DwadzieÅ›cia pięć lat po debiucie oryginalnego, przeÅ‚omowego NSX-a, Acura zaprezentowaÅ‚a produkcyjnÄ… wersjÄ™ oczekiwanego modelu nowej generacji, który zostaÅ‚ zaprojektowany i wyprodukowany w Stanach Zjednoczonych. Najnowsza Acura NSX zostaÅ‚a pokazana przedstawicielom mediów z caÅ‚ego Å›wiata podczas PóÅ‚nocnoamerykaÅ„skiego MiÄ™dzynarodowego Salonu Samochodowego NAIAS 2015. Model w wersji produkcyjnej, wykoÅ„czony poÅ‚yskujÄ…cym czerwonym lakierem NSX Red, wjechaÅ‚ na scenÄ™ przy akompaniamencie donoÅ›nych dźwiÄ™ków pracujÄ…cego pod maskÄ… silnika z podwójnym doÅ‚adowaniem.
Zaprezentowany model NSX nowej generacji prezentuje stylizacjÄ™ nadwozia i wnÄ™trza oraz specyfikacjÄ™ wersji produkcyjnej, która zostanie wyposażona w umieszczony centralnie hybrydowy, sportowy ukÅ‚ad napÄ™dowy. Firma podaÅ‚a również najważniejsze informacje dotyczÄ…ce stylistyki i osiÄ…gów nowego NSX-a. Acura rozpocznie przyjmowanie zamówieÅ„ na nowy model latem 2015 roku, a pierwsze dostawy do klientów bÄ™dÄ… realizowane jeszcze w tym roku.
Acura NSX nowej generacji zostaÅ‚a stworzona w celu zaoferowania kierowcy „nowych doÅ›wiadczeÅ„ wynikajÄ…cych z jazdy w sportowym stylu”, przez co model ten zmienia dotychczasowy wizerunek konwencjonalnego supersamochodu w sposób, w jaki ćwierć wieku temu uczyniÅ‚ to jego poprzednik. Najnowszy NSX zostaÅ‚ wyposażony w innowacyjny ukÅ‚ad napÄ™dowy - podwójne doÅ‚adowany silnik V6 DOHC z ukÅ‚adem cylindrów rozwartym pod kÄ…tem 75 stopni, 9-biegowÄ…, dwusprzÄ™gÅ‚owÄ… przekÅ‚adniÄ™ automatycznÄ… (DTC) oraz system Sport Hybrid z trzema silnikami elektrycznymi. UzupeÅ‚nieniem caÅ‚oÅ›ci jest bardzo sztywna i lekka konstrukcja nadwozia wykonana z wielu różnych materiaÅ‚ów - w tym kilku wykorzystanych po raz pierwszy w branży motoryzacyjnej - tworzona w innowacyjnym procesie produkcyjnym. Acura NSX zostaÅ‚a opracowana, jako „supersamochód speÅ‚niajÄ…cy potrzeby kierowcy”, oferujÄ…c intuicyjne i bÅ‚yskawiczne reakcje na jego polecenia dziÄ™ki zaawansowanemu hybrydowemu ukÅ‚adowi napÄ™dowemu, a także nowatorskiemu projektowi nadwozia i podwozia.
„Naszym celem byÅ‚o stworzenie nowego modelu, który pozostanie wierny dziedzictwu oryginalnego NSX-a - supersamochodu, który zaoferuje nowe doÅ›wiadczenia z jazdy i który bÄ™dzie bezgranicznie posÅ‚uszny swojemu kierowcy,” powiedziaÅ‚ Mike Accavitti, starszy wiceprezes i dyrektor zarzÄ…dzajÄ…cy firmy Acura.
„Samochód tworzy silnÄ… i intensywnÄ… emocjonalnÄ… więź ze swoim kierowcÄ….”Nowy NSX reprezentujÄ…cy osiÄ…gi i prestiż, z których sÅ‚ynÄ… modele Acury, zadebiutowaÅ‚ w Detroit pod hasÅ‚em „Precision Crafted Performance”, które jest mottem przewodnim firmy Acura, siÅ‚Ä… napÄ™dowÄ… stojÄ…cÄ… za projektem oryginalnego NSX-a oraz istotnym elementem nowej konstrukcji.
Acura NSX nowej generacji zostaÅ‚a zaprojektowana od podstaw przez globalny zespóÅ‚ inżynierów Hondy z póÅ‚nocnoamerykaÅ„skiego oddziaÅ‚u badawczo-rozwojowego w Raymond w Ohio. Prace nad tym modelem trwaÅ‚y blisko trzy lata.
„Model NSX odzwierciedla amerykaÅ„skie korzenie Acury i podkreÅ›la ważnÄ… rolÄ™, jakÄ… odgrywamy w Stanach Zjednoczonych w zakresie budowania wizerunku naszej firmy,” powiedziaÅ‚ Erik Berkman, wiceprezes Acura Business Planning Office.
„Nasz globalny zespóÅ‚ podjÄ…Å‚ wyzwanie stworzenia nowego samochodu sportowego, wykorzystujÄ…c w tym celu nowoczesne rozwiÄ…zania techniczne, zapewniajÄ…ce doskonaÅ‚e osiÄ…gi i bÅ‚yskawiczne reakcje na polecenia wydawane przez kierowcÄ™,” powiedziaÅ‚ Ted Klaus, gÅ‚ówny inżynier i lider globalnego projektu NSX. „NSX oferuje osiÄ…gi supersamochodu, zerowe opóźnienie po wciÅ›niÄ™ciu przez prowadzÄ…cego pedaÅ‚u przyspieszenia oraz ekscytujÄ…cÄ… i dajÄ…cÄ… poczucie bezpieczeÅ„stwa dynamikÄ™ jazdy.”
„Przeplatany, dynamiczny” design nadwozia
„Nowy NSX to przykÅ‚ad tzw. ‘przeplatanego, dynamicznego’ projektowania,” powiedziaÅ‚ Michelle Christensen, lider projektu NSX ds. designu nadwozia. „Projekt auta reprezentuje idealne poÅ‚Ä…czenie formy egzotycznego samochodu sportowego oraz funkcji supersamochodu.”
Nadwozie Acury NSX odznacza siÄ™ klasycznymi proporcjami z obniżonÄ… i poszerzonÄ… sylwetkÄ…, nowoczesnymi, przyciÄ…gajÄ…cymi wzrok powierzchniami, agresywnym przednim pasem oraz tylnymi Å›wiatÅ‚ami nawiÄ…zujÄ…cymi wyglÄ…dem do lamp stosowanych w oryginalnym NSX-ie. Charakterystyczne boczne wloty powietrza oraz pÅ‚ynnie wyprofilowane sÅ‚upki C pomagajÄ… w przekierowaniu strumienia powietrza chÅ‚odzÄ…cego do centralnie zamontowanego silnika, jak również w kierunku tylnej części nadwozia, co poprawia docisk auta do jezdni. W celu zamontowania umieszczonego podÅ‚użnie silnika V6 twin-turbo wraz z 9-biegowÄ… przekÅ‚adniÄ… DCT, model NSX w wersji produkcyjnej zostaÅ‚ wydÅ‚użony o 3 cale i poszerzony o 1 cal w stosunku do konceptu NSX Concept pokazanego w 2012 roku. Kabina auta seryjnego zostaÅ‚a też nieznacznie przesuniÄ™ta do przodu.
Każdy element nadwozia zostaÅ‚ opracowany z uwzglÄ™dnieniem wymagaÅ„ z zakresu aerodynamiki, zarówno pod kÄ…tem uzyskania odpowiedniej siÅ‚y docisku, jak i wydajnego chÅ‚odzenia. Acura NSX zostaÅ‚a poddana zakrojonym na szerokÄ… skalÄ™ testom w należącym do Hondy tunelu aerodynamicznym w Raymond w Ohio, w wyniku których inżynierowie zastosowali wiele zmian konstrukcyjnych w stosunku do wersji koncepcyjnej, w tym zmodyfikowane wloty powietrza na masce, nowe wloty w nadkolach, zmodyfikowane boczne wloty oraz zoptymalizowany tylny spoiler.
Wymiary:
|
Nowy NSX
|
NSX Concept 2013
|
Różnica (cale)
|
NSX 2005
|
Różnica (cale)
|
Długość
|
176 cali
(4470 mm)
|
172,8 cali (4390mm)
|
+3,1
|
174,2 cali
(4425 mm)
|
+1,8
|
Szerokość
|
76,4 cali
(1940 mm)
|
75,4 cali
(1915 mm)
|
+1,0
|
71,3 cali
(1810 mm)
|
+5,1
|
Wysokość
|
47,8 cali
(1215 mm)
|
47,2 cali
(1200 mm)
|
+0,6
|
46,1 cali
(1170 mm)
|
+1,8
|
Rozstaw osi
|
103,5 cali (2630 mm)
|
102,8 cali
(2610 mm)
|
+0,8
|
99,6 cali
(2350 mm)
|
+11,0
|
Rozstaw kóÅ‚ z przodu
|
65,2 cali
(1655 mm)
|
- -
|
- -
|
59,5 cali
(1510 mm)
|
+5,7
|
Rozstaw kóÅ‚ z tyÅ‚u
|
63,6 cali
(1615 mm)
|
- -
|
- -
|
60,7 cali
(1540 mm)
|
+3,0
|
Kokpit typu „Human-Support”
„W myÅ›l koncepcji supersamochodu speÅ‚niajÄ…cego potrzeby kierowcy, NSX zostaÅ‚ zaprojektowany od podstaw jako bezkompromisowe auto dajÄ…ce ogromnÄ… przyjemność z prowadzenia,” powiedziaÅ‚ Johnathan Norman, lider projektu NSX ds. designu wnÄ™trza. „Podobnie jak w przypadku oryginalnego NSX-a, stworzyliÅ›my kokpit typu ‘Human Support Cockpit’, który zapewnia Å‚atwe sterowanie wszystkimi funkcjami pokÅ‚adowymi oraz doskonaÅ‚Ä… widoczność i wszechstronność, speÅ‚niajÄ…c przy tym wysokie oczekiwania klientów szukajÄ…cych nowoczesnego supersamochodu.”
WnÄ™trze modelu NSX oferuje doskonaÅ‚Ä… widoczność do przodu, prostÄ… i intuicyjnÄ… obsÅ‚ugÄ™ oraz wiodÄ…cÄ… w klasie ergonomiÄ™. Na uwagÄ™ zasÅ‚ugujÄ… szczególnie fotele, które zapewniajÄ… doskonaÅ‚e podparcie i wyjÄ…tkowy komfort, a także uÅ‚atwiajÄ… wsiadanie i wysiadanie z auta.
Tablica przyrzÄ…dów Acury NSX zostaÅ‚a wyposażona w dynamiczny wyÅ›wietlacz TFT, który prezentuje grafikÄ™ i informacje wÅ‚aÅ›ciwe dla wybranego przez kierowcÄ™ trybu pracy systemu Integrated Dynamics System. W centralnej konsoli znalazÅ‚ siÄ™ przycisk „Power“, przygotowujÄ…cy do dziaÅ‚ania, sportowy, hybrydowy ukÅ‚ad napÄ™dowy. Przycisk ten umieszczono w Å›rodkowej części pokrÄ™tÅ‚a nowego systemu Integrated Dynamics System. Z kolei pod panelem tablicy wskaźników wykoÅ„czonym rÄ™cznie szytÄ… skórÄ… projektanci wyeksponowali nieosÅ‚oniÄ™ty element ramy, bÄ™dÄ…cy częściÄ… struktury podwozia, który przywodzi na myÅ›l konstrukcjÄ™ sportowego motocykla typu naked. UzupeÅ‚nieniem caÅ‚oÅ›ci jest bardzo cienki, aczkolwiek wytrzymaÅ‚y sÅ‚upek A i nisko umieszczona tablica przyrzÄ…dów, zapewniajÄ…ca kierowcy doskonaÅ‚Ä… widoczność przez przedniÄ… szybÄ™.
Sportowy, hybrydowy układ napędowy
Zgodnie z filozofiÄ… przyÅ›wiecajÄ…cÄ… konstrukcji oryginalnego NSX-a, model nowej generacji oferuje porywajÄ…ce wrażenia wynikajÄ…ce z jazdy sportowym samochodem, który pozwala w peÅ‚ni wykorzystać umiejÄ™tnoÅ›ci kierowcy, zapewniajÄ…c intuicyjne i w peÅ‚ni przewidywalne reakcje na polecenia.
Inżynierowie Hondy wykorzystali bogate doÅ›wiadczenie firmy w budowaniu silników o wysokich osiÄ…gach oraz hybrydowych ukÅ‚adów napÄ™dowych, jak również swojÄ… rozlegÅ‚Ä… wiedzÄ™ w zakresie opracowywania ukÅ‚adów jezdnych, takich jak Super-Handling All-Wheel Drive (SH-AWD), tworzÄ…c najbardziej wyrafinowany i zaawansowany technicznie inteligentny ukÅ‚ad napÄ™dowy dostÄ™pny w segmencie supersamochodów.
ŹródÅ‚em doskonaÅ‚ych osiÄ…gów NSX-a jest nowy, umieszczony centralnie, podwójne doÅ‚adowany silnik V6 DOHC z ukÅ‚adem cylindrów rozwartym pod kÄ…tem 75 stopni, wspóÅ‚pracujÄ…cy z opracowanÄ… przez AcurÄ™ 9-biegowÄ…, dwusprzÄ™gÅ‚owÄ… przekÅ‚adniÄ… automatycznÄ… (DTC). Silnik V6 zostaÅ‚ wyposażony w zwarty, sportowy ukÅ‚ad rozrzÄ…du oraz ukÅ‚ad smarowania z suchÄ… miskÄ… olejowÄ…, co pomogÅ‚o obniżyć Å›rodek ciężkoÅ›ci. Nowa, 9-biegowa przekÅ‚adnia DTC zapewnia bardzo szybkie zmiany biegów oraz bÅ‚yskawiczne redukcje odpowiadajÄ…ce prÄ™dkoÅ›ci obrotowej silnika. Silnik elektryczny napÄ™du bezpoÅ›redniego, umieszczony z tyÅ‚u pomiÄ™dzy silnikiem benzynowym i skrzyniÄ… biegów, zapewnia wsparcie podczas przyspieszania, hamowania i zmiany biegów. Przednie koÅ‚a Acury NSX sÄ… napÄ™dzane przez dwa niezależne silniki elektryczne o wysokiej mocy, które bÅ‚yskawicznie dostarczajÄ… moment obrotowy do odpowiedniego koÅ‚a.
Model NSX wykorzystuje silniki elektryczne umieszczone z przodu nie tylko w celu poprawy wydajnoÅ›ci przyspieszenia i hamowania, ale również do dynamicznego sterowania momentem obrotowym. W rezultacie samochód rusza ze startu zatrzymanego przy „zerowym opóźnieniu”, a podczas jazdy posÅ‚usznie speÅ‚nia wszystkie polecenia prowadzÄ…cego. Acura NSX zostaÅ‚a poddana wyczerpujÄ…cym testom na najbardziej wymagajÄ…cych torach wyÅ›cigowych caÅ‚ego Å›wiata, w tym na sÅ‚ynnym Nurburgringu.
Zaawansowane nadwozie wykonane z wielu materiaÅ‚ów
Podobnie jak oryginalny NSX (pierwszy na Å›wiecie supersamochód w caÅ‚oÅ›ci wykonany z aluminium) nowy model również wykonany zostaÅ‚ z innowacyjnych materiaÅ‚ów, w tym kilku wykorzystanych w branży motoryzacyjnej po raz pierwszy, a caÅ‚ość zÅ‚ożona zostaÅ‚a w niespotykanym wczeÅ›niej procesie produkcyjnym.
Nadwozie Acury NSX wykorzystuje ramÄ™ przestrzennÄ… - wewnÄ™trznÄ… ramÄ™ wykonanÄ… z aluminium, stali o bardzo wysokiej wytrzymaÅ‚oÅ›ci oraz innych zaawansowanych materiaÅ‚ów. Ponadto, podÅ‚oga zostaÅ‚a wykonana z wÅ‚ókna wÄ™glowego, dziÄ™ki czemu ta bardzo sztywna struktura - wykorzystujÄ…ca zaawansowane technologie Å‚Ä…czenia - odznacza siÄ™ wysokÄ… odpornoÅ›ciÄ… na skrÄ™canie i zginanie.
Acura NSX powstaÅ‚a z wykorzystaniem pierwszej na Å›wiecie tego typu technologii odlewania, Å‚Ä…czÄ…cej elastyczność tradycyjnego procesu odlewania z wytrzymaÅ‚oÅ›ciÄ… wÅ‚aÅ›ciwÄ… dla materiaÅ‚ów kutych, co pozwoliÅ‚o w znacznym stopniu ograniczyć masÄ™ wÅ‚asnÄ… auta. Z kolei panele nadwozia zostaÅ‚y wykonane z poÅ‚Ä…czenia aluminium i kompozytu SMC.
Pakiet Advanced Sport Package
Acura NSX jest wyposażona w pakiet Advanced Sports Package, w którym rozmieszczenie kluczowych komponentów ukÅ‚adu napÄ™dowego - centralnie umieszczonego silnika, dwóch silników elektrycznych umieszczonych z przodu oraz akumulatora i jednostki sterujÄ…cej systemem Sport Hybrid - zostaÅ‚o zoptymalizowane w taki sposób, aby skoncentrować masÄ™ auta w najniższym punkcie jego centralnej części, co miaÅ‚o na calu poprawÄ™ osiÄ…gów dynamicznych. PoÅ‚Ä…czenie tej koncepcji z lekkÄ… konstrukcjÄ… nadwozia pozwoliÅ‚o na uzyskanie w modelu NSX nowej generacji najniżej poÅ‚ożonego Å›rodka ciężkoÅ›ci w tej klasie aut.
Acura NSX wykorzystuje niezależne, w peÅ‚ni aluminiowe zawieszenie z przodu i z tyÅ‚u, natomiast w przenoszeniu mocy ukÅ‚adu napÄ™dowego na asfalt pomagajÄ… wyczynowe opony ContiSportContact™ w rozmiarze 245/35Z R19 z przodu i 295/30Z R20 z tyÅ‚u, zamontowane na aluminiowych obrÄ™czach o wymiarach 19x8,5 cala z przodu i 20x11 cali z tyÅ‚u. OdpowiedniÄ… siÅ‚Ä™ hamowania zapewniajÄ… wÄ™glowo-ceramiczne tarcze hamulcowe z 6-tÅ‚oczkowymi zaciskami z przodu i 4-tÅ‚oczkowymi - z tyÅ‚u.
PrecyzjÄ™ prowadzenia potÄ™guje system napÄ™du na wszystkie koÅ‚a Sport Hybrid Super-Handling All Wheel Drive (Sport Hybrid SH-AWD), zapewniajÄ…cy bÅ‚yskawiczne reakcje na wszystkie polecenia prowadzÄ…cego - zarówno te pochodzÄ…ce z ukÅ‚adu kierowniczego i hamulcowego, jak i z przepustnicy - oraz dbajÄ…cy o zachowanie stabilnoÅ›ci jazdy i peÅ‚nej kontroli podczas przyspieszania. Z kolei system Agile Handling Assist (AHA) wykorzystuje niewielkÄ… ilość momentu obrotowego hamowania, aby zwiÄ™kszyć kierowalność oraz stabilność dynamicznÄ… auta.
Integrated Dynamic System zainstalowany na pokÅ‚adzie modelu NSX, za pomocÄ… pokrÄ™tÅ‚a, pozwala wybrać jeden z czterech trybów: Quiet, Sport, Sport+ i Track. System dostosowuje pracÄ™ silnika spalinowego i silników elektrycznych, przekÅ‚adni i podwozia, jak również dźwiÄ™k jednostki napÄ™dowej do wymagaÅ„ kierowcy i warunków jazdy. Tryb Quiet umożliwia jazdÄ™ z wykorzystaniem wyÅ‚Ä…cznie napÄ™du elektrycznego z niewielkÄ… prÄ™dkoÅ›ciÄ… i na krótkich odcinkach. Dynamika pracy poszczególnych podzespoÅ‚ów wzrasta wraz z przeÅ‚Ä…czeniem pokrÄ™tÅ‚a w tryb Sport, Sport+ i ostatecznie Track, w którym NSX prezentuje swój peÅ‚ny potencjaÅ‚.
Model NSX zostaÅ‚ również wyposażony w funkcjÄ™ „launch” uÅ‚atwiajÄ…cÄ… start, która pozwala ruszyć ze startu zatrzymanego z wykorzystaniem peÅ‚nej mocy silnika spalinowego i trzech silników elektrycznych przy „zerowym opóźnieniu”.
Nowy oddział produkcyjny
Acura NSX bÄ™dzie produkowana wyÅ‚Ä…cznie w należącym do Hondy centrum Performance Manufacturing Center (PMC) w Marysville w stanie Ohio, gdzie zespóÅ‚ okoÅ‚o 100 wykwalifikowanych pracowników bÄ™dzie prowadziÅ‚ prace zwiÄ…zane ze skÅ‚adaniem caÅ‚ego nadwozia, lakierowaniem i ostatecznym montażem z wykorzystaniem krajowych i importowanych podzespoÅ‚ów.
Zastosowanie w zakÅ‚adzie PMC innowacyjnych procesów i nowoczesnych technologii zaowocowaÅ‚o wypracowaniem nowego podejÅ›cia do produkcji. DziÄ™ki tworzeniu konstrukcji nadwozia na miejscu, Acura sprawuje caÅ‚kowitÄ… kontrolÄ™ nad jakoÅ›ciÄ… wykonania auta, wÅ‚Ä…czajÄ…c w to zapewnienie odpowiedniej wytrzymaÅ‚oÅ›ci konstrukcyjnej, precyzyjne spasowanie zawieszenia oraz zachowanie wysokiej jakoÅ›ci wykoÅ„czenia na każdym etapie prac.
Pracownicy zakÅ‚adu również bÄ™dÄ… stosować innowacyjne techniki w celu zapewnienia wysokiej precyzji wykonania nowego modelu debiutujÄ…cego w segmencie supersamochodów.