Sébastien Loeb, Daniel Elena, C4 WRC i cały zespół Citroën Sport zostali zwycięzcami Rajdu
Portugalii. Dani Sordo i jego pilot Marc MartÃ, jadÄ…cy drugim Citroënem C4 WRC, zajÄ™li 5 miejsce.
Po pięcioletniej nieobecności Rajd Portugalii wrócił w tym roku do kalendarza Mistrzostw Świata
w formacie godnym swojej legendy. Runda ta, organizowana odtąd na południu kraju, w regionie
Algarve, okazała się dużym wyzwaniem dla zawodników. Odcinki specjalne, choć płynne i szybkie,
kryły wiele pułapek, na szczęście w porę zauważanych przez obie załogi Citroën Sport. Poza tym, w
sobotę rano jazdę utrudnił deszcz. Na to jednak wszyscy w zespole Citroëna byli przygotowani dzięki
trafnej prognozie pogody, przekazanej przez Météo France – jednego z partnerów technicznych
Citroën Sport w sezonie 2007. Zakończona właśnie 41 edycja przejdzie do kronik Rajdu Portugalii jako jedna z najatrakcyjniejszych. Publiczność, bardzo liczna i zadziwiająco zdyscyplinowana przez wszystkie trzy dni rajdu, z wstrzymanym oddechem obserwowała emocjonujący pojedynek Sébastiena Loeba z Marcusem Grönholmem. Rozstrzygnięcie ich zaciętej rywalizacji nastąpiło dzisiaj rano, na trasie trzeciego i ostatniego etapu, złożonego z pięciu odcinków specjalnych. Sébastien śledził tempo jazdy Marcusa Grönholma, pilnując zyskanej przewagi, i bezbłędnie doprowadził swojego Citroëna C4 WRC do trzeciego zwycięstwa w tym sezonie. Podobnie postąpił Dani Sordo, skupiając się na tym, by bezpiecznie dowieźć do mety swoje piąte miejsce.
„To prawda, że jako jeden z nielicznych kierowców znaÅ‚em już te tereny – mówiÅ‚ Dani po ukoÅ„czeniu rajdu.- Jednak nie sÄ…dzÄ™, by daÅ‚o mi to dużą przewagÄ™. ZdarzaÅ‚o siÄ™, że jechaÅ‚em skuteczniej na odcinkach przejeżdżanych po raz pierwszy, a mniej pewnie na tych, które znaÅ‚em. Sam widzÄ™, ile jeszcze powinienem siÄ™ nauczyć, szczególnie gdy trafiam na wolniejsze partie tras. Na pewno jednak coraz lepiej znam C4 WRC i umiem coraz peÅ‚niej wykorzystać możliwoÅ›ci samochodu. CieszyÅ‚y mnie liczne flagi z moich stron, które widziaÅ‚em na trasie i gÅ‚oÅ›ny doping hiszpaÅ„skich kibiców na oesach.”
„Nasz start na tym rajdzie byÅ‚ bliski doskonaÅ‚oÅ›ci” – oceniaÅ‚ Sébastien, który zapisaÅ‚ na swoim koncie 31 zwyciÄ™stwo w Rajdowych Mistrzostwach Åšwiata (wszystkie zaliczone Citroënami WRC). „Napierwszej pÄ™tli ustawienia mojego samochodu nie byÅ‚y najlepiej dostosowane do typu nawierzchni. PopracowaliÅ›my nad ich regulacjÄ… i udaÅ‚o nam siÄ™ znaleźć odpowiednie rozwiÄ…zanie. Podczas Rajdu Meksyku i późniejszych prób stopniowo odkrywaliÅ›my najskuteczniejsze ustawienia dla C4. W ten sposób, maÅ‚ymi krokami, uczymy siÄ™ coraz lepiej wykorzystywać potencjaÅ‚ samochodu. Odpowiednim regulacjom – głównie zawieszenia –zawdziÄ™czamy efektywniejszÄ… pracÄ™ napÄ™du i to bez utraty Å‚atwoÅ›ci prowadzenia. DziÄ™ki temu nie muszÄ™ siÄ™ obawiać nagÅ‚ej zmiany nawierzchni z suchej na miÄ™kkÄ… od deszczu. DokÅ‚adne informacje o rozwoju sytuacji pozwoliÅ‚y nam z kolei unikać zaskoczeÅ„ i doskonale dobierać opony. PatrzÄ…c z perspektywy caÅ‚ego sezonu to udany start, bo zbliżyliÅ›my siÄ™ do Marcusa Grönholma o kolejne dwa punkty.”
„CaÅ‚y zespół Citroën Sport dziaÅ‚aÅ‚ przez ten weekend bez zarzutu – komentowaÅ‚ zadowolony Guy
Fréquelin.- Teren okazał się trudny, a dodatkowym utrudnieniem był sobotni deszcz. Nam jednak, w
oparciu o trafne prognozy pogody, dwukrotnie udało się dobrze wybrać opony BFGoodrich na kolejne pętle drugiego etapu. Rano użyliśmy opon z miękkiej mieszanki, a po południu zmieniliśmy je na twarde, co jest dość nietypowe jak na dwukrotny przejazd tej samej trasy w ciągu jednego dnia. Coraz lepiej wykorzystujemy możliwości C4. Sébastien odrabia punkty dzielące go w tabeli od
Grönholma, a Dani caÅ‚y czas nabiera doÅ›wiadczenia. To byÅ‚ bez wÄ…tpienia udany rajd dla Citroëna.”
Gilles Michel, Dyrektor Generalny firmy Citroën, obecny w Portugalii, powiedziaÅ‚: „W sześć miesiÄ™cy
po objęciu funkcji dyrektora marki Citroën postanowiłem obejrzeć z bliska rajd WRC. Jestem bardzo
zadowolony, że stałem się świadkiem zwycięstwa zespołu Citroën Sport w Portugalii. Dwie rzeczy
zrobiÅ‚y na mnie duże wrażenie przez tych kilka dni: pasja i emocje, jakie rajd wzbudza w publicznoÅ›ci, a z drugiej strony dyscyplina zespoÅ‚u, która stanowi podstawÄ™ dla dynamicznego wizerunku i podkreÅ›la wartoÅ›ci marki Citroën.”
Rajd w liczbach
Miejsca Citroënów C4 WRC i strata do lidera na kolejnych odcinkach specjalnych.
Etap 1
Sébastien Loeb /
Daniel Elena
Dani Sordo / Marc
MartÃ
OS1: Stadion Algarve 1 (2,03 km) 3 / + 3,3 s 2 / + 2,3 s
OS2: Tavira 1 (19,92 km) 4 / + 5,1 s 5 / + 6,3 s
OS3: Serra de Tavira 1 (24,38 km) 3 / + 6,4 s 6 / + 22,2 s
OS4: S. Bras de Alportel 1 (16,08 km) 1 6 / + 15,2 s
OS5: Tavira 2 (19,92 km) 3 / + 3,4 s 5 / + 10,8 s
OS6: Serra de Tavira 2 (24,38 km) 1 6 / + 14 s
OS7: S. Bras de Alportel 2 (16,08 km) 1 6 / + 18,3 s
Etap 2
Sébastien Loeb /
Daniel Elena
Dani Sordo / Marc
MartÃ
OS8: Silves/Ourique 1 (30,69 km) 1 5 / + 33,9 s
OS9: Ourique 1 (24,88 km) 1 5 / + 19,4 s
OS10: Almodôvar 1 (20,89 km) 1 5 / + 21,5 s
OS11: Silves/Ourique 2 (30,69 km) 1 8 / + 49,4 s
OS12: Ourique 2 (24,88 km) 1 5 / + 24,9 s
OS13: Almodôvar 2 (20,89 km) 1 5 / + 19,4 s
Etap 3
Sébastien Loeb /
Daniel Elena
Dani Sordo / Marc
MartÃ
OS14: Loulé/Almodôvar 1 (17,60 km) 2 / + 5,3 s 7 / + 20,9 s
OS15: Loulé 1 (22,08 km) 1 6 / + 19,6 s
OS16: Loulé/Almodôvar 2 (17,60 km) 2 / + 7,6 s 9 / + 18,9 s
OS17: Loulé 2 (22,08 km) 2 / + 7,5 s 5 / + 23,7 s
OS18: Stadion Algarve 2 (2,03 km) 1 2 / + 3,2 s
Najlepsze czasy na odcinkach specjalnych:
Etap 1 : OS1: Marcus Grönholm (Ford Focus); OS2: Mikko Hirvonen (Ford Focus); OS3: M.
Grönholm; OS4: Sébastien Loeb (Citroën C4); OS5: M. Grönholm; OS6 i OS7: S. Loeb.
Etap 2: OS8, OS9, OS 10, OS11, OS12 i OS13: S. Loeb;
Etap 3: OS14: M. Hirvonen; OS15: S. Loeb; OS16 i OS17: M. Grönholm; OS18: S. Loeb.
Najskuteczniejsi:
Sébastien Loeb 11 najlepszych czasów; M. Grönholm 5; M. Hirvonen 2.
Kolejni liderzy rajdu:
OS1-6: M. Grönholm; OS7 do OS18: S. Loeb.
Klasyfikacja końcowa 41 Rajdu Portugalii:*
1. S. Loeb/D. Elena (Citroën C4) 3 h 53 min 33,1 s
2. M. Grönholm/T. Rautiainen (Ford Focus) + 37,1 s
3. M. Hirvonen/J. Lehtinen (Ford Focus) + 2 min 08,1 s
4. P. Solberg/P. Mills (Subaru Impreza) + 3 min 13,9 s
5. D. Sordo/M. Martà (Citroën C4) + 5 min 05,3 s
6. JM. Latvala/M. Antilla (Ford Focus) + 5 min 44,9 s
7. D. Carlsson/D. Giraudet (Citroën Xsara) + 8 min 13,2 s
8. G. Galli/G. Bernacchini (Citroën Xsara) + 9 min 39,6 s
9. H. Solberg/C. Menkerud (Ford Focus) + 11 min 12,4 s
10. M. Stohl/I. Minor (Citroën Xsara) + 12 min 46,0 s
Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (klasyfikacja Konstruktorów) po rundzie 5/16:*
1. Ford, 72 pkt; 2. Citroën, 57 pkt; 3. Subaru, 24 pkt; 4. Stobart, 23 pkt; 5. OMV Kronos Citroën, 19
pkt.
Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (klasyfikacja Kierowców) po rundzie 5/16:*
1. M. Grönholm, 40 pkt;
2. S. Loeb, 38 pkt;
3. M. Hirvonen, 32 pkt;
4. D. Sordo, 17 pkt;
5. P. Solberg, 13 pkt;
6. H. Solberg, 11 pkt;
7. C. Atkinson, 10 pkt;
8. JM. Latvala, 9 pkt.
9. D. Carlsson, 8 pkt;
10. T. Gardemeister, 5 pkt;
11. M. Stohl, 5 pkt;
12. G. Galli, 4 pkt;
13. J. Kopecky, 2 pkt;
14. M. Wilson, 1 pkt.
Klasyfikacja ta będzie oficjalna po opublikowaniu oficjalnych wyników przez FIA.na mecie