FB FB Twitter Twitter
Szukaj:
            1649 zarejestrowanych użytkowników z branży motoryzacyjnej, w tym 1122 przedstawicieli mediów.                                                                                    
Wydarzenia

Statystyki odwiedzin serwisu
40 lat napędu quattro: bilans sukcesów i paleta modeli
  Dodano: 2020-11-13
Wyświetlono: 272 razy
40 lat napędu quattro: bilans sukcesów i paleta modeli
Quattro znaczy Audi, a Audi znaczy quattro. Zasada działania napędu na cztery koła od 40 lat jest jednym z filarów marki z Ingolstadt. Od czasu, gdy pierwsze Audi quattro zadebiutowało na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie w 1980 r. fabryki Audi wyprodukowały prawie jedenaście milionów pojazdów z układem napędowym quattro. Najnowszym rozwiązaniem jest elektryczne quattro z elektrycznie sterowanym układem rozkładu momentu obrotowego między kołami (torque vectoring).
foto © Audi

  • Technika i historia sukcesu: prawie 11 milionów egzemplarzy Audi z napędem na cztery koła wyprodukowanych od 1980 r.
  • Dla każdej koncepcji technologicznej istnieje specjalnie zaprojektowane rozwiązanie quattro.
  • Nowe quattro z elektrycznym rozkładem momentu obrotowego (torque vectoring) w Audi e-tron S i e-tron Sportback

 

 

Napęd quattro przez 40 lat zbudował imponującą bazę sukcesów. Do 30 września 2020 r. koncern wyprodukował 10 947 790 aut z napędem na cztery koła, z czego 499 379 tylko w pierwszych miesiącach tego roku. Nieco ponad 44% klientów Audi wybiera modele wyposażone w układ napędowy quattro — kamień węgielny rozwoju marki Audi. quattro jest dostępne w każdej serii modelowej, za wyjątkiem kompaktowego A1. Wszystkie większe i mocniejsze modele Audi – w tym wersje S i RS - przenoszą moc swych jednostek napędowych na drogę za pośrednictwem napędu na cztery koła.

 

quattro 2.0: elektryczny napęd na cztery koła i elektryczny rozkład momentu obrotowego między kołami

W 2019 r. wraz z pojawieniem się na rynku modeli e-tron* i e-tron Sportback*, Audi weszło nie tylko w erę mobilności zgodnej z zasadami zrównoważonego rozwoju, ale również w erę elektrycznego napędu na cztery koła. W obu SUV-ach silniki elektryczne napędzają zarówno przednią, jak i tylną oś. Zawieszenie i jednostki sterowania napędem ściśle ze sobą współpracują, idealnie regulując rozkład momentu obrotowego między osiami — stale, w pełni zmiennie i w ułamkach sekundy.

Z myślą o wydajności, te elektryczne SUV-y w większości sytuacji drogowych wykorzystują tylko silnik elektryczny montowany z tyłu. Jeśli kierowca zażąda więcej mocy niż może on zapewnić, błyskawicznie załącza się silnik przedni. Odbywa się to także predyktywnie, zanim — np. przy śliskiej nawierzchni, czy podczas pokonywania zakrętów — nastąpi poślizg albo samochód stanie się podsterowny lub nadsterowny. Rezultatem takiego rozwiązania technicznego jest wyjątkowa precyzja prowadzenia pojazdu, które może być w dużym stopniu dostosowywane do warunków, za pośrednictwem systemów regulacji zawieszenia — od niezwykle stabilnego po sportowe.

Na początku roku 2020 cztery pierścienie podniosły sobie poprzeczkę, wdrażając pierwszy etap rozwoju elektrycznego napędu na cztery koła: elektryczny rozkład momentu obrotowego między osiami w modelach Audi e-tron S* i Audi e-tron S Sportback. Polega on na przesuwaniu sił napędowych między kołami tylnej osi, z których każde napędza oddzielny silnik elektryczny. Czas wytworzenia wyjątkowo wysokiego momentu obrotowego liczy się zaledwie w milisekundach, dzięki czemu pojazdem można pokonywać zakręty tak samo energicznie jak samochodem sportowym. Audi to pierwszy na świecie producent w segmencie premium, który w seryjnych autach stosuje tę technikę z trzema silnikami elektrycznymi.

Pięciogwiazdkowy skład: warianty mechanicznego układu napędowego quattro

Technika Audi quattro jest wszechstronna i precyzyjnie dostosowana do konkretnej koncepcji pojazdu. Cechą wspólną wszystkich modeli jest sposób współdziałania układu z selektywnym rozkładem momentu obrotowego między kołami — funkcją elektronicznego systemu stabilizacji toru jazdy (ESC), który w granicznym zakresie dynamiki jazdy wspomaga prowadzenie poprzez delikatne przyhamowanie jednego z kół w odpowiednich momentach.

Dla modeli z silnikiem montowanym wzdłużnie z przodu, dostępne są dwa rozwiązania techniczne, zależne od użytej skrzyni biegów. Sercem stałego układu napędowego na cztery koła quattro współpracującego z automatyczną skrzynią biegów tiptronic, jest czysto mechaniczny, samoblokujący, międzyosiowy mechanizm różnicowy. Podczas normalnej jazdy przenosi on 40 procent momentu obrotowego na oś przednią i 60 procent na oś tylną. Nieco większa wartość przypadająca na oś tylną zapewnia sportowy styl jazdy. W razie potrzeby, może przenieść nawet 70 procent momentu obrotowego na oś przednią i 85 procent na oś tylną.

Napęd quattro z techniką ultra — zoptymalizowany pod kątem wydajności i montowany w modelach z automatyczną skrzynią biegów S tronic lub z przekładnią manualną — wykorzystuje układ dwusprzęgłowy. Kiedy układ przełącza się na wydajne napędzanie kół przednich, przednie sprzęgło – wielopłytkowe, montowane przy wałku wyjściowym przekładni — odłącza wał napędowy. Jednocześnie w tylnym mechanizmie różnicowym zintegrowane drugie sprzęgło się otwiera. To eliminuje pierwotną przyczynę utraty ciągu w tylnej części układu napędowego. Inteligentne sterowanie napędem na cztery koła działa predyktywnie, wyprzedzając rozwój wypadków dzięki sygnałom pochodzącym z szerokiej gamy czujników i stale analizując dane dotyczące dynamiki jazdy, warunków drogowych i zachowania kierowcy. Dzięki temu, w razie potrzeby układ napędu na cztery koła jest zawsze gotowy, by wkroczyć do akcji. W porównaniu z układem stałym, kierowcy nie zauważają żadnych różnic jeśli chodzi o przyczepność i dynamikę jazdy.

Kompaktowe modele Audi z silnikami montowanymi poprzecznie, są wyposażone w specjalny układ napędowy quattro. Jego sercem jest hydrauliczne sprzęgło wielopłytkowe montowane na osi tylnej dla lepszego rozmieszczenia masy. Działa ono tak dynamiczne, że może przenieść część momentu obrotowego z osi przedniej na tylną, gdy tylko samochód zaczyna wchodzić w zakręt. W sprzęgło wielopłytkowe jest wyposażony np. model Audi R8* — wysokiej klasy auto sportowe z silnikiem montowanym centralnie. W tym przypadku sprzęgło wielopłytkowe znajduje się na osi przedniej. W razie potrzeby, bezstopniowo przenosi moment obrotowy z kół tylnych na przednie.

40 lat quattro: kamienie milowe

Kiedy Audi quattro przedstawiono po raz pierwszy na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie w 1980 r., pokazano tym samym sposób przenoszenia mocy silnika, który w segmencie samochodów osobowych był zupełnie nowy — napęd na cztery koła charakteryzujący się lekkością, kompaktową budową, wydajnością i niskimi naprężeniami. To sprawiło, że koncepcja quattro od samego początku świetnie się nadawała do szybkich samochodów sportowych i do produkcji seryjnej.

Pierwsze Audi quattro o mocy 147 kW (200 KM) pozostało częścią standardowej gamy modelowej czterech pierścieni aż do roku 1991, choć w tym czasie przeszło kilka technicznych modyfikacji. W 1984 r. pojawił się ekskluzywny „krótki” wariant Sport quattro o mocy wyjściowej 225 kW (306 KM). Wraz z wprowadzeniem na rynek Audi 80 quattro w roku 1986, międzyosiowy mechanizm różnicowy, który do tamtej pory można było blokować tylko ręcznie, zastąpiono pierwszym samoblokującym międzyosiowym mechanizmem różnicowym. Zapewniono w ten sposób czysto mechaniczny rozkład momentu obrotowego między osiami w stosunku 50:50. W razie potrzeby, pod obciążeniem, mechanizm przenosił do 75 procent mocy na oś o lepszej przyczepności.

W kolejnych latach marka kontynuowała udoskonalanie techniki quattro. Model Audi A6 2.5 TDI, pierwszego diesla ze stałym napędem na cztery koła, wprowadzono na rynek w roku 1995. W 1999 r. technika quattro w postaci elektrohydraulicznego sprzęgła wielopłytkowego, została wprowadzone w seriach modelowych A3 i TT, a tym samym pojawiła się w segmencie pojazdów kompaktowych z silnikami montowanymi poprzecznie. Kolejny duży krok zrobiono w roku 2005. Wtedy w modelach Audi pojawił się międzyosiowy mechanizm różnicowy z asymetrycznym, dynamicznym rozkładem momentu między osią przednią a tylną w stosunku 40:60. Kiedy w 2007 r. na drogi wyjechało Audi R8, na osi przedniej pojawiło się sprzęgło wiskotyczne, a rok później — sportowy mechanizm różnicowy na osi tylnej. W 2016 r. do portfolio dodano napęd quattro z techniką ultra, zoptymalizowaną pod kątem wydajności, a w 2019 r., w modelu e-tron*, na rynek wprowadzono elektryczny napęd na cztery koła.

40 lat quattro: przewaga w sporcie motorowym

Marka Audi po raz pierwszy stanęła na starcie Rajdowych Mistrzostw Świata w roku 1981, a zaledwie sezon później napęd quattro zdominował to wydarzenie. Audi wygrało Mistrzostwa w klasyfikacji producentów w 1982 r., a fiński kierowca Hannu Mikkola zdobył tytuł Mistrza klasyfikacji kierowców w 1983 r. W 1984 r. Audi zdobyło oba te tytuły, a Mistrzem Świata został Szwed Stig Blomqvist. W tym samym roku marka Audi wprowadziła do rywalizacji po raz pierwszy model Sport quattro z krótkim rozstawem osi, a w 1985 r. — Sport quattro S1 o mocy 350 kW (476 KM). W 1987 r. Walter Röhrl pojechał po zwycięstwo w wyścigu górskim w Pikes Peak (USA) specjalnie zmodyfikowanym modelem S1, co pięknie wieńczyło tych kilka porywających rajdowych lat Audi.

Następnie Audi przerzuciło się na wyścigi samochodów turystycznych. W 1988 r., dzięki modelowi Audi 200, zdobyło mistrzowskie tytuły w amerykańskiej serii wyścigów TransAm w klasyfikacji marek i kierowców, a w kolejnym roku osiągnęło duży sukces w serii IMSA GTO. W sezonie 1990/91 producent zgłosił duże V8 quattro do serii mistrzostw DTM (Deutsche Tourenwagenmeisterschaft), co zakończyło się zdobyciem dwóch tytułów mistrzowskich przez kierowców czterech pierścieni. Model A4 quattro Supertouring w 1996 r. wziął udział w czterech mistrzostwach krajowych — i wszystkie je wygrał. Dwa lata później, europejscy organizatorzy wyścigów mocą nowych uregulowań prawie całkowicie wyeliminowali napęd na cztery koła z wyścigów samochodów turystycznych.

Model Audi R18 e-tron quattro z napędem hybrydowym na cztery koła stanął na torze w 2012 r. Silnik V6‑TDI napędzał tylne koła, podczas gdy akumulator koła zamachowego dostarczał odzyskaną energię do dwóch silników elektrycznych na osi przedniej. Samochód wykorzystywał układ napędowy quattro chwilowo, podczas przyspieszania. Jego bilans wygranych robi szczególnie duże wrażenie: trzy zwycięstwa łączne w wyścigu 24-godzinnym w Le Mans oraz dwa tytuły dla kierowców i marki w World Endurance Championship (WEC).

40 lat quattro: przewaga dzięki technice

quattro jest ikoną. Ta nazwa reprezentuje bezpieczną jazdę i sportowy charakter, fachową wiedzę techniczną i maksymalną wydajność w konkurencyjnym otoczeniu — w skrócie: przewagę dzięki technice. Pozycję tę potwierdza sukces modeli quattro na drogach i torach wyścigowych, tak samo jak seria legendarnych reklam telewizyjnych i kampanii reklamowych. W 1986 r. zawodowy kierowca rajdowy, Harald Demuth, wjechał modelem Audi 100 CS quattro w górę skoczni narciarskiej w fińskim kurorcie Kaipola. W 2005 r. powtórzono ten wyczyn modelem S6 na tej samej skoczni narciarskiej, którą specjalnie w tym celu wyremontowano. Mistrz rajdowy i wyścigowy, Szwed Mattias Ekström, dokonał podobnego wyczynu w 2019 r. Stawił czoło osławionemu, najbardziej stromemu odcinkowi trasy narciarskiej Streif w Kitzbühel, jadąc modelem-poprzednikiem Audi e-tron quattro wyposażonym w trzy silniki elektryczne i pokonując pochyłości nawet 85%.

Fakty i liczby

 

- Prawie 11 milionów egzemplarzy Audi z napędem na cztery koła quattro wyprodukowanych od 1980 r.
- Do 30 września 2020 r.: 499 379 Audi quattro wyprodukowanych na całym świecie
- Technika quattro montowana standardowo w każdym modelu S i RS; obecnie 29 takich modeli na rynku niemieckim

Techniki mechanicznego napędu quattro


- stały napęd na cztery koła quattro, quattro z techniką ultra w modelach z silnikiem montowanym wzdłużnie w przodzie oraz sportowy mechanizm różnicowy w wielu modelach najwyższej klasy
- Napęd quattro z różnymi wersjami sprzęgła wielopłytkowego w modelach z silnikami montowanymi poprzecznie i w sportowym R8

Elektryczny napęd na cztery koła i elektryczny rozkład momentu obrotowego między kołami


- Elektryczny napęd na cztery koła w Audi e-tron i e-tron Sportback dostarczany przez dwa niezależnie sterowane silniki elektryczne
- W prototypach Audi e-tron S i e-tron S Sportback zamontowano po trzy silniki elektryczne, z czego dwa na osi tylnej. Dzięki temu uzyskano efekt elektrycznego rozkładu momentu obrotowego między kołami

Techniczne kamienie milowe

 

  • Od 1980 do 1999


- Oryginalne Audi quattro pojawiło się w 1980 r., a Sport quattro w 1984 r. W obu modelach ręcznie blokowany, międzyosiowy mechanizm różnicowy
- 1986: Pierwszy samoblokujący międzyosiowy mechanizm różnicowy
- 1999: Modele TT i A3 ze sterowanym elektronicznie hydraulicznym sprzęgłem wielopłytkowym
 

  • Od 2000 do 2020


- 2005: Pierwszy samoblokujący międzyosiowy mechanizm różnicowy z asymetrycznym, dynamicznym rozkładem mocy (40:60)
- 2007: Audi R8 z wiskotycznym sprzęgłem wielopłytkowym
- 2008: sportowy mechanizm różnicowy na osi tylnej
- 2016: quattro z techniką ultra
- 2019/2020: Audi e-tron z elektrycznym napędem na cztery koła i Audi e-tron S z elektrycznym rozkładem momentu obrotowego między kołami

quattro w sporcie motorowym

 

  • Lata 80.

 

- Cztery tytuły w Rajdowych Mistrzostwach Świata w latach 1982–1984; trzy zwycięstwa w wyścigu górskim Pikes Peak w latach 1985–1987; duży sukces w seriach TransAm i IMSA GTO w Stanach Zjednoczonych
 

  • Lata 90.

 

- Tytuły mistrzowskie kierowców w wyścigach DTM w latach 1990 i 1991; siedem tytułów w kategorii samochodów superturystycznych w jednym sezonie 1996
 

  • Od roku 2010

 

- Trzy zwycięstwa w wyścigu w Le Mans i cztery tytuły World Endurance Championship (WEC) dla Audi R18 e-tron quattro



Źródło: Mototarget.pl, Audi

 Pisaliśmy również
» Sportowe, praktyczne i eleganckie: Audi Q5 Sportback i SQ5 Sportback TDI [ZDJĘCIA]
» Ostatni wyścig Audi RS 5 DTM
 Inne artykuły
» Nowe kompetencje na nowe czasy: Volkswagen Poznań odpowiada na potrzeby Przemysłu 4.0 2020-11-27
  Volkswagen przemysl 4.0 W przemyśle trwa wielka transformacja w kierunku cyfryzacji, robotyzacji i automatyzacji. Powstają nowe zawody, o których jeszcze 20 lat temu nikt nie myślał, a wśród specjalistów panuje przekonanie, że już teraz ludzkość musi przygotowywać się do wykonywania ... więcej »

» Honda wprowadza większą odmianę modelu Rebel 2020-11-27
  Honda CMX1100 Rebel 2021 Honda Motor Europe prezentuje kolejną nowość w swojej ofercie modelowej na nadchodzący sezon 2021: CMX1100 Rebel. ... więcej »

» Jakie jest zawieszenie nowego Volkswagena ID.4? 2020-11-27
  ID.4 w ruchu 2020 listopad Zwrotny w mieście, zwinny na pozamiejskich drogach, szybki na autostradzie – nowy Volkswagen ID.4 to samochód wszechstronny i łatwy w prowadzeniu. Przy konstrukcji zawieszenia tego elektrycznego SUV-a Volkswagen zastosował najnowszą wiedzę techniczną ... więcej »

» Sportowe, praktyczne i eleganckie: Audi Q5 Sportback i SQ5 Sportback TDI [ZDJĘCIA] 2020-11-27
  Audi Q5 Sportback 2020 Audi Q5 Sportback to trzeci po Q3 Sportback i po e-tron Sportback, CUV (crossover utility vehicle) produkowany przez koncern z Ingolstadt. To coupé o dynamicznej linii jest skierowane do klientów ceniących sobie zarówno ekspresyjną stylistykę i techniczne inno... więcej »

» Ford Polska zdobywa nagrodę Fleet Leader 2020 2020-11-27
  Ford Leader 2020 Ford Polska otrzymał tytuł Fleet Leader 2020 za kompleksową hybrydyzację gamy pojazdów SUV oraz konsekwentną rozbudowę oferty samochodów dostawczych.... więcej »

» Co nowego wprowadza aplikacja Honda LogR? 2020-11-26
  Honda LogR Honda wprowadziła do modelu Civic Type R z roku modelowego 2020 nowy, efektywny rejestrator danych, zapewniający kierowcom możliwości śledzenia i poprawy osiągów podczas jazdy. Dostępna w App Store aplikacja Honda LogR komunikuje smartfon kierowcy z komputerem... więcej »

» 70 lat sportowych modeli SEAT-a [ZDJĘCIA] 2020-11-24
  SEAT 850 Coupe Od coupé o wadze zaledwie 720 kg po komfortowe, zaawansowane technologicznie auto miejskie o mocy 150 KM – SEAT od początku działalności stawiał na kompaktowe samochody o sportowych osiągach. Od 70 lat hiszpańska marka zapewnia szerokiemu gronu odbiorców... więcej »

» Mazda najbardziej niezawodną marką w rankingu zaufania Consumer Reports 2020-11-24
  mx-5 2020 Mazda zajęła pierwsze miejsce w amerykańskim rankingu Consumer Reports jako marka posiadająca w swojej gamie najbardziej niezawodne samochody. Za Mazdą miejsca na podium zajęły Toyota i Lexus. ... więcej »

» Ford Ranger będzie teraz bardziej wszechstronny, dzięki gotowej do zabudowy wersji podwozia 2020-11-24
  Ranger bez zabudowy Ford po raz pierwszy wprowadza nową wersję Rangera, z zabudowaniem dostosowanym do potrzeb użytkowników. Klienci poszukujący specjalistycznych terenówek do nietypowych zadań uzyskają możliwość szybkiego zmodyfikowania samochodu, który jest najlepiej sprzedając... więcej »

» Przegląd zimowy w serwisach Mazdy 2020-11-20
  Mazda zima 2020 Zimowy sezon z niskimi temperaturami i szybko zmieniającymi się warunkami drogowymi zawsze stawia przed kierowcami poważne wyzwania. W tym roku z uwagi na nadzwyczajną sytuację epidemiologiczną, kierowcy szczególnie potrzebują niezawodnych i bezpiecznych samoc... więcej »

» Co Polacy sądzą na temat kierowców samochodów elektrycznych? 2020-11-20
  ID.3 2020 listopad Najnowsze badanie InsightOut Lab i Volkswagena zostało podzielone na dwie części. W pierwszej ankietowani wyrażali swoje odczucia względem posiadaczy samochodów elektrycznych. W drugiej zostali poproszeni o ocenę umiejętności prowadzenia samochodu przez właści... więcej »

» Ze świata gier do systemów bezpieczeństwa 2020-11-20
  Volvo gry symulator jazdy W tym pomieszczeniu panuje półmrok. Jego centralnym punktem jest wielki fotel samochodowy z kierownicą, pedałami, wielkim ekranem i mnóstwem przewodów. Brakuje tylko pudełek po pizzy. Czy to jama gracza komputerowego, który utracił kontakt z rzeczywistością? N... więcej »

» Honda otrzymuje homologację na autonomiczną jazdę 2020-11-18
  Traffic Jam Pilot Honda uzyskała pozwolenie na wdrożenie systemu zautomatyzowanej jazdy na poziomie 3, po otrzymaniu wymaganej homologacji typu od japońskiego Ministerstwa Ziemi, Infrastruktury, Transportu i Turystyki (MLIT). Pozwala to na wprowadzenie systemu zautomatyzowanej ... więcej »

» Nowa gama Nissana Micra na 2021 rok 2020-11-18
  Micra 2021 Nissan odmładza swój kultowy model. Odświeżona Micra to kolejny etap w rozwoju tego miejskiego samochodu, który cieszy się niesłabnącą popularnością, mimo że od chwili jego europejskiego debiutu minęło już 38 lat.... więcej »

» Nowy Ford Kuga Hybrid FHEV [FILM] 2020-11-18
  Kuga FHEV 2020 Ford poszerzył gamę modeli wyposażonych w zelektryfikowane napędy, wprowadzając na rynek nową wersję Kugi, wyposażoną w hybrydowy, benzynowo-elektryczny układ napędowy. SUV osiąga zasięg 1000 km 1 w obu trybach – hybrydowym oraz bezemisyjnym i nie wymaga... więcej »

» CUPRA opracowała 3 kolory lakierów, które są dostępne wyłącznie w modelu Formentor 2020-11-16
  Formentor kolory Przy tworzeniu pierwszego Crossovera hiszpańskiej marki projektanci skoncentrowali się nie tylko na kształcie karoserii czy rozwiązaniach technologicznych. Specjaliści marki przygotowali trzy kolory lakierów stworzone wyłącznie dla modelu Formentor. Prace nad ... więcej »

» Nowa Honda Jazz e:HEV z najwyższymi ocenami Euro NCAP przeprowadzonych według nowych kryteriów 2020-11-16
  Jazz EURO NCAP 2020 Nowa Honda Jazz e:HEV uzyskała maksymalną, pięciogwiazdkową ocenę w ostatniej rundzie testów bezpieczeństwa Euro NCAP, przeprowadzonych według nowych, bardziej rygorystycznych kryteriów.... więcej »

» Honda e pierwszym japońskim pojazdem z tytułem German Car of the Year 2020-11-16
  Honda e German Car of the Year Honda e, która jest pierwszym elektrycznym pojazdem Hondy w Europie, uzyskała tytuł „German Car of the Year 2021” w krajowej edycji konkursu Car of the Year. Tym samym, została ona pierwszym laureatem japońskiej marki w historii tego konkursu w Nie... więcej »

» Nowy Touareg: samochód sterowany smartfonem 2020-11-16
  Touareg VW Remote Park Assist Plus Touareg został wyposażony w system automatycznego wjazdu i wyjazdu z miejsca parkowania. Manewr ten wykonuje zdalnie, kontrolowany przez kierowcę za pośrednictwem smartfona.... więcej »

» Volvo zrzuciło kilka samochodów z 30-metrowego żurawia! [FILM] 2020-11-13
  Volvo zuraw 30 metrow Jest to najbardziej ekstremalny test zderzeniowy, jaki kiedykolwiek przeprowadziło Volvo Cars. A przy okazji jeden z najważniejszych. Ekipy ratunkowe, których zadaniem jest wydobywanie rannych ze zmiażdżonych pojazdów, najczęściej ćwiczą na wrakach pozostałych... więcej »

[1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379 380 381 382 383 384 385 386 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 397 398 399 400 401 402 403 404 405 406 407 408 409 410 411 412 413 414 415 416 417 418 419 420 421 422 423 424 425 426 427 428 429 430 431 432 433 434 435 436 437 438 439 440 441 442 443 444 445 446 447 448 449 450 451 452 453 454 455 456 457 458 459 460 461 462 463 464 465 466 467 468 469 470 471 472 473 474 475 476 477 478 479 480 481 482 483 484 485 486 487 488 489 490 491 492 493 494 495 496 497 498 499 500 501 502 503 504 505 506 507 508 509 510 511 512 513 514 515 516 517 518 519 520 521 522 523 524 525 526 527 528 529 530 531 532 533 534 535 536 537 538 539 540 541 542 543 544 545 546 547 548 549 550 551 552 553 554 555 556 557 558 559 560 561 562 563 564 565 566 567 568 569 570 571 572 573 574 575 576 577 578 579 580 581 582 583 584 585 586 587 588 589 590 591 592 593 594 595 596 597 598 599 600 601 602 603 604 605 606 607 608 609 610 611 612 613 614 615 616 617 618 619 620 621 622 623 624 625 626 627 628 629 630 631 632 633 634 635 636 637 638 639 640 641 642 643 644 645 646 647 648 649 650 651 652 653 654 655 656 657 658 659 660 661 662 663 664 665 666 667 668 669 670 671 672 673 674 675 676 677 678 679 680 681 682 683 684 685 686 687 688 689 690 691 692 693 694 695 696 697 698 699 700 701 702 703 704 705 706 707 708 709 710 711 712 713 714 715 716 717 718 719 720 721 722 723 724 725 726 727 728 729 730 731 732 733 734 735 736 737 738 739 740 741 742 743 744 745 746 747 748 749 750 751 752 753 754 755 756 757 758 759 760 761 762 763 764 765 766 767 768 769 770 771 772 773 774 775 776 777 778 779 780 781 782 783 784 785 786 787 788 789 790 791 792 793 794 795 796 797 798 799 800 801 802 803 804 805 806 807 808 809 810 811 812 813 814 815 816 817 818 819 820 821 822 823 824 825 826 827 828 829 830 831 832 833 834 835 836 837 838 839 840 841 842 843 844 845 846 847 848 849 850 851 852 853 854 855 856 857 858 859 860 861 862 863 864 865 866 867 868 869 870 871 872 873 874 875 876 877 878 879 880 881 882 883 884 885 886 887 888 889 890 891 892 893 894 895 896 897 898 899 900 901 902 903 904 905 906 907 908 909 910 911 912 913 914 915 916 917 918 919 920 921 922 923 924 925 926 927 928 929 930 931 932 933 934 935 936 937 938 939 940 941 942 943 944 945 946 947 948 949 950 951 952 953 954 955 956 957 958 959 960 961 962 963 964 965 966 967 968 969 970 971 972 973 974 975 976 977 978 979 980 981 982 983 984 985 986 987 988 989 990 991 992 993 994 995 996 997 998 999 1000 1001 1002 1003 1004 1005 1006 1007 1008 1009 1010 1011 1012 1013 1014 1015 1016 1017 1018 1019 1020 1021 1022 1023 1024 1025 1026 1027 1028 1029 1030 1031 1032 1033 1034 1035 1036 1037 1038 1039 1040 1041 1042 1043 1044 1045 1046 1047 1048 1049 1050 1051 1052 1053 1054 1055 1056 1057 1058 1059 1060 1061 1062 1063 1064 1065 1066 1067 1068 1069 1070 1071 1072 1073 1074 1075 1076 1077 1078 1079 1080 1081 1082 1083 1084 1085 1086 1087 1088 1089 1090 1091 1092 1093 1094 1095 1096 1097 1098 1099 1100 1101 1102 1103 1104 1105 1106 1107 1108 1109 1110 1111 1112 1113 1114 1115 1116 1117 1118 1119 1120 1121 1122 1123 1124 1125 1126 1127 1128 1129 1130 1131 1132 1133 1134 1135 1136 1137 1138 1139 1140 1141 1142 1143 1144 1145 1146 1147 1148 1149 1150 1151 1152 1153 1154 1155 1156 1157 1158 1159 1160 1161 1162 1163 1164 1165 1166 1167 1168 1169 1170 1171 1172 1173
Wyświetlane: 0 - 20 z 23448 rekordów
Warto przeczytać
 

foto © Hyundai


A imię jego… Kona
Najczęściej oglądane
© 2006 by MotoTarget

created & hosted by
Smart Net Solutions

Kontakt | Regulamin | Cennik / Reklama | Nota prawna | English version | Deutsch version | Francaise version |