51 Rajd Francji - Tour de Corse (12-14 października 2007)
|
Autor: PM Dodano: 2007-10-15
Wyświetlono: 2881 razy
|
Ledwie Citroëny C4 WRC załóg Sébastien Loeb - Daniel Elena i Dani Sordo - Marc Martà zdążyÅ‚y zjechać z podium Rajdu Katalonii, mechanicy uporzÄ…dkować narzÄ™dzia w swoich skrzynkach, a inżynierowie wyÅ‚Ä…czyć komputery, a już caÅ‚y zespół Citroën Sport kierowaÅ‚ siÄ™ ku nowemu zadaniu, jakim jest udziaÅ‚ w „Tour de Corse”.
|
|
OdbywajÄ…cy siÄ™ na Korsyce Rajd Francji, bÄ™dÄ…cy w tym roku trzynastÄ… rundÄ… Rajdowych Mistrzostw Åšwiata 2007, figuruje w ich kalendarzu od roku 1973, czyli od poczÄ…tku rozgrywania, i zdążyÅ‚ stać siÄ™ jednÄ… z legend tej dyscypliny sportu. Nawet, jeżeli skupienie tras rajdu wokół Ajaccio odebraÅ‚o mu nieco z dawnego charakteru, „Tour” i tak pozostaje jednym z prawdziwych symboli WRC. Na jego klimat skÅ‚adajÄ… siÄ™ wspaniaÅ‚e krajobrazy, bardzo specyficzne odcinki specjalne i gorÄ…ce przyjÄ™cie ze strony mieszkaÅ„ców wyspy. Rajd odbywać siÄ™ bÄ™dzie w zasadzie w tej samej okolicy, co w ubiegÅ‚ych latach, ale prawie 57% Å‚Ä…cznego dystansu jego oesów stanowić bÄ™dÄ… fragmenty nowe, nie wykorzystywane w kilku ostatnich edycjach.
Nierówny, zniszczony asfalt korsykaÅ„skich tras stopniowo ustÄ™puje miejsca doskonaÅ‚ym nowym nawierzchniom, ale swoisty charakter sieci dróg tej piÄ™knej wyspy pozostaje bez zmian. Odcinki specjalne, choć krÄ™te, przejeżdżane sÄ… tu w sprinterskim tempie. ZakrÄ™t przechodzi w zakrÄ™t; nie ma jazdy po prostej, podczas której nic siÄ™ nie dzieje. „Po raz pierwszy i jedyny w caÅ‚ym sezonie dwa rajdy na nawierzchniach asfaltowych nastÄ™pujÄ… jeden po drugim” – mówi Xavier Mestelan-Pinon, Dyrektor Techniczny Citroën Sport.- „Jednak podobieÅ„stwa miÄ™dzy nimi koÅ„czÄ… siÄ™ na rodzaju nawierzchni. Inna jest przyczepność, inny profil dróg. Drogi na Korsyce sÄ… na ogół pagórkowate. Rzadziej zdarza siÄ™ dÅ‚uga jazda w zakrÄ™cie, z wielkÄ… siÅ‚Ä… odÅ›rodkowÄ…. Tory jazdy nie majÄ… charakteru wyÅ›cigowego, konfiguracja jest znacznie bardziej krÄ™ta. JednÄ… z kwestii, które musimy brać pod uwagÄ™ jest to, że korzystamy tu z tych samych samochodów, które startowaÅ‚y w Katalonii.”
Podobnie jak w Hiszpanii, zasadniczym czynnikiem, któremu nie wolno dać się zaskoczyć, będzie na Korsyce pogoda. Rajd Francji, przesunięty z wiosny na jesień, może przynieść zmienne warunki pogodowe: pełne słońce nad serwisem w porcie w Ajaccio wcale nie wyklucza ulewnych deszczy i burz w partiach górskich, co czyni z wyboru opon prawdziwą ruletkę.
„Wszystkie te cechy czyniÄ… „Tour de Corse” rajdem trudnym do rozegrania– komentuje Guy Fréquelin.- „Nie przeczÄ™, że jest bardzo piÄ™kny i że lubimy startować we Francji, przed wÅ‚asnÄ… publicznoÅ›ciÄ…, ale tak naprawdÄ™ to wcale nie uÅ‚atwia naszego zadania! PÄ™tle po trzy oesy do przejechania na tych samych oponach, ze Å›wiadomoÅ›ciÄ…, że można napotkać różne warunki atmosferyczne – jak tu nie czuć respektu przed takim wyzwaniem! Z pewnoÅ›ciÄ… jednym z decydujÄ…cych czynników bÄ™dzie to, czy okażemy siÄ™ tu równie przewidujÄ…cy przy wyborze opon, jak w Hiszpanii. Zależy nam na dobrym wyniku na Korsyce i liczÄ™ na to, że osiÄ…gniemy go dziÄ™ki skutecznoÅ›ci w dziaÅ‚aniu caÅ‚ego zespoÅ‚u Citroën Sport, a także dziÄ™ki oponom BFGoodrich. Cel, jaki sobie stawiamy, jest identyczny jak w Katalonii: spróbować wywalczyć podwójne zwyciÄ™stwo.”
Na pytania odpowiadajÄ…:
Guy Fréquelin…
Wynik osiÄ…gniÄ™ty w Hiszpanii na pewno nie przyszedÅ‚ tak „Å‚atwo”, jak mogÅ‚oby siÄ™ wydawać widzÄ…c Citroëny C4 WRC na dwóch pierwszych miejscach? „To prawda. Trudny byÅ‚ już pierwszy etap. Zawodnicy startowali w sÅ‚oÅ„cu, ale warunki na drodze byÅ‚y jeszcze zmienne: dość mokro, jednak nie na tyle, by zakÅ‚adać opony deszczowe. Trzeba byÅ‚o liczyć siÄ™ z niepewnÄ… przyczepnoÅ›ciÄ…, a na puÅ‚apki tego typu uważać jeszcze podczas drugiej pÄ™tli, gdy suche drogi przeplataÅ‚y siÄ™ z mokrymi. Sytuacja skomplikowaÅ‚a siÄ™ jeszcze bardziej, gdy kolejno nastÄ…piÅ‚y po sobie oes 5 na suchym asfalcie i oes 6 w deszczu. DziÄ™ki dobrej taktyce w zakresie doboru opon wÅ‚aÅ›nie na szóstym odcinku nasze dwie zaÅ‚ogi uzyskaÅ‚y dużą przewagÄ™ nad konkurentami. W późniejszej fazie rajdu, gdy pozostawaÅ‚o pilnować tej przewagi przez dwa nastÄ™pne etapy, zadanie naszych zawodników mogÅ‚o siÄ™ wydawać Å‚atwiejsze, ale w rzeczywistoÅ›ci Sébastien i Dani nie mogli siÄ™ ani trochÄ™ rozluźnić i musieli aż do mety utrzymywać wysokie tempo.”
NastÄ™pny po Rajdzie Katalonii jest Tour de Corse, czyli znowu teren, na którym Citroën musi bronić swojej reputacji. „W sezonie odbyÅ‚y siÄ™ do tej pory trzy rajdy asfaltowe i we wszystkich trzech nasz samochód wygrywaÅ‚, a w dwóch z nich – w Monte Carlo i w Katalonii – odnieÅ›liÅ›my zwyciÄ™stwa podwójne. W Katalonii potwierdziliÅ›my, że nasze Citroëny C4 WRC majÄ… ogromne możliwoÅ›ci i pozwalajÄ… nam za każdym razem zaliczać siÄ™ do Å›cisÅ‚ych faworytów. LiczÄ™ na to, że nie inaczej bÄ™dzie na Tour de Corse, gdzie Citroëny – najpierw Xsara Kit-Car, a później Xsara WRC – zawsze pokazywaÅ‚y siÄ™ z dobrej strony. SÄ…dzÄ…c po tym, jak C4 sprawuje siÄ™ do tej pory, jak również po wynikach naszych testów przeprowadzonych na Korsyce, mamy nadziejÄ™, że bÄ™dziemy tu walczyli o kolejne sukcesy.”
Obydwie rundy odbywajÄ… siÄ™ na asfalcie, ale różniÄ… siÄ™ wieloma szczegółami. Natomiast cel pozostaje chyba bez zmian? „Jeżeli chodzi o nasz cel, oczywiÅ›cie nie może on być inny niż ten, który stawialiÅ›my sobie w Salou. Jeżeli Sébastien Loeb i Daniel Elena majÄ… zachować szanse na obronienie tytuÅ‚u Mistrzów Åšwiata, muszÄ… starać siÄ™ wygrać, a Dani Sordo i Marc Martà muszÄ… próbować zająć miejsce pomiÄ™dzy nimi a Marcusem Grönholmem. A co do terenu, wykonane w Hiszpanii prace drogowe i wprowadzenie odcinka specjalnego Coll del Grau (OS8/12; 26 km) jeszcze uwypukliÅ‚o różnice miÄ™dzy tymi dwiema rundami. Drogi w Katalonii porównuje siÄ™ do toru wyÅ›cigowego, tymczasem trasa Tour de Corse jest bardziej krÄ™ta i pagórkowata.”
…Sébastien Loeb…
ZyskujÄ…c cztery punkty w tabeli w stosunku do Marcusa, odrobiÅ‚eÅ› sporÄ… część dzielÄ…cej ciÄ™ od niego straty. „Nasze zwyciÄ™stwo, dodatkowo wzmocnione drugim miejscem Daniego i Marca, rzeczywiÅ›cie wyraźnie zmniejszyÅ‚o tÄ™ różnicÄ™ w klasyfikacji. O takim wyniku przesÄ…dziÅ‚ oes szósty, rozegrany w deszczu, na którym rozstrzygajÄ…cy byÅ‚ nasz trafny wybór opon. DziÄ™ki wykonaniu na nich nacięć mogliÅ›my jechać szybciej i zyskać przewagÄ™ nad konkurentami. W dalszej części rajdu nadal musieliÅ›my dość mocno cisnąć, by nie pozwolić Marcusowi na zbytnie zbliżenie siÄ™ do nas, ale to już nie byÅ‚o tak duże tempo, jak na poczÄ…tku rajdu. Miejmy nadziejÄ™, że ten scenariusz powtórzy siÄ™ na Korsyce…”
Jak znaczne sÄ… różnice pomiÄ™dzy KataloniÄ… a Tour de Corse ? „Z pozoru można by sÄ…dzić, że to dwa prawie identyczne rajdy, a jednak pod wieloma wzglÄ™dami sÄ… one różne. Przede wszystkim, drogi na Korsyce sÄ… bardziej wyboiste, podczas gdy te w Katalonii w tym roku byÅ‚y jeszcze gÅ‚adsze niż w poprzednich edycjach. Tempo bÄ™dzie szybkie, miejscami nawet bardzo szybkie, ale czÄ™stsze sÄ… zmiany kierunku, nie ma tych niemal torowych trajektorii jazdy, charakterystycznych dla rajdu Katalonii. Na wyspie jest też wiÄ™ksze zróżnicowanie typów nawierzchni – spotyka siÄ™ doskonaÅ‚y, nowy asfalt, identyczny jak ten, po którym jechaliÅ›my w Hiszpanii, ale sÄ… również fragmenty znacznie bardziej zniszczone.”
Wygrana w Hiszpanii nadaje ci nowy impet. Na Korsyce trzeba bÄ™dzie to wykorzystać. „UdaÅ‚o nam siÄ™ osiÄ…gnąć to, czego od nas oczekiwano. ZrealizowaliÅ›my wytyczony cel. OdzyskaliÅ›my parÄ™ punktów do Marcusa, ale część straty nadal pozostaje do odrobienia. Dlatego na Korsyce znowu bÄ™dziemy dążyli do tego, aby zająć wyższe miejsce od rywala i liczyli na to, że Dani Sordo, a być może także inni kierowcy, zajmÄ… pozycje miÄ™dzy nami a nim.”
...i Dani Sordo
Jak, z perspektywy zaledwie kilku dni, oceniasz swój wystÄ™p w rundzie hiszpaÅ„skiej? „Dla kierowcy każdy start we wÅ‚asnym kraju jest zawsze szczególnym przeżyciem. Dochodzi wtedy jednak trudna do zniesienia presja, by nie zawieść oczekiwaÅ„ rodziny, przyjaciół i setek kibiców, dopingujÄ…cych swojÄ… zaÅ‚ogÄ™ na oesach. Tym razem Rajd Katalonii miaÅ‚ szczególne znaczenie, bo trzeba byÅ‚o za wszelkÄ… cenÄ™ zająć miejsce przed Marcusem Grönholmem, aby pomóc Sébastienowi odzyskać jak najwiÄ™cej punktów. To jeszcze bardziej zwiÄ™kszyÅ‚o odczuwanÄ… przeze mnie presjÄ™ – do tego stopnia, że nie mogÅ‚em siÄ™ doczekać, aż wreszcie w niedzielÄ™ przejadÄ™ liniÄ™ mety!”
Jednak wszystko udaÅ‚o ci siÄ™ raczej dobrze: drugie miejsce, a w pewnej fazie nawet pozycja lidera rajdu… „Na starcie pierwszego odcinka też siÄ™ niecierpliwiÅ‚em. ChciaÅ‚em już znaleźć siÄ™ na trasie i zacząć walkÄ™. Prowadzenie w rajdzie, w moim kraju, po raz pierwszy w mojej karierze w WRC – to coÅ›, czego nigdy nie zapomnÄ™. Mam wielkÄ… nadziejÄ™, że jeszcze kiedyÅ› zaznam tego uczucia. Co prawda nie byÅ‚o to moim celem w tej rundzie, ale sprawiÅ‚o mi wielkÄ… radość. Ostatecznie zdobyliÅ›my drugie miejsce na podium, przed Grönholmem. To byÅ‚o najważniejsze, bo oznaczaÅ‚o, że zrealizowaliÅ›my nasz cel.”
Czy lubisz Tour de Corse i jaki cel stawiasz sobie w tym rajdzie? „LubiÄ™ wszystkie asfaltowe rajdy Å›wiata! W ubiegÅ‚ym roku zaliczaliÅ›my na Korsyce dobre czasy i nie widzÄ™ powodu, dla którego mielibyÅ›my nie okazać siÄ™ konkurencyjni także tym razem. Drogi sÄ… tutaj inne, ale podobajÄ… mi siÄ™: sÄ… peÅ‚ne zakrÄ™tów, na których ciÄ™ciach bÄ™dziemy mieÅ›cić siÄ™ na milimetry. Po sukcesie osiÄ…gniÄ™tym w Hiszpanii jesteÅ›my na starcie do nastÄ™pnej rundy peÅ‚ni motywacji i bÄ™dziemy znowu starali siÄ™ wyprzedzić Marcusa Grönholma.”
Rajd Francji 2007 w skrócie:
* BÄ™dzie to 51 edycja rajdu Francji, który po raz pierwszy odbyÅ‚ siÄ™ w roku 1956. * W tym roku rajd rozegrany zostanie jeszcze w okolicach Ajaccio. W mieÅ›cie tym rozlokujÄ… siÄ™ wszystkie obiekty rajdu: baza i biuro prasowe znajdować siÄ™ bÄ™dÄ… Palais des Congrès naprzeciw portu handlowego, gdzie rozstawi siÄ™ także park serwisowy. Parc fermé usytuowano na Place du Diamant, w centrum miasta. * Trasa edycji 2007 liczy 1117,20 km dÅ‚ugoÅ›ci, w tym 359,32 km jazdy na czas, podzielonej na 16 odcinków specjalnych (8 różnych). * Podwozia i silniki obu C4, zaplombowane jeszcze przed Rajdem Katalonii, bÄ™dÄ… te same, co w poprzedniej rundzie. Po Korsyce bÄ™dÄ… jeszcze musiaÅ‚y wystarczyć na Rajd Irlandii. Z kolei przednia i tylna rama pomocnicza oraz przekÅ‚adnia kierownicza każdego samochodu przewidziane sÄ… do wykorzystania w dwóch rajdach: Korsyki, a nastÄ™pnie Irlandii. * Na każdy samochód przysÅ‚ugujÄ… dwa zespoÅ‚y skrzynia biegów - mechanizmy różnicowe, zaplombowane i przeznaczone na dwa rajdy – Korsyki i Irlandii. * Opony: Limit liczby opon na każdy samochód wynosi 65 szt., z czego wykorzystać wolno 42 szt. Listy kodów paskowych i dwóch wzorów bieżnika zostaÅ‚y zamkniÄ™te i przekazane w poniedziaÅ‚ek 8 października. * Zapoznanie z trasÄ… zaplanowane zostaÅ‚o na wtorek 9 października w godz. od 9:30 do 18:30 (odcinki specjalne 13/15, 14/16, 8/11 i 9/12) i na Å›rodÄ™ 10 października w godz. 7:45 do 18:30 (oesy 1/4, 2/5, 3/6 i 7/10). Każda zaÅ‚oga ma prawo przejechać trasy odcinków dwa razy, z prÄ™dkoÅ›ciÄ… maksymalnÄ… 80 km/h, w kolejnoÅ›ci Å›ciÅ›le okreÅ›lonej przez organizatorów. * Odcinek testowy odbÄ™dzie siÄ™ we czwartek 11 października w godz. 8;00-12:00, na trasie dÅ‚ugoÅ›ci 6,94 km, identycznej jak w 2006 r., pomiÄ™dzy Capo di Feno a St Antoine. * Uroczystość rozpoczÄ™cia rajdu i startu odbÄ™dzie siÄ™ w czwartek 11 października przy Place Foch (od godz. 19:00). * Każda zaÅ‚oga ma prawo skorzystać z usÅ‚ug zaÅ‚ogi szpiegowskiej, której wolno przejechać każdy odcinek specjalny jeden raz, przed zawodnikami. * Etap 1: piÄ…tek 12 października: 430,78 km, w tym 124,28 km jazdy na czas (6 oesów, 3 różne). Start rajdu z parku serwisowego o godz. 8:00. OS1: Monti Rossu-Pila Canale 1 (18,10 km); OS2: Belvedere-Boca Albitrina 1 (16,62 km); OS3: Arbellara-Aullene 1 (27,42 km). Komasacja (12:29/25 min.). Serwis A (12:54/30 min.). OS4: Monti Rossu-Pila Canale 2; OS5: Belvedere-Boca Albitrina 2; OS6: Arbellara-Aullene 2. Serwis B (17:53/45 min.). Ostatni samochód w parc fermé o godz. 21:00. * Etap 2: sobota 13 października: 444,66 km, w tym 122,94 jazdy na czas (6 oesów, 3 różne). Wyjazd z parc fermé o godz. 8:00, wjazd na serwis C (8:10/10 min.). OS7: Carbuccia-Scalella 1 (21,88 km); OS8: Calcatoggio-Plage du Liamone 1 (26,55 km); OS9: Vico-Col St Roch 1 (13,04 km). Komasacja (12:49/25 min.); Serwis D (13:14/30 min.). OS10: Carbuccia-Scalella 2; OS11: Calcatoggio-Plage du Liamone 2; OS12: Vico-Col St Roch 2. Serwis E (18:13/45 min.). Ostatni samochód w parc fermé o 21:15. * Etap 3: niedziela 14 października: 121,91 km, w tym 112,1 km jazdy na czas (4 oesy, 2 różne). Wyjazd z parc fermé o 7:45, wjazd na serwis F (7:55/10 min.). OS13: Penitencier Coti-Pietra Rossa 1 (24,24 km); OS14: Pont de Calzola-Agosta 1 (31,81 km). Komasacja (10:36/25 min.). Serwis G (11:01/30 min.). OS15: Penitencier Coti-Pietra Rossa 2; OS16: Pont de Calzola-Agosta 2. Uroczystość podium od godz. 14:30 na Place Foch. * Uwaga: Tylko odcinki specjalne 13/15 i 14/16 sÄ… dokÅ‚adnie takie same jak w 2006 r. WÅ›ród pozostaÅ‚ych tras sÄ… dwa oesy znane z dawnych edycji, ale od kilku lat nie wykorzystywane: OS2/5 (po raz ostatni użyty w 1999 r. ) i OS9/12 (w 1996 r.). OS3/6 wytyczono na tej samej trasie, co w 2006 r., ale przebiega w odwrotnym kierunku. OS1/4 zawiera na poczÄ…tku nowy fragment dÅ‚ugoÅ›ci 4,17 km, a na nastÄ™pnych 13,93 km powtarza trasÄ™ OS14/16, ale również w przeciwnÄ… stronÄ™. Pierwsze 10,37 km OS7/10 wykorzystano w 2002 r., a pozostaÅ‚a część tej trasy (dÅ‚ugość 11,51 km) jest podobna do użytej w 2006 r. Wreszcie, OS8/11 skÅ‚ada siÄ™ z dwóch nowych fragmentów (dÅ‚ugoÅ›ci 5,08 km na poczÄ…tku oraz 6,05 km poÅ›rodku) oraz 4,85 km użytych w 2002 r. i koÅ„cowych 10,62 znanych z roku 2006. W ubiegÅ‚ym roku zorganizowany wiosnÄ… (w dn. 7-9 kwietnia), w sezonie bieżącym Rajd Korsyki zostaÅ‚ przesuniÄ™ty na termin jesienny. * Zanim stworzony zostaÅ‚ format Rajdowych Mistrzostw Åšwiata, Citroën zanotowaÅ‚ na Korsyce dwa zwyciÄ™stwa: w latach 1961 i 1963 wygrywaÅ‚ René Trautman na DS19. Od 1973 r. listÄ™ triumfów uzupeÅ‚niÅ‚y cztery nowe sukcesy: w latach 2006 i 2005 (Sébastien Loeb/Daniel Elena/Xsara WRC), 2001 (1 wygrana Xsary w RMÅš, z zaÅ‚ogÄ… Jésus Puras/Marc MartÃ) i w 1999 r. (Philippe Bugalski/Jean-Paul Chiaroni/Xsara Kit-Car). W 2004 r. wynik uzyskany na Rajdzie Korsyki zadecydowaÅ‚ o zdobyciu przez Citroëna drugiego tytuÅ‚u Mistrza Åšwiata. * Dla zaÅ‚ogi Sébastien Loeb / Daniel Elena bÄ™dzie to ósmy start w Tour de Corse. W latach 2006 i 2005 zwyciężyli (Xsara). Wyniki w pozostaÅ‚ych latach: 2004 (Xsara/2 miejsce), 2003 (Xsara/13 m.), 2001 (Saxo/1 w kategorii S1600), 2000 (Corolla/9) i 1999 (Saxo/19). W 2005 wygrali wszystkie odcinki specjalne rajdu. W 2004 r. rezultatem uzyskanym na Korsyce zapewnili sobie po raz pierwszy tytuÅ‚ Mistrzów Åšwiata. * Dani Sordo ma za sobÄ… trzy wystÄ™py na Korsyce: w latach 2006 (Xsara/Marc MartÃ/3 miejsce), 2005 (C2 S1600/Marc MartÃ/15 m.) i 2004 (Lancer/Carlos del Barrio/13 m.).
* Marc Martà przygotowuje się do swojego dziewiątego Tour de Corse. Podsumowanie 8 poprzednich startów jest następujące: 2006 (Xsara/Dani Sordo/3 m.), 2005 (C2 S1600/Dani Sordo/15), 2004 (Xsara/Carlo Sainz/3), 2003 (Xsara/Carlos Sainz/2), 2001 (Xsara WRC/Jésus Puras/1), 2000 (Saxo/Jésus Puras/28), 1999 (Xsara Kit-Car/Jésus Puras/2) i 1996 (Mégane/Oriol Gomez/nie ukończ.). * Do rajdu zgłoszono dwa prywatne Citroëny Xsara WRC w barwach zespołu OMV Kronos Citroën World Rally Team. Pojadą nimi załogi Manfred Stohl/Ilka Minor i François Duval/Patrick Pivato.
|
|