80 lat od najsłynniejszej wyprawy Prochazki
|
Dodano: 2016-08-02
Wyświetlono: 1157 razy
|
Břetislav Jan Procházka, znany już z naszego cyklu ze zdobycia niewielkim Popularem szczytu Śnieżki (1935), w kolejnym sezonie spełnił swoje największe marzenie, łączące pasję wypraw z umiłowaniem motoryzacji. Wydający się z początku nieco zuchwały pomysł objechania niewielkim samochodem kuli ziemskiej, zaczął nabierać realnych kształtów po deklaracji pomocy złożonej przez przedstawicieli wytwórni ŠKODA.
|
foto © Skoda |
|
|
Dostarczony przez fabrykÄ™ seryjny, ciemnoniebieski Rapid w wersji póÅ‚kabriolet, z numerem rejestracyjnym P 30.871 i przebiegiem 60 tysiÄ™cy kilometrów, otrzymaÅ‚ pakiet drobnych modyfikacji, przystosowujÄ…cych go do wymagaÅ„ dÅ‚ugotrwaÅ‚ego maratonu po drogach i bezdrożach Å›wiata.
Specjalne ogumienie, dwa zbiorniki paliwa (o Å‚Ä…cznej pojemnoÅ›ci 108 litrów benzyny) i tyle samo akumulatorów uzupeÅ‚niaÅ‚y nieco zmieniona instalacja zapÅ‚onowa, specjalny filtr powietrza, dodatkowe oÅ›wietlenie i radioodbiornik. DÅ‚ugodystansowy test miaÅ‚ po raz kolejny przekonać opiniÄ™ publicznÄ… o ponadprzeciÄ™tnej jakoÅ›ci i wytrzymaÅ‚oÅ›ci produktów marki. Przekazanie fabrycznie nowego pojazdu mieÅ›ciÅ‚o siÄ™ z pewnoÅ›ciÄ… w możliwoÅ›ciach producenta – marketingowy zamysÅ‚ byÅ‚ jednak tym razem bardziej wyrafinowany.
WspóÅ‚towarzyszem Procházki byÅ‚ przedsiÄ™biorca JindÅ™ich Kubias. Start wyprawy nastÄ…piÅ‚ w dniu 25 kwietnia 1936 roku sprzed siedziby praskiego automobilklubu. Kierunek na wschód, z planowanym dÅ‚uższym postojem w Moskwie, skutkowaÅ‚ przejazdem ekipy przez terytorium Polski w dniu 26 kwietnia. Wschodnia Rosja ze swymi bezdrożami oznaczaÅ‚a wielokrotne bÅ‚Ä…dzenie i nerwowÄ… walkÄ™ z czasem. Trudy tego odcinka odczuÅ‚ również, na szczęście w niewielkim stopniu, sam samochód, pokonujÄ…cy przez tydzieÅ„ dystans ponad trzech tysiÄ™cy kilometrów. Z Baku do Pahlavi ekipa przedostaÅ‚a siÄ™ na pokÅ‚adzie parostatku. Dalej, to na koÅ‚ach, to na pokÅ‚adach Å‚odzi – z Iranu, przez Beludżystan, Indie, Cejlon, MalezjÄ™, Chiny i JaponiÄ™, zgodnie z napiÄ™tym harmonogramem, stawiajÄ…c czoÅ‚a nieprzetartym szlakom, burzom piaskowym, ulewom i zmÄ™czeniu.
Ściśle określony w planie wyprawy jej czas wielokrotnie wydawał się być już nieosiągalnym. W dniu 8 lipca dzielna załoga Rapida dotarła do przystani w San Francisco, skąd po dwudniowym przeglądzie serwisowym pojazdu wyruszyła w kierunku Atlantyku.
Trasę liczącą 5 300 km pokonała w czasie niespełna 101 godzin, uwzględniającym wszelkie postoje. Tygodniowy pobyt ekipy w Nowym Jorku wykorzystano na właściwą promocję marki i kraju jej pochodzenia.
Do Europy, a konkretnie do Francji ekipa powróciÅ‚a w dniu 29 lipca na pokÅ‚adzie parostatku. Dwa dni później byÅ‚a ponownie w CzechosÅ‚owacji, owacyjnie witana najpierw w Pilznie, a 1 sierpnia w praskim miejscu rozpoczÄ™cia wyprawy. Po 97 dniach ekspedycji na drogomierzu dzielnej ŠKODY Rapid, napÄ™dzanej 31-konnym silnikiem o pojemnoÅ›ci 1,4 litra, przybyÅ‚o 27 700 kilometrów. Samochód ambitnej ekipy staÅ‚ siÄ™ najbardziej bodaj obleganym eksponatem na jesiennych targach samochodowych, organizowanych w Pradze. Swoje wspomnienia z przypomnianej dziÅ› wyprawy BÅ™etislav Jan Procházka opisaÅ‚ w książce wydanej w 1938 roku przez jedno z praskich wydawnictw.
Rapid II (Typ 901), wykorzystany do tej niecodziennej jazdy propagandowej, zostaÅ‚ wprowadzony na rynek w czerwcu 1935 roku. StanowiÅ‚ istotnÄ… modernizacjÄ™ modelu 420 Rapid z lat 1934-35, przejawiajÄ…cÄ… siÄ™ gÅ‚ównie zwiÄ™kszeniem rozstawów osi i kóÅ‚, wprowadzeniem silnika o objÄ™toÅ›ci 1,4 litra w miejsce 1,2 litrowego, zaokrÄ…glonego nadwozia oraz hydraulicznego ukÅ‚adu hamulcowego.
W chwili premiery model dostÄ™pny byÅ‚ z nadwoziami dwudrzwiowym typu tudor, czterodrzwiowym typu limuzyna oraz dwudrzwiowego póÅ‚kabrioletu. Boczne stopnie nadwozia zniknęły już w trakcie produkcji modelu, jeszcze w 1935 roku. Podstawowa odmiana tudor modelu Rapid wymagaÅ‚a w roku 1936 wyÅ‚ożenia kwoty 31 400 koron, wobec 19 900 koron żądanych za analogicznÄ… wersjÄ™ nadwoziowÄ… maÅ‚ego Populara.
Dane techniczne samochodu ŠKODA Rapid II Typ 901, 1935 – egzemplarz zaÅ‚ogi Procházka-Kubias, ekspedycja dookoÅ‚a Å›wiata 25 kwietnia–1 sierpnia 1936
silnik: rzÄ™dowy, czterocylindrowy, czterosuwowy; bocznozaworowy SV, chÅ‚odzony cieczÄ… w obiegu wymuszonym – ukÅ‚ad z termostatem, pompÄ… wody i stale pracujÄ…cym wentylatorem chÅ‚odnicy; waÅ‚ korbowy podparty w trzech punktach, umieszczony wzdÅ‚użnie z przodu, za osiÄ… przedniÄ…
średnica cylindra: 70 mm, skok tłoka: 90 mm
objętość skokowa: 1386 ccm
stopień sprężania: 6,0:1
zasilanie: gaźnik pojedynczy Zenith lub Solex
moc maksymalna: 31 KM przy 3500 obr./min
instalacja zapÅ‚onowa: o napiÄ™ciu 6V, prÄ…dnica Bosch 90W, rozdzielacz zapÅ‚onu Scintilla, w egzemplarzu wyprawowym – dwa niezależne akumulatory umieszczone w tylnej części pojazdu oraz specjalny ukÅ‚ad zapÅ‚onowy Vertex
układ smarowania: ciśnieniowy
skrzynia przekładniowa: trzystopniowa, manualna, przełożenia 2. oraz 3. zsynchronizowane, napęd z silnika przekazywany wałem umieszczonym wewnątrz centralnej rury nośnej
napÄ™d: kóÅ‚ tylnych, mechanizm różnicowy w zespole osi tylnej
nadwozie: szkielet drewniany, poszycie z blach stalowych, wsparte na pÅ‚ycie podÅ‚ogowej mocowanej do poprzeczek centralnej ramy rurowej, dwudrzwiowe typu póÅ‚kabriolet z fragmentem dachu krytym brezentem, czteromiejscowe
podwozie: centralna rama rurowa, rozwidlona z przodu pod silnik i skrzyniÄ™ biegów, z poprzeczkami mocujÄ…cymi nadwozie
zawieszenie kóÅ‚ przednich: trójkÄ…tne górne wahacze, poprzeczny dolny resor piórowy, amortyzatory ramieniowe
zawieszenie kóÅ‚ tylnych: póÅ‚osie pÄ™dne wahliwe, poprzeczny resor piórowy
układ hamulcowy: hydrauliczny, jednoobwodowy, działający na wszystkie cztery koła, hamulce bębnowe obu osi
układ kierowniczy: przekładnia śrubowo-kulkowa
ogumienie: 5.25x16 lub 5.75x16, obrÄ™cze stalowe, tÅ‚oczone – w egzemplarzu wyprawowym specjalne ogumienie Matador Mamut
rozstaw osi: 2550 mm
rozstaw kóÅ‚: 1170 mm - przednich i 1220 mm - tylnych
wymiary zewnętrzne: długość 4030 mm, szerokość 1510 mm, wysokość: 1550 mm
masa wÅ‚asna: ok. 950 kg – bez modyfikacji
pojemność zbiornika paliwa: zastąpiono dwoma zbiornikami o łącznej objętości 108 l (48 l z przodu, 60 l z tyłu pojazdu)
bagażnik: dostępny z wnętrza pojazdu
prędkość maksymalna: ok. 100 km/h
średnie zużycie paliwa: 9-10 l/100 km
liczba zbudowanych egzemplarzy: 3900 sztuk modelu Rapid z silnikami 1.4SV, w latach 1935-1938
ciekawostka: pomocniczy zbiornik paliwa pojazdu wyprawowego umieszczono w jego tylnej części – po wyczerpaniu zapasu paliwa w zbiorniku zasadniczym, zapas z pomocniczego przepompowywano rÄ™cznie
dla ŠKODA PR Portal - Tomasz Orlik, Automobilista, sierpieÅ„ 2016
|
|
|
» Przygoda w kamperze! Co warto wiedzieć? |
2023-05-31 |
|
RozpoczynajÄ…cy siÄ™ sezon na wyprawy kamperem stawia przed wieloma miÅ‚oÅ›nikami tego typu turystyki zasadnicze pytanie: czy podczas moich wypraw chcÄ™ za każdym razem nocować na zagospodarowanym kempingu, czy zaszaleć i spÄ™dzać noce ?na dziko?, na Å‚oni... wiÄ™cej »
|
|