W modelach Q5 TFSI e quattro i Q5 Sportback TFSI e quattro zastosowano ukÅ‚ad napÄ™dowy o takiej samej konstrukcji - w obu wersjach mocy. SkÅ‚ada siÄ™ on z silnika benzynowego 2.0 TFSI o mocy 195 kW (265 KM) i o momencie obrotowym 370 Nm sprzężonego z silnikiem elektrycznym. Stale wzbudzony silnik synchroniczny (PSM) osiÄ…ga moc szczytowÄ… 105 kW i maksymalny moment obrotowy 350 Nm. Wraz ze sprzÄ™gÅ‚em jest on zintegrowany z siedmiobiegowÄ… automatycznÄ… skrzyniÄ… biegów S tronic, która przekazuje moment do ukÅ‚adu napÄ™dowego quattro z technikÄ… ultra. W normalnym trybie jazdy, majÄ…c na wzglÄ™dzie wydajność, moc przekazywana jest tylko na przednie koÅ‚a. OÅ› tylna jest bÅ‚yskawicznie doÅ‚Ä…czana w razie potrzeby.
Akumulator litowo-jonowy umieszczono pod podÅ‚ogÄ… bagażnika. Akumulator zbudowany jest ze 104 ogniw pryzmatycznych i przy napiÄ™ciu 381 V może zmagazynować 14,4 kWh energii (netto; 17,9 kWh brutto). W celu zapewnienia optymalnej temperatury, jego obieg chÅ‚odzÄ…cy jest poÅ‚Ä…czony zarówno z obiegiem czynnika chÅ‚odzÄ…cego ukÅ‚adu klimatyzacji, jak i z obiegiem niskotemperaturowym zasilajÄ…cym silnik elektryczny i ukÅ‚ady elektroniczne. UkÅ‚ad klimatyzacji jest standardowo wyposażony w zintegrowanÄ…, wysokowydajnÄ… pompÄ™ ciepÅ‚a wiążącÄ… ciepÅ‚o odpadowe emitowane przez komponenty wysokonapiÄ™ciowe. Może on wytwarzać moc cieplnÄ… do 3 kW z 1 kW energii elektrycznej, co zwiÄ™ksza efektywność energetycznÄ… samochodu i zapewnia bardziej komfortowy klimat dla pasażerów we wnÄ™trzu pojazdu.
Dwie wersje mocy: 220 kW (299 KM) i 270 kW (367 KM)
Ponieważ obie wersje silnikowe różniÄ… siÄ™ pod wzglÄ™dem strategii doÅ‚adowania, majÄ… one różnÄ… moc systemowÄ… i różny moment obrotowy. Q5 Sportback 50 TFSI e quattro (Å‚Ä…czne zużycie paliwa w l/100 km: 2,0-1,8; Å‚Ä…czne zużycie energii elektrycznej w kWh/100 km: 19,6-19,3; Å‚Ä…czna emisja CO2 w g/km: 45-42) z mocÄ… 220 kW (299 KM) i momentem obrotowym rzÄ™du 450 Nm przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,1 sekundy. Q5 Sportback 55 TFSI e quattro (Å‚Ä…czne zużycie paliwa w l/100 km: 2,0-1,8; Å‚Ä…czne zużycie energii elektrycznej w kWh/100 km: 19,6-19,3; Å‚Ä…czna emisja CO2 w g/km: 45-42) standardowe 100 km/h rozwija w 5,3 sekundy, ma moc 270 kW (367 KM) i moment obrotowy 500 Nm.
W obu wersjach silnikowych maksymalny moment obrotowy jest dostÄ™pny już nieco powyżej prÄ™dkoÅ›ci obrotowej biegu jaÅ‚owego. To również przyczynia siÄ™ do lepszego ogólnego wrażenia, jakie wywoÅ‚uje napÄ™d hybrydowy typu plug-in. Ograniczona elektronicznie prÄ™dkość maksymalna 239 km/h oraz zużycie paliwa i energii elektrycznej, sÄ… identyczne w obu wersjach mocy. Przy zasilaniu wyÅ‚Ä…cznie elektrycznym, obie hybrydy typu plug-in mogÄ… przejechać do 61 km (WLTP) z prÄ™dkoÅ›ciÄ… do 135 km/h.
Tryby jazdy i predyktywny asystent wydajności
Cichy i bezemisyjny w mieÅ›cie, z dużym zasiÄ™giem na dÅ‚ugich trasach lub sportowy i dynamiczny dziÄ™ki poÅ‚Ä…czeniu mocy silnika TFSI i silnika elektrycznego: tryby jazdy dla hybryd typu plug-in linii modelowej Q5 sÄ… wszechstronne i inteligentne. Koncepcja ich dziaÅ‚ania zostaÅ‚a opracowana w taki sposób, by kierowca mógÅ‚ pokonywać wiÄ™kszość codziennych tras na napÄ™dzie wyÅ‚Ä…cznie elektrycznym. Osoba prowadzÄ…ca samochód może swobodnie decydować, czy i w jaki sposób chce ingerować we wspóÅ‚pracÄ™ obu silników; w tym celu ma do wyboru cztery tryby pracy.
Tryb hybrydowy jest aktywowany automatycznie już w momencie rozpoczÄ™cia jazdy z wÅ‚Ä…czonÄ… nawigacjÄ…, ale można go również wybrać rÄ™cznie, za pomocÄ… przycisku. W tym trybie Å‚adowanie akumulatora jest optymalnie rozÅ‚ożone na przebiegu caÅ‚ej trasy, co pozwala ograniczyć zużycie energii do minimum. W centrum miasta oraz w ruchu miejskim Q5 i Q5 Sportback TFSI e quattro zasilane sÄ… gÅ‚ównie energiÄ… z akumulatora. Funkcja sterowania napÄ™dem obu hybryd typu plug-in opiera siÄ™ na przetwarzaniu dużej iloÅ›ci danych. ObejmujÄ… one informacje o ruchu drogowym online, odlegÅ‚ość do celu, profil wybranej trasy, dokÅ‚adne informacje o najbliższym otoczeniu z danych nawigacyjnych, takie jak ograniczenia prÄ™dkoÅ›ci, rodzaje dróg, wzniesienia i spadki oraz aktualne dane z czujników pokÅ‚adowych. JeÅ›li w systemie MMI uruchomione jest prowadzenie do celu wg nawigacji, predyktywna strategia operacyjna podejmuje próbÄ™ przejechania ostatniego miejskiego odcinka trasy w caÅ‚oÅ›ci na napÄ™dzie elektrycznym i dotarcia do celu lub stacji Å‚adowania z prawie pustym akumulatorem napÄ™dowym.
W kierunku wydajności: doładowanie lub żeglowanie
Gdy kierowca Audi Q5 lub Q5 Sportback TFSI e quattro zdejmuje nogę z pedału gazu, system zarządzania napędem, w zależności od sytuacji, wybiera między tzw. żeglowaniem z wyłączonym silnikiem, a rekuperacją, czyli odzyskaniem energii kinetycznej i przekształceniem jej w energię elektryczną. Silnik elektryczny odpowiedzialny jest za wszystkie operacje hamowania do 0,1 g i może wygenerować moc do 25 kW. Rekuperacja sięga do 0,2 g i może odzyskać do 80 kW mocy elektrycznej. Hydrauliczne hamulce tarczowe są aktywowane tylko w przypadku mocniejszego hamowania.
Predyktywny asystent wydajności (PEA) dostosowuje pracę układu odzyskiwania energii podczas hamowania do aktualnej sytuacji. Wykorzystuje on dane dotyczące przewidywanej trasy pozyskiwane z nawigacji i monitoruje odległość do poprzedzającego pojazdu za pomocą kamery i radaru. Gdy aktywny jest adaptacyjny tempomat (ACC), układ PEA wspiera kierowcę poprzez automatyczne hamowanie i przyspieszanie, jeszcze bardziej zwiększając wydajność i komfort jazdy.
Gdy kierowca nie korzysta z aktywnego tempomatu, otrzymuje podpowiedzi wskazujÄ…ce wÅ‚aÅ›ciwy moment na zdjÄ™cie nogi z prawego pedaÅ‚u. Wskazówki te sÄ… przekazywane w formie impulsu haptycznego z aktywnego pedaÅ‚u przyspieszenia, a także w formie wizualnych komunikatów w kokpicie i na opcjonalnym wyÅ›wietlaczu head-up display. JednoczeÅ›nie symbole informujÄ… o przyczynie zmniejszenia prÄ™dkoÅ›ci: ograniczeniu prÄ™dkoÅ›ci, drogowskazach, zakrÄ™tach i zjazdach, rondach, skrzyżowaniach, zjazdach z autostrad i wzmożonym ruchu przed nami.
Oprócz hybrydowego trybu pracy, kierowca może wybrać jeden z trzech innych trybów. W trybie EV - podstawowym ustawieniu przy każdym uruchomieniu pojazdu - samochód jest napÄ™dzany wyÅ‚Ä…cznie energiÄ… elektrycznÄ…, dopóki kierowca nie naciÅ›nie pedaÅ‚u gazu do oporu. W trybie Hold pojemność akumulatora jest utrzymywana na aktualnym poziomie. W trybie Å‚adowania (Charge) system zarzÄ…dzania napÄ™dem zwiÄ™ksza ilość energii w akumulatorze przy pomocy silnika spalinowego. Podobnie jak podczas rekuperacji, silnik elektryczny pracuje wtedy jako generator i Å‚aduje akumulator napÄ™dowy.
Wygoda: szybkie Å‚adowanie w kilka godzin
Wszystkie samochody hybrydowe typu plug-in w rodzinie Q5, sÄ… standardowo wyposażone w kompaktowy, garażowy system Å‚adowania. Przy przemysÅ‚owym przyÅ‚Ä…czu elektrycznym o napiÄ™ciu 400 V i natężeniu 16 amperów, peÅ‚ne Å‚adowanie o mocy 7,4 kWh trwa okoÅ‚o 2,5 godziny. W przypadku domowego gniazdka elektrycznego o napiÄ™ciu 230 V, Å‚adowanie trwa okoÅ‚o 8 godzin i 15 minut. W podróży kierowca może również Å‚adować akumulator na ogólnodostÄ™pnych stacjach Å‚adowania. SÅ‚uży do tego standardowy kabel z wtyczkÄ… typu 2.
UsÅ‚uga Audi e-tron Charging Service umożliwia wygodne Å‚adowanie w drodze, zapewniajÄ…c dostÄ™p do okoÅ‚o 200 000 punktów Å‚adowania w 26 krajach europejskich. Do rozpoczÄ™cia procedury wystarczy jedna karta, niezależnie od operatora.
Zarządzanie ładowaniem wprost z własnej kanapy: aplikacja myAudi
Aplikacja myAudi umożliwia klientom korzystanie z usÅ‚ug Audi connect na ich smartfonach, co jest szczególnie atrakcyjne w przypadku modeli hybrydowych typu plug-in. Za pomocÄ… aplikacji można sprawdzić stan akumulatora i zasiÄ™g, rozpocząć proces Å‚adowania, zaprogramować timer Å‚adowania, a także przeglÄ…dać statystyki Å‚adowania i zużycia paliwa. Ponadto, zarówno w aplikacji, jak i w nawigacji MMI w samochodzie, w planerach tras wyÅ›wietlane sÄ… stacje Å‚adowania.
KolejnÄ… funkcjÄ… aplikacji myAudi jest ustawienie temperatury wnÄ™trza jeszcze przed wyruszeniem w drogÄ™. Klient może dokÅ‚adnie okreÅ›lić, w jaki sposób wnÄ™trze ma być ogrzewane lub chÅ‚odzone podczas Å‚adowania akumulatora. UkÅ‚ad dziaÅ‚a nawet wtedy, gdy samochód nie jest podÅ‚Ä…czony do sieci energetycznej - pod warunkiem, że ma wystarczajÄ…co naÅ‚adowany akumulator. Opcjonalnie dostÄ™pna jest też dodatkowa klimatyzacja. DziÄ™ki niej klient może ustawić żądanÄ… temperaturÄ™, a w zależnoÅ›ci od wersji wyposażenia może mieć także podgrzane fotele i przedniÄ… szybÄ™.
Bogate i sportowe: dodatki i detale
Hybrydy typu plug-in rodziny produktowej Q5 majÄ… bogatsze wyposażenie standardowe niż standardowy model Q5, np. wersja 55 TFSI e ma w standardzie sportowe fotele, trójstrefowÄ… klimatyzacjÄ™ automatycznÄ…, kluczyk komfortowy, wyÅ›wietlacze charakterystyczne dla hybryd i w miernik mocy. Tylne siedzenia można przesuwać do przodu i do tyÅ‚u oraz regulować kÄ…t pochylenia ich oparć.