|
|
50 lat modelu MBG - pikantniejszy sedan
|
Dodano: 2017-02-28
Wyświetlono: 1188 razy
|
Wprowadzenie do małoseryjnej produkcji w Kvasinach w 1966 roku, rasowo stylizowanego modelu MBX z nadwoziem typu hardtop nie satysfakcjonowało w pełni zarządu firmy.
|
foto © Skoda |
|
|
Mozolnie nabierajÄ…ca – ostatecznie i tak bardzo niskiego – tempa produkcja, nie byÅ‚a w stanie pokryć zapotrzebowania zgÅ‚aszanego przez PZO Motokov z dewizowych rynków eksportowych. W zasadzie jedynie z ich części, gdyż przezornie wstrzymano siÄ™ z promocjÄ… deficytowego MBX na pozostaÅ‚ych.
Montaż w Kvasinach, przypominajÄ…cy bardziej jednostkowÄ… produkcjÄ™ prototypów, nie dawaÅ‚ nadziei na rychÅ‚Ä… poprawÄ™ sytuacji, a Å›wieżo zmodernizowana i rozbudowana fabryka Mlada Boleslav, mimo swej potężnie zwiÄ™kszonej wydajnoÅ›ci, ledwie nadążaÅ‚a z realizacjÄ… zamówieÅ„ sedanów rodziny MB.
W obliczu niedostatecznej wydajnoÅ›ci nadwoziowni Kvasiny i elastycznoÅ›ci wydajnego dziaÅ‚u produkcji silników fabryki macierzystej, rozwiÄ…zanie nasunęło siÄ™ samo. WzmocnionÄ…, 1-litrowÄ… jednostkÄ™ zasilanÄ… dwoma gaźnikami Jikov i opracowanÄ… dla modelu 1000MBX postanowiono zaaplikować pod pokrywÄ™ silnika nadwozia czterodrzwiowego.
Tak narodziÅ‚ siÄ™ wariant sedan o podwyższonych osiÄ…gach, oznaczony jako 1000MBG i kierowany od roku 1967 prawie wyÅ‚Ä…cznie na zachodnie rynki eksportowe. Prawie, gdyż uÅ‚amek niewielkiej produkcji tej ciekawej odmiany pozostaÅ‚ w CzechosÅ‚owacji, sÅ‚użąc jako baza do budowy pojazdów podejmujÄ…cych trud zmagaÅ„ na arenie motosportu i to w kilku grupach.
O ile seryjne wykonanie dwugaźnikowego, litrowego silnika OHV dysponowaÅ‚o mocÄ… 46 KM (wg DIN) przy 4800 obr./min, to zrÄ™czny i zarazem profesjonalny tuning w wykonaniu fabrycznego dziaÅ‚u VZM (powoÅ‚anego w 1966 roku) skutkowaÅ‚ daleko lepszymi rezultatami. 75 KM przy 7000 obr./min bez zmiany objÄ™toÅ›ci (988 ccm) oznaczaÅ‚o bardzo konkurencyjne osiÄ…gi odpowiednio „odchudzonych” MBG stawiajÄ…cych czoÅ‚a konkurentom w grupach A2 oraz A1. W specyfikacji sportowej rezygnowano z papierowej wkÅ‚adki, wspólnego dla dwóch gaźników, filtra powietrza (na rzecz piÄ™knie brzmiÄ…cych dyfuzorów z sitkami), a ukÅ‚ad smarowania wyposażono w peÅ‚noprzepÅ‚ywowy filtr oraz chÅ‚odnicÄ™ oleju, montowanÄ… pod zderzakiem przednim. ListÄ™ zmian uzupeÅ‚niaÅ‚y zmienione fazy rozrzÄ…du, stopieÅ„ sprężania oraz obniżone i utwardzone zawieszenie.
Na prestiżowym Rajdzie WeÅ‚tawa 1967 Václav Bobek rozgromiÅ‚ klasÄ™ i niespodziewanie zajÄ…Å‚ trzeciÄ… pozycjÄ™ w klasyfikacji generalnej uznajÄ…c jedynie wyższość takich osobistoÅ›ci jak Erik Carlsson (SAAB 96 V4) oraz SobiesÅ‚aw Zasada (Porsche 912).
Cywilne ŠKODY 1000MBG kompletowano z bogatszym pakietem wyposażenie deLuxe i ze stylizacjÄ… zgodnÄ… ze zmodernizowanym rokiem modelowym 1966. OznaczaÅ‚o to miÄ™dzy innymi węższe obramowanie ozdobne przedniego pasa nadwozia i uproszczone wloty powietrza bÅ‚otników tylnych. OficjalnÄ… cenÄ™ MBG de Luxe ustalono w 1967 roku na poziomie 49 900 koron wobec 48 900 koron żądanych wówczas za MB de Luxe i 52 200 koron – za tudora MBX de Luxe. Przez pewien czas MBG stanowiÅ‚y wierzchoÅ‚ek oferty odmian limuzyn i z Å‚atwoÅ›ciÄ… znajdowaÅ‚y nabywców na najbardziej konkurencyjnych rynkach krajów kapitalistycznych.
Gdy jesieniÄ… 1967 roku ŠKODA wprowadziÅ‚a ulepszonÄ… jednostkÄ™ o pojemnoÅ›ci 1107ccm zasilanÄ… już pojedynczym gaźnikiem, oznaczaÅ‚o to powolny schyÅ‚ek dwugaźnikowych „litrówek”.
Ostatni z Å‚Ä…cznie 3 287 egzemplarzy MBG zmontowano w 1968 roku. Z oczywistych wzglÄ™dów pojazdy z takÄ… specyfikacjÄ… stanowiÄ… dziÅ› szczególny obiekt zainteresowania wÅ›ród kolekcjonerów i miÅ‚oÅ›ników marki.
Dane techniczne samochodu ŠKODA 1000 MBG (Typ 710), 1967-1968
- silnik: rzÄ™dowy, czterocylindrowy, rozrzÄ…d OHV, waÅ‚ korbowy podparty w trzech punktach; chÅ‚odzony cieczÄ…, chÅ‚odnica w komorze silnika; umieszczony wzdÅ‚użnie z tyÅ‚u i pochylony w prawo, napÄ™d kóÅ‚ tylnych
- średnica cylindra: 68 mm, skok tłoka: 68 mm, objętość skokowa: 988 ccm
- zasilanie: dwa gaźnik Jikov - 32 BS-27 bez układu rozruchowego i 32 BST-19 z układem ssania sterowanym bimetalicznie
- stopień sprężania: 9,0:1
- moc maksymalna: 46 KM przy 5200 obr./min (według normy DIN) oraz 52 KM przy 5200 obr./min (wg metodyki SAE)
- maksymalny moment obrotowy: 75,5 Nm przy 3000 obr./min
- instalacja elektryczna: o napięciu 12 V, prądnica 300 W
- układ smarowania: ciśnieniowy, w wersji seryjnej bez chłodnicy oleju
- skrzynia przekładniowa: czterostopniowa, manualna, biegi do jazdy do przodu zsynchronizowane
- przeÅ‚ożenie przekÅ‚adni gÅ‚ównej: 4,444
- sprzęgło: suche, jednotarczowe, sterowane hydraulicznie
- układ kierowniczy: przekładnia śrubowo-kulkowa
- układ hamulcowy: hydrauliczny, dwuobwodowy, wspomagany podciśnieniowo; na wszystkich kołach hamulce bębnowe
- zawieszenie przednie: wahacze poprzeczne, sprężyny śrubowe, amortyzatory teleskopowe
- zawieszenie tylne: oś wahliwa, sprężyny śrubowe okalające amortyzatory teleskopowe
- koła: obręcze stalowe 4,5Jx14 z kołpakami piast, ogumienie diagonalne 155-14 z bieżnikami OS 21 oraz OS 25
- rozstaw osi: 2400 mm
- rozstaw kóÅ‚: osi przedniej 1280 mm, osi tylnej 1250 mm
- nadwozie: samonośne, zamknięte stalowe, dwudrzwiowe typu coupe, ilość miejsc 2+2
- wymiary zewnętrzne nadwozia: długość 4170mm, szerokość 1620mm, wysokość 1340mm
- masa własna: 810 kg
- pojemność zbiornika paliwa: 32 l
- prędkość maksymalna: 130 km/h
- średnie zużycie paliwa: 8 l/100 km
- ilość zbudowanych egzemplarzy: 3287 sztuk w latach 1967-68
- ciekawostka: ŠKODA 1000MBG posiadaÅ‚a już wzmocnionÄ… strukturÄ™ karoserii, „Å‚apiÄ…c siÄ™” tym samym na piÄ™ciomiejscowÄ… homologacjÄ™, podobnie jak sÅ‚absze wersje. Do 1966 roku homologacja rodziny MB wskazywaÅ‚a wyÅ‚Ä…cznie cztery miejsca.
dla ŠKODA PR Portal - Tomasz Orlik, Automobilista, luty 2017
|
|
Źródło: Skoda, informacja Mototarget.pl
|
|
Pisaliśmy również |
» Zmiany personalne w strukturach SKODA Polska
|
» Znamy ceny nowej Skody SUPERB
|
Zdjęcia do bezpłatnego wykorzystania w celach prasowych:
|
Inne artykuły
|
|
» Przygoda w kamperze! Co warto wiedzieć? |
2023-05-31 |
|
RozpoczynajÄ…cy siÄ™ sezon na wyprawy kamperem stawia przed wieloma miÅ‚oÅ›nikami tego typu turystyki zasadnicze pytanie: czy podczas moich wypraw chcÄ™ za każdym razem nocować na zagospodarowanym kempingu, czy zaszaleć i spÄ™dzać noce ?na dziko?, na Å‚oni... wiÄ™cej »
|
|
[1]234567891011121314151617181920212223242526272829303132333435363738394041424344454647484950515253545556575859606162636465666768697071727374757677787980818283848586878889909192939495969798991001011021031041051061071081091101111121131141151161171181191201211221231241251261271281291301311321331341351361371381391401411421431441451461471481491501511521531541551561571581591601611621631641651661671681691701711721731741751761771781791801811821831841851861871881891901911921931941951961971981992002012022032042052062072082092102112122132142152162172182192202212222232242252262272282292302312322332342352362372382392402412422432442452462472482492502512522532542552562572582592602612622632642652662672682692702712722732742752762772782792802812822832842852862872882892902912922932942952962972982993003013023033043053063073083093103113123133143153163173183193203213223233243253263273283293303313323333343353363373383393403413423433443453463473483493503513523533543553563573583593603613623633643653663673683693703713723733743753763773783793803813823833843853863873883893903913923933943953963973983994004014024034044054064074084094104114124134144154164174184194204214224234244254264274284294304314324334344354364374384394404414424434444454464474484494504514524534544554564574584594604614624634644654664674684694704714724734744754764774784794804814824834844854864874884894904914924934944954964974984995005015025035045055065075085095105115125135145155165175185195205215225235245255265275285295305315325335345355365375385395405415425435445455465475485495505515525535545555565575585595605615625635645655665675685695705715725735745755765775785795805815825835845855865875885895905915925935945955965975985996006016026036046056066076086096106116126136146156166176186196206216226236246256266276286296306316326336346356366376386396406416426436446456466476486496506516526536546556566576586596606616626636646656666676686696706716726736746756766776786796806816826836846856866876886896906916926936946956966976986997007017027037047057067077087097107117127137147157167177187197207217227237247257267277287297307317327337347357367377387397407417427437447457467477487497507517527537547557567577587597607617627637647657667677687697707717727737747757767777787797807817827837847857867877887897907917927937947957967977987998008018028038048058068078088098108118128138148158168178188198208218228238248258268278288298308318328338348358368378388398408418428438448458468478488498508518528538548558568578588598608618628638648658668678688698708718728738748758768778788798808818828838848858868878888898908918928938948958968978988999009019029039049059069079089099109119129139149159169179189199209219229239249259269279289299309319329339349359369379389399409419429439449459469479489499509519529539549559569579589599609619629639649659669679689699709719729739749759769779789799809819829839849859869879889899909919929939949959969979989991000100110021003100410051006100710081009101010111012101310141015101610171018101910201021102210231024102510261027102810291030103110321033103410351036103710381039104010411042104310441045104610471048104910501051105210531054105510561057105810591060106110621063106410651066106710681069107010711072107310741075107610771078107910801081108210831084108510861087108810891090109110921093109410951096109710981099110011011102110311041105110611071108110911101111111211131114111511161117111811191120112111221123112411251126112711281129113011311132113311341135113611371138113911401141114211431144114511461147114811491150115111521153115411551156115711581159116011611162116311641165116611671168116911701171117211731174117511761177117811791180118111821183118411851186118711881189119011911192119311941195119611971198119912001201120212031204120512061207120812091210121112121213121412151216121712181219122012211222122312241225122612271228122912301231123212331234 Wyświetlane: 0 - 20 z 24669 rekordów |
|
|
|