Przed TobÄ… nowa wyprawa, ale tym razem nie pojedziesz na niÄ… Fiatem 126p?
Zgadza siÄ™. Zamierzam przejechać AfrykÄ™ samochodem elektrycznym jadÄ…c z poÅ‚udnia na póÅ‚noc. Można Å›miaÅ‚o powiedzieć, że bÄ™dzie to podróż pionierska w swoim charakterze, a co za tym idzie nieÅ‚atwa do zrealizowania. Plan jest prosty – zasiÄ…dÄ™ za kierownicÄ… samochodu w stu procentach elektrycznego i spróbujÄ™ dojechać do celu. Projekt nazwaÅ‚em ELECTRIC EXPLORER AFRICAN CHALLENGE, a jego celem bÄ™dzie sam przejazd samochodem elektrycznym przez kontynent. Tym razem nie bÄ™dzie mi towarzyszyÅ‚a ekipa filmowa i drugi samochód. BÄ™dziemy tylko ja i Albert Wójtowicz, który jechaÅ‚ ze mnÄ… przez AfrykÄ™ i AzjÄ™, a którego zadaniem bÄ™dzie dokumentowanie ekspedycji fotograficznie i filmowo.
WspomniaÅ‚eÅ›, że to bÄ™dzie pionierska podróż…
BÄ™dÄ™ podróżowaÅ‚ z Kapsztadu do Europy jadÄ…c wzdÅ‚uż Afryki Zachodniej. Bohaterem mojej podróży jest seryjny, bez żadnych przeróbek czy udoskonaleÅ„, Nissan Leaf pierwszej generacji. Nie bÄ™dzie to jednak pierwszy egzemplarz samochodu z takim napÄ™dem na afrykaÅ„skich drogach. Takie auta można spotkać już w Republice PoÅ‚udniowej Afryki. Warto również dodać, że specjalnie przerobiony przez firmÄ™ Venturi - Citroen o takim napÄ™dzie przemierzyÅ‚ 5000 km i 5 afrykaÅ„skich krajów kilka lat temu. Natomiast żaden samochód elektryczny nie przejechaÅ‚ jeszcze caÅ‚ego afrykaÅ„skiego kontynentu. Mam wiÄ™c okazjÄ™ dokonać tego jako pierwszy.
Dlaczego postanowiÅ‚eÅ› jechać w tÄ™ podróż samochodem elektrycznym?
Pierwszy kontakt z samochodami elektrycznymi miaÅ‚em w 2011 roku. MieszkaÅ‚em wtedy w Wielkiej Brytanii i w tym okresie elektryczna mobilność bardzo szybko siÄ™ tam rozwijaÅ‚a. Jestem wielkim fanem klasycznej motoryzacji, ale trzeba wziąć pod uwagÄ™ również to, że alternatywne dzisiaj źródÅ‚a zasilania bÄ™dÄ… musiaÅ‚y w najbliższym czasie zastÄ…pić te tradycyjne. MojÄ… podróżą chciaÅ‚bym przybliżyć Å›wiat elektrycznej motoryzacji, pokazać, że pomimo obaw można podróżować samochodem bardziej ekologicznym, nie emitujÄ…cym tyle zanieczyszczeÅ„ do Å›rodowiska, co silnik spalinowy. Zależy mi też aby pokazać, że bardzo dużo w gruncie rzeczy zależy od nas samych - jednostek. RobiÄ…c coÅ› co może nam siÄ™ wydawać trudne czasem niemożliwe do zrobienia z odpowiednim nastawieniem i determinacjÄ… bÄ™dziemy wstanie zrealizować. Kusi mnie pionierski charakter tej podróży i chęć sprawdzenia jak poradzi sobie tego typu pojazd w warunkach tak trudnej podróży oraz jak ja zdam egzamin szukajÄ…c prÄ…du do naÅ‚adowania jego baterii.
WiÄ™kszy – w porównaniu z Maluchem – samochód, to wiÄ™ksza wygoda?
Fiat 126p byÅ‚ podczas moich dotychczasowych podróży zapeÅ‚niony częściami zamiennymi. W przypadku Nissana Leafa nie bÄ™dÄ™ braÅ‚ w podróż żadnych podzespoÅ‚ów, może ewentualnie jakieÅ› drobiazgi typu Å‚ożysko lub elementy zawieszenia. PrzestrzeÅ„ rzeczywiÅ›cie bÄ™dÄ™ miaÅ‚ wiÄ™kszÄ…, ale z drugiej strony bÄ™dÄ™ miaÅ‚ pasażera.
Czy uznajesz siÄ™ za osobÄ™, która w jakiÅ› sposób przeciera szlaki ku elektrycznej mobilnoÅ›ci?
Samochody elektryczne sÄ… niewÄ…tpliwie przyszÅ‚oÅ›ciÄ… motoryzacji. Dzisiejsi kierowcy tych pojazdów sÄ… swego rodzaju wspóÅ‚czesnymi odkrywcami, pionierami przyczyniajÄ…c siÄ™ do rozwoju czystej motoryzacji. Im wiÄ™cej bÄ™dzie ich jeździÅ‚o po drogach Å›wiata, tym czystszym i zdrowszym powietrzem bÄ™dziemy oddychali. Jestem przekonany, że już wkrótce wielu ludzi weźmie pod uwagÄ™ zakup takiego pojazdu. ChciaÅ‚bym, żeby moja podróż choć trochÄ™ przyczyniÅ‚a siÄ™ do tego, jak postrzegamy Å›wiat, i jaki wpÅ‚yw na niego majÄ… nasze dziaÅ‚ania, chociażby wybór Å›rodka transportu w przyszÅ‚oÅ›ci.
Przewidujesz jakieś potencjalne trudności związane z ładowaniem takiego samochodu?
RzeczywiÅ›cie, jednym z najwiÄ™kszych wyzwaÅ„ bÄ™dzie Å‚adowanie baterii. PrÄ…du bÄ™dÄ™ szukać prawie jak wody na pustyni. ZaplanowaÅ‚em dzienny przebieg na poziomie okoÅ‚o 150 km. ZaÅ‚ożyÅ‚em również – bardzo optymistycznie, że podróż jest możliwa do zrealizowania. OczywiÅ›cie nie mogÄ™ liczyć na stacje szybkiego Å‚adowania i bÄ™dÄ™ musiaÅ‚ napeÅ‚niać baterie samochodu z domowych instalacji. BÄ™dÄ™ wiÄ™c liczyÅ‚ na pomoc życzliwych i spontanicznie poznanych ludzi, bez ich pomocy nie bÄ™dÄ™ w stanie dojechać do celu. Na liÅ›cie miejsc, oprócz domów mieszkaÅ„ców Afryki w których bÄ™dÄ™ mógÅ‚ potencjalnie naÅ‚adować bateriÄ™ znajdujÄ… siÄ™ również np. hotele, stacje benzynowe, a nawet posterunki policji, koÅ›cioÅ‚y i meczety. Na szczęście prÄ…d w Afryce jest dostÄ™pny. Problemem może być brak odpowiednio dobrej jakoÅ›ci gniazdek.
Na którym odcinku podróży możesz napotkać najwiÄ™ksze trudnoÅ›ci?
PoczÄ…tek podróży bÄ™dzie najÅ‚atwiejszy. Afryka PoÅ‚udniowa jest dobrze rozwiniÄ™ta, pierwsze kilka tysiÄ™cy kilometrów – aż do Angoli - bÄ™dzie prowadziÅ‚o po asfaltowych drogach. Potem zacznie siÄ™ trudniejsza część podróży. Drogi w Angoli sÄ… gorsze, w dużym stopniu szutrowe. Dużym problemem może stać siÄ™ brak odpowiedniej infrastruktury elektrycznej. Trasa bÄ™dzie wiodÅ‚a również przez fragment Republiki Demokratycznej Konga – tam drogi również sÄ… zÅ‚ej jakoÅ›ci, dodatkowym utrudnieniem bÄ™dzie bÅ‚oto i deszcz. To wyzwanie nie tylko dla podróżnika, ale również dla seryjnego auta elektrycznego, bez napÄ™du na cztery koÅ‚a i podniesionego zawieszenia.
Wracając do samochodu. Jak wypadły jego pierwsze testy?
OdbyÅ‚em po Polsce siedmiodniowÄ… podróż. DziÄ™ki temu sporo dowiedziaÅ‚em siÄ™ o tym samochodzie. Przede wszystkim jako sobie radzić z jego Å‚adowaniem w warunkach podróży. PrzemieszczaliÅ›my siÄ™ z miejsca na miejsce, wiÄ™c nie posiadaliÅ›my jednej bazy, w której nastÄ™powaÅ‚oby Å‚adowanie. Z premedytacjÄ… wybraliÅ›my wschodniÄ… granicÄ™, gdzie nie ma stacji szybkiego Å‚adowania.
Jak wygląda realny zasięg takiego samochodu?
W sumie przejechaliÅ›my 2514 kilometrów, a baterie byÅ‚y Å‚adowane 16 razy. Ostatniego dnia przejechaliÅ›my 724 kilometry Å‚adujÄ…c samochód 3 razy, w tym dwa razy do peÅ‚na. Co noc napeÅ‚nialiÅ›my baterie ze zwykÅ‚ych gniazdek udostÄ™pnianych przez wÅ‚aÅ›cicieli miejsc postojów na nocleg. Czasem Å‚adowaliÅ›my też po drodze podczas przerw na obiad. W sumie na 16 Å‚adowaÅ„ tylko 6 byÅ‚o z wykorzystaniem specjalnych Å‚adowarek. W kilku miejscach proszono nas o zapÅ‚acenie za udostÄ™pnienie gniazdka, a wiÄ™c koszt przejechania ponad 2500 kilometrów wyniósÅ‚ 35 zÅ‚ (trzydzieÅ›ci pięć zÅ‚otych – dop. redakcji).