W ten sposób zrealizowano zobowi膮zania z艂o偶one w marcu i kwietniu 2014 roku podczas prowadzonej przez mark臋 PEUGEOT akcji „Kick it to Brazil”, podczas której 艣ledzili艣my tras臋, jak膮 przeby艂a pi艂ka no偶na z Francji do Brazylii, przemierzaj膮c po drodze wiele krajów i kilka kontynentów.
Drzewka do艂膮cz膮 do 2 milionów drzew 50 ró偶nych gatunków posadzonych wcze艣niej na obszarze, na którego terenie projekt jest realizowany od 1998 roku i b臋dzie kontynuowany do 2038 roku.
Pe艂na realizacja zobowi膮za艅 i wykonanie planu ochrony 艣rodowiska
Koncern PEUGEOT chcia艂 po艂膮czy膰 akcj臋 „Kick it to Brazil” z ochron膮 艣rodowiska i z艂o偶y艂 zobowi膮zanie, 偶e posadzi jedno drzewo za ka偶de dotkni臋cie przekazywanej z kontynentu na kontynent pi艂ki podczas jej podró偶y dooko艂a 艣wiata i zrównowa偶y jej 艂膮czny 艣lad w臋glowy poprzez zakup kredytów w臋glowych (VCS - certyfikatów zgodnych ze standardem dobrowolnego ograniczenia emisji dwutlenku w臋gla) od PEUGEOT-ONF Forestry Carbon Sink i ich reinwestycj臋 w inicjatywy ekologiczne, naukowe i spo艂eczno-gospodarcze zwi膮zane z prowadzonym projektem.
Oba zobowi膮zania zosta艂y dotrzymane – zostan膮 zrealizowane przed ko艅cem bie偶膮cego roku kalendarzowego.
Zasady zrównowa偶onego rolnictwa i innowacyjna selekcja gatunków
Obaj partnerzy inicjatywy, zgodnie z pionierskim podej艣ciem wyznaczaj膮cym kierunek projektu PEUGEOT-ONF Forestry Carbon Sink, postanowili zastosowa膰 w praktyce ekologiczne zasady sadzenia drzew w oparciu o innowacyjny dobór gatunków i miejsc nasadze艅.
Od lipca do listopada w szkó艂ce posadzono 15,5 tys. sadzonek, które s膮 gotowe do przesadzenia w porze deszczowej (w Nizinie Amazonki pora deszczowa trwa od listopada do kwietnia). Sadzonek jest wi臋cej ni偶 internautów, którzy mieli fizyczny kontakt z pi艂k膮 podró偶uj膮c膮 dooko艂a 艣wiata podczas trwania akcji „Kick it to Brazil”.
Gleba, w której kie艂kowa艂y nasiona zosta艂a przygotowana pod upraw臋 zgodnie z zasadami ekologicznej gospodarki le艣nej. Pod艂o偶e wzbogacono mieszank膮 na bazie nasyconych dwutlenkiem w臋gla 艂usek ry偶u (naturalnej bariery ochronnej) oraz odpadów z gospodarstw domowych. 艁uski ry偶u nie s膮 wykorzystywane przez rolników, którzy traktuj膮 jej jak odpady. Podczas procesu fermentacji 艣mieci wytwarza si臋 metan, gaz cieplarniany o 20-krotnie wi臋kszej szkodliwo艣ci ni偶 dwutlenek w臋gla. Nasycone dwutlenkiem w臋gla 艂uski ry偶u (emisja CO2 ) zosta艂y dodane do mieszanki, w której skie艂kowane zosta艂y nasiona drzew, co dwudziestokrotnie zmniejszy艂o emisj臋 gazów cieplarnianych do atmosfery i zapobieg艂o uwolnieniu si臋 metanu.
Dodatkowo, podj臋to decyzj臋, 偶e w trudno dost臋pnych miejscach (zbocza, w膮wozy), gdzie gleba jest cz臋sto ja艂owa i zagro偶ona erozj膮, drzewa zostan膮 posadzone w k臋pach.
Staranny dobór gatunków drzew przyczyni si臋 do rozwoju zrównowa偶onego, lokalnego przemys艂u i stworzy podstawy gatunkowego zró偶nicowania nasadze艅 o w艂a艣ciwo艣ciach leczniczych, jadalnych owocach (drzewa owocowe) lub wykorzystywanych jako 藕ród艂o drewna budowlanego (drewno b臋d膮ce surowcem dla tartaków), które s膮 przystosowane do zmian klimatycznych i wykazuj膮 wi臋ksz膮 odporno艣膰 na susz臋 (*lista posadzonych gatunków drzew w za艂膮czniku).
Projekt PEUGEOT-ONF Forestry Carbon Sink przyj膮艂 kompleksowe podej艣cie do kwestii kontroli emisji gazów cieplarnianych, które obejmuje etap produkcji i dalsze fazy u偶ytkowania produktu.
Koncern PEUGEOT, realizuj膮cy projekt PEUGEOT-ONF Forestry Carbon Sink, jest jedynym producentem samochodów na 艣wiecie, który wdro偶y艂 kompleksow膮, bo obejmuj膮c膮 wszystkie fazy procesu produkcji polityk臋 kontroli emisji gazów cieplarnianych (g艂ównie dwutlenku w臋gla) dzi臋ki skutecznej redukcji emisji u 藕ród艂a, podczas produkcji samochodów, a tak偶e realizacji szeroko zakrojonego projektu powtórnych zalesie艅 w celu wychwycenia wi臋kszych ilo艣ci dwutlenku w臋gla na terenie brazylijskiej Amazonii.
Na etapie produkcji, do ko艅ca wrze艣nia 2014 roku koncern PEUGEOT zadeklarowa艂 najni偶szy przeci臋tny poziom emisji CO2 w艣ród wszystkich europejskich masowych marek motoryzacyjnych, który zgodnie ze norm膮 CAFE (CAFE = Corporate Average Fuel Economy - 艣rednie zu偶ycie paliwa dla producentów aut) wyniós艂 110,4 g/km w porównaniu z przeci臋tn膮 warto艣ci膮 CAFE CO2 w Europie na poziomie 124,2 g/km. Tak du偶a redukcja by艂a efektem systematycznych inwestycji w technologie, które zaowocowa艂y opracowaniem mocnych i oszcz臋dnych silników (jednostki wysokopr臋偶ne Blue HDi, 3-cylindrowe silniki benzynowe PureTech i hybrydowy nap臋d z silnikiem wysokopr臋偶nym HYbrid 4)
PEUGEOT redukuje tak偶e emisj臋 CO2 dzi臋ki projektowi zalesie艅. W ramach rozpocz臋tego w 1998 roku projektu PEUGEOT-ONF Carbon posadzono 2 miliony drzew, które rosn膮c, poch艂on臋艂y 艂膮cznie ponad 385 tys. ton CO2 (pomiary zosta艂y wykonane zgodnie ze standardami VCS).