-
UwieÅ„czenie wysiÅ‚ków: zakÅ‚ad badawczy produkuje wysokiej jakoÅ›ci olej napÄ™dowy
-
Niezależny od dostaw ropy naftowej e-diesel wytwarzany jest z wody, CO2 i ekologicznego prądu
-
Niemiecka Minister OÅ›wiaty i BadaÅ„ Naukowych, prof. dr Johanna Wanka podkreÅ›la: „Syntetyczny olej napÄ™dowy na bazie CO2 to wielki sukces”
Ingolstadt/Berlin, 22 kwietnia 2015 r. Audi poczyniło kolejny, wielki krok w procesie tworzenia nowych, neutralnych pod względem zawartości CO2 paliw. Ośrodek badawczy w Dreźnie rozpoczął produkcję syntetycznego Audi e-diesla.
Etap rozruchu wytwórni trwaÅ‚ tylko cztery miesiÄ…ce. Od kilku dni oÅ›rodek badawczy w Dreźnie produkuje pierwsze partie wysokowartoÅ›ciowego oleju napÄ™dowego. By zademonstrować jakość i przydatność nowego paliwa, Federalna Minister OÅ›wiaty i BadaÅ„ Naukowych prof. dr Johanna Wanka, wlaÅ‚a wczoraj pierwsze pięć wyprodukowanych litrów do baku swojego sÅ‚użbowego Audi A8 3.0 TDI clean diesel quattro. „Syntetyczny olej napÄ™dowy wytwarzany z użyciem dwutlenku wÄ™gla, to wielki sukces badaÅ„ nad zrównoważonym rozwojem. JeÅ›li uda nam siÄ™ na szerokÄ… skalÄ™ użyć CO2 jako surowca, w ogromnym stopniu przyczynimy siÄ™ do ochrony klimatu, oszczÄ™dnoÅ›ci zasobów i przygotujemy drogÄ™ dla „Green Economy” – powiedziaÅ‚a Minister Wanka.
DrezdeÅ„skie przedsiÄ™biorstwo energetyczne „sunfire” jest w tym projekcie partnerem Audi i zarzÄ…dcÄ… wytwórni. ZakÅ‚ad pracuje wedÅ‚ug zasady Power-to-Liquid (PtL), wykorzystujÄ…c ekologiczny prÄ…d do produkcji pÅ‚ynnego paliwa. Jedyne potrzebne w tym procesie surowce to woda i dwutlenek wÄ™gla, którego dostawcÄ… jest biogazownia. Wkrótce jednak, część dwutlenku wÄ™gla pozyskiwana bÄ™dzie z powietrza, metodÄ… opracowanÄ… przez innego partnera technologicznego koncernu z Ingolstadt, firmÄ™ Climeworks z Zurychu.
Dla Reinera Mangolda, kierownika ds. zrównoważonego rozwoju produktów Audi, Audi ediesel i Audi efuels to istotne uzupeÅ‚nienie elektromobilnoÅ›ci: „WprowadzajÄ…c do produkcji Audi ediesel, rozwijamy kolejne, bazujÄ…ce na dwutlenku wÄ™gla paliwo, które umożliwi dÅ‚ugodystansowe, nie oddziaÅ‚ywujÄ…ce na klimat, przemieszczanie siÄ™. Użycie CO2 jako surowca, jest szansÄ… nie tylko dla przemysÅ‚u samochodowego w Niemczech. ZasadÄ™ tÄ… zaszczepić można zarówno
w innych branżach, jak i w innych paÅ„stwach.”
Produkcja Audi e-diesel odbywa siÄ™ kilku etapach: najpierw, elektroliza wysokotemperaturowa rozdziela podgrzanÄ… i zamienionÄ… w parÄ™ wodÄ™ na wodór i tlen. Proces ten, przeprowadzany w temperaturze powyżej 800 stopni Celsjusza, jest bardziej wydajny niż konwencjonalne technologie, miÄ™dzy innymi dziÄ™ki możliwoÅ›ci odzyskiwania ciepÅ‚a. Elektroliza wysokotemperaturowa może być również eksploatowana dynamicznie i dziÄ™ki temu może stabilizować sieć
w momentach szczytów produkcyjnych energii ekologicznej.
W dwóch kolejnych etapach, wodór reaguje z CO2 w reaktorach syntezy, ponownie pod ciÅ›nieniem i w wysokiej temperaturze. Wynikiem reakcji jest ciecz, Blue Crude, skÅ‚adajÄ…ca siÄ™ z dÅ‚ugoÅ‚aÅ„cuchowych zwiÄ…zków wÄ™glowodorowych. Efektywność tego procesu - od odnawialnego prÄ…du do pÅ‚ynnego wÄ™glowodoru - jest bardzo wysoka i wynosi 70 procent. Podobnie jak naturalnÄ… ropÄ™ naftowÄ…, Blue Crude uszlachetnia siÄ™ w procesie rafineryjnym, aż otrzymuje siÄ™ produkt koÅ„cowy, Audi e-diesel. To syntetyczne paliwo nie zawiera siarki i aromatów oraz charakteryzuje siÄ™ wysokÄ… liczbÄ… cetanowÄ…. Jak wykazaÅ‚y testy laboratoryjne prowadzone przez Audi, nadaje siÄ™ do mieszania z tradycyjnym olejem napÄ™dowym, a wedÅ‚ug wszystkich przewidywaÅ„, wkrótce bÄ™dzie można go używać również jako samodzielnego paliwa.
Niemieckie Federalne Ministerstwo OÅ›wiaty i BadaÅ„ Naukowych wspiera rozpoczÄ™ty w maju 2012 roku projekt firmy „sunfire”. Tradycyjne, pierwsze wbicie Å‚opaty pod budowÄ™ zakÅ‚adu w Dreźnie-Reick nastÄ…piÅ‚o w lipcu 2013 r., a już 14 listopada
2014 r. uruchomiono oÅ›rodek. W najbliższych miesiÄ…cach, możliwoÅ›ci produkcyjne powinny rozwinąć siÄ™ do ponad 3000 litrów Audi e-diesel. Audi jest wyÅ‚Ä…cznym i jedynym w branży motoryzacyjnej partnerem firmy „sunfire”.
Niezależnie od tej kooperacji, cztery pierÅ›cienie już od roku 2009 angażujÄ… siÄ™ w prace nad stworzeniem paliw neutralnych pod wzglÄ™dem CO2, czyli Audi e-fuels. Wytwórnia e-gazu Audi w dolnosaksoÅ„skim miasteczku Werlte na podobnej zasadzie produkuje Audi e-gaz (syntetyczny metan), który kierowcy Audi A3 Sportback g-tron mogÄ… kupować, korzystajÄ…c ze specjalnej karty do tankowania. Wspólnie z francuskim przedsiÄ™biorstwem Global Bioenergies, koncern z Ingolstadt prowadzi również badania w zakresie produkcji syntetycznej e-benzyny Audi. WspóÅ‚pracuje też z amerykaÅ„skim przedsiÄ™biorstwem Joule, które za pomocÄ… mikroorganizmów produkuje syntetyczne paliwo Audi e-diesel i Audi e-etanol.
***
Koncern Audi w roku 2014 dostarczyÅ‚ klientom okoÅ‚o 1 741 100 samochodów marki Audi. W roku 2014, przedsiÄ™biorstwo osiÄ…gnęło przychody w wysokoÅ›ci 53,8 miliardów Euro, a jego zysk operacyjny wyniósÅ‚ 5,15 miliardów Euro. Marka Audi obecna jest na ponad 100 rynkach caÅ‚ego Å›wiata. Produkcja odbywa siÄ™ w zakÅ‚adach w Ingolstadt, Neckarsulm, Györ (WÄ™gry), w Brukseli (Belgia), w BratysÅ‚awie (SÅ‚owacja), Martorell (Hiszpania), w KaÅ‚udze (Rosja), Aurangabad (Indie), Changchun i w Foshan (Chiny), a także w Dżakarcie (Indonezja). W roku 2015 produkcja samochodów marki Audi ruszy w Kurytybie (Brazylia), a od 2016 w San José Chiapa w Meksyku. SpóÅ‚kami należącymi w 100% do Audi AG sÄ… miÄ™dzy innymi quattro GmbH (Neckarsulm), Automobili Lamborghini Holding S.p.A. (Sant'Agata Bolognese/WÅ‚ochy) oraz producent sportowych motocykli Ducati Motor Holding S.p.A (Bolonia/WÅ‚ochy). Audi zatrudnia obecnie ponad 80 000 pracowników, z czego 58 000 w Niemczech. W latach 2015 - 2019 koncern planuje inwestycje rzÄ™du 24 miliardów Euro, gÅ‚ównie w nowe produkty i zrównoważone technologie. Audi przykÅ‚ada dużą wagÄ™ do korporacyjnej odpowiedzialnoÅ›ci, a w swej strategii ustanowiÅ‚o zasadÄ™ zrównoważonego rozwoju swoich produktów i procesów produkcyjnych. DÅ‚ugoterminowym celem koncernu jest mobilność wolna od CO2.