Nowoczesne samochody sÄ… dosÅ‚ownie naszpikowane elektronikÄ…, a mikroprocesory – w jednym pojeździe nierzadko jest ich nawet ponad sto – sterujÄ… praktycznie wszystkim, od wtrysku paliwa po wycieraczki. Poszczególne systemy sÄ… przy tym poÅ‚Ä…czone sieciÄ…, wymieniajÄ…c siÄ™ informacjami o prÄ™dkoÅ›ci jazdy, obrotach silnika, kÄ…cie skrÄ™tu kierownicy, sile hamowania, przeciążeniach itd. Wszystko po to, aby jeździÅ‚o siÄ™ nam przyjemniej, wygodniej i bezpieczniej.
OczywiÅ›cie w niedrogich, prostych autach ilość elektroniki jest ograniczona do niezbÄ™dnego minimum. Za to w samochodach klasy premium, do której należą japoÅ„skie Lexusy, instaluje siÄ™ najbardziej zaawansowane systemy, realizujÄ…ce szereg dodatkowych funkcji.
Stabilność i sterowność
Komfort jazdy podwyższa system AVS (Adaptive Variable Suspension), czyli sterowane elektronicznie aktywne zawieszenie o dynamicznie regulowanej charakterystyce amortyzatorów. Zapewnia ono poprawÄ™ stabilnoÅ›ci nadwozia i statecznoÅ›ci prowadzenia samochodu. SterujÄ…c twardoÅ›ciÄ… amortyzatorów każdego z kóÅ‚, przeciwdziaÅ‚a np. przechylaniu siÄ™ nadwozia na zakrÄ™tach czy pochylaniu jego przodu przy hamowaniu. Podczas jazdy po prostej pracuje bardziej miÄ™kko, absorbujÄ…c wstrzÄ…sy na nierównoÅ›ciach drogi.
Obecny w sportowych wersjach Lexusów GS i RC system DRS (Dynamic Rear Steering) dynamicznie steruje skrÄ™tem kóÅ‚ tylnej osi. W ten sposób poprawia stabilność samochodu przy dużych prÄ™dkoÅ›ciach dziÄ™ki lekkiemu skrÄ™ceniu tylnych kóÅ‚ w tÄ™ samÄ… stronÄ™, w którÄ… skrÄ™cane sÄ… koÅ‚a przednie, zaÅ› przy maÅ‚ych prÄ™dkoÅ›ciach, dziÄ™ki skrÄ™ceniu ich w stronÄ™ przeciwnÄ…, zmniejsza promieÅ„ skrÄ™tu. WspóÅ‚pracujÄ…cy z nim ukÅ‚ad VGRS (Variable Gear Ratio Steering), czyli ukÅ‚ad kierowniczy o zmiennym przeÅ‚ożeniu, uÅ‚atwia manewrowanie przy maÅ‚ych prÄ™dkoÅ›ciach i zwiÄ™ksza precyzjÄ™ kierowania przy szybkiej jeździe.
System VDIM (Vehicle Dynamics Integrated Management) koordynuje wspóÅ‚dziaÅ‚anie ukÅ‚adów sterowania hamulcami, kontroli trakcji, stabilizacji nadwozia oraz wspomagania kierownicy, dziÄ™ki czemu poprawia sterowność samochodu i z wyprzedzeniem przeciwdziaÅ‚a utracie panowania nad pojazdem. Jeszcze bardziej rozbudowany system LDH (Lexus Dynamic Handling), obecny np. w wyższych wersjach Lexusa GS, wspomaga zwrotność i stabilność poprzez integracjÄ™ dziaÅ‚ania systemów AVS, DRS, VGRS i VDIM.
Jeszcze bezpieczniej
OczywiÅ›cie wszystkie powyższe rozwiÄ…zania sprzyjajÄ… bezpieczeÅ„stwu jazdy, ale na tym nie koniec. Samochody Lexusa sÄ… standardowo wyposażone w zintegrowany system bezpieczeÅ„stwa czynnego Lexus Safety System+, który wykorzystuje przedniÄ… kamerÄ™ samochodu i radar do wykrywania znajdujÄ…cych siÄ™ przed samochodem przeszkód, pojazdów i pieszych, pomagajÄ…c przeciwdziaÅ‚ać wypadkom lub ograniczać skutki kolizji. Obejmuje on szereg podsystemów i funkcji, oznaczonych kolejnymi tajemniczymi akronimami.
Najważniejszym elementem Lexus Safety System+ jest PCS (Pre Collision System), który po wykryciu znajdujÄ…cych siÄ™ przed samochodem pojazdów, przeszkód lub pieszych ostrzega kierowcÄ™ sygnaÅ‚ami dźwiÄ™kowymi i optycznymi, a w razie potrzeby wspomaga siÅ‚Ä™ hamowania lub przy braku reakcji kierowcy inicjuje hamowanie awaryjne.
Funkcja LDA (Lane Departure Alert) ostrzega kierowcÄ™ o niezamierzonym opuszczeniu pasa ruchu za pomocÄ… wibracji kierownicy oraz sygnaÅ‚ów dźwiÄ™kowych i optycznych. Jej rozwiniÄ™ciem jest mechanizm LKA (Lane Keeping Assist), który wykorzystujÄ…c ukÅ‚ad elektrycznego wspomagania kierownicy, samoczynnie pomaga utrzymać tor jazdy na oznakowanym pasie ruchu.
AHB (Automatic High Beam) to funkcja automatycznych Å›wiateÅ‚ drogowych, która wykrywa Å›wiatÅ‚a pojazdów znajdujÄ…cych siÄ™ przed samochodem i odpowiednio wÅ‚Ä…cza Å›wiatÅ‚a mijania lub drogowe, zapewniajÄ…c w ten sposób lepszÄ… widoczność w nocy bez oÅ›lepiania innych kierowców. Bardziej zaawansowanym rozwiÄ…zaniem jest AHS (Adaptive High-beam System), czyli system adaptacyjnego sterowania Å›wiatÅ‚ami drogowymi, który automatycznie dostosowuje zasiÄ™g reflektorów w zależnoÅ›ci od tego, czy i jak daleko przed samochodem znajdujÄ… siÄ™ inne pojazdy.
DziÄ™ki dziaÅ‚aniu wszystkich tych systemów jazda samochodami Lexusa jest nie tylko komfortowa, ale i bardziej bezpieczna. A konstruktorzy nie powiedzieli jeszcze ostatniego sÅ‚owa...