W 1973 roku Opel zaczÄ…Å‚ standardowo wyposażać w pasy wszystkie modele, a rok później firma przedstawiÅ‚a swojÄ… wizjÄ™ przyszÅ‚oÅ›ciowych technologii bezpieczeÅ„stwa. Opel Safety Vehicle, prototypowy samochód badawczy stworzony w oparciu o model Kadett C, wytrzymaÅ‚ zderzenie czoÅ‚owe przy prÄ™dkoÅ›ci 40 mil na godzinÄ™ (okoÅ‚o 65 km/h) i utorowaÅ‚ drogÄ™ dla nowych rozwiÄ…zaÅ„ w zakresie bezpieczeÅ„stwa. To wÅ‚aÅ›nie prÄ™dkoÅ›ci uderzenia Kadett zawdziÄ™cza swojÄ… nazwÄ™: OSV 40. Obecny Opel Astra unaocznia z kolei, jak wiele zmieniÅ‚o siÄ™ od tamtego czasu. Kompaktowa Astra, efekt 40-letniego doÅ›wiadczenia, zapewnia wzorcowy poziom bezpieczeÅ„stwa pasażerów i ultranowoczesne systemy wspomagania kierowcy.
OSV 40 – Opel Safety Vehicle wytrzymuje uderzenie przy prÄ™dkoÅ›ci 40 mil na godzinÄ™
DokÅ‚adnie 40 lat temu majÄ…ca siedzibÄ™ w Rüsselsheim firma zaprezentowaÅ‚a swojÄ… koncepcjÄ™ bezpiecznego pojazdu kompaktowego. MiaÅ‚o to miejsce podczas drugiej miÄ™dzynarodowej konferencji technicznej dotyczÄ…cej podniesienia poziomu bezpieczeÅ„stwa pojazdów, która odbyÅ‚a siÄ™ w Londynie. Inżynierowie otrzymali wtedy model Kadett C, który zadebiutowaÅ‚ rok wczeÅ›niej, i przy tworzeniu wizji systemów bezpieczeÅ„stwa mogli puÅ›cić wodze fantazji. Technikom pozwolono wybrać nazwÄ™ samochodu, który otrzymaÅ‚ ostatecznie oznaczenie OSV (Opel Safety Vehicle). Liczba 40 odnosi siÄ™ do prÄ™dkoÅ›ci uderzenia czoÅ‚owego (w milach na godzinÄ™), którÄ… model byÅ‚ w stanie wytrzymać. Mimo rozbudowanych funkcji bezpieczeÅ„stwa waga samochodu nie mogÅ‚a przekroczyć 1000 kilogramów.
Energia uderzenia pochłaniana przez piankę poliuretanową
Pierwszy przykuwajÄ…cy uwagÄ™ element to wydatne zderzaki, znacznie wiÄ™ksze od wspóÅ‚czesnych. Zderzaki OSV 40 wypeÅ‚niono piankÄ… poliuretanowÄ… zwiÄ™kszajÄ…cÄ… ich zdolność pochÅ‚aniania energii. W przedniej części zastosowano elementy wypeÅ‚nione piankÄ…, które przy prÄ™dkoÅ›ci powyżej oÅ›miu kilometrów na godzinÄ™ skÅ‚adaÅ‚y siÄ™ w sposób kontrolowany. Struktura pianki pochÅ‚aniaÅ‚a wystarczajÄ…cÄ… ilość energii, by zderzenie czoÅ‚owe przy niższej prÄ™dkoÅ›ci powodowaÅ‚o jedynie niewielkie odksztaÅ‚cenie – w ten sposób powstaÅ‚ pierwszy samonaprawiajÄ…cy siÄ™ zderzak. Inżynierowie wypeÅ‚nili piankÄ… również przestrzenie wewnÄ…trz progów i drzwi w celu zapewnienia rezerw bezpieczeÅ„stwa przy uderzeniach bocznych. Wzmocnione relingi dachowe, jak również oparcia przednich foteli, które – mimo że przymocowane byÅ‚y do dachu poprzez konstrukcjÄ™ pasa – można byÅ‚o regulować, znaczÄ…co zwiÄ™kszyÅ‚y stabilność kabiny. Ponadto szybÄ™ czoÅ‚owÄ… wykonanÄ… z laminowanego szkÅ‚a przyklejono bezpoÅ›rednio do nadwozia – również z myÅ›lÄ… o zwiÄ™kszeniu sztywnoÅ›ci konstrukcji.
Troska o bezpieczeÅ„stwo widoczna również wewnÄ…trz samochodu
We wnÄ™trzu samochodu wszystkie powierzchnie, z którymi pasażer mógÅ‚by mieć kontakt podczas wypadku, pokryto dwucentymetrowÄ… warstwÄ… pianki poliuretanowej. UkÅ‚ad kierowniczy wyposażono w dodatkowy zaokrÄ…glony element w dolnej części kolumny kierownicy.
TroskÄ™ o bezpieczeÅ„stwo widać byÅ‚o również w konstrukcji kokpitu OSV 40. Wyprodukowany przez firmÄ™ Hella centralny system ostrzegania kontrolowaÅ‚ jedenaÅ›cie funkcji i za pomocÄ… dedykowanych lampek wyÅ›wietlaÅ‚ informacje o ewentualnych bÅ‚Ä™dach. Cztery dodatkowe Å›wiatÅ‚a umieszczone za tylnÄ… szybÄ… sÅ‚użyÅ‚y sygnalizowaniu zarówno hamowania awaryjnego, jak i niebezpieczeÅ„stwa. Umieszczono je na tyle wysoko, że byÅ‚y doskonale widoczne dla innych użytkowników drogi. Dzielone lusterko wsteczne zapewniaÅ‚o doskonaÅ‚y widok – dolna część ograniczaÅ‚a martwe pole do minimum.
Przednie fotele zostaÅ‚y poszerzone w celu utworzenia dodatkowej przegrody oddzielajÄ…cej tylnÄ… część pojazdu. Boczne wsporniki, szczególnie te, które znajdowaÅ‚y siÄ™ na wysokoÅ›ci barków, zapobiegaÅ‚y wpadaniu na siebie pasażera i kierowcy w przypadku uderzenia bocznego. Minimalistyczne zagÅ‚ówki przednich foteli zapewniaÅ‚y kierowcy dobry widok na to, co znajdowaÅ‚o siÄ™ z tyÅ‚u samochodu. BezpieczeÅ„stwo zwiÄ™kszaÅ‚ ponadto nieograniczajÄ…cy pola widzenia system zagÅ‚ówków dla pasażerów z tyÅ‚u, który mocowany byÅ‚ za pomocÄ… pasów. Wszystkie fotele OSV 40 posiadaÅ‚y trzypunktowe pasy bezpieczeÅ„stwa – fotele przednie wyposażone byÅ‚y nawet w automatyczne napinacze.
Wszystkie testy bezpieczeństwa zdane celująco
OSV 40 speÅ‚niÅ‚ wszystkie kryteria dotyczÄ…ce testów zderzeniowych: Po zderzeniu czoÅ‚owym z przeszkodÄ… staÅ‚Ä… przy prÄ™dkoÅ›ci 40 mil na godzinÄ™ wszystkie czworo drzwi dawaÅ‚y siÄ™ otworzyć bez użycia narzÄ™dzi. Przednia część samochodu pochÅ‚onęła energiÄ™ tak skutecznie, że wskutek odksztaÅ‚cenia metalowych części ulegaÅ‚a skróceniu o 50 cm. Równie imponujÄ…ce byÅ‚y efekty zderzenia czoÅ‚owego z pylonem przy prÄ™dkoÅ›ci 50 km/h, uderzenia z tyÅ‚u, uderzenia bocznego w sÅ‚up oraz dachowania przy prÄ™dkoÅ›ci 48 km/h.
Opel Astra: najnowocześniejsze systemy bezpieczeństwa
Nowy przedstawiciel klasy kompaktowej Opla pozwala ocenić, jak wielkie postÄ™py poczyniono od 1974 roku. Oprócz wytrzymaÅ‚oÅ›ci strukturalnej, której można byÅ‚o oczekiwać, Opel Astra oferuje bogaty pakiet funkcji bezpieczeÅ„stwa biernego, jak również zestaw ultranowoczesnych systemów wspomagania kierowcy, które zdecydowanie podnoszÄ… poziom bezpieczeÅ„stwa i komfortu wszystkich użytkowników pojazdu.
PodstawÄ… systemów wspomagania kierowcy jest kamera drugiej generacji Opel Eye montowana w przedniej części samochodu. Inżynierowie zoptymalizowali także funkcjÄ™ ostrzegania o opuszczeniu pasa ruchu i rozpoznawania znaków drogowych. Kamera przetwarza wiele poziomów jasnoÅ›ci, jest też w stanie rozpoznawać dynamiczne oznaczenia LED. Dodatkowym rozwiÄ…zaniem dostÄ™pnym w poÅ‚Ä…czeniu z Opel Eye jest wskaźnik odlegÅ‚oÅ›ci. Pokazuje on kierowcy przeliczony na sekundy dystans do poprzedzajÄ…cego samochodu.
Tempomat adaptacyjny (ACC) utrzymuje odpowiednią odległość od pojazdu jadącego z przodu
Jeszcze wyższy poziom bezpieczeÅ„stwa i komfortu: Tempomat adaptacyjny (ACC) z czujnikiem radarowym pomaga utrzymać wybranÄ… prÄ™dkość, a jednoczeÅ›nie zachować wczeÅ›niej ustalonÄ… bezpiecznÄ… odlegÅ‚ość od pojazdu poprzedzajÄ…cego. Oprócz prÄ™dkoÅ›ci kierowca może wybrać również dystans, jaki chce, aby dzieliÅ‚ go od pojazdu jadÄ…cego z przodu – dostÄ™pne sÄ… trzy opcje: znaczny, Å›redni, niewielki. Po wÅ‚Ä…czeniu tempomatu ACC czujnik radarowy stale sprawdza odlegÅ‚ość od obiektów znajdujÄ…cych siÄ™ do 150 metrów przed samochodem. Wybrany dystans do najbliższego pojazdu na tym samym pasie pokazywany jest na Å›rodkowym ekranie wyÅ›wietlacza.
W skrajnych przypadkach, jeÅ›li podczas hamowania w sytuacji zagrożenia kierowca nie zareaguje na ostrzeżenia dźwiÄ™kowe i wizualne, a wedÅ‚ug obliczeÅ„ systemu może dojść do zderzenia, samochód może zostać automatycznie zatrzymany. Opel Astra zatrzymuje siÄ™ dziÄ™ki ukÅ‚adowi hamulcowemu wyposażonemu w najnowszej generacji system zapobiegajÄ…cy blokowaniu kóÅ‚ (ABS) oraz elektroniczny program stabilizujÄ…cy (ESP Plus).
System adaptacyjnego oświetlenia przedniego: doskonałe oświetlenie w każdych warunkach
Najnowsza generacja podnoszÄ…cego bezpieczeÅ„stwo systemu adaptacyjnego oÅ›wietlenia przedniego (AFL+) z biksenonowymi reflektorami przednimi obejmuje bogaty pakiet inteligentnych funkcji oÅ›wietlenia, takich jak: ukÅ‚ad asystenta Å›wiateÅ‚ drogowych, dynamiczne oÅ›wietlanie Å‚uków, statyczne doÅ›wietlanie zakrÄ™tów oraz system adaptacyjnego oÅ›wietlenia automatycznie reagujÄ…cy na sytuacjÄ™ panujÄ…cÄ… na drodze, uwzglÄ™dniajÄ…c profil trasy (szosa, autostrada, miasto) i widoczność (sÅ‚oÅ„ce, mgÅ‚a, deszcz) i odpowiednio dostosowujÄ…cy reflektory. ÅšwiatÅ‚a LED do jazdy dziennej uksztaÅ‚towano na podobieÅ„stwo grotów strzaÅ‚. Należą one do wyposażenia standardowego i nadajÄ… Astrze wyjÄ…tkowy charakter.
Bogaty pakiet rozwiązań zapewniających bezpieczeństwo bierne
Nawet jeÅ›li wyczerpane zostanÄ… możliwoÅ›ci wszystkich systemów zapewniajÄ…cych czynne bezpieczeÅ„stwo, kierowca Astry może liczyć na bogaty pakiet rozwiÄ…zaÅ„ zapewniajÄ…cych bezpieczeÅ„stwo bierne. Samochód standardowo wyposażony jest w sześć poduszek powietrznych. W przypadku aktywacji poduszki lub napinacza pasów wÅ‚Ä…czajÄ… siÄ™ Å›wiatÅ‚a ostrzegajÄ…ce o niebezpieczeÅ„stwie, a drzwi automatycznie siÄ™ odblokowujÄ…. OczywiÅ›cie Astra jest również wyposażona w opatentowany przez firmÄ™ Opel system PRS (Pedal Release System). Podczas kolizji skÅ‚ada on pedaÅ‚y, co obniża ryzyko urazów stóp
i podudzia.
Opel OSV 40: dane techniczne
Długość w mm
|
4318
|
Szerokość w mm
|
1580
|
Wysokość w mm
|
1370
|
Rozstaw kóÅ‚ (przód) w mm
|
1330
|
Rozstaw kóÅ‚ (tyÅ‚) w mm
|
1301
|
Masa w kg
|
965
|
Pojemność cm3
|
1196
|
Moc maksymalna
w kW (KM) przy obr./min.
|
44 (65) / 5600
|
Maks. moment obrotowy
w Nm przy obr./min.
|
95 / 3400
|