Zaledwie kilka lat temu bardzo cenny dziÅ› pojazd Adama byÅ‚ wroÅ›niÄ™tÄ… w ziemiÄ™ stertÄ… zÅ‚omu, zapomnianÄ… przez swojego poprzedniego wÅ‚aÅ›ciciela. Przez jej tylny zderzak wyrosÅ‚o drzewo. Gdy Adam miaÅ‚ 12 lat, ojciec jego kolegi dowiedziaÅ‚ siÄ™, że chÅ‚opak marzy, by przerobić samochód z napÄ™dem spalinowym na caÅ‚kowicie elektryczny. OfiarowaÅ‚ wiÄ™c mÅ‚odemu Lansingowi swojÄ… starÄ… ToyotÄ™ CelicÄ™ z 1980 roku.
NiezÅ‚omnie wierzÄ…c w sukces swojego projektu, w ciÄ…gu 6 lat Adam przebudowaÅ‚ pojazd aż 52 razy, zamieniajÄ…c legendarnÄ… ToyotÄ™ CelicÄ™ w samochód elektryczny o zasiÄ™gu ponad 200 km, zasilany 94 akumulatorami litowo-jonowymi.
Elektryczny dragster
Adam Lansing wpadÅ‚ na swój pomysÅ‚, bo nie chciaÅ‚ prosić rodziców o pieniÄ…dze na benzynÄ™, jak doroÅ›nie. PrawdziwÄ… inspiracjÄ… i dowodem, że takÄ… przeróbkÄ™ da siÄ™ zrobić, byÅ‚y dla niego publikowane w sieci filmy Johna Waylanda, który przemieniÅ‚ Datsuna 1200 z 1972 roku w potężnego, elektrycznego dragstera, zwanego BiaÅ‚ym Zombie.
WidziaÅ‚em, jak dosÅ‚ownie katapultowaÅ‚ siÄ™ z linii startu. ByÅ‚o to auto elektryczne, pod którego maskÄ… nie byÅ‚o nic prócz niewielkiego silnika elektrycznego. Gdy John opowiadaÅ‚ o prostocie swojej konstrukcji i o tym, że każdy jest w stanie jÄ… zrobić, zrozumiaÅ‚em, że mogÄ™ i ja” – wspomina Lansing.
18-letni dziÅ› absolwent Plano East High School w Teksasie myÅ›li o swojej zawodowej przyszÅ‚oÅ›ci zwiÄ…zanej z budowÄ… samochodów elektrycznych. WiÄ™kszość części potrzebnych do swojego pierwszego projektu zdobyÅ‚, gdy miaÅ‚ zaledwie 14 lat. Gdy skoÅ„czyÅ‚ 16 lat, po raz pierwszy uruchomiÅ‚ pojazd i pojechaÅ‚ nim na zakoÅ„czenie roku szkolnego, a po zajÄ™ciach wybraÅ‚ siÄ™ z przyjacióÅ‚mi na krÄ™gle. W drodze powrotnej elektryczna Celica odmówiÅ‚a jednak posÅ‚uszeÅ„stwa, zmieniajÄ…c radość zwyciÄ™stwa w kolejne dwa lata pracy nad konstrukcjÄ… napÄ™du.
Choć Adam Lansing nie byÅ‚ wówczas tego Å›wiadom, jego ciÄ…gÅ‚e naprawianie i udoskonalanie samochodu jest zgodne z duchem kaizen – filozofiÄ… ciÄ…gÅ‚ego doskonalenia, stosowanÄ… w produkcji samochodów Toyoty. MÅ‚ody konstruktor wielokrotnie powtarzaÅ‚ ten proces. Za każdym razem, gdy przebudowywaÅ‚ samochód, poprawiaÅ‚ w nim kolejne elementy. – „Przez sześć miesiÄ™cy od awarii silnika wiele siÄ™ nauczyÅ‚em. Samochód nie jeździÅ‚, lecz dawaÅ‚ nadziejÄ™, że już wkrótce bÄ™dzie możliwe jego uruchomienie” – wspomina Adam.
Frustracja
PóÅ‚ roku po awarii silnika Lansing codziennie spÄ™dzaÅ‚ nawet po 20 godzin na rozbieraniu i ponownym skÅ‚adaniu swojej elektrycznej Toyoty. – „Do dziÅ› zrobiÅ‚em to już 52 razy. Najbardziej frustrujÄ…cy byÅ‚ okres miÄ™dzy 35 a 40 montażem i demontażem. UdaÅ‚o siÄ™, wytrzymaÅ‚em, gÅ‚ównie dziÄ™ki wsparciu rodziny, przyjacióÅ‚ i dziewczyny. ZwyciężyÅ‚a potrzeba innowacji. ZaszedÅ‚em daleko i nie zamierzaÅ‚em siÄ™ cofać. Gdy tylko zmieniÅ‚em sposób myÅ›lenia i zrozumiaÅ‚em, że w sumie to dobra zabawa, dÅ‚ugie dni odbudowy przestaÅ‚y mnie przerażać” – wspomina.
Dwa lata później koÅ„cowym rezultatem jego wysiÅ‚ków byÅ‚ zasiÄ™g pojazdu zwiÄ™kszony z niespeÅ‚na 20 do ponad 200 km. To oznacza, że Adam dojedzie swoim elektrycznym autem praktycznie wszÄ™dzie. Z dumÄ… mówi o tym, że na jednym Å‚adowaniu może nawet kilkakrotnie pokonać trasÄ™ z domu w Plano do portu lotniczego Dallas-Fort Worth. Na poczÄ…tku roku, po kolizji z ciężarówkÄ…, projekt Lansinga znów zaczÄ…Å‚ siÄ™ od nowa. Nastolatek ponownie odbudowaÅ‚ i udoskonaliÅ‚ swój pojazd.
Pomoc
OczywiÅ›cie 18-letni Adam Lansing nie zrobiÅ‚ wszystkiego sam, a caÅ‚e przedsiÄ™wziÄ™cie sfinansowali rodzice. ZbudowaÅ‚ swój pojazd pod wpÅ‚ywem problemów starszego brata z zakupem paliwa oraz… elektrycznego skutera siostry. John Wayland daÅ‚ mu inspiracjÄ™ i kilka mentorskich rad. W poszukiwaniu nowych rozwiÄ…zaÅ„ Lansing przeszukiwaÅ‚ też internetowe fora.
PrzeÅ‚om nastÄ…piÅ‚ w ubiegÅ‚ym roku, gdy Lansing otrzymaÅ‚ wsparcie wynalazców innowacyjnych napÄ™dów: Core IV i Wayland's Plasma Boy Racing, którzy dostarczyli mu litowo-fosforanowÄ… bateriÄ™ o mocy 30 kWh. Zamontowano jÄ… w bagażniku Celiki.
Adam zaÅ‚ożyÅ‚ też firmÄ™ Hawkeye Innovations LLC – marzÄ…c, by zacząć zarabiać na życie wykonywaniem konwersji samochodów spalinowych na elektryczne. I pomyÅ›leć, że zaledwie 6 lat temu rozpoczÄ…Å‚ swój projekt wyÅ‚Ä…cznie dla zabawy. – „OdkryÅ‚em coÅ›, w czym mogÄ™ odnieść sukces, a dziÅ› jestem pasjonatem takich konstrukcji” – podsumowuje Lansing.