Audi, w peÅ‚ni Å›wiadomie wykorzystujÄ…c unikalnÄ… koncepcjÄ™ napÄ™du, stawia czoÅ‚a jednemu z najwiÄ™kszych wyzwaÅ„ w miÄ™dzynarodowym sporcie motorowym. Audi RS Q e-tron posiada elektryczny ukÅ‚ad napÄ™dowy z dwoma zespoÅ‚ami generator-rozrusznik (MGU) rodem z FormuÅ‚y E. Podczas jazdy, wysokonapiÄ™ciowy akumulator Å‚adowany jest przez konwerter energii skÅ‚adajÄ…cy siÄ™ z wydajnego silnika TFSI pochodzÄ…cego z samochodów wyÅ›cigowych serii DTM i drugiego MGU.
„Prototyp Audi RS Q e-tron powstaÅ‚ w ciÄ…gu okoÅ‚o dwunastu miesiÄ™cy” - mówi Julius Seebach, dyrektor zarzÄ…dzajÄ…cy Audi Sport GmbH, odpowiedzialny w Audi za sporty motorowe. Jego pierwszÄ… prezentacjÄ™: 30 czerwca 2021 roku w Neuburgu nad Dunajem i datÄ™ startu rajdu w Ha'il (Arabia Saudyjska): 1 stycznia 2022 roku, dzieli zaledwie sześć miesiÄ™cy. „To bardzo krótki czas na przygotowanie siÄ™ do tak zÅ‚ożonego projektu. Dlatego muszÄ™ po raz kolejny mocno podkreÅ›lić: Audi RS Q-e-tron to najbardziej zaawansowany techniczne pojazd, jaki Audi Sport kiedykolwiek wdrożyÅ‚o w sportach motorowych.”
Andreas Roos, kierownik projektu wszystkich fabrycznych dziaÅ‚aÅ„ w sportach motorowych potwierdza, że: „Dakar jest niezwykle wymagajÄ…cy - nawet dla pojazdu z konwencjonalnym napÄ™dem. W przypadku naszej koncepcji ukÅ‚adu napÄ™dowego wyzwanie jest znacznie wiÄ™ksze. Podwozie i zawieszenie nie różniÄ… siÄ™ znaczÄ…co od stosowanych w pojazdach konwencjonalnych, ale mamy tu o wiele wiÄ™cej komponentów, które muszÄ… być jednoczeÅ›nie wydajne, lekkie i dziaÅ‚ać niezawodnie w ekstremalnych warunkach Dakaru. MuszÄ… też być ze sobÄ… idealnie zestrojone i pÅ‚ynnie ze sobÄ… wspóÅ‚pracować.”
NapÄ™d konwencjonalnego pojazdu przygotowanego na Rajd Dakar skÅ‚ada siÄ™ z dwóch gÅ‚ównych elementów: silnika spalinowego i skrzyni biegów. „W naszym Audi RS Q e-tron mamy silnik elektryczny na przedniej osi, silnik elektryczny na tylnej osi, akumulator wysokiego napiÄ™cia i konwerter energii skÅ‚adajÄ…cy siÄ™ z drugiego MGU i silnika TFSI – takiego samego, jak te wykorzystywane w serii wyÅ›cigów DTM” – wyjaÅ›nia Andreas Roos. „A każdy z tych podzespoÅ‚ów wymaga na przykÅ‚ad dedykowanego ukÅ‚adu chÅ‚odzenia. Oznacza to, że w samochodzie mamy nie jeden ukÅ‚ad chÅ‚odzenia, ale aż sześć, w tym intercooler i ukÅ‚ad klimatyzacji dla kierowcy i pilota.”
KolejnÄ… ważnÄ… kwestiÄ…, którÄ… należy brać pod uwagÄ™ przy tak zÅ‚ożonym pojeździe, jest zmieszczenie wszystkich systemów i ukÅ‚adów w jednej karoserii. „MusieliÅ›my wykorzystać każdy centymetr, aby zmieÅ›cić wszystkie podzespoÅ‚y w samochodzie” - podkreÅ›la Roos. Odbywa siÄ™ to niestety kosztem Å‚atwoÅ›ci serwisowania. „Na przykÅ‚ad wymiana mechanizmu różnicowego przedniej osi zajmuje obecnie jeszcze zbyt dużo czasu. Na Dakarze musimy to robić szybciej i jest to jedno z zadaÅ„, nad którym pod ogromnÄ… presjÄ… czasu obecnie pracujemy.”
Wyzwaniem sÄ… też warunki panujÄ…ce na Rajdzie Dakar: piasek, woda, zimno i duże różnice wysokoÅ›ci. „Mamy w samochodzie naprawdÄ™ dużą ilość wrażliwej elektroniki i wiele elementów elektrycznych, które musimy jak najskuteczniej chronić przed piaskiem i wodÄ…” - kontynuuje Roos. „Wiele siÄ™ nauczyliÅ›my dziÄ™ki testom w Hiszpanii i w Maroku, a teraz staramy siÄ™ przenieść wszystkie nasze doÅ›wiadczenia do samochodów rajdowych, tak aby zdążyć przed Rajdem Dakar.”
Duża część prac przygotowawczych dotyczy oprogramowania, systemów elektrycznych i elektronicznych. „Mamy dwie centralne jednostki sterujÄ…ce i okoÅ‚o czterech kilometrów kabli w pojeździe - nie liczÄ…c nawet kabli wysokiego napiÄ™cia” - mówi Roos. „WspóÅ‚dziaÅ‚anie wszystkich elementów ukÅ‚adu napÄ™dowego, a także akumulatora wysokiego napiÄ™cia, jest niezwykle skomplikowane. JeÅ›li coÅ› tam ‘nie zagra’, samochód siÄ™ zatrzyma.”
Tymczasem w Audi Sport w Neuburgu nad Dunajem rozpoczÄ…Å‚ siÄ™ proces finaÅ‚owego montażu samochodów na Rajd Dakar. Ponieważ Audi RS Q e-tron podczas tych zawodów cross-country porusza siÄ™ również po drogach publicznych, każdy pojazd otrzymuje homologacjÄ™ drogowÄ…, a co za tym idzie najpierw musi przejść indywidualny odbiór. Równolegle, w harmonogramie prac do grudnia znajduje siÄ™ wiele dodatkowych stanowisk - np. komora klimatyczna Audi do symulacji temperatur i różnic wysokoÅ›ci panujÄ…cych na Dakarze oraz test wahadÅ‚owy na specjalistycznym stanowisku badawczym.
Do rozpoczÄ™cia Rajdu Dakar pozostaÅ‚o 100 dni. 100 dni, które dla wszystkich czÅ‚onków zespoÅ‚u dakarowego bÄ™dÄ… niezwykle intensywne. Przed nimi ważny, choć dopiero pierwszy z caÅ‚ej serii celów: postawienie trzech doskonale przygotowanych samochodów na rampie startowej Rajdu Dakar w Ha'il.