Od tego czasu Opel, przy tworzeniu samochodów wyczynowych przeznaczonych do użytku na drogach, wykorzystuje wiedzÄ™ zdobywanÄ… na imprezach sportowych, co zapewnia pÅ‚ynne przeniesienie technologii ze sportów motorowych do Å›wiata samochodów produkowanych seryjnie.
„Pracownie Opel Performance Center oferujÄ… klientom spragnionym mocnych wrażeÅ„ samochody o doskonaÅ‚ych osiÄ…gach, sportowej sylwetce i wyróżniajÄ…ce siÄ™ na tle masowo produkowanych modeli — bez uszczerbku dla funkcjonalnoÅ›ci w codziennym użytkowaniu. Nasze modele OPC to wyjÄ…tkowe osiÄ…gi i czysta pasja” — wyjaÅ›niÅ‚ prezes Grupy Opel, dr Karl‑Thomas Neumann.
Niezwykle charakterystyczna stylistyka OPC: „PodkreÅ›la moc”
„PatrzÄ…cy nie może mieć żadnych wÄ…tpliwoÅ›ci, że ma przed sobÄ… model OPC” — zauważyÅ‚ Mark Adams, wiceprezes ds. projektowania w firmie Opel. Na przykÅ‚ad Astra OPC dumnie prezentuje swojÄ… muskularnÄ… sylwetkÄ™ z piÄ™knie uksztaÅ‚towanymi przednim i tylnym zderzakiem, bocznymi panelami i aerodynamicznym spojlerem dachowym oraz w peÅ‚ni zintegrowanymi koÅ„cówkami rur wydechowych w ksztaÅ‚cie trapezu. Wszystkie te elementy nadajÄ… mu wyjÄ…tkowy charakter, typowy dla wersji OPC. Ponadto, w przypadku Insignii OPC projektanci nadali obszernym wlotom powietrza ksztaÅ‚t kÅ‚ów prehistorycznego tygrysa. Wszystkie modele OPC speÅ‚niajÄ… wymogi opisane przez Marka Adamsa. „Każdy detal i każda linia muszÄ… zdradzać moc drzemiÄ…cÄ… pod maskÄ…”.
Nowa podstawa dla sportów motorowych: OPC zamiast GSI
Gdy Astra G w 1998 roku zastÄ…piÅ‚a AstrÄ™ F, bestselerowy model Opla staÅ‚ siÄ™ bardziej wydajny i przestronny, wzrosÅ‚a też jakość wykoÅ„czenia. Volker Strycek, legenda Opel Motorsport i wspóÅ‚zaÅ‚ożyciel OPC, pamiÄ™ta jednak, że ówczesna wersja miaÅ‚a jednÄ… wadÄ™. „Ten samochód zupeÅ‚nie nie nadawaÅ‚ siÄ™ do rywalizacji na torze. Nie planowano wersji GSI, dlatego brakowaÅ‚o zespoÅ‚u napÄ™dowego i odpowiedniego zawieszenia, które pozwoliÅ‚yby na udziaÅ‚ w zawodach sportowych. WziÄ™liÅ›my siÄ™ wiÄ™c do pracy i w ciÄ…gu roku opracowaliÅ›my i przetestowaliÅ›my caÅ‚kowicie nowy model — Opla AstrÄ™ OPC 1” — wyjaÅ›niÅ‚ Strycek. Później zaprojektowaliÅ›my wiele innych modeli Opli OPC, które mogÅ‚y wyjechać na drogÄ™ prosto z toru Nürburgring — w niektórych przypadkach tuż po ustanowieniu nowego rekordu okrążenia.
Obecnie flagowym sportowym modelem OPC jest Insignia z silnikiem o mocy 239 kW/325 KM, ale podobny poziom reprezentuje Astra OPC. Została ona wyposażona w jednostkę o mocy 206 kW/280 KM. Dzięki kompaktowym rozmiarom i odpowiednio mniejszej masie sportowa Astra jest niemal tak dynamiczna jak jej większa siostra.
1999: Opel Astra OPC o mocy 118 kW/160 KM zostawia ślad
Na bazie dwulitrowego silnika ECOTEC o mocy 100 kW/136 KM nowo utworzony zespóÅ‚ OPC zbudowaÅ‚ wysokoobrotowÄ…, dynamicznÄ… jednostkÄ™, która w niczym nie przypominaÅ‚a oszczÄ™dnego modelu wyjÅ›ciowego. Zastosowano kute tÅ‚oki, ostrzejsze waÅ‚ki rozrzÄ…du, powiÄ™kszono kanaÅ‚y dolotowe i wydechowe z kolektorem wydechowym i zoptymalizowano ukÅ‚ad sterowania silnikiem, zwiÄ™kszajÄ…c w ten sposób jego moc do 118 kW/160 KM. Dodatkowa chÅ‚odnica oleju oraz zmodyfikowany termostat ukÅ‚adu chÅ‚odzÄ…cego zapewniajÄ… wÅ‚aÅ›ciwÄ… temperaturÄ™ w każdej sytuacji.
ZwiÄ™kszenie mocy silnika spowodowaÅ‚o konieczność wprowadzenia pewnych zmian w podwoziu, dziÄ™ki którym nowy Opel odznacza siÄ™ nie tylko imponujÄ…cymi osiÄ…gami, ale też doskonaÅ‚ymi wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ciami jezdnymi i prowadzeniem. Åšrodek ciężkoÅ›ci samochodu obniżono o dwa centymetry, zastosowano amortyzatory Bilstein, za 17-calowymi obrÄ™czami BBS zamontowano wiÄ™ksze tarcze hamulcowe, wprowadzono nowo zaprojektowane wahacze i bardziej precyzyjny ukÅ‚ad kierowniczy. Ponadto Opel OPC wyróżnia siÄ™ pakietem aerodynamicznym oraz kubeÅ‚kowymi fotelami Recaro. Astra G OPC jest do dziÅ› popularnym autem wygrywajÄ…cym w wyÅ›cigach samochodów wyposażonych w dwulitrowe silniki wolnossÄ…ce. Volker Strycek odpowiadaÅ‚ za produkcjÄ™ 2500 seryjnych sportowych Opli Astra — minimalnej liczby wymaganej do uzyskania homologacji. Zainteresowanie byÅ‚o jednak znacznie wiÄ™ksze. Fani sportów motorowych oszaleli na punkcie Astry OPC. W rezultacie liczbÄ™ wyprodukowanych pojazdów zwiÄ™kszono do 3000. Wszystkie znalazÅ‚y nabywców w ciÄ…gu zaledwie 4 miesiÄ™cy.
2001: spektakularne osiągi dzięki turbosprężarce
Sukces sportowy i komercyjny sprawiÅ‚, że zespóÅ‚ OPC zyskaÅ‚ pewność siebie i postanowiÅ‚ zrealizować kolejny wyjÄ…tkowy projekt. AmbicjÄ… zespoÅ‚u byÅ‚o zbudowanie najszybszego kompaktowego minivana na Å›wiecie. Debiut Zafiry OPC zbiegÅ‚ siÄ™ z wprowadzeniem turbosprężarki. Od tego momentu wszystkie kolejne modele opracowane w Opel Performance Center byÅ‚y wyposażone w efektywnÄ… technologiÄ™ turbodoÅ‚adowania. Moc dwulitrowych jednostek stopniowo wzrastaÅ‚a ze 141 kW/192 KM w pierwszej generacji Zafiry OPC do 147 kW/200 KM w drugiej generacji Astry OPC, a nastÄ™pnie z 176 kW/240 KM do 206 kW/280 KM (takÄ… moc rozwija silnik najnowszego Opla Astry OPC). Wraz z mocÄ… wzrósÅ‚ również moment obrotowy. W przypadku turbodoÅ‚adowanego silnika 2.0 pierwszej generacji wynosiÅ‚ on 250 Nm, zaÅ› najnowsza jednostka oferuje imponujÄ…cy moment obrotowy 400 Nm.
Pogromcy rekordów: w swoim drugim domu — na torze Nürburgring
Modele OPC każdego roku potwierdzajÄ… swojÄ… wartość i regularnie bijÄ… rekordy okrążenia na torze Nürburgring-Nordschleife o dÅ‚ugoÅ›ci 20,8 km. W 2005 roku Astra OPC drugiej generacji ustanowiÅ‚a nowy rekord w swojej klasie, pokonujÄ…c okrążenie w czasie 8:35,94. Rok później Zafira OPC uzyskaÅ‚a najlepszy czas w kategorii kompaktowych minivanów (8:54,38), który do dziÅ› nie zostaÅ‚ pobity. Również Corsa OPC wyznaczyÅ‚a nowe standardy w segmencie maÅ‚ych samochodów w 2007 roku. Seryjnie produkowany samochód pokonaÅ‚ okrążenie w ciÄ…gu 8:47,99. Tor wyÅ›cigowy to jednak nie tylko miejsce rekordowych przejazdów, lecz także poligon, na którym samochody OPC poddawane sÄ… morderczym testom. „Zielone piekÅ‚o” uchodzi za najbardziej wymagajÄ…cy tor wyÅ›cigowy na Å›wiecie. Legendarny tor Nordschleife to niemal drugi dom firmy Opel. Samochody oznaczone symbolem bÅ‚yskawicy przechodzÄ… tu rygorystyczne testy od poczÄ…tku lat 60. Firma Opel podpisaÅ‚a ze spóÅ‚kÄ… Nürburgring Ltd umowÄ™ o wspóÅ‚pracy, a w bezpoÅ›rednim sÄ…siedztwie toru zaÅ‚ożono w 2006 roku oÅ›rodek testowy Opla.
Nürburgring Edition: nomen omen
Producent samochodów z Rüsselsheim przygotowaÅ‚ dotÄ…d dwie specjalne edycje „Nürburgring”: AstrÄ™ OPC w 2008 roku i CorsÄ™ OPC w 2011 roku. Astra H w specjalnej wersji wyÅ›cigowej odznaczaÅ‚a siÄ™ takimi samymi osiÄ…gami jak Astra OPC wyglÄ…daÅ‚a jednak bardziej spektakularnie. W 2011 roku Corsa OPC w wersji Nürburgring Edition dostaÅ‚a wiÄ™kszÄ… o 14 kW/18 KM mocÄ… silnika, wyposażono jÄ… również w mechanizm różnicowy o zwiÄ™kszonym tarciu wewnÄ™trznym, co w porównaniu do „standardowej” Corsy zrobiÅ‚o z OPC zwinnÄ… i szybkÄ… rakietÄ™.
Prawdziwy mistrz klasy kompaktowej: najnowsza Astra OPC o imponujÄ…cych osiÄ…gach
Astra OPC to najlepszy model w klasie kompaktowej od lata 2012 r. Dwulitrowy turbodoÅ‚adowany silnik o mocy 206 kW/280 KM i momencie obrotowym 400 Nm zapewnia jej doskonaÅ‚e osiÄ…gi. Ta Astra o atletycznej sylwetce przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 6 sekund i rozpÄ™dza siÄ™ do 250 km/h — żadna inna Astra nie osiÄ…gaÅ‚a wczeÅ›niej podobnej prÄ™dkoÅ›ci. Samochód dopracowano na torze Nürburgring Nordschleife. Przednie zawieszenie HiPerStrut (High Performance Strut) oraz automatyczny mechanizm różnicowy o zwiÄ™kszonym tarciu wewnÄ™trznym przedniej osi gwarantujÄ… optymalnÄ… przyczepność podczas szybkiego pokonywania ciasnych zakrÄ™tów, nawet na mokrej nawierzchni. Gdy konieczne jest szybkie wytracanie prÄ™dkoÅ›ci, kierowcy samochodów OPC mogÄ… polegać na niezawodnoÅ›ci ukÅ‚adu hamulcowego Brembo.
Insignia OPC: napęd na wszystkie koła jak w samochodach turystycznych
Insignia OPC to model flagowy. TurbodoÅ‚adowany silnik V6 o pojemnoÅ›ci 2,8 litra rozwija moc 239 kW/325 KM, a moment obrotowy 435 Nm jest przenoszony na wszystkie cztery koÅ‚a. Aby zadbać o optymalne przeniesienie tak wielkiej mocy, zespóÅ‚ OPC opracowaÅ‚ napÄ™d na cztery koÅ‚a oparty na doÅ›wiadczeniach zdobytych podczas wyÅ›cigów samochodów turystycznych w Niemczech (DTM), w których uczestniczyÅ‚a Calibra (zwyciÄ™zca miÄ™dzynarodowych mistrzostw samochodów turystycznych (WTTC) w 1996 roku). DziÄ™ki mocnemu silnikowi Insignia OPC przyspiesza do 100 km/h w 6 sekund (Sports Tourer: 6,3 sekundy), a prÄ™dkość maksymalna samochodu (elektronicznie ograniczona) wynosi 250 km/h. Insignia może być jednak jeszcze szybsza. Wersja z przekÅ‚adniÄ… manualnÄ… bez ograniczenia prÄ™dkoÅ›ci może siÄ™ rozpÄ™dzić do 270 km/h (Sports Tourer: 265 km/h).
Pierwsze 15 lat OPC:
-
2013: kolejna wersja Insignii OPC o ulepszonym podwoziem
-
2012: Astra (J) OPC z turbodoładowanym dwulitrowym silnikiem o mocy 206 kW/280 KM
-
2011: Opel Corsa (D) „Nürburgring Edition” o mocy 155 kW/210 KM
-
2009: wprowadzenie na rynek Insignii OPC Limousine oraz Insignii OPC Sports Tourer (z turbodoładowanym silnikiem V6 o pojemności 2,8 litra i mocy 239 kW/325 KM)
-
2009: wprowadzenie na rynek Astry (H) OPC Race Camp Edition
-
2008: podwozie IDS Plus 2 montowane standardowo w Astrze (H) OPC
-
2008: limitowana specjalna edycja Astry (H) OPC „Nürburgring Edition”
-
2007: Corsa (D) OPC ustanawia rekord okrążenia w kategorii maÅ‚ych samochodów, pokonujÄ…c tor Nürburgring Nordschleife w czasie 8:47,99
-
2007: wprowadzenie na rynek Corsy (D) OPC (z turbodoładowanym silnikiem o pojemności 1,6 litra i mocy 141 kW/192 KM)
-
2006: Zafira (B) OPC ustanawia rekord okrążenia w kategorii vanów, pokonujÄ…c tor Nürburgring Nordschleife w czasie 8:54,38
-
2006: wprowadzenie Merivy OPC (z turbodoładowanym silnikiem o pojemności 1,6 litra i mocy 132 kW/180 KM)
-
2005: Astra OPC ustanawia rekord okrążenia w klasie kompaktów, pokonujÄ…c tor Nürburgring Nordschleife w czasie 8:35,94
-
2005: wprowadzenie na rynek Vectry OPC i Vectry Caravan OPC (z turbodoładowanym silnikiem V6 o pojemności 2,8 litra i mocy 188 kW/255 KM)
-
2005: druga generacja Zafiry (B) OPC (z dwulitrową, turbodoładowaną jednostką o mocy 177 kW/240 KM)
-
2005: wprowadzenie na rynek Astry (H) OPC (z dwulitrową, turbodoładowaną jednostką o mocy 177 kW/240 KM)
-
2005: 20 000 samochodów OPC sprzedanych w caÅ‚ej Europie w ciÄ…gu zaledwie piÄ™ciu lat
-
2002: wprowadzenie na rynek drugiej generacji Astry (G) OPC (z dwulitrową turbodoładowaną jednostką o mocy 147 kW/200 KM, w wersji trzydrzwiowej i Caravan)
-
2001: wprowadzenie Zafiry (A) OPC (z dwulitrową turbodoładowaną jednostką o mocy 141 kW/192 KM)
-
1999: wprowadzenie na rynek Astry (G) OPC (z dwulitrowym silnikiem wolnossÄ…cym o mocy 118 kW/160 KM)