Wyczynowy Favorit opracowany wspólnymi siÅ‚ami fabrycznego dziaÅ‚u motosportu i przedsiÄ™biorstwa MTX Metalex – już tradycyjnie dla marki – powstaÅ‚ w odmianach rajdowej oraz torowej. Mimo stosunkowo nierozlegÅ‚ych w stosunku do modelu seryjnego modyfikacji, w obu wykonaniach, okazaÅ‚ siÄ™ niezwykle sprawnÄ… i wdziÄ™cznÄ… w prowadzeniu maszynÄ…, wyważonÄ… i dojrzaÅ‚Ä… od pierwszych startów. Jeszcze w sezonie 1989 zaÅ‚apaÅ‚ siÄ™ na ostatni rajd z kalendarza RMÅš a w 1990 uczestniczyÅ‚ (z sukcesami) w imprezach zaliczanych do Rajdowych Mistrzostw Åšwiata, do pucharu Europy i – naturalnie – mistrzostw CzechosÅ‚owacji. W późniejszym okresie zaÅ‚ogi zwinnych Favoritek sukcesywnie zdobywaÅ‚y punkty w zmaganiach nowopowstaÅ‚ej FormuÅ‚y 2. StartowaÅ‚y w niej modele specyfikowane zgodnie z GrupÄ… A i napÄ™dzane na jednÄ… oÅ› wolnossÄ…cymi silnikami o objÄ™toÅ›ci do 2 litrów.
Rok 1992 przynosi jeszcze jednÄ… niespodziankÄ™ w palecie wyczynowych odmian modelu FAVORIT, którÄ… wspóÅ‚tworzyÅ‚a jeszcze niewymieniona wczeÅ›niej konwersja z najdrobniejszymi modyfikacjami, typowymi dla Grupy N. ByÅ‚ niÄ… pojazd przygotowany dla możliwie otwartej na modyfikacje Grupy H i trudów wyÅ›cigów górskich oraz torowych. W pojeździe wykorzystano prototypowy silnik OHC wÅ‚asnej konstrukcji, pochodzÄ…cy wprost z programu rozwojowego cywilnych jednostek napÄ™dowych nowej generacji. Te planowano poczÄ…tkowo wprowadzić do produkcji seryjnej na poczÄ…tku lat 90. Podrasowany wariant wyjÅ›ciowo niespeÅ‚na stukonnego silnika 1.6 OHC dysponowaÅ‚ mocÄ… 167KM i generowaÅ‚ moment obrotowy 176Nm przy 5500 obr./min. Do uzyskania takich parametrów nie wykorzystywaÅ‚ nie tylko turbosprężarki czy kompresora, ale nawet ukÅ‚adu wtrysku paliwa. Ten ostatni otrzymaÅ‚ w sezonie 1993, dodatkowo poprawiajÄ…c swÄ… imponujÄ…cÄ… sprawność.
Wydajny silnik poÅ‚Ä…czono z szeÅ›ciostopniowÄ… przekÅ‚adniÄ… przenoszÄ…cÄ… moment obrotowy wyÅ‚Ä…cznie na oÅ› przedniÄ…. Zmniejszona do 720kg masa caÅ‚kowita kompletnego pojazdu (wobec 830 kg rajdówki Grupy A) pozwoliÅ‚a na uzyskanie doskonaÅ‚ych parametrów trakcyjnych – czasu 6s potrzebnych do osiÄ…gniÄ™cia „setki” i prÄ™dkoÅ›ci maksymalnej nawet 240km/h.
Samochód z zaÅ‚ogÄ… Kvaizar – Obermann – Samohýl rozgromiÅ‚ swÄ… klasÄ™ w 24-godzinnym maratonie na torze Nürburgring. Jego domenÄ… staÅ‚y siÄ™ wyÅ›cigi torowe i górskie a gÅ‚ównym zadaniem – zaakcentowanie sportowych sukcesów A – grupowych Favoritek i – z caÅ‚Ä… pewnoÅ›ciÄ… także – handlowych, odmian zupeÅ‚nie cywilnych. Niekiedy można go byÅ‚o spotkać w roli ciekawostki otwierajÄ…cej rajd zaliczany do kalendarza mistrzostw CzechosÅ‚owacji – jak choćby na trasie Rajdu Jikov 1992 rozgrywanego w malowniczych okolicach Czeskiego Krumlowa. DziÅ› FAVORITA RS 1600 H można oglÄ…dać w depozycie lub w trakcie czasowych ekspozycji firmowego muzeum marki ŠKODA.
Dane techniczne samochodu ŠKODA FAVORIT RS 1600 H, Grupa H, 1992
silnik: rzÄ™dowy, czterocylindrowy, czterosuwowy; górnozaworowy OHC, chÅ‚odzony cieczÄ…, blok silnika ze stopów lekkich, waÅ‚ korbowy podparty w piÄ™ciu punktach, napÄ™d rozrzÄ…du za poÅ›rednictwem paska, umieszczony poprzecznie z przodu, napÄ™dzajÄ…cy koÅ‚a przednie
średnica cylindra: 78mm, skok tłoka: 83,5mm, objętość skokowa: 1596 ccm
moc maksymalna: 167KM przy 6500 obr/min
maksymalny moment obrotowy: 176 Nm przy 5500 obr/min
skrzynia przekÅ‚adniowa: szeÅ›ciostopniowa, manualna, z możliwoÅ›ciÄ… konfiguracji przeÅ‚ożeÅ„ i zamiany zespoÅ‚u przekÅ‚adni gÅ‚ównej (różne przeÅ‚ożenia przekÅ‚adni)
nadwozie: samonoÅ›ne, stalowe, elementy kompozytowe i ze stopów lekkich, piÄ™ciodrzwiowe typu hatchback, jednomiejscowe (dla wybranych imprez dwumiejscowe), wzmocnione klatkÄ… bezpieczeÅ„stwa, szczelina w pokrywie silnika odprowadzajÄ…ca ciepÅ‚e powietrze z komory napÄ™du, spojler na pokrywie bagażnika o na bieżąco korygowanych ksztaÅ‚tach, ostatecznie usuniÄ™ty w sezonie 1993 – po optymalizacji charakterystyk jezdnych
układ hamulcowy: hydrauliczny, hamulce tarczowe obu osi, przednie wentylowane
układ kierowniczy: przekładnia zębatkowa, bezpieczna kolumna kierownicy
rozstaw osi: 2450 mm
masa własna: 720 kg
czas przyspieszenia 0-100 km/h: minimalny 6s
prędkość maksymalna: 210 do 240 km/h (zależnie od konfiguracji przełożeń)
ciekawostka: program rozwojowy niezwykle udanych silników OHC wÅ‚asnej konstrukcji zostaÅ‚ wstrzymany po fuzji marki z koncernem VW. Do napÄ™du modeli Felicia użyto już koncernowych silników 1.6 OHC rodziny AEE o niższych parametrach.