30 lat projektu S783. O krok od modelu Favorit Coupe
|
Dodano: 2016-09-29
Wyświetlono: 1330 razy
|
Program rozwojowy pierwszego seryjnego, przednionapÄ™dowego modelu samochodu z Mladej Boleslavi – jak na nieÅ‚atwe realia poÅ‚owy lat 80., panujÄ…ce w bloku RWPG – rysowaÅ‚ siÄ™ imponujÄ…co. Niebywale krótki wymagany czas realizacji, liczony od zatwierdzenia projektu do uruchomienia seryjnej produkcji caÅ‚kowicie nowego pojazdu w zmodernizowanej fabryce – zaledwie 30 miesiÄ™cy - wydawaÅ‚ siÄ™ jednak zupeÅ‚nie nieosiÄ…galny.
|
foto © Skoda |
|
|
Podobna, radykalna zmiana koncepcji konstrukcyjnej gÅ‚ównego modelu marki i rozlegÅ‚a modernizacja fabryki zajęły w przypadku modelu MB (1964-69) Å‚Ä…cznie ponad 8 lat wytężonych prac rozwojowych i inwestycyjnych. Pewne doÅ›wiadczenia z pojazdami przednionapÄ™dowymi, zakoÅ„czone funkcjonujÄ…cymi prototypami serii Š780 oraz Š781 także nie mogÅ‚y dawać gwarancji na szybki finaÅ‚ – pojazdy w wielu obszarach wymagaÅ‚y istotnych modyfikacji, a ich nadwozia byÅ‚y dalekie od możliwoÅ›ci seryjnego powielania, tak pod wzglÄ™dem technologii, jak i designu.
Odważna i - jak pokazała przyszłość - opłacalna decyzja zlecenia przygotowania nadwozi nowego modelu renomowanej, zagranicznej pracowni stylistycznej, dała nadzieję na przyspieszenie prac rozwojowych.
O opracowaniu Å‚Ä…cznie piÄ™ciu wariantów nadwoziowych nowego modelu - hatchbacka, sedana, kombi, coupe oraz wariantu użytkowego – prowadzono rozmowy m.in. z oÅ›rodkami Ital Design, Chausson, Pininfarina oraz Stile Italia Nuccio Bertone.
Ostatecznie porozumienie osiÄ…gniÄ™to z ostatniÄ… z wymienionych, parafujÄ…c umowÄ™ o wspóÅ‚pracy w dniu 1 czerwca 1983 roku. W grudniu tego samego roku, do Mladej Boleslavi dostarczono pierwszÄ… makietÄ™ wariantu podstawowego (piÄ™ciodrzwiowy hatchback) w skali rzeczywistej, a dokÅ‚adnie rok później – pierwszÄ… kompletnÄ… karoseriÄ™ przyszÅ‚ego modelu FAVORIT.
W roku 1986, wraz z prototypem odmiany z klasycznym nadwoziem typu sedan (Š782), przygotowano niezwykle interesujÄ…cÄ… makietÄ™ najbardziej prestiżowego przedstawiciela przyszÅ‚ego gamy modelowej. Trzydrzwiowa odmiana coupe (Š783), istotnie krótsza i niższa od hatchbacka, miaÅ‚a zastÄ…pić w programie produkcyjnym marki model Garde/Rapid, wytwarzany od roku 1981. Odważnie stylizowany wariant wyróżniaÅ‚ siÄ™ wyraźnie podkreÅ›lonÄ… formÄ… klina nadwozia w rzucie bocznym i wydatnÄ…, dzielonÄ… powierzchniÄ… przeszklenia drzwi. Projekt autorstwa Bertone kontynuowano w Kvasinach przygotowaniem nadwozia (1986), a nastÄ™pnie peÅ‚nosprawnego prototypu, ukoÅ„czonego w kwietniu 1987. W stosunku do dostarczonej z WÅ‚och makiety, prototyp pozbawiony byÅ‚ szerokich listew bocznych, lakierowanych dolnych części zderzaków, w zamian wyróżniajÄ…c siÄ™ udanym stylistycznie, autorskim zabiegiem przykrycia Å›rodkowych sÅ‚upków taflami bocznych szyb. Kolejnymi, stylistycznymi smaczkami projektu byÅ‚y klamki ukryte we wgÅ‚Ä™bieniach karoserii, drzwi pozbawione górnych ram i pokrywa bagażnika z podwyższonÄ… krawÄ™dziÄ… zaÅ‚adunku, utrzymana przewrotnie w stylistyce znanej z wykonania seryjnego Š781.
Beżowe coupe, wraz z innymi prototypami nowej rodziny pojazdów, przedstawiono wybranym goÅ›ciom, w tym samemu Nuccio Bertone, podczas prezentacji zorganizowanej w maju 1987 roku na stadionie hokejowym w Mladej Boleslavi.
Niestety, po chÅ‚odnej ocenie priorytetów (i wstÄ™pnym odroczeniu startu montażu w Kvasinach na sezon 1993) odmiana coupe jako pierwsza zostaÅ‚a skreÅ›lona z przyszÅ‚ego programu produkcyjnego. Nad jej losem zaważyÅ‚a gÅ‚ównie liczba elementów nadwozia zupeÅ‚nie odmiennych od wariantu podstawowego, wymagajÄ…cych przygotowania zupeÅ‚nie nowego zestawu tÅ‚oczników. W wiÄ™kszoÅ›ci dedykowanych części wymagaÅ‚o wnÄ™trze pojazdu, a poprzez znacznie niższe poprowadzenie linii dachu coupe z modelu bazowego wykorzystać nie daÅ‚o siÄ™ nawet szyb czoÅ‚owej i tylnej.
Ostatecznie los coupe podzieliÅ‚ także zupeÅ‚nie proporcjonalny sedan. Oprócz modelu podstawowego rynki wewnÄ™trzny i eksportowe oczekiwaÅ‚y najbardziej wariantów kombi oraz użytkowego - i te wdrożono do produkcji na poczÄ…tku lat 90.
Bertone pracował jeszcze nad modernizacją typoszeregu FAVORIT, przygotowując dwa warianty zmian stylistycznych: rozleglejszy i bardziej ekonomiczny.
Fuzja marki z koncernem VW, dokonana w roku 1991, sprawiÅ‚a, że dalsze prace rozwojowe modelu biegÅ‚y już pod okiem nowego partnera strategicznego. ZmaterializowaÅ‚y siÄ™ w roku 1994, w postaci modelu FELICIA. Jedyny powstaÅ‚y egzemplarz FAVORIT COUPÉ, przetrwaÅ‚ do dnia dzisiejszego, wspóÅ‚tworzÄ…c imponujÄ…cÄ… kolekcjÄ™ muzeum firmowego marki.
Dane techniczne prototypu ŠKODA FAVORIT COUPÉ Typ 783, 1986-1987
silnik: rzÄ™dowy, czterocylindrowy, czterosuwowy; górnozaworowy OHV, chÅ‚odzony cieczÄ…, waÅ‚ korbowy podparty w trzech punktach, napÄ™d rozrzÄ…du za poÅ›rednictwem Å‚aÅ„cucha, umieszczony poprzecznie z przodu, napÄ™dzajÄ…cy koÅ‚a przednie
średnica cylindra: 75,5 mm, skok tłoka: 72 mm, objętość skokowa: 1289 ccm
stopień sprężania: 9,7:1
zasilanie: podwójny gaźnik opadowy Pierburg
moc maksymalna: 62 KM przy 5000 obr./min
maksymalny moment obrotowy: 100 Nm przy 3000 obr./min
instalacja zapłonowa: o napięciu 12 V, zapłon bezstykowy, elektroniczny PAL, alternator 55A
układ smarowania: ciśnieniowy, filtr pełnoprzepływowy
skrzynia przekładniowa: pięciostopniowa, manualna, w pełni zsynchronizowana
napÄ™d: kóÅ‚ przednich
nadwozie: samonośne, całkowicie stalowe, trzydrzwiowe typu kombi-coupe, czteromiejscowe
podwozie: nośna płyta podłogowa
zawieszenie kóÅ‚ przednich: trójkÄ…tne wahacze, kolumny McPherson, amortyzatory hydrauliczne
zawieszenie kóÅ‚ tylnych: podatna belka wleczona, sprężyny Å›rubowe, amortyzatory hydrauliczne
układ hamulcowy: hydrauliczny, wspomagany, dwuobwodowy, hamulce tarczowe 236 mm osi przedniej i bębnowe 200 mm osi tylnej
układ kierowniczy: przekładnia zębatkowa, bezpieczna kolumna kierownicy
ogumienie: 165/70R13, obrÄ™cze stalowe, stylizowane koÅ‚paki – w późniejszym okresie wykorzystano obrÄ™cze ze stopów lekkich
rozstaw osi: 2450 mm
rozstaw kóÅ‚: 1400 mm - przednich i 1385 mm - tylnych
wymiary zewnętrzne: długość 3830 mm, szerokość 1620 mm, wysokość 1370 mm
masa własna: 850 kg
pojemność zbiornika paliwa: 47 l
czas przyspieszenia 0-100 km/h: ok. 14 s
prędkość maksymalna: >150 km/h
średnie zużycie paliwa: ok. 7,5 l/100 km
liczba zbudowanych egzemplarzy: 1 prototyp ukończony w roku 1987, karoseria przygotowana w Kvasinach w roku 1986
ciekawostka: wraz z rozwojem nowego typoszeregu FAVORIT pracowano nad seryjnym wdrożeniem nowej lub istotnie zmodernizowanej jednostki napÄ™dowej. NajbliższÄ… realizacji wypadkowÄ… pomiÄ™dzy intencjami a – gÅ‚ównie finansowymi – możliwoÅ›ciami, byÅ‚a przebudowa istniejÄ…cego silnika 1.3 OHV na wariant OHC z górnym waÅ‚kiem rozrzÄ…du. Ostatecznie wstrzymany projekt nadzorowaÅ‚ inż. František Kozelek.
dla ŠKODA PR Portal - Tomasz Orlik, Automobilista, wrzesieÅ„ 2016
|
|
|
» Przygoda w kamperze! Co warto wiedzieć? |
2023-05-31 |
|
RozpoczynajÄ…cy siÄ™ sezon na wyprawy kamperem stawia przed wieloma miÅ‚oÅ›nikami tego typu turystyki zasadnicze pytanie: czy podczas moich wypraw chcÄ™ za każdym razem nocować na zagospodarowanym kempingu, czy zaszaleć i spÄ™dzać noce ?na dziko?, na Å‚oni... wiÄ™cej »
|
|