-
Prezes zarzÄ…du AUDI AG Bram Schot mówi: „WyjÄ…tkowa sytuacja zwiÄ…zana z koronawirusem sprawiÅ‚a, że teraz koncentrujemy siÄ™ przede wszystkim na bezpieczeÅ„stwie naszych pracowników, kontrahentów i goÅ›ci oraz na podejmowaniu trafnych decyzji biznesowych w niepewnym Å›rodowisku”
-
Pomimo wielu trudności, Audi osiągnęło swe cele finansowe na rok 2019
-
Zysk operacyjny wyniósÅ‚ 4,5 mld euro, a operacyjny wskaźnik rentownoÅ›ci ze sprzedaży rzÄ™du 8,1 procent mieÅ›ci siÄ™ w zakÅ‚adanym na rok 2019 zakresie
-
PrzepÅ‚ywy pieniężne netto w wysokoÅ›ci 3,2 mld euro – nieco powyżej przewidywaÅ„
-
Prezes zarzÄ…du AUDI AG Bram Schot dodaje: „WÅ‚asnymi siÅ‚ami wróciliÅ›my na stabilny kurs wzrostowy i przeciwstawiliÅ›my siÄ™ konkurencji”
-
WiÄ™kszy nacisk na jakość zysków
-
Plan Transformacji Audi (Audi Transformationplan – ATP) przynosi efekty: zgromadzono już 4,4 mld euro z 15 mld planowanych do roku 2022
-
CzÅ‚onek zarzÄ…du AUDI AG ds. finansów dr Arno Antlitz podkreÅ›la: „By osiÄ…gnąć nasze ambitne cele dotyczÄ…ce zwrotu z inwestycji, konsekwentnie wykorzystujemy potencjaÅ‚ wydajnoÅ›ci, zaostrzamy naszÄ… dyscyplinÄ™ kosztowÄ… i poprzez ukierunkowane inwestycje stwarzamy możliwoÅ›ci przyszÅ‚ego wzrostu”
-
„Obecnie skupiamy siÄ™ na zdrowiu naszych pracowników i ich rodzin na caÅ‚ym Å›wiecie. Naszym zadaniem jest ochrona pÅ‚ynnoÅ›ci i stabilnoÅ›ci firmy oraz stabilizacja podstawowych procesów ” – dodaje dr Antlitz
Plan Transformacji Audi (Audi Transformationplan - ATP) w roku budżetowym 2019 przyniósÅ‚ 2,5 mld euro. ZnaczÄ…co wzmocniona dyscyplina wydatków i inwestycji znajduje odzwierciedlenie w wyższym poziomie zwrotu z inwestycji (12,7 procent). W tym roku, prezentujÄ…c kolejne elektryczne i zelektryfikowane modele, Audi kontynuuje inicjatywÄ™ elektryfikacji. Cztery pierÅ›cienie intensyfikujÄ… synergiÄ™ z GrupÄ… Volkswagen, teraz także w zakresie rozwoju oprogramowania. Wobec rozprzestrzeniania siÄ™ koronawirusa i niejasnych skutków pandemii dla gospodarki, producent widzi poważne wyzwania w roku 2020 i koncentruje siÄ™ na zdrowiu pracowników na caÅ‚ym Å›wiecie oraz na pÅ‚ynnoÅ›ci i stabilnoÅ›ci firmy.
W obliczu rozprzestrzeniania siÄ™ koronawirusa oraz w celu zminimalizowania ryzyka infekcji wÅ›ród pracowników, kontrahentów i goÅ›ci, Audi Group nie organizuje w tym roku corocznej konferencji prasowej omawiajÄ…cej wyniki finansowe. „Znajdujemy siÄ™ w wyjÄ…tkowej sytuacji, w której nie ma sprawdzonych rozwiÄ…zaÅ„ ani prostych przepisów. Koncentrujemy siÄ™ na ochronie bezpieczeÅ„stwa naszych pracowników, kontrahentów i goÅ›ci oraz na podejmowaniu wÅ‚aÅ›ciwych decyzji biznesowych w niestabilnym otoczeniu ”- powiedziaÅ‚ Bram Schot, prezes zarzÄ…du AUDI AG. W zwiÄ…zku z tym, do koÅ„ca tego tygodnia i w kontrolowany sposób, koncern zamyka fabryki w Ingolstadt, Neckarsulm, w Belgii, Meksyku i na WÄ™grzech.
W odniesieniu do roku budżetowego 2019, prezes zarzÄ…du AUDI AG Bram Schot mówi: „Możemy być zadowoleni. W bardzo trudnym otoczeniu skupiliÅ›my siÄ™ na naszych mocnych stronach i ustabilizowaliÅ›my naszÄ… dziaÅ‚alność. Operacyjny wskaźnik stopy zwrotu ze sprzedaży w każdym kwartale 2019 r. wynosiÅ‚ ponad 7 procent i mieÅ›ciÅ‚ siÄ™ w naszym prognozowanych, caÅ‚orocznych zaÅ‚ożeniach.” Firma sukcesywnie zmniejszaÅ‚a też ubiegÅ‚oroczne jeszcze zapasy WLTP i z sukcesem rozpoczęła kolejny etap inicjatywy produktowej na wszystkich rynkach.
Dostawysamochodów marki Audi nabraÅ‚y dużego rozmachu, szczególnie w czwartym kwartale 2019. Na kurczÄ…cym siÄ™ rynku, cztery pierÅ›cienie zakoÅ„czyÅ‚y rok wzrostem dostaw o 1,8 procent, do poziomu 1 845 573 pojazdów (2018: 1 812 485). NajwiÄ™kszym wÅ›ród klientów powodzeniem cieszyÅ‚y siÄ™ modele klasy wyższej oraz SUV-y, takie jak w peÅ‚ni elektryczne Audi e-tron i nowe Audi Q8.
W tym kontekÅ›cie, przychody Grupy Audi skorygowane o skutki dekonsolidacji importerów wielomarkowych w 2018 r., byÅ‚y powyżej poziomu z poprzedniego roku i wyniosÅ‚y 55 mld 680 mln euro (2018: 53 mld 617 mln euro*). DziÄ™ki mocnej ofercie produktowej, sama marka Audi zwiÄ™kszyÅ‚a swoje przychody do 39 mld 467 mln euro (2018: 37 mld 259 mln euro).
Zysk operacyjnywyniósÅ‚ 4 mld 509 mln euro (2018: 3 mld 529 mln euro), przy czym kwota z ubiegÅ‚ego roku zostaÅ‚a pomniejszona o 1 mld 176 mln euro z uwagi na wprowadzenie specjalnych pozycji zwiÄ…zanych z tzw. aferÄ… dieslowÄ…. Operacyjny wskaźnik rentownoÅ›ci ze sprzedaży wyniósÅ‚ 8,1 procent (2018: 6,6 procent *). WpÅ‚yw na to miaÅ‚a udoskonalona gama modeli Audi, zwiÄ™kszony zysk operacyjny marki Lamborghini oraz pomyÅ›lne wdrożenie ATP na Å‚Ä…cznÄ… kwotÄ™ 2,5 mld euro. Oczekuje siÄ™, że program poprawy zysków, który zostaÅ‚ wdrożony w 2018 r., do roku 2022 uwolni w sumie 15 mld euro na przyszÅ‚e inwestycje. Od momentu wdrożenia programu, ATP wygenerowaÅ‚ już 4,4 mld euro i zidentyfikowano kolejne cele dla 80 procent Å›rodków. ATP wnosi zatem decydujÄ…cy wkÅ‚ad w poprawÄ™ jakoÅ›ci zysków.
Wynik finansowywyniósÅ‚ 713 mln euro (2018: 831 mln euro). Na wynik roku poprzedniego wpÅ‚ynÄ…Å‚ jednorazowy efekt sprzedaży udziaÅ‚ów kapitaÅ‚owych w kontekÅ›cie dziaÅ‚alnoÅ›ci Koncernu w Chinach. Zysk przed opodatkowaniem w wysokoÅ›ci 5 mld 223 mln euro, wzrósÅ‚ w porównaniu z rokiem 2018 o 19,8 procent (2018: 4 mld 361 mln).
Z przepływami pieniężnymi netto w wysokości 3 mld 160 mln euro (2018: 2 mld 080 mln euro*) - nieco powyżej prognozowanego zakresu podanego w raporcie rocznym za 2018 r., Grupa Audi po raz kolejny potwierdza swoją wysoką zdolność do samofinansowania.
Na dorocznym Walnym Zgromadzeniu w roku 2019, zarzÄ…d kompleksowo przedstawiÅ‚ nowy kierunek strategiczny Audi. Sercem strategii „Konsekwentnie Audi” jest przyspieszona elektryfikacja modeli i systematyczne ograniczanie emisji CO2. Audi, do roku 2025 planuje umieÅ›cić w swej ofercie okoÅ‚o 30 modeli elektrycznych. Odsetek tzw. „pojazdów napÄ™dzanych nowÄ… energiÄ…” w produkcji ma wzrosnąć z 3,5 procent obecnie, do okoÅ‚o 40 procent w 2025 r. Audi, wyÅ‚Ä…cznie na elektryfikacjÄ™ swojego portfolio modelowego, planuje z góry wydatki w wysokoÅ›ci okoÅ‚o 12 miliardów euro do 2024 r., nie idÄ…c jednoczeÅ›nie na kompromisy w zakresie swoich celów dotyczÄ…cych zysków. Audi potwierdza swój cel, jakim jest wysoki wskaźnik rentownoÅ›ci ze sprzedaży mieszczÄ…cy siÄ™ w zakresie od 9 do 11 procent oraz wskaźnik zwrotu z inwestycji w wysokoÅ›ci ponad 21 procent. Firma planuje osiÄ…gnąć oba cele dotyczÄ…ce zwrotu, w Å›rednim okresie czasu. Audi poprawiÅ‚o już zwrot z inwestycji: efektywność kapitaÅ‚owa w roku 2019 wzrosÅ‚a do 12,7 procent (2018: 10,4 procent*).
Aby osiÄ…gnąć efektywne i konkurencyjne struktury kosztów, Grupa Volkswagen sukcesywnie Å‚Ä…czy wszystkie dziaÅ‚ania zwiÄ…zane z tworzeniem oprogramowania zwiÄ…zanego z pojazdami w nowo utworzonÄ… jednostkÄ™ Car.Software Organisation. Oznacza to, że wypróbowany i przetestowany system moduÅ‚owy i platformowy zostanie teraz przeniesiony do Å›wiata cyfrowego. W przyszÅ‚oÅ›ci Audi skorzysta na zdecydowanych, konkurencyjnych synergiach Grupy i zoptymalizowanych kosztach tworzenia oprogramowania. Ponadto Audi przewiduje korzyÅ›ci pÅ‚ynÄ…ce z efektu skali, wynikajÄ…ce z planowanej wspóÅ‚pracy w zakresie autonomicznej jazdy miÄ™dzy GrupÄ… Volkswagen a Ford Motor Company. W Å›wietle tego i dodatkowych przyrostów wydajnoÅ›ci, Grupa Audi podnosi strategiczne docelowe korytarze dla wskaźników wydatków na badania i rozwój oraz nakÅ‚adów inwestycyjnych do odpowiednio 5,0 i 6,0 procent (wczeÅ›niej odpowiednio 6,5 do 7,0 procent i 5,5 do 6,0 procent).
„JesteÅ›my jedynym na arenie konkurencyjnej producentem segmentu premium, który dziÄ™ki wspóÅ‚pracy w ramach Grupy może wykorzystać efekt synergii z korzyÅ›ciÄ… dla swoich klientów” - powiedziaÅ‚ dr Arno Antlitz, od 1 marca 2020 r. czÅ‚onek zarzÄ…du AUDI AG ds. finansów, biznesu w Chinach i spraw prawnych. „Aby osiÄ…gnąć nasze ambitne cele, musimy konsekwentnie wykorzystywać potencjaÅ‚ wydajnoÅ›ci, dalej zwiÄ™kszać naszÄ… dyscyplinÄ™ kosztowÄ… i inwestycyjnÄ… oraz tworzyć pole do przyszÅ‚ego wzrostu poprzez dalsze inwestycje w elektryfikacjÄ™ i cyfryzacjÄ™ naszej floty pojazdów.” W perspektywie Å›rednio- i dÅ‚ugoterminowej, porozumienie „Audi.Future” bÄ™dzie miaÅ‚o również pozytywny wpÅ‚yw na konkurencyjność firmy. Oprócz zabezpieczenia miejsc pracy w niemieckich zakÅ‚adach do 2029 r., porozumienie ma przynieść w okresie jego obowiÄ…zywania oszczÄ™dnoÅ›ci w wysokoÅ›ci okoÅ‚o 6 mld euro.
W roku 2020 Audi ponownie zaprezentuje okoÅ‚o 20 modeli i bÄ™dzie systematycznie kontynuować kurs elektryfikacji. Do koÅ„ca roku marka Audi wprowadzi na rynek pięć modeli caÅ‚kowicie elektrycznych i zwiÄ™kszy ofertÄ™ PHEV do 12 modeli. Wariant PHEV bÄ™dzie wówczas dostÄ™pny w ponad poÅ‚owie serii modelowych. Grupa Audi przygotowuje siÄ™ zatem do intensywnej konkurencji i coraz surowszych przepisów dotyczÄ…cych emisji CO2.
Globalna sytuacja gospodarcza zmieniÅ‚a siÄ™ bardzo znaczÄ…co w kontekÅ›cie rozprzestrzeniania siÄ™ koronawirusa, który ma również ogromny wpÅ‚yw na Å‚aÅ„cuchy dostaw Audi, produkcjÄ™ pojazdów i ich marketing. Dr Arno Antlitz podkreÅ›la w tym kontekÅ›cie: „WpÅ‚yw rozprzestrzeniania siÄ™ koronawirusa na gospodarkÄ™ i na naszÄ… dziaÅ‚alność jest nieprzewidywalny. To sprawia, że wiarygodna prognoza na 2020 rok jest obecnie prawie niemożliwa. Koncentrujemy siÄ™ na bezpieczeÅ„stwie naszych pracowników i ich rodzin. Audi zrobi wszystko, by zminimalizować wpÅ‚yw tej sytuacji na ludzi we wszystkich fabrykach Audi na caÅ‚ym Å›wiecie. BÄ™dziemy nadal podejmować wszelkie niezbÄ™dne Å›rodki, aby to osiÄ…gnąć. Ponadto naszym zadaniem jest ochrona pÅ‚ynnoÅ›ci, a tym samym stabilnoÅ›ci naszej firmy i, pomimo wszystkich ograniczeÅ„, stabilizacja naszych podstawowych procesów we wszystkich obszarach dziaÅ‚alnoÅ›ci przedsiÄ™biorstwa.”
Wybrane dane finansowe Grupy Audi
|
2019
|
2018
|
Samochody marki Audi dostarczone do klientów
|
1 845 573
|
1 812 485
|
Przychody Grupy Audi
w milionach euro
|
55 680
|
53 617*
|
Zysk operacyjnyGrupy Audi przed odliczeniem strat nadzwyczajnych w milionach euro
|
4509
|
4705
|
Operacyjny wskaźnik rentowności ze sprzedaży Grupy Audi przed odliczeniem strat nadzwyczajnych
w procentach
|
8,1
|
7,9
|
|
Zysk operacyjny ze sprzedaży Grupy Audi
w milionach euro
|
4509
|
3529
|
Operacyjny wskaźnik rentowności ze sprzedaży Grupy Audi w procentach
|
8,1
|
6,6*
|
|
Przepływy pieniężne netto Grupy Audi w milionach euro
|
3160
|
2080*
|
Płynność finansowa netto Grupy Audi w milionach euro
|
21 754
|
20 442
|
|
Stopa zwrotu z inwestycji (ROI) Grupy Audi
w procentach
|
12,7
|
10,4*
|
Do pobrania: OÅ›wiadczenia AUDI AG dotyczÄ…ce wyników rocznych 2019 i prognoza na rok 2020
Raport finansowy AUDI AG wraz ze streszczeniem: www.audi.com/annual-report
* Dane za rok 2018 z wyÅ‚Ä…czeniem wielomarkowych firm handlowych. WiÄ™cej informacji na temat dekonsolidacji spóÅ‚ek handlowych zajmujÄ…cych siÄ™ sprzedażą wielu marek znajduje siÄ™ na stronach 8 ff Raportu Finansowego.