„ID.4 to drugi zaprojektowany od podstaw elektryczny samochód Volkswagena. Jest zbudowany na tej samej moduÅ‚owej platformie MEB co ID.3. ID.3 przypadÅ‚ mi do gustu, ale to ID.4 skradÅ‚ moje serce. Na tyle skutecznie, że wylÄ…dowaÅ‚ od razu w moim prywatnym TOP 3 samochodów elektrycznych tuż obok Porsche Taycana i Tesli 3. Zacne grono, prawda? MiaÅ‚em już wczeÅ›niej okazjÄ™ jeździć ID.4, ale w wersji 1st. Teraz, na dalekÄ… wyprawÄ™ z Krystianem wybraliÅ›my najmocniejszÄ… wersjÄ™, czyli GTX. To model z zaciÄ™ciem sportowym i jego osiÄ…gi zdajÄ… siÄ™ to potwierdzać. Akumulator 77 kWh, napÄ™d na cztery koÅ‚a, czyli dwa silniki elektryczne o Å‚Ä…cznej mocy 299 KM. Z zewnÄ…trz dość Å‚atwo go odróżnić od sÅ‚abszych modeli, bo w standardzie ma ogromne, 20-calowe koÅ‚a” – komentowaÅ‚ po powrocie z wyprawy Norbert CaÅ‚a. Dlaczego Norbertowi tak bardzo przypadÅ‚ do gustu ID.4? Powody sÄ… trzy.
Powód pierwszy – zespóÅ‚ napÄ™dowy – dwa silniki elektryczne napÄ™dzajÄ… obie osie ze zdecydowanie wystarczajÄ…ca mocÄ… 299 KM. Do tego akumulator 77 kWh, który zapewnia niemal 500 km zasiÄ™gu wg normy WLTP. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 6,2 s, a prÄ™dkość maksymalna wynosi 180 km/h. „JeÅ›li na kimÅ› osiÄ…gi nie robiÄ… wiÄ™kszego wrażenia to przypominam, że ID.4 to spory SUV. Lepsze pod tym wzglÄ™dem sÄ… samochody o zdecydowanie bardziej sportowym charakterze, wiÄ™c w codziennym ruchu na pewno nie bÄ™dzie nam brakować dynamiki” – komentuje Norbert CaÅ‚a.
Na Volkswagena czekaÅ‚ naprawdÄ™ ekstremalny test – Å‚Ä…cznie ponad 5000 km przez caÅ‚Ä… EuropÄ™. Wybór padÅ‚ na autostrady i coraz częściej spotykane przy nich stacje szybkiego Å‚adowania. Podczas caÅ‚ej wyprawy auto byÅ‚o Å‚adowane 23 razy. Maksymalna moc Å‚adowania wynosiÅ‚a 125 kW, ale nowe oprogramowanie, które już wkrótce bÄ™dzie dostÄ™pne (i to dziÄ™ki zdalnej aktualizacji Over-the-air) podniesie jÄ… do 135 kW. „Pod tym wzglÄ™dem można znaleźć lepsze modele, ale plusem Volkswagena jest to, że Å‚adowanie odbywaÅ‚o siÄ™ rzeczywiÅ›cie z mocÄ… identycznÄ… jak deklarowana przez producenta, a poza tym maksymalna moc Å‚adowania jest utrzymywana przez dÅ‚ugi czas” – relacjonuje pomysÅ‚odawca wyprawy.
Zużycie energii zależy od wielu czynników - z pewnoÅ›ciÄ… nie można oczekiwać rekordowych wyników podczas jazdy gÅ‚ównie po autostradzie. W takich warunkach Volkswagen ID.4 GTX zużywaÅ‚ równe 24 kWh/100 km. Realny zasiÄ™g w takich warunkach wyniósÅ‚ okoÅ‚o 300 km. WystarczyÅ‚o jednak ok. 25 min Å‚adowania na stacji o dużej mocy, by uzupeÅ‚nić zasiÄ™g o kolejne 200 km. Podczas wyprawy jej uczestnicy korzystali z samochodu tak jak zwykle – używali klimatyzacji, radia i Å‚adowali telefony. W ruchu miejskim udaÅ‚o siÄ™ zejść do 16 kWh/100 km. Jak na tak duże auto - wynik ten jest bardziej niż imponujÄ…cy. Tym bardziej, że przekÅ‚ada siÄ™ to na zasiÄ™g, który przekracza wówczas 500 km.
Powód drugi – przestronność – samochód ma mniej niż 5 metrów dÅ‚ugoÅ›ci, a w Å›rodku wydaje siÄ™, że jest znacznie wiÄ™kszy. „Mnóstwo miejsca dla pasażerów, zarówno z przodu jak i z tyÅ‚u oraz ogromny bagażnik, który ma dwa poziomy, a na najniższym zmieÅ›ci siÄ™ bez problemu… zÅ‚ożona dzieciÄ™ca spacerówka. ID.4 to idealny samochód rodzinny. Samo wnÄ™trze stylizowane jest dość zachowawczo, materiaÅ‚y wykoÅ„czeniowe sÄ… dobrej jakoÅ›ci, a samochód zapewnia sporo komfortu dla kierowcy i pasażerów. Po 28 godzinach jazdy wysiadÅ‚em z niego bez specjalnego zmÄ™czenia, to naprawdÄ™ dobra rekomendacja” – mówi Norbert CaÅ‚a.
Powód trzeci – smaczki, takie jak te pedaÅ‚y z logo Pauza/Play. MaÅ‚a rzecz, a cieszy i to bardzo.
Wady? Jak twierdzi Norbert CaÅ‚a: „OczywiÅ›cie też sÄ…, ale jednÄ… da siÄ™ poprawić, a z drugÄ… można żyć. PierwszÄ… da siÄ™ poprawić aktualizacjÄ… oprogramowania (zdarzaÅ‚o siÄ™, że system infotainment siÄ™ „zawieszaÅ‚”), a da siÄ™ żyć bez przedniego bagażnika. Volkswagen ID.4 naprawdÄ™ mi zaimponowaÅ‚, a dodatkowym plusem jest możliwość skorzystania z rzÄ…dowych dopÅ‚at do samochodów elektrycznych. Szukacie dużego, rodzinnego samochodu elektrycznego? ID.4 powinien być na krótkiej liÅ›cie” – podsumowuje.