Bulli staje siÄ™ symbolem „niemieckiego cudu gospodarczego”
W poÅ‚owie lat ’50 XX w., z maÅ‚ych radioodbiorników tranzystorowych rozbrzmiewa przebój Elvisa Presleya „Love me tender”, a Niemcy odkrywajÄ… swojÄ… miÅ‚ość do samochodów: nadeszÅ‚y czasy nazywane tam „cudem gospodarczym”. Volkswagen Garbus jest najlepiej sprzedajÄ…cym siÄ™ samochodem roku 1955 i jeszcze przed jego koÅ„cem przekroczy granicÄ™ miliona wyprodukowanych egzemplarzy. Równie poszukiwanym modelem jest VW T1. Moce produkcyjne gÅ‚ównego zakÅ‚adu w Wolfsburgu, który buduje T1 już od 1950 roku, sÄ… niewystarczajÄ…ce, by zaspokoić rosnÄ…cy popyt. Produkty spożywcze pierwszej potrzeby – chleb, mleko, czy warzywa, muszÄ… dotrzeć do klientów. Również dobra konsumpcyjne, takie jak telewizory i lodówki, muszÄ… być sprawnie i możliwie szybko dostarczone do nabywców. Aby sprostać tym wymaganiom, przedsiÄ™biorcy i handlowcy potrzebujÄ… niezniszczalnego Transportera.
W tym samym czasie 235 niemieckich miast i gmin ubiega siÄ™ o lokalizacjÄ™ dla planowanej fabryki Volkswagena Transportera. Heinrich Nordhoff, ówczesny dyrektor zarzÄ…dzajÄ…cy Volkswagenwerk GmbH, a później prezes zarzÄ…du Volkswagenwerk AG, zdobywa poparcie Rady Nadzorczej dla preferowanej przez siebie lokalizacji - Hanoweru. GÅ‚ównymi zaletami sÄ… bezpoÅ›rednie sÄ…siedztwo KanaÅ‚u ÅšródlÄ…dowego – najdÅ‚uższej drogi wodnej w Niemczech oraz istnienie stacji rozrzÄ…dowej. Już wtedy Nordhoff przyznaje: „Wartość firmy nie pochodzi z budynków i maszyn, ani też z jej kont bankowych. JedynÄ… wartoÅ›ciÄ… w przedsiÄ™biorstwie sÄ… ludzie, którzy w nim pracujÄ… i duch, w jakim to robiÄ….”
Budowa fabryki w Hanowerze rozpoczyna siÄ™ Å›nieżnÄ… i mroźnÄ… zimÄ… 1954/1955. Na poczÄ…tku pracuje tu 372 robotników, ale pod koniec marca 1955 roku na placu budowy jest ich już 1000. Gdy nadchodzi odwilż, na miÄ™kkim, bÅ‚otnistym podÅ‚ożu trzeba ukÅ‚adać deski, by ciężarówki mogÅ‚y dostarczać materiaÅ‚y budowlane. WokóÅ‚ placu budowy wyrasta maÅ‚e, prowizoryczne miasteczko - z biurami budowy, wiatami do magazynowania materiaÅ‚ów, barakami mieszkalnymi i namiotami stoÅ‚ówkowymi. PrzedsiÄ™biorczy handlowcy z okolicy szybko rozstawiajÄ… tu swoje stragany.
Po zaledwie 12 tygodniach budowy, Å›ciany majÄ… już ponad cztery metry wysokoÅ›ci. 28 gigantycznych dźwigów pracuje bez przerwy, a 22 wielkie betoniarki produkujÄ… codziennie 5000 metrów szeÅ›ciennych betonu. UsuniÄ™to i zniwelowano 1 750 000 metrów szeÅ›ciennych ziemi, co odpowiada 256 000 peÅ‚nych ciężarówek - wywrotek.
Od maja 1955 roku na gigantycznym placu budowy pracuje codziennie okoÅ‚o 2000 robotników. Przy wylewaniu betonu zużywa siÄ™ 600 000 metrów kwadratowych drewna szalunkowego. „Tyle wystarczyÅ‚oby na zbudowanie drewnianego chodnika o szerokoÅ›ci jednego metra z Wolfsburga aż do Bazylei” - pisze jeden z ówczesnych dziennikarzy.
W tym samym czasie Volkswagen szkoli już nowych pracowników, którzy zatrudnieni bÄ™dÄ… przy produkcji Transportera. Codziennie, o godzinie 4.10, specjalnie wyczarterowany pociÄ…g zabiera ich z dworca centralnego w Hanowerze do Wolfsburga, gdzie biorÄ… udziaÅ‚ w szkoleniach z zakresu produkcji Bulli. 3000 pracowników ma za zadanie zapewnić sprawny start produkcji. W ciÄ…gu zaledwie kilku tygodni powstaje hala konstrukcji nadwozi, w lutym 1956 roku gotowe jest również dziesiÄ™ciokilometrowe, wielotorowe poÅ‚Ä…czenie kolejowe z fabrykÄ….
DokÅ‚adnie 8 marca 1956 roku, w fabryce Volkswagen Hannover-Stöcken rozpoczyna siÄ™ seryjna produkcja przyszÅ‚ego symbolu „niemieckiego cudu gospodarczego”. Do roku 1967, kiedy koÅ„czy siÄ™ produkcja pierwszej generacji Transportera, z taÅ›m produkcyjnych w Niemczech zjeżdża 1,8 miliona T1 - Bulli.
Do tej pory, w zakÅ‚adach Volkswagen Samochody Dostawcze Hannover-Stöcken wyprodukowano ponad 10 milionów pojazdów. Obecnie w zakÅ‚adzie produkowany jest model T6.1, a przed koÅ„cem roku rozpocznie siÄ™ produkcja nowego Multivana (z konwencjonalnym ukÅ‚adem napÄ™dowym oraz hybrydy typu plug-in). W przyszÅ‚ym roku w Hanowerze bÄ™dzie produkowany pierwszy w peÅ‚ni elektryczny pojazd marki Volkswagen Samochody Dostawcze: ID. BUZZ. Historia Bulli z Hanoweru ma swój ciÄ…g dalszy.
Carsten Intra, prezes zarzÄ…du Volkswagen Samochody Dostawcze mówi: „Możemy z dumÄ… spoglÄ…dać na to, co udaÅ‚o nam siÄ™ osiÄ…gnąć. Historia fabryki jest tak wyjÄ…tkowa, jak sam T1 i jak ludzie, którzy zbudowali miliony tych pojazdów. Patrzymy jednak w przyszÅ‚ość: wraz z wprowadzeniem w tym roku nowego Multivana, a w 2022 roku również ID.BUZZ, poszerzamy naszÄ… atrakcyjnÄ… ofertÄ™ nowoczesnych samochodów dostawczych, MPV i rekreacyjnych. JesteÅ›my w stanie dostarczyć odpowiedni pojazd wÅ‚aÅ›ciwie dla każdego klienta.” PoczÄ…wszy od roku 2024, w Hanowerze bÄ™dÄ… produkowane pojazdy elektryczne segmentu premium (D-SUV) dla innych marek koncernu Volkswagen. „ZakÅ‚ad w Hanowerze jest wiÄ™c wzorem dla transformacji caÅ‚ej marki. Volkswagen Samochody Dostawcze i caÅ‚a Grupa potwierdziÅ‚y to ostatnio inwestycjÄ… 680 milionów euro w produkcjÄ™ samochodów typu D-SUV.”
Bertina Murkovic, przewodniczÄ…ca rady zakÅ‚adowej Volkswagen Samochody Dostawcze w Hanowerze podkreÅ›la: „Pięć lat temu, gdy Å›wiÄ™towaliÅ›my 60-lecie zakÅ‚adu w Hanowerze, wszystko wokóÅ‚ byÅ‚o naprawdÄ™ inne: uroczystość rodzinna i wystawa T1 w historycznym muzeum byÅ‚y wspaniaÅ‚Ä… oprawÄ… dla podziÄ™kowaÅ„. DziÄ™kujemy wszystkim pracownikom, którzy tchnÄ™li życie w nasze produkty. Transporter uczyniÅ‚ z nas wielkÄ… markÄ™ wÅ‚aÅ›nie dlatego, że mamy w genach różnorodność: z jednej strony produkujemy samochody do praktycznie każdego rodzaju zastosowaÅ„ komercyjnych, a z drugiej - dla każdej formy spÄ™dzania wolnego czasu. I wÅ‚aÅ›nie ta różnorodność jest naszÄ… przyszÅ‚oÅ›ciÄ…: T6.1, nowy Multivan, a wkrótce także ID. BUZZ. To jest kamieÅ„ wÄ™gielny naszej marki - Hanower może być z tego dumny.”
Josef Baumert, czÅ‚onek zarzÄ…du Volkswagen Samochody Dostawcze ds. produkcji i logistyki: „W ostatnich miesiÄ…cach, bez przerywania bieżącej produkcji, gruntownie modernizujemy fabrykÄ™ w Hanowerze, by byÅ‚a gotowa na produkcjÄ™ zupeÅ‚nie nowych modeli. Hala konstrukcji nadwozia dla nowego Multivana jest już gotowa, a na potrzeby produkcji ID. BUZZ zamontujemy tu ponad 1300 robotów. PoczÄ…wszy od roku 2022, na dwóch liniach produkcyjnych w Hanowerze bÄ™dÄ… produkowane trzy pojazdy, każdy na innej platformie.” Po raz pierwszy w tamtejszej fabryce produkowane bÄ™dÄ… samochody na moduÅ‚owej platformie dla pojazdów z silnikiem montowanym poprzecznie (nowy Multivan) oraz na moduÅ‚owej platformie dla samochodów z napÄ™dem elektrycznym (ID. BUZZ).
Fakty i dane dotyczÄ…ce fabryki w Hanowerze
• Wielkość terenów fabrycznych: 1,1 mln m2 (ok. 152 boiska piÅ‚karskie)
• Liczba zatrudnionych w roku 2020: 14 800
• Liczba wyprodukowanych pojazdów:
1956-2021 T1 – T6.1 9 228 000
1974-1975 Garbus i Typ 181 43 000
1975 – 2003 LT 1 i LT 2 810,200
2017 – 2020 e-Crafter 1500
1989 – 1995 Taro 61 000
2012 – 2020 Amarok 176 500