Model Stingray wyposażony w standardowy ukÅ‚ad wydechowy produkuje wg SAE 455 KM (339 kW) mocy i 624 Nm (460 lb-ft) maksymalnego momentu obrotowego. Jest to wiÄ™c najmocniejszy produkcyjny Chevrolet Corvette w historii, osiÄ…gajÄ…cy przy tym wydajność paliwowÄ… w autostradowym cyklu pomiarowym przekraczajÄ…cÄ… wedÅ‚ug wstÄ™pnych szacunków 26 mpg, co odpowiada zużyciu paliwa wynoszÄ…cemu okoÅ‚o 9 l/100 km.
„Silnik zastosowany w Corvette Stingray 2014 to przykÅ‚ad doskonaÅ‚ego poÅ‚Ä…czenia zaawansowanej technologii, oferujÄ…cej wyższÄ… moc i wyższy moment obrotowy, z wysokÄ… wydajnoÅ›ciÄ…”, powiedziaÅ‚ Jordan Lee, gÅ‚ówny inżynier ds. silników Small Block.
„OsiÄ…gi jednostki LT1 sÄ… doskonaÅ‚ym uzupeÅ‚nieniem niskiej masy wÅ‚asnej auta, przez co kierowca odczuwa napÅ‚yw potężnej mocy wraz ze wzrostem obrotów. Silnik generuje wyższÄ… moc i pozwala osiÄ…gnąć lepsze przyspieszenie, niż jakakolwiek inna standardowa jednostka stosowana do tej pory w modelu Corvette i przewyższa pod tym wzglÄ™dem wiele sportowych jednostek instalowanych w konkurencyjnych samochodach”.
74 KM osiÄ…ganych z litra pojemnoÅ›ci skokowej to lepszy wynik niż w jednostce LS3 6,2 l umieszczonej w Corvette C6, a nawet w motorze LS7 7,0 l napÄ™dzajÄ…cym model C6 Z06. Nowy silnik generuje też porównywalny moment obrotowy z jednostkÄ… LS7 (do 4700 obr./min), a jego maksymalna wartość jest tylko o ok. 10 Nm (5 lb-ft) niższa od wartoÅ›ci osiÄ…ganej w jednostce o pojemnoÅ›ci 7 litrów. Należy przy tym zaznaczyć, że wysoki moment obrotowy jest dostÄ™pny już przy niskich obrotach i utrzymywany w caÅ‚ym zakresie prÄ™dkoÅ›ci obrotowej – 429 Nm przy zaledwie 1000 obr./min i 90 procent maksymalnej wartoÅ›ci w zakresie od 3000 do 5500 obr./min, co pozwala uzyskać doskonaÅ‚e przyspieszenie w każdych warunkach.
Chevrolet szacuje, że sprint od 0 do 96 km/h zajmie nowej Corvette mniej niż 4 sekundy.
Wysoka moc, duża gęstość mocy i doskonała wydajność nowego silnika LT1 to zasługa wielu zaawansowanych technologii, jak bezpośredniego wtrysku paliwa, funkcji aktywnego zarządzania paliwem (Active Fuel Management), układu zmiennych faz rozrządu czy zaawansowanego układu spalania.
NowoÅ›ciÄ… w konstrukcji silnika jest bezpoÅ›redni wtrysk paliwa, który w dużej mierze przyczynia siÄ™ do zwiÄ™kszenia wydajnoÅ›ci procesu spalania poprzez dokÅ‚adniejsze spalanie paliwa w mieszance powietrzno-paliwowej. Wszystko to zasÅ‚uga kontrolowanego przepÅ‚ywu mieszanki oraz precyzyjnie ustalonych wtrysków paliwa. BezpoÅ›redni wtrysk utrzymuje również niższÄ… temperaturÄ™ w komorze spalania, co pozwala uzyskać wyższy stopieÅ„ sprężania. Kolejnym wymiernym efektem jest redukcja emisji, a w szczególnoÅ›ci emisji wÄ™glowodoru podczas uruchamiania zimnego silnika, o okoÅ‚o 25 procent.
Funkcja aktywnego zarzÄ…dzania paliwem AFM (Active Fuel Management), zastosowana po raz pierwszy w modelu Corvette, pomaga zaoszczÄ™dzić paliwo poprzez niezauważalne dla użytkownika odÅ‚Ä…czenie poÅ‚owy cylindrów podczas jazdy przy niskim obciążeniu jednostki napÄ™dowej. Z kolei ukÅ‚ad zmiennych faz rozrzÄ…du zostaÅ‚ zmodernizowany pod kÄ…tem wspóÅ‚pracy z funkcjÄ… AFM oraz bezpoÅ›rednim wtryskiem paliwa, aby zoptymalizować osiÄ…gi oraz zmniejszyć zużycie paliwa i emisjÄ™ spalin.
Zastosowane technologie stanowiÄ… wsparcie dla zaawansowanego ukÅ‚adu spalania, który obejmuje nowÄ… gÅ‚owicÄ™ cylindrów oraz na nowo wyprofilowane tÅ‚oki, które w gÅ‚ównej mierze przyczyniajÄ… siÄ™ do osiÄ…gniÄ™cia wysokiego stopnia sprężania oraz optymalnych parametrów przepÅ‚ywu mieszanki.
Inne cechy silnika:
- Zaawansowany ukÅ‚ad smarowania z chÅ‚odzeniem tÅ‚oków natryskiem oleju oraz opcjonalnym systemem smarowania z suchÄ… miskÄ… olejowÄ…
- Pompa paliwowa napędzana przez wał rozrządu i umieszczona przy silniku, wspierająca system bezpośredniego wtrysku
- Kolektor dolotowy o specjalnej konstrukcji zapewniającej lepszy przepływ powietrza poniżej maski silnika modelu Corvette
- Kolektory wydechowe typu „cztery w jednym” o wysokiej wydajnoÅ›ci, stworzone w oparciu o projekt silnika LS7.
Dziedzictwo jednostek Small Block
Silnik LT1 zastosowany w Corvette Stingray 2014 to już piÄ…ta generacja jednostek typu small block, z których pierwsza zadebiutowaÅ‚a w modelu Corvette w 1955 roku. Jednostka wyposażona w czterogardzielowy gaźnik miaÅ‚a pojemność 4,3 litra (265 cali szeÅ›ciennych) i moc 195 KM. Pięć lat później Chevrolet Corvette z silnikiem small block wywalczyÅ‚ swoje pierwsze zwyciÄ™stwo w 24-godzinnym wyÅ›cigu Le Mans.
W 2012 roku Chevrolet Corvette Racing C6.R z jednostkÄ… small block pokonaÅ‚ modele Ferrari, BMW i Porsche, zdobywajÄ…c tytuÅ‚ mistrzowski w klasyfikacji kierowców, zespoÅ‚ów i konstruktorów w amerykaÅ„skiej serii wyÅ›cigów Le Mans (ALMS – American Le Mans Series) w klasie GT. Corvette Racing jest tym samym najbardziej utytuÅ‚owanym zespoÅ‚em w historii ALMS, majÄ…cym na swoim koncie Å‚Ä…cznie 77 zwyciÄ™stw w klasie, osiem tytuÅ‚ów mistrzowskich w klasyfikacji kierowców oraz dziewięć tytuÅ‚ów mistrzowskich w klasyfikacji konstruktorów i zespoÅ‚ów od 2001 roku.
Corvette Stingray 2014 coupe wejdzie do sprzedaży jesieniÄ…, natomiast kabriolet uzupeÅ‚ni ofertÄ™ pod koniec roku. Oba modele otrzymaÅ‚y w peÅ‚ni aluminiowÄ… ramÄ™ oraz zmodyfikowane podwozie, jak również zupeÅ‚nie nowy design nadwozia i wnÄ™trza.