-
Nowa generacja mistrzowskiego samochodu zbudowana dla teamu Formuły E Audi Sport ABT Schaeffler
-
Spektakularna stylistyka, więcej mocy, wyższa wydajność i większy zasięg
-
Oprócz zespoÅ‚u fabrycznego, w nowym sezonie wystartujÄ… dodatkowe dwa Audi e-tron FE05 w barwach Virgin Racing
To najwiÄ™ksza jak dotÄ…d innowacja wprowadzona do FormuÅ‚y E: po raz pierwszy od zainaugurowania serii w roku 2014, w sezonie 2018/2019 kierowcy używać bÄ™dÄ… tylko jednego bolidu na wyÅ›cig. Z racji tego, że akumulatory bolidów majÄ… w tym sezonie pojemność w zupeÅ‚noÅ›ci wystarczajÄ…cÄ… do przejechania caÅ‚ego, 45-minutowego wyÅ›cigu, obowiÄ…zkowa wymiana pojazdów podczas wyÅ›cigu przestaÅ‚a być już konieczna. To Å›wiadectwo tego, jak sporty motorowe, a zwÅ‚aszcza FormuÅ‚a E, rozwijajÄ… innowacje i nowoczesne rozwiÄ…zania techniczne.
TworzÄ…c model e-tron FE05, Audi skrupulatnie przygotowaÅ‚o siÄ™ do nowych wyzwaÅ„ technicznych i strategicznych. Dotyczy to w szczególnoÅ›ci kluczowego elementu
w sercu Audi e-tron FE05 – ukÅ‚adu napÄ™dowego, skÅ‚adajÄ…cego siÄ™ z elektrycznego silnika, przetwornika, skrzyni biegów, elementów tylnego zawieszenia oraz odpowiedniego oprogramowania. Podczas gdy caÅ‚a reszta bolidu jest dla wszystkich teamów identyczna, producenci majÄ… okazjÄ™ zaprezentowania swej eksperckiej wiedzy technicznej wÅ‚aÅ›nie w zakresie ukÅ‚adu napÄ™dowego. W czwartym sezonie serii wyÅ›cigów w peÅ‚ni elektrycznych bolidów, który zakoÅ„czyÅ‚ siÄ™ w poÅ‚owie lipca w Nowym Jorku zdobyciem przez Audi Sport ABT Schaeffler tytuÅ‚u mistrzowskiegow klasyfikacji zespoÅ‚owej, Audi e-tron FE04 czÄ™sto okazywaÅ‚o siÄ™ najbardziej wydajnym autem. Jego nastÄ™pcÄ… jest ewolucyjnie rozwiniÄ™ta wersja tego zwyciÄ™skiego modelu.
ZespóÅ‚ silnika MGU (ang. motor generator unit), nazwany tu Audi Schaeffler MGU03, zostaÅ‚ opracowany wspólnie przez Audi i jego technicznego partnera, firmÄ™ Schaeffler. Inżynierowie poÅ‚ożyli szczególny nacisk na to, by taki pakiet napÄ™dowy byÅ‚ jeszcze bardziej wydajny i jeszcze bardziej podniósÅ‚ poziom efektywnoÅ›ci bolidu. „ZachowaliÅ›my podstawowÄ… koncepcjÄ™ jednobiegowego pojazdu, a jednoczeÅ›nie dopracowaliÅ›my szczegóÅ‚y i sami wyprodukowaliÅ›my wszystkie części” – mówi Tristan Summerscale, kierownik projektu FormuÅ‚a E w Audi. 95 procent podzespoÅ‚ów ukÅ‚adu napÄ™dowego jest nowych, a inżynierowie byli w stanie zmniejszyć ich masÄ™ o w sumie dziesięć procent.
Summerscale i jego zespóÅ‚ rozpoczÄ™li prace konstrukcyjne przy Audi e-tron FE05 w poÅ‚owie roku 2017, jeszcze przed rozpoczÄ™ciem poprzedniego sezonu. MiÄ™dzynarodowa Federacja Samochodowa - Fédération Internationale de l’Automobile (FIA) homologowaÅ‚a nowy bolid pod koniec lipca 2018. Od tej chwili w samochodzie nie wolno już wprowadzać żadnych zmian, z wyjÄ…tkiem aktualizacji oprogramowania, którÄ… można przeprowadzić już w trakcie sezonu. Wspólne jazdy testowe wszystkich teamów biorÄ…cych udziaÅ‚ w Mistrzostwach FormuÅ‚y E zaplanowano na poÅ‚owÄ™ listopada w hiszpaÅ„skiej Valencii. Po nich wszystkie bolidy i caÅ‚e wyposażenie zostanÄ… przetransportowane do Arabii Saudyjskiej.
Przepisy piÄ…tego sezonu FormuÅ‚y E stanowiÄ…, że silnik może wytwarzać maksymalnie 250 kW (340 KM) w kwalifikacjach i 200 kW (272 KM) w wyÅ›cigu gÅ‚ównym. NowoÅ›ciÄ… sÄ… tak zwane strefy aktywacji. Gdy kierowca przejedzie przez takÄ… wydzielonÄ… strefÄ™ toru wyÅ›cigowego, może na krótko użyć trybu wyższej mocy – 225 kW (306 KM). Kibice FormuÅ‚y E mogÄ… caÅ‚y czas wspierać swych ulubionych kierowców, oddajÄ…c internetowo gÅ‚osy na tzw. „FanBoost”, dziÄ™ki któremu zawodnicy i ich bolidy zostajÄ… na okreÅ›lony czas „obdarowani” mocÄ… nawet 250 kW (340 KM).
Bolidy wszystkich teamów FormuÅ‚y E pozyskujÄ… prÄ…d elektryczny z identycznych akumulatorów marki McLaren o masie 374 kilogramów. Litowo-jonowy akumulator montowany jest pomiÄ™dzy fotelem kierowcy, a ukÅ‚adem napÄ™dowym. Ma pojemność 52 kWh i można go naÅ‚adować w peÅ‚ni w 45 minut. ZupeÅ‚nie nowym rozwiÄ…zaniem, debiutujÄ…cym w piÄ…tym sezonie FormuÅ‚y E, jest system „Brake-by-Wire”. Sterowanie hamulcami i przeniesienie napÄ™du na tylnÄ… oÅ› sÄ… od siebie oddzielone oraz sterowane elektronicznie. DziÄ™ki temu równowaga hamowania jest zawsze idealnie rozÅ‚ożona, a rekuperacja staje siÄ™ bardziej efektywna.
Podobnie jak to jest w bolidach FormuÅ‚y 1, kierowca zasiada tu w zbudowanym z wÅ‚ókien wÄ™glowych zgodnie ze standardami bezpieczeÅ„stwa FIA kokpicie typu monocoque. Strefy zgniotu z tworzyw sztucznych wzmacnianych wÅ‚óknem wÄ™glowym (CFRP) z przodu, po bokach i w tyle bolidu, zapewniajÄ… maksimum bezpieczeÅ„stwa. Kolejnym nowym rozwiÄ…zaniem, również analogicznym do FormuÅ‚y 1 , jest tzw. „system halo” ponad kokpitem, dajÄ…cy dodatkowÄ… ochronÄ™ gÅ‚owy kierowcy. Minimalna masa bolidu FormuÅ‚y E to 900 kg. (razem z kierowcÄ…). Elektryczny samochód wyÅ›cigowy od 0 do 100 km/h przyspiesza w 3,1 sekundy. Jego prÄ™dkość maksymalna to ok. 240 km/h. Na szczególnÄ… uwagÄ™ zasÅ‚uguje fakt, że Audi e-tron FE05 nie posiada dużego tylnego spojlera/skrzydÅ‚a, co jest rzadkoÅ›ciÄ… w sportach motorowych. Zamiast niego, siÅ‚a dociskowa generowana jest przez duży dyfuzor w tyle pojazdu. Po pierwszych jazdach testowych, fani porównywali futurystyczny wyglÄ…d samochodu do „Batmobila”, czy statku kosmicznego z „Gwiezdnych Wojen”. „Gdy wyruszam na tor wyÅ›cigowy w gronie innych bolidów, czujÄ™ siÄ™ jak w filmie science-fiction” – mówi Daniel Abt. „W porównaniu do swych poprzedników, nowy model ma znacznie bardziej agresywnÄ… stylistykÄ™.”
W piÄ…tym sezonie serii wyÅ›cigów samochodów elektrycznych zaplanowano trzynaÅ›cie wyÅ›cigów w dwunastu dużych miastach Å›wiata. PomiÄ™dzy otwarciem sezonu w Ad Diriyah, a jego podwójnym finaÅ‚em w Nowym Jorku w poÅ‚owie lipca 2019, wyÅ›cigi rozegrane zostanÄ… w Marakeszu, w Mexico City, w Hongkongu, w Rzymie, Paryżu, Monako i w Berlinie. Każdy z wyÅ›cigów trwa 45 minut plus jedno okrążenie, a wiÄ™kszość z nich odbÄ™dzie siÄ™ na tymczasowych torach zlokalizowanych w centrach miast.
W sezonie 2018/2019 po raz pierwszy oprócz fabrycznego zespoÅ‚u Audi, na torze pojawi siÄ™ inny team również jeżdżący Audi e-tron FE05 – brytyjski Virgin Racing. Partnerstwo to jest nowoÅ›ciÄ… w piÄ…tym sezonie, a zdrowe wspóÅ‚zawodnictwo pomiÄ™dzy dwoma zespoÅ‚ami ma na celu ciÄ…gÅ‚e podnoszenie poziomu wydajnoÅ›ci.
Team Audi Sport ABT Schaeffler jest jednym z czÅ‚onków-zaÅ‚ożycieli serii FormuÅ‚a E, a jego kierowcy Daniel Abt i Lucas di Grassi Å›cigajÄ… siÄ™ w niej od pierwszego wyÅ›cigu. Brazylijczyk zapewniÅ‚ sobie tytuÅ‚ mistrzowski w klasyfikacji kierowców w sezonie 2016/2017. Sezon 2017/2018 zakoÅ„czyÅ‚ siÄ™ dla di Grassiego miejscem drugim, a dla Daniela Abta – piÄ…tym.
Zdjęcia i dodatkowe informacje znajdą Państwo na stronie www.audi.press-bank.pl.