się doskonale, zdobywają nagrody, budzą zachwyty, pomnażają klientów.
I właśnie o tym jest ten felieton - to ludzie trzymający ster nadają azymut na na skały, lub na sukces. Samochód może obejść się bez człowieka za kierownicą, ale branża samochodowa nie obejdzie się bez ludzi za sterami firm. Dlaczego właściwie Samuelsson otrzymał pierwszy raz w historii World Car Awards tę „ludzką” nagrodę? Jurorzy nie kierowali się wiekiem, narodowością, czy stanowiskiem. Po prostu ocenili rangę fachowca, bo czy jest ktoś w biznesie bardziej wartościowy od człowieka, który swoją małą firmę, poobijaną kryzysem, potrafi zintegrować z koncernem z innego kontynentu i to w taki sposób, że dzieci z tego mariażu są piękne, a obie strony szczęśliwe i bogate. Bajka.
Kiedy dziś oglądam modele Volvo, zastanawiam się, jak u licha udało się nie zgubić tożsamości tej marki, której auta rozpoznałbym kiedyś z zawiązanymi oczami, dotykając kierownicy i deski, płaskiej, surowej, innej. Dziś, kiedy wsiadam do wnętrza XC90, w uszach gra mi leitmotiv z serialu Wikingowie. I choć serial kanadyjsko-irlandzki, a SUV szwedzko-chiński, to moim zdaniem w obu przypadkach udało się zbliżyć do skandynawskiego ideału w swoich gatunkach i zachować emocjonalny ładunek, który porusza ludzką wyobraźnię. To prawdziwa sztuka. Mästerverk - jak mówią Szwedzi.
Jedyny polski juror konkursu World Car Awards, Maciej Pertyński, mówi o pierwszej osobie, której przyznano tytuł Światowej Osobowości Branży Motoryzacyjnej Roku 2018 – „To facet, którego podziwiam za niesamowitą odporność na naciski i za stalowe nerwy, bo przecież negocjował z finansowym potentatem, nie mając zbyt wiele. Oprócz przywiązania klientów do brandu Volvo i reputacji marki, miał firmę w kompletnej ruinie i stał - wydawałoby się – na słabej pozycji negocjacyjnej. A jednak okazał się na tyle przekonujący, że nowy właściciel z pełnym zaufaniem otworzył linie kredytowe i pozwolił działać. To właśnie zrobiło na jurorach największe wrażenie i za to go nagrodziliśmy.”
Samuelsson nie jest wyłącznie cwanym biznesmenem, manewrującym sprawnie w zglobalizowanym świecie wielkiego kapitału, nie jest tylko dobrym organizatorem firmy, który potrafi restrukturyzować kulejące przedsiębiorstwo, to specjalista w dziedzinie inżynierii silników, który przeszedł swoją trudną ścieżkę w firmach produkujących samochody ciężarowe i osobowe. Ekspert, ale taki prawdziwy ekspert, znający swój warsztat pracy, który co dzień popycha firmę o krok do przodu. Mówią o nim „Disruptor”, pewnie w uznaniu dla jego umiejętności zakłócania nietwórczego spokoju. Volvo mogło przecież nadal grzęznąć w związkowych awanturach, ale udało się to przerwać i wypłynąć na bardzo szerokie wody. Od przyszłego roku Volvo dzięki niemu rusza w świat aut elektrycznych i hybryd, a wypożyczania aut pan prezes wcale nie uważa za zuooo i plagę. W końcu abonament na auto również przynosi producentom dochody. To prawdziwy disruptor kryzysów i wizjoner. Nagroda za odwagę jest podwójna – oprócz tytułu „osobowości branży motoryzacyjnej” przyznanego Samuelssonowi, Volvo po raz pierwszy w historii firmy otrzymało wczoraj statuetkę Car of The Year dla modelu XC40.
Håkan Samuelsson to dowód na to, że nie roboty, a ludzie kręcą motoryzacją.
Jednak się kręci.
|
|
|
Bank prasowy: https://www.media.volvocars.com/
|
Inne artykuły
|
|
» W synchronizacji z Fordem - testował Krystian Kozerawski |
Poniedziaek, 2013-05-27 |
|
Sprawdziliśmy jak funkcjonuje system SYNC w nowym Fordzie Fiesta. więcej »
|
|
» Samochód kierowcy - o Hondzie CR-V opowiadają inżynierowie Kazuhiro Sekine i Kotaro Yamamoto z Honda Motor Europe |
Czwartek, 2013-04-11 |
|
W najnowszym modelu wracamy do stonowanego charakteru, potęgującego przyjemność z jazdy. Wyszliśmy z założenia, że tworzenie agresywnie wystylizowanego samochodu w czasach ekonomicznego kryzysu i rosnącej świadomości ekologicznej nie zostanie pozytywnie odebrane przez klientów. więcej »
|
|
» Naga Broń 2013 |
Pitek, 2013-03-08 |
|
Jedziemy! Euforia, wolność, słowem – URLOP! Rodzina w komplecie, wszystkie zabawki do szusowania, skoków, jazdy, nurkowania, bez których nie rusza się głowa rodziny, już w bagażniku. Kosmetyki, należące do szyi, kręcącej głową, wypełniają bagażnik dachowy. Wszystkie schowki pełne napojów i zabawek dzieci. Dobre humory na szczęście nic nie ważą. więcej »
|
|
» Fiat obiecuje wreszcie coś taniego |
Poniedziaek, 2013-02-04 |
|
Fiat rozważa wprowadzenie taniej marki, która mogłaby konkurować z Dacią, reaktywowaną przed laty przez Renault. Na wielu rynkach uważa się, że to właśnie marka Fiat jest we włoskim koncernie sytuowana jako low-cost brand, ustępujący ceną i prestiżem zarówno Alfie Romeo, Lancii, jak i Jeepowi oraz innym brandom przejętym z dobrodziejstwem akcji koncernu Chryslera. Jeśli więc submarka ma być tańsza od Fiata, będzie to prawdopodobnie produkt azjatycki. więcej »
|
|
» Samochodem elektrycznym dookoła świata - wywiad z Izą Miko |
Wtorek, 2012-11-13 |
|
Izabella Miko przyleciała do Polski prosto z USA by opowiedzieć o tym, po co jeździła na stację paliw… elektrycznym Mitsubishi i-MIEV. Zdradzi też, jak wyglądałaby jej podróż dookoła Ziemi za kierownicą auta na prąd. Pojawi się też wątek miłosny. więcej »
|
|
» Konsekwentnie do przodu – mówi prezes Ford Polska Adam Kołodziejczyk |
Pitek, 2012-09-07 |
|
Rozmawiamy na temat planów z prezesem i dyrektorem generalnym Ford Polska, Adamem Kołodziejczykiem. więcej »
|
|
» Martin Buhl-Wagner, dyrektor zarządzający Targów Lipskich GmbH |
Pitek, 2012-05-25 |
|
Już w czerwcu: dwa premierowe modele BMW, premiera Porsche, nowi wystawcy Rolls-Royce Motor Cars, Fisker i Tesla - Targi w Lipsku dołączają do grupy największych imprez w Europie. więcej »
|
|
» Spotkanie na szczycie mocy z Rafałem Płatkiem z REZ Motorsport |
Czwartek, 2012-05-10 |
|
Rafał Płatek to jedyny polski kierowca ścigający się w niemieckich wyścigach pojazdów klasycznych. Benzynę ma we krwi, podobnie jak miłość do Alfa Romeo. Swoje życie poświęcił motoryzacji – poza wyścigami, urzeczywistnia marzenia bogatych klientów z Europy i Polski, odrestaurowując ich klasyczne pojazdy w warsztatach REZ Classic Cars. więcej »
|
|
» Leszek Kempiński o nowym Audi A4 |
roda, 2012-04-04 |
|
Rozmawiamy z Leszkiem Kempińskim, Kierownikiem PR Audi. więcej »
|
|
» Honda wraca do gry. Manabu Nishimae - prezes Honda Motor Europe |
Sobota, 2012-03-03 |
|
Honda wraca nowymi modelami do walki o europejskiego klienta po trudnych latach kryzysu, pogłębionego przez kataklizmy w Japonii i Tajlandii, gdzie znajdują się ważne dla globalnej produkcji koncernu fabryki. Podczas polskiej prezentacji modelu Civic mieliśmy okazję porozmawiać z prezesem Honda Motor Europe Manabu Nishimae. więcej »
|
|
» Iza Miko: dajcie się zelektryfikować! |
Czwartek, 2012-02-23 |
|
Ma fioła na punkcie zakręcania wody, segregacji śmieci i wszystkiego co jest ekologiczne. Iza Miko - tancerka i ekolożka od dzieciństwa. Swoją pasję aktorską realizuje w Los Angeles. W Polsce wspólnie z Mitsubishi elektryzuje serca kierowców. więcej »
|
|
» Lekcja rysunku z Adamem Bazydło |
Poniedziaek, 2011-11-07 |
|
Rozmawiamy z projektantem kabiny Peugeota 508. więcej »
|
|
» Stara miłość nie rdzewieje - wywiad z prawdopodobnie najstarszym kierowcą Chevroleta w Polsce |
roda, 2011-10-12 |
|
Chevrolet, który w tym roku obchodzi setną rocznicę powstania marki, był obecny na polskim rynku już przed II wojną światową. Pierwsze Chevrolety trafiły do Polski najprawdopodobniej wraz z Błękitną Armią Hallera. General Motors rozpoczął sprzedaż Chevroleta w Polsce w 1924 roku, a już po czterech latach marka zdobyła połowę rynku. więcej »
|
|
» W sidłach rocka - rozmawiamy z Piotrem Brzychcy z zespołu Kruk |
Czwartek, 2011-06-16 |
|
Prawdziwy duch rocka nigdy nie zaniknie, czego świetnym dowodem jest hard rockowa grupa muzyczna Kruk pochodząca z Dąbrowy Górniczej. Utalentowany zespół odnosi wielkie sukcesy nie tylko w Polsce, ale również za granicą. Na nasze pytania odpowiada założyciel i gitarzysta zespołu Kruk, Piotr Brzychcy. więcej »
|
|
» O psie, który jeździł... opowiada Dorota Sumińska |
Czwartek, 2011-02-17 |
|
Receptą na udany wyjazd z czworonożnym pupilem jest zrozumienie potrzeb
naszego zwierzaka. więcej »
|
|
» Niełaskawy dla rywali - rozmawiamy z Łukaszem "Łokerem" Łaskawcem |
Czwartek, 2011-01-27 |
|
Łukasz „Łoker” Łaskawiec był największą niespodzianką rajdu Dakar 2011. Młody zawodnik (za 3 dni skończy... 21 lat) wywalczył 3. miejsce, pokonując w swym Dakarowym debiucie wielu utytułowanych rywali. więcej »
|
|
» Szef FIA Jean Todt - uratujmy 5 milionów ludzi |
Poniedziaek, 2010-11-22 |
|
Prezes FIA Jean Todt podczas krótkiej wizyty w Polsce znalazł czas na kameralną konferencję prasową w Krakowie dla grupy polskich dziennikarzy motoryzacyjnych. Oprócz informacji o planach na najbliższy sezon oraz podsumowania pierwszego roku prezydentury Jean Todt sporo uwagi poświęcił problematyce podniesienia bezpieczeństwa ruchu drogowego i zaangażowaniu się FIA w działania wspierające bezpieczny transport. więcej »
|
|
» O polityce Forda mówi Gunnar Herrmann - dyrektor linii samochodów segmentu C Ford Motor Company |
Pitek, 2010-11-05 |
|
Polityka Forda dotycząca ochrony środowiska doskonale sprawdza się w odniesieniu do tradycyjnych jednostek spalinowych, dajemy klientowi świadomość posiadania ekologicznego samochodu w przystępnej cenie. Pracujemy również nad technologią hybrydową typu „plug-in” oraz zasilaniem akumulatorowym; pierwsze wyniki naszych badań zaprezentujemy już w 2012 roku. więcej »
|
|
» O nowym Focusie opowiada James Hughes, inżynier Ford Motor Company |
Poniedziaek, 2010-10-25 |
|
W oparciu o nową platformę powstanie nawet 10 innych modeli, począwszy od samochodów segmentu C, poprzez konstrukcje SUV typu Kuga, a kończąc na dużych samochodach rodzinnych mieszczących siedem osób, jak chociażby Grand C-MAX. więcej »
|
|
» Ford przed ofensywą - na pytania odpowiada dyrektor generalny Ford Polska Adam Kołodziejczyk |
Wtorek, 2010-10-12 |
|
Ważne, aby klienci dobrze poznali nasze modele i przekonali się do ich walorów, a to z pewnością zajmie trochę czasu. Dopiero wtedy sprzedaż ruszy „pełną parą”. Duże nadzieje pokładam w nowym Focusie i C-MAXie. Myślę, że samochody te pozwolą nam dołożyć kilka procent do statystyk sprzedaży Forda w Polsce. więcej »
|
|
1[2]3 Wyświetlane: 20 - 40 z 54 rekordów |
|
|
|