|
|
60 lat projektu S979: Minibus debiutuje
|
Dodano: 2016-12-14
Wyświetlono: 1016 razy
|
Pierwsze przymiarki do nowoczesnego pojazdu użytkowego marki ŠKODA, korzystającego z przywilejów samonośnej, jednobryłowej karoserii miały miejsce już w pierwszej połowie lat 50. XX wieku.
|
foto © Skoda |
|
|
Schludny i minimalistyczny projekt przedstawiaÅ‚ niewielki pojazd z silnikiem umieszczonym za tylnÄ… osiÄ… w odmianach dwu- oraz szeÅ›ciomiejscowej. Mimo że nie sposób byÅ‚o odmówić mu inspiracji zdobywajÄ…cym szturmem rynek Volkswagenem T1, niósÅ‚ ze sobÄ… szereg pomysÅ‚owych rozwiÄ…zaÅ„ autorskich, wykorzystanych przez markÄ™ z powodzeniem w przyszÅ‚oÅ›ci.
PrzypieczÄ™towanie koncepcji nowego samochodu osobowego marki, opartej na zblokowanym, tylnym ukÅ‚adzie napÄ™dowym, zamykaÅ‚o drogÄ™ powoÅ‚ania w przyszÅ‚ym typoszeregu sensownych odmian użytkowych. I choć caÅ‚kiem pokaźna frakcja konstruktorów marki byÅ‚a innego zdania, dla pozostaÅ‚ych staÅ‚o siÄ™ jasne, że jedynÄ… bazÄ… dla wielozadaniowych odmian pochodnych pozostanie klasyczna technika modelu Š1200, modernizowanego wÅ‚aÅ›nie do odmiany Š1201. Jeszcze w trakcie sezonu 1955 podobne stanowisko podzieliÅ‚o Ministerstwo PrzemysÅ‚u Samochodowego przedstawiajÄ…c techniczne zaÅ‚ożenia „użytkowej aplikacji modelu 1200”. Nowego, obszernego, a zarazem lekkiego pojazdu użytkowego potrzebowaÅ‚a nie tylko gospodarka CzechosÅ‚owacji, ale także centrala handlu zagranicznego Motokov, wiążąca duże nadzieje z jego eksportem za żelaznÄ… kurtynÄ™.
WedÅ‚ug konstrukcyjnych wytycznych, posiadajÄ…cy samonoÅ›ne, jednobryÅ‚owe, stalowe nadwozie pojazd powinien zapewniać Å‚adowność 950 kg i – wykorzystujÄ…c możliwie licznie podzespoÅ‚y limuzyny 1200 – rozpÄ™dzać siÄ™ do prÄ™dkoÅ›ci bliskiej 100 km/h, zużywajÄ…c Å›rednio poniżej 10 l benzyny na każde 100 km
Budowa – widocznego na fotografiach – pierwszego prototypu Š979 ruszyÅ‚a w marcu 1956 roku zmierzajÄ…c do szczęśliwego finaÅ‚u zaledwie sześć miesiÄ™cy później.
W tym czasie powstaÅ‚ nie tylko wyjÄ…tkowo starannie wykonany wzorzec, ale także szczegóÅ‚owa dokumentacja techniczna i wykonawcza oraz rozpoczęły siÄ™ prace nad – nieco odmiennym stylistycznie – kolejnym studium, oznaczonym jako Š979/II. To niewiarygodne tempo dyktowaÅ‚ energiczny dziaÅ‚ rozwojowy filii marki z siedzibÄ… we Vrchlabi.
Pierwsza odsÅ‚ona projektu ŠKODA 979, ukoÅ„czona we wrzeÅ›niu 1956 roku, przekonywaÅ‚a do siebie wyważonÄ… stylistykÄ… i Å›wietnie rozplanowanym wnÄ™trzem, zwieÅ„czonym ergonomicznÄ… tablicÄ… przyrzÄ…dów. Umieszczony pomiÄ™dzy przednimi fotelami silnik osÅ‚aniaÅ‚a Å‚atwo zdejmowana pokrywa, a dostÄ™p do wnÄ™trza umożliwiaÅ‚o Å‚Ä…cznie czworo drzwi, w tym tylne, zawieszone na lewej krawÄ™dzi. Polakierowany dwubarwnie (zestawienie ciemnej czerwieni z kremowym) prototyp wykorzystywaÅ‚ podwozie i silnik modelu 1200. Standardowa jednostka OHV o objÄ™toÅ›ci 1221 ccm i mocy 36 KM, zgodnie z przewidywaniami, okazaÅ‚a siÄ™ w licznych okolicznoÅ›ciach zbyt sÅ‚aba. PrzyspieszyÅ‚o to rozwój odmiany póÅ‚toralitrowej, generujÄ…cej wystarczajÄ…ce już 52 KM (wspomniany VW T1 dysponowaÅ‚ wówczas seryjnie mocÄ… 30 KM), która ostatecznie trafiÅ‚a, wyÅ‚Ä…cznie i nieodżaÅ‚owanie, do programów rozwojowych przeznaczonych dla wojska. W przypadku Š979 jednostkÄ™ takÄ… wykorzystano w ostatnim, piÄ…tym prototypie (ukoÅ„czonym w marcu 1958), który jako jedyny przetrwaÅ‚ do dnia dzisiejszego.
Prezentowany dziÅ› pierwszy z prototypów, wraz z drugim i karoseriÄ… trzeciego zostaÅ‚y przedstawione w kwietniu 1957 roku zarzÄ…dowi fabryki oraz przedstawicielom wÅ‚adz centralnych. Uruchomienie produkcji seryjnej miaÅ‚o nastÄ…pić w sezonie 1960.
Paradoksalnie jednak przyszÅ‚ość jednej z najciekawszych odmian typoszeregu 1200/1201 przypieczÄ™towaÅ‚a popularność jego wariantów bazowych, jak i pozostaÅ‚ych modeli marki. ObÅ‚ożone produkcjÄ… zakÅ‚ad macierzysty oraz filie nie byÅ‚y w stanie przyjąć choćby montażu uniwersalnego modelu z komponentów dostarczanych przez podwykonawców, na których typowano m.in. strakonickiego wytwórcÄ™ motocykli ÄŒZ. Filia Vrchlabi nie nadążaÅ‚a w tym czasie z realizacjÄ… zakontraktowanych zamówieÅ„ na Å›wieżo zmodernizowany typ ŠKODA 1201 w wariantach użytkowych – Station Wagon, van bez przeszklenia w części Å‚adunkowej oraz sanitarka.
Z powyższych przyczyn projekt Š979 zostaÅ‚ odgórnie wstrzymany w maju 1958 roku. DaÅ‚o to impuls do rozwoju programowi zastÄ™pczemu, znanemu finalnie jako ŠKODA 1202 (Š981). Po pewnym czasie, koncepcja lekkiego pojazdu użytkowego zostaÅ‚a jednak odwieszona, skutkujÄ…c powoÅ‚aniem nastÄ™pnego, praktycznie zbieżnego programu Š997.
Ten, z kolejnymi przerwami i perypetiami, zmaterializowaÅ‚ siÄ™ ostatecznie w postaci modelu ŠKODA 1203, wytwarzanego seryjnie we Vrchlabi od listopada 1968 roku.
Dane techniczne prototypu ŠKODA 1200 Trambus (Typ 979/I – nadwozie minibus), 1956.
silnik: rzÄ™dowy, czterocylindrowy, czterosuwowy; górnozaworowy OHV, chÅ‚odzony cieczÄ… w obiegu wymuszonym – ukÅ‚ad z termostatem i stale pracujÄ…cym wentylatorem chÅ‚odnicy; waÅ‚ korbowy podparty w trzech punktach;, umieszczony wzdÅ‚użnie z przodu, przed osiÄ… przedniÄ… (od trzeciego prototypu silnik cofniÄ™ty w stronÄ™ wnÄ™trza pojazdu)
średnica cylindra: 72 mm, skok tłoka: 75 mm, objętość skokowa: 1221 ccm
stopień sprężania: 6,5:1
zasilanie: poziomy gaźnik Solex rodziny 26
moc maksymalna: 36 KM przy 4000 obr./min
instalacja zapłonowa: o napięciu 12 V, prądnica 200 W, rozdzielacz zapłonu PAL Magneton
układ smarowania: ciśnieniowy
skrzynia przekÅ‚adniowa: czterostopniowa, manualna, biegi 3. i 4. synchronizowane, mechanizm sterowania umieszczony w podÅ‚odze w sposób bezpoÅ›redni
napÄ™d: kóÅ‚ tylnych
nadwozie: samonośne, stalowe, czterodrzwiowe, ośmioosobowe
zawieszenie kóÅ‚ przednich: niezależne, wykorzystujÄ…ce wahacze i sprężyny Å›rubowe
zawieszenie kóÅ‚ tylnych: niezależne, wykorzystujÄ…ce wahacze i sprężyny Å›rubowe (w ostatnim prototypie oparte o ukÅ‚ad drążków skrÄ™tnych)
układ hamulcowy: hydrauliczny, jednoobwodowy, działający na wszystkie cztery koła, hamulce bębnowe obu osi
układ kierowniczy: przekładnia śrubowo-kulkowa
ogumienie: brak danych, obręcze stalowe, tłoczone
rozstaw osi: około 2300 mm
wymiary zewnętrzne, szacunkowe: długość ok. 4300 mm, szerokość ok. 1650 mm, wysokość ok. 1750 mm
masa własna: ok. 940 kg
prędkość maksymalna: poniżej 90 km/h, bez ładunku
średnie zużycie paliwa: powyżej 10 l/100 km
liczba zbudowanych egzemplarzy: jeden prototyp, nastÄ™pnie cztery kolejne różniÄ…ce siÄ™ licznymi rozwiÄ…zaniami technicznymi
ciekawostka: znaczny czas rozwoju programu lekkiego pojazdu użytkowego marki ŠKODA z dedykowanym nadwoziem oraz ograniczony obszar zastosowaÅ„ profesjonalnych odmian modeli 1201 i 1202 spowodowaÅ‚y zjawisko znaczÄ…cego importu do CzechosÅ‚owacji pojazdów tego typu. Na fali wzmożonych zakupów realizowanych przez tamtejsze przedsiÄ™biorstwa paÅ„stwowe, zwÅ‚aszcza w latach 60., skorzystali rodzimi producenci pojazdów użytkowych Nysa oraz Å»uk.
dla ŠKODA PR Portal - Tomasz Orlik, Automobilista, GrudzieÅ„ 2016
|
|
Źródło: Skoda, informacja Mototarget.pl
|
|
Pisaliśmy również |
» Zmiany personalne w strukturach SKODA Polska
|
» Znamy ceny nowej Skody SUPERB
|
Zdjęcia do bezpłatnego wykorzystania w celach prasowych:
|
Inne artykuły
|
|
» Przygoda w kamperze! Co warto wiedzieć? |
2023-05-31 |
|
RozpoczynajÄ…cy siÄ™ sezon na wyprawy kamperem stawia przed wieloma miÅ‚oÅ›nikami tego typu turystyki zasadnicze pytanie: czy podczas moich wypraw chcÄ™ za każdym razem nocować na zagospodarowanym kempingu, czy zaszaleć i spÄ™dzać noce ?na dziko?, na Å‚oni... wiÄ™cej »
|
|
[1]234567891011121314151617181920212223242526272829303132333435363738394041424344454647484950515253545556575859606162636465666768697071727374757677787980818283848586878889909192939495969798991001011021031041051061071081091101111121131141151161171181191201211221231241251261271281291301311321331341351361371381391401411421431441451461471481491501511521531541551561571581591601611621631641651661671681691701711721731741751761771781791801811821831841851861871881891901911921931941951961971981992002012022032042052062072082092102112122132142152162172182192202212222232242252262272282292302312322332342352362372382392402412422432442452462472482492502512522532542552562572582592602612622632642652662672682692702712722732742752762772782792802812822832842852862872882892902912922932942952962972982993003013023033043053063073083093103113123133143153163173183193203213223233243253263273283293303313323333343353363373383393403413423433443453463473483493503513523533543553563573583593603613623633643653663673683693703713723733743753763773783793803813823833843853863873883893903913923933943953963973983994004014024034044054064074084094104114124134144154164174184194204214224234244254264274284294304314324334344354364374384394404414424434444454464474484494504514524534544554564574584594604614624634644654664674684694704714724734744754764774784794804814824834844854864874884894904914924934944954964974984995005015025035045055065075085095105115125135145155165175185195205215225235245255265275285295305315325335345355365375385395405415425435445455465475485495505515525535545555565575585595605615625635645655665675685695705715725735745755765775785795805815825835845855865875885895905915925935945955965975985996006016026036046056066076086096106116126136146156166176186196206216226236246256266276286296306316326336346356366376386396406416426436446456466476486496506516526536546556566576586596606616626636646656666676686696706716726736746756766776786796806816826836846856866876886896906916926936946956966976986997007017027037047057067077087097107117127137147157167177187197207217227237247257267277287297307317327337347357367377387397407417427437447457467477487497507517527537547557567577587597607617627637647657667677687697707717727737747757767777787797807817827837847857867877887897907917927937947957967977987998008018028038048058068078088098108118128138148158168178188198208218228238248258268278288298308318328338348358368378388398408418428438448458468478488498508518528538548558568578588598608618628638648658668678688698708718728738748758768778788798808818828838848858868878888898908918928938948958968978988999009019029039049059069079089099109119129139149159169179189199209219229239249259269279289299309319329339349359369379389399409419429439449459469479489499509519529539549559569579589599609619629639649659669679689699709719729739749759769779789799809819829839849859869879889899909919929939949959969979989991000100110021003100410051006100710081009101010111012101310141015101610171018101910201021102210231024102510261027102810291030103110321033103410351036103710381039104010411042104310441045104610471048104910501051105210531054105510561057105810591060106110621063106410651066106710681069107010711072107310741075107610771078107910801081108210831084108510861087108810891090109110921093109410951096109710981099110011011102110311041105110611071108110911101111111211131114111511161117111811191120112111221123112411251126112711281129113011311132113311341135113611371138113911401141114211431144114511461147114811491150115111521153115411551156115711581159116011611162116311641165116611671168116911701171117211731174117511761177117811791180118111821183118411851186118711881189119011911192119311941195119611971198119912001201120212031204120512061207120812091210121112121213121412151216121712181219122012211222122312241225122612271228122912301231123212331234 Wyświetlane: 0 - 20 z 24669 rekordów |
|
|
|