FB FB Twitter Twitter
            1612 zarejestrowanych użytkowników z branży motoryzacyjnej, w tym 1095 przedstawicieli mediów.                                                                                    
Wydarzenia

Do grupy Moto Target należą witryny:

MotoTarget

• MotoTabu

• MotoTÅ‚umaczenia

• Klub elektromobilnych

• Satyrek


Statystyki odwiedzin serwisu
Audi AI – inteligentnie i empatycznie
  Dodano: 2017-07-11
Wyświetlono: 1266 razy
Audi AI – inteligentnie i empatycznie
Skomunikowane, zautomatyzowane i zelektryfikowane – takie bÄ™dzie Audi przyszÅ‚oÅ›ci. Termin „Audi AI” stanie siÄ™ w przyszÅ‚oÅ›ci odpowiednikiem nazw szeregu nowatorskich systemów, które odciążajÄ… kierowcÄ™, oferujÄ…c mu jednoczeÅ›nie nowe możliwoÅ›ci wykorzystania czasu spÄ™dzanego w pojeździe. Audi AI wykorzystuje w tym celu strategie i techniki z zakresu sztucznej inteligencji i uczÄ…cych siÄ™ systemów (ang. machine learning). W ten sposób marka wyprzedza rynkowych konkurentów.
foto © Audi

Systemy Audi AI potrafiÄ… siÄ™ uczyć i myÅ›leć, sÄ… proaktywne i zindywidualizowane. DziÄ™ki Audi AI, samochody z czterema pierÅ›cieniami w logo bÄ™dÄ… poruszać siÄ™ w inteligentny i dosÅ‚ownie empatyczny sposób. BÄ™dÄ… komunikować siÄ™ z otoczeniem i ze swoimi pasażerami, lepiej niż kiedykolwiek dotÄ…d dopasowujÄ…c siÄ™ do ich osobistych potrzeb. 

Wolność na drodze 

Audi AI czerpie z wieloletnich doÅ›wiadczeÅ„ marki na polu autonomicznie jeżdżących samochodów koncepcyjnych. Idea nadrzÄ™dna dla tego pojÄ™cia, to poÅ‚Ä…czenie innowacyjnych systemów i rozwiÄ…zaÅ„ technicznych Audi z inteligentnÄ… elektronikÄ…. Audi AI stwarza zupeÅ‚nie nowy poziom wolnoÅ›ci kierowcy i pasażerów podczas jazdy, wydatnie zmniejszajÄ…c stopieÅ„ skomplikowania ich komunikacji z samochodem i z innymi uczestnikami ruchu drogowego. KluczowÄ… rolÄ™ odgrywajÄ… tu różne elementy sztucznej inteligencji – zarówno w zakresie rozwoju nowych inteligentnych i empatycznych systemów, jak i podczas ich późniejszego wykorzystania. W tym celu Audi testuje różne metody i podejÅ›cia do procesu uczenia siÄ™ przez maszyny. 

Prace badawcze w ruchu autostradowym 

Już w roku 2009, autonomicznie jeżdżące Audi TTS narysowaÅ‚o na powierzchni sÅ‚onego jeziora w stanie Utah (USA) cztery pierÅ›cienie. ByÅ‚o to wyrazisty symbol podsumowujÄ…cy dÅ‚ugoletnie prace badawcze. Rok później, poruszajÄ…ce siÄ™ bez kierowcy Audi TT wjechaÅ‚o na szczyt Pikes Peak w Kolorado (USA). 

Audi, jako pierwszy producent na Å›wiecie, otrzymaÅ‚o w roku 2013 licencjÄ™ na prowadzenie testów autonomicznych samochodów w amerykaÅ„skich stanach Kalifornia i Nevada. W styczniu 2015, testowe Audi A7 piloted driving concept pokonaÅ‚o automatycznie 900-kilometrowy odcinek autostrady ze Stanford do Las Vegas. W maju 2015 roku, jadÄ…ce bez kierowcy Audi poruszaÅ‚o siÄ™ w bardzo gÄ™stym ruchu miejskim w Szanghaju (Chiny) – byÅ‚a to jedna z bardziej zÅ‚ożonych sytuacji drogowych, jakie można sobie wyobrazić. 

W jakim punkcie znajdujÄ… siÄ™ dziÅ› prace badawcze nad inteligentnym samochodem? Czujniki ultradźwiÄ™kowe i radarowe, skaner laserowy, systemy funkcjonujÄ…ce w oparciu o obrazy pobierane z kamery, wydajne procesory przetwarzajÄ…ce informacje i szybki dostÄ™p do internetu za poÅ›rednictwem sieci telefonii komórkowej – wszystko to ma na pokÅ‚adzie nowe Audi A8. Oparte na pewnych przewidywalnych reguÅ‚ach systemy wsparcia kierowcy, takie jak asystent toru jazdy active lane assist, korzystajÄ…cy z radaru adaptacyjny tempomat z automatycznÄ… regulacjÄ… odlegÅ‚oÅ›ci miÄ™dzy poruszajÄ…cymi siÄ™ pojazdami Audi cruise control (ACC) czy przewidujÄ…cy asystent wydajnoÅ›ci, już w ubiegÅ‚ych latach sprawiÅ‚y, że jazda samochodami spod znaku czterech pierÅ›cieni staÅ‚a siÄ™ bezpieczniejsza, bardziej komfortowa i wydajniejsza. 

Samochód spoglÄ…da w przyszÅ‚ość 

Audi AI to kolejny krok: zebrane podczas jazdy duże iloÅ›ci danych pochodzÄ…cychz różnych systemów wsparcia, bÄ™dÄ… w przyszÅ‚oÅ›ci jeszcze szybciej przetwarzane, niemal w czasie rzeczywistym porównywane z danymi pozyskiwanymi od innych uczestników ruchu oraz też niemal natychmiast gotowe do wykorzystania. W peÅ‚ni skomunikowany samochód spoglÄ…da wiÄ™c znacznie dalej w przyszÅ‚ość niż ten wyposażony w dotychczas stosowane systemy. To wszystko dziÄ™ki AI. Innymi sÅ‚owy, samochód przyszÅ‚oÅ›ci, po raz pierwszy w historii bÄ™dzie dysponowaÅ‚ zdolnoÅ›ciÄ… prognozowania. 

W nowym A8, Audi zamontowano pierwszy na Å›wiecie system automatycznej jazdy w korkach Audi AI, umożliwiajÄ…cy dalece zautomatyzowanÄ… jazdÄ™ ma poziomie 3. Poziom 3 oznacza, że system w okreÅ›lonych sytuacjach przejmuje zadanie prowadzenia pojazdu. Kierowca nie musi już wtedy ciÄ…gle nadzorować wszystkich czynnoÅ›ci – inaczej niż w przypadku poziomu 2. Musi być jedynie w stanie ponownie przejąć kontrolÄ™ nad pojazdem, gdy pojawi siÄ™ taka konieczność. Nowy system automatycznej jazdy w korkach Audi AI, to techniczny kamieÅ„ milowy, który poprzedziÅ‚o wiele lat prac badawczych i rozwojowych. 

Inteligencja pojazdu i inteligencja interakcji 

Inteligencja pojazdu, to ważny skÅ‚adnik koncepcji Audi AI. Wyposażone w niÄ… systemy wsparcia i rozwiÄ…zania techniczne, torujÄ… drogÄ™ ku w peÅ‚ni autonomicznie jeżdżącemu samochodowi. System automatycznej jazdy w korkach Audi AI w nowym Audi A8 to przykÅ‚ad tego, jak inteligencja pojazdu może dziÅ› wyglÄ…dać. Zestaw wielu czujników monitoruje caÅ‚e otoczenie auta. Z pozyskiwanych w ten sposób danych, centralny sterownik systemów wsparcia kierowcy (zFAS), który zadebiutuje w nowym Audi A8, nieustannie tworzy obraz otoczenia, wspierany przez drugi zestaw danych napÅ‚ywajÄ…cy ze sterownika czujników radarowych. Nowe Audi A8, to pierwszy na Å›wiecie samochód speÅ‚niajÄ…cy warunki techniczne umożliwiajÄ…ce dostÄ™pnÄ… na życzenie wysoce zautomatyzowanÄ… jazdÄ™ w korkach. 

W drodze ku w peÅ‚ni zautomatyzowanym funkcjom jazdy i ku wizji autonomicznej jazdy, samochód przyszÅ‚oÅ›ci bÄ™dzie oferowaÅ‚ jeszcze wiÄ™cej. Do stale rozwijajÄ…cej siÄ™ inteligencji pojazdu doÅ‚Ä…cza inteligencja interakcji. 

DziÄ™ki Audi AI,w przyszÅ‚oÅ›ci samochód bÄ™dzie posiadaÅ‚ zupeÅ‚nie nowe cechy: zdolność wczuwania siÄ™ w pasażerów, empatiÄ™. Inteligentne systemy i rozwiÄ…zania techniczne uczyniÄ… z samochodu myÅ›lÄ…cego i empatycznego towarzysza, siÄ™gajÄ…cego o wiele dalej poza swoje pierwotne zadania. Audi AI sprawi, że samochody bÄ™dÄ… w przyszÅ‚oÅ›ci w dostosowany do sytuacji sposób antycypować życzenia kierowcy i pasażerów oraz proaktywnie wspierać ich w każdej sytuacji. Ponadto bÄ™dÄ… proponować różne usÅ‚ugi i zamawiać jÄ… dla pasażerów samodzielnie. BÄ™dÄ… czymÅ› w rodzaju konsjerża. W ten sposób Audi AI uwalnia zupeÅ‚nie nowy potencjaÅ‚ samochodu i zapewnia nowego rodzaju doznania klasy premium. 

PodsumowujÄ…c można stwierdzić, że Audi AI to symbol kompleksowej, odpowiedzialnej wspóÅ‚pracy caÅ‚ej gamy innowacyjnych systemów i rozwiÄ…zaÅ„ technicznych, które bez problemów komunikujÄ… siÄ™ z infrastrukturÄ… i z innymi uczestnikami ruchu drogowego. Ponadto Audi przyszÅ‚oÅ›ci bÄ™dzie siÄ™ nieprzerwanie uczyć i rozwijać swoje umiejÄ™tnoÅ›ci, a technika coraz bardziej dopasowywać siÄ™ do indywidualnych potrzeb użytkownika. 

Poszczególne elementy skÅ‚adowe Audi AI gruntownie zmieniajÄ… naszÄ… interakcjÄ™ z samochodem i zwiÄ™kszajÄ… komfort przebywania w nim. Samochód coraz bardziej staje siÄ™ „trzeciÄ… przestrzeniÄ… do życia“ – obok mieszkania i miejsca pracy. Indywidualne korzyÅ›ci kierowcy oraz wyraźne odniesienie do mobilnoÅ›ci, to najważniejsze priorytety Audi w tym kontekÅ›cie. Zalety Audi AI dla klienta sÄ… jasno zdefiniowane. Inteligentne systemy Audi skupiajÄ… siÄ™ na oszczÄ™dnoÅ›ci czasu, podniesieniu poziomu bezpieczeÅ„stwa i wydajnoÅ›ci pojazdu oraz na daleko idÄ…cej indywidualizacji. 

Zaleta 1: czas 

System automatycznej jazdy w korkach Audi AI czy system automatycznego parkowania, to dopiero poczÄ…tek. Audi AI stwarza możliwoÅ›ci innej od poprzedniej, zupeÅ‚nie nowej formy przebywania kierowcy we w peÅ‚ni skomunikowanym samochodzie. Osoba prowadzÄ…ca stopniowo bÄ™dzie mogÅ‚a puÅ›cić kierownicÄ™ i zamiast operowania niÄ…, w nowatorski sposób bÄ™dzie w stanie nawiÄ…zać kontakt z samochodem. OszczÄ™dzi również cenny czas, ponieważ jadÄ…ce automatycznie auto wykona za niÄ… rutynowe czynnoÅ›ci, takie jak parkowanie czy przejazd przez automatycznÄ… myjniÄ™ samochodowÄ…. 

OszczÄ™dność czasu i poprawa komfortu 

Gama systemów infotainment ciÄ…gle siÄ™ powiÄ™ksza. Coraz szybszy przesyÅ‚ internetu umożliwia wymianÄ™ dużych iloÅ›ci danych podczas jazdy. RównoczeÅ›nie nastÄ™puje postÄ™p w zakresie integracji pojazdu ze Å›rodkami komunikacji. KorzystajÄ…c z nich można pracować bezpoÅ›rednio w aucie, biorÄ…c np. udziaÅ‚ w video konferencji. Kierowca ma coraz wiÄ™cej czasu i coraz wiÄ™kszy wybór, jak spÄ™dzi czas w podróży. Jednak samochód przyszÅ‚oÅ›ci oferuje duży potencjaÅ‚ w zakresie oszczÄ™dnoÅ›ci czasu i wiÄ™kszego komfortu nie tylko podczas podróży. W wyznaczonych obszarach, tzw. „strefach Audi AI“, samochód marki Audi w przyszÅ‚oÅ›ci samodzielnie zaÅ‚atwi różne sprawy, a kierowca bÄ™dzie mógÅ‚ w tym czasie pracować lub cieszyć siÄ™ czasem wolnym. 

Strefa Audi AI: 

Kierowca parkuje swoje Audi w wydzielonym obszarze (strefa przekazania). Z tego miejsca samochód samodzielnie i bez kierowcy wjedzie na piÄ™trowy parking z rozbudowanÄ… ofertÄ… serwisowÄ…, np. myjniÄ…, stacjÄ… benzynowÄ…, czy w przypadku samochodu napÄ™dzanego elektrycznie, stacjÄ… Å‚adowania. DziÄ™ki Audi AI, samochód wszystkie te sprawy zaÅ‚atwi samodzielnie. Inteligentne, skomunikowane ze swoim otoczeniem Audi, samo znajdzie też miejsce parkingowe i precyzyjnie w nie wjedzie. W okreÅ›lonym przez nas momencie samochód, gotów do jazdy, ponownie podjedzie do strefy przekazania. Kierowca, przy pomocy specjalnej aplikacji, w każdej chwili bÄ™dzie mógÅ‚ Å›ledzić czynnoÅ›ci samochodu i uzupeÅ‚niać jeo nowe zadania. 

Czas zaoszczÄ™dzony dziÄ™ki wizycie w strefie Audi AI i zwiÄ…zany z tym komfort, może dla klientów Audi już wkrótce stać siÄ™ rzeczywistoÅ›ciÄ…. Stworzenie jednolitej platformy do podÅ‚Ä…czania różnych inteligentnych narzÄ™dzi oraz oparta o internet integracja opracowanych specjalnie dla pojazdu aplikacji, już wkrótce osiÄ…gnie dojrzaÅ‚ość rynkowÄ…. Audi przyszÅ‚oÅ›ci stanie siÄ™ tym samym elementem tzw. internetu rzeczy, inteligentnie i bezproblemowo stajÄ…c siÄ™ częściÄ… Å›wiata swojego użytkownika. 

25. GODZINA: 

Nowoczesne samochody używajÄ… rozwiÄ…zaÅ„ typu car-to-x by unikać korków i nerwów zwiÄ…zanych z oczekiwaniem. Co wiÄ™cej, system autonomicznej jazdy w przyszÅ‚oÅ›ci odciąży kierowcÄ™ jeszcze podczas jazdy. Uwolniony od koniecznoÅ›ci manewrowania, bÄ™dzie miaÅ‚ swobodne rÄ™ce i swobodnÄ… gÅ‚owÄ™, a co za tym idzie, Å›rednio przez okoÅ‚o godzinÄ™ dziennie bÄ™dzie mógÅ‚ zająć siÄ™ innymi rzeczami. 

Gdy jednak kiedyÅ› wszystkie samochody bÄ™dÄ… poruszać siÄ™ po mieÅ›cie bez udziaÅ‚u kierowcy, czym nasza marka segmentu premium bÄ™dzie siÄ™ wtedy wyróżniać? W ramach projektu „25. GODZINA”, Audi daje swym klientom możliwość samodzielnego zarzÄ…dzania wÅ‚asnym czasem, skupiajÄ…c siÄ™ na indywidualnych preferencjach użytkownika. WnÄ™trze samochodu tak siÄ™ dopasowuje, by pasażerowie mogli jak najlepiej siÄ™ zrelaksować, w spokoju spÄ™dzić czas z rodzinÄ… i przyjacióÅ‚mi lub wykorzystać go produktywnie. Wspólnie z Instytutem Gospodarki Pracy i Organizacji Towarzystwa Fraunhofera (niem. Fraunhofer-Institut für Arbeitswirtschaft und Organisation, IAO) Audi bada obecnie, jak sygnaÅ‚y cyfrowe, oÅ›wietlenie i bodźce dźwiÄ™kowe oddziaÅ‚ujÄ… w samochodzie na ludzki organizm, np. na poziom stresu czy na koncentracjÄ™. Wyniki badaÅ„ majÄ… stanowić inspiracjÄ™ dla projektantów wnÄ™trza i stylistów odpowiedzialnych za funkcjonalność, a także pomóc uczynić z samochodu przyszÅ‚oÅ›ci np. doskonaÅ‚e miejsce pracy. 

Zaleta 2: BezpieczeÅ„stwo 

Obecnie, bÅ‚Ä™dy popeÅ‚niane podczas jazdy stanowiÄ… przyczynÄ™ nawet 90% wszystkich wypadków drogowych. Audi AI pozwoli w przyszÅ‚oÅ›ci już w zarodku likwidować niebezpieczne sytuacje, w których mogÅ‚oby dojść do wypadku. By w przyszÅ‚oÅ›ci umożliwić autonomicznÄ… jazdÄ™ w trudnych sytuacjach na drodze, potrzebne bÄ™dÄ… inne metody i inne sposoby dziaÅ‚ania. WykraczajÄ… one poza systemy dziaÅ‚ajÄ…ce w oparciu o obecnie obowiÄ…zujÄ…ce rozwiÄ…zania, reguÅ‚y i wkraczajÄ… w Å›wiat sztucznej inteligencji. Stworzenie samochodu unikajÄ…cego wypadków ma dla Audi najwyższy priorytet. 

Zaleta 3: Wydajność 

Skomunikowane na najwyższym poziomie i autonomicznie jeżdżące samochody, wydajniej wykorzystujÄ… przestrzeÅ„ i energiÄ™, co przynosi korzyÅ›ci ekologiczne i ekonomiczne. PrzykÅ‚ad: dziÄ™ki rozwiÄ…zaniom typu car-to-x – inteligentnemu skomunikowaniu z innymi uczestnikami ruchu drogowego i z infrastrukturÄ… – samochód unika korków i oblicza optymalne trasy alternatywne. Obok indywidualnych korzyÅ›ci dla klienta i oszczÄ™dnoÅ›ci energii, autonomiczna jazda ma także wymiar makroekonomiczny: czÄ™sto wykorzystywane trasy, dziÄ™ki odpowiedniemu sterowaniu strumieniem ruchu drogowego, można na staÅ‚e odciążyć. 

Zaleta 4: Indywidualizacja 

DziÄ™ki systemom Audi AI, samochód poznaje swoich użytkowników i ich nawyki. CzÅ‚owiek i maszyna komunikujÄ… siÄ™ ze sobÄ…, co rodzi zaufanie i uÅ‚atwia np. bardziej elastyczne planowanie przebiegu dnia. Tzw. „Audi Fit Driver“ pilnuje stanu zdrowia kierowcy, natomiast osobisty, inteligentny asystent (PIA) rozpoznaje kierowcÄ™ i dziÄ™ki inteligentnym algorytmom może samodzielnie i na różnych poziomach wchodzić z nim w interakcjÄ™. 


Audi AI – rozwiÄ…zania techniczne 

zFAS – moc obliczeniowa, komunikacja i przetwarzanie informacji 

Sercem opracowanych przez Audi systemów umożliwiajÄ…cych autonomicznÄ… jazdÄ™, jest centralny sterownik systemów wsparcia kierowcy, zwany w skrócie zFAS. Ten supermózg debiutuje w nowym Audi A8. 

Dotychczas, zarzÄ…dzanie systemami wsparcia kierowcy odbywaÅ‚o siÄ™ z wykorzystaniem osobnych sterowników. Audi, jako pierwszy producent z branży motoryzacyjnej Å‚Ä…czy je, tworzÄ…c centralnÄ… architekturÄ™ domen. W tym celu, zebrano caÅ‚e portfolio funkcji, niezbÄ™dne czujniki, sprzÄ™t elektroniczny i architekturÄ™ oprogramowania, tworzÄ…c jeden centralny system. Od poczÄ…tku, najwyższÄ… uwagÄ™ przykÅ‚ada siÄ™ tu przede wszystkim do koncepcji bezpieczeÅ„stwa. 

Na podstawie wielu przekazywanych przez czujniki informacji zbiegajÄ…cych siÄ™ w sterowniku zFAS, system bÅ‚yskawicznie oblicza kompleksowy obraz otoczenia pojazdu. Z informacji tych korzystajÄ… wszystkie systemy wsparcia, jest to zatem centralny punkt styku wszystkich funkcji automatycznej jazdy. 

Podstawowym warunkiem zapewnienia mu kompaktowej konstrukcji, a jednoczeÅ›nie wysokiej mocy obliczeniowej, sÄ… wydajne podzespoÅ‚y elektroniczne. Centralny sterownik systemów wsparcia kierowcy zFAS – mniej wiÄ™cej wielkoÅ›ci tabletu – to supernowoczesna centrala obliczeniowa. Audi stworzyÅ‚o zFAS w kooperacji ze znanymi Å›wiatowymi firmami zajmujÄ…cymi siÄ™ kreowaniem nowoczesnych technologii. zFAS wyposażony jest w wysoko wydajne procesory marki NVIDIA: Tegra K1 oraz marki Infineon: Aurix, Altera: Cyclon V, a przede wszystkim w procesor EyeQ3. Procesor ten zostaÅ‚ wyprodukowany przez firmÄ™ Mobileye, wiodÄ…ce w Å›wiecie przedsiÄ™biorstwo zajmujÄ…ce siÄ™ przetwarzaniem algorytmów obrazów dla branży motoryzacyjnej. DziÄ™ki moduÅ‚owej koncepcji, zFAS jest elastycznie skalowalny i zorientowany na przyszÅ‚ość. 

Sztuczna inteligencja i samouczenie siÄ™ maszyn (machine learning)

W przyszÅ‚oÅ›ci, sztuczna inteligencja umożliwi autonomicznie poruszajÄ…cym siÄ™ pojazdom odpowiednie reagowanie w skomplikowanych sytuacjach – podobnie jak reaguje kierowca/czÅ‚owiek lub nawet lepiej od niego. Jako subdyscyplina informatyki, sztuczna inteligencja zajmuje siÄ™ wyposażeniem maszyn w możliwoÅ›ci podobne do ludzkiego zachowania. Można to osiÄ…gnąć np. implementujÄ…c metodÄ™ samouczenia siÄ™ maszyn (machine learning). 

Samouczenie siÄ™ maszyn to warunek dla sztucznej inteligencji. Jej bazÄ… jest matematyka i statystyka. W przypadku najbardziej zÅ‚ożonych sytuacji, algorytmy samodzielnie znajdujÄ… wzorce i reguÅ‚y,i w oparciu o nie podejmujÄ… decyzje. Ostatnie badania w dziedzinie sztucznych sieci neuronowych – imitacji poÅ‚Ä…czeÅ„ sygnaÅ‚owych w ludzkim mózgu – przyniosÅ‚y duże postÄ™py. System gÅ‚Ä™bokiego uczenia siÄ™ (deep learnig) odtwarza sieci neuronowe mózgu w komputerze. Warunkiem dla takiej analizy jest olbrzymia moc obliczeniowa i rozbudowana baza danych. 

W inteligentnych i autonomicznie jeżdżących samochodach, bÄ™dziemy mieli do czynienia z wieloma samouczÄ…cymi siÄ™ systemami. StÄ…d Audi analizuje różne metody – np. uczenie nadzorowane czy metodÄ™ gÅ‚Ä™bokiego uczenia siÄ™ – w celu znalezienia optymalnego sposobu wykorzystania tych rozwiÄ…zaÅ„. Audi wspóÅ‚pracuje przy tym z najlepszymi firmami z branży oprogramowania oraz z najlepszymi uniwersytetami. 

Rozpoznawanie obiektów i otoczenia 

Jednym z najważniejszych obecnie obszarów, w których stosuje siÄ™ samouczÄ…ce maszyny, jest rozpoznawanie obiektów i otoczenia. W modelach Audi A4, A5, Q5 i Q7, rozpoznawanie obiektów przy pomocy uczenia nadzorowanego (supervised learning) jest już stosowane w produkcji seryjnej. To tzw. system trenowany: proces nauki jest zakoÅ„czony zanim samochód trafia do produkcji. 

W nowym Audi A8, do rozpoznawania obiektów również zastosowano uczenie nadzorowane. Sposób przetwarzania obrazu opracowany przez Mobileye bazuje m.in. na metodologii gÅ‚Ä™bokiego uczenia siÄ™. GÅ‚Ä™bokie sieci neuronowe sÄ… tu trenowane z wykorzystaniem różnych zestawów danych. W ten sposób, sieć neuronowa uczy siÄ™ klasyfikowania różnych obiektów jako: samochody, rowerzystów, pieszych. Pozyskane informacje sÄ… do dyspozycji oprogramowania systemów wsparcia kierowcy i systemów automatycznej jazdy w ich finalnych wersjach. 

DziÄ™ki takiemu procesowi, nowe Audi A8 rozpoznaje też wolne przestrzenie, czyli teren, po którym można swobodnie jechać. Jest to ważny warunek dla nowego systemu automatycznej jazdy w korkach Audi AI. 

WstÄ™pne projekty rozwojowe w Audi 

Audi Q2 deep learning concept: 

Na konferencji NIPS (Conference and Workshop on Neural Information Processing Systems) w Barcelonie w grudniu 2016 roku, Audi po raz pierwszy pokazaÅ‚o w skali modelu, jak auto rozwija inteligentne strategie parkowania. Na polu wielkoÅ›ci 3 × 3 m, Audi Q2 deep learning concept samodzielnie wyszukiwaÅ‚o i znajdowaÅ‚o odpowiednie miejsce do parkowania (ogrodzone metalowÄ… ramkÄ…) i tam parkowaÅ‚o. 

Zdolność do autonomicznego parkowania auto nabywaÅ‚o przy pomocy metody gÅ‚Ä™bokiego uczenia siÄ™. System uczyÅ‚ siÄ™ na zasadzie prób i bÅ‚Ä™dów. Na poczÄ…tku, pojazd wybieraÅ‚ kierunek jazdy na zasadzie przypadku. Algorytm rozpoznawaÅ‚ dziaÅ‚ania zakoÅ„czone sukcesem i w ten sposób coraz bardziej udoskonalaÅ‚ strategiÄ™ parkowania. Finalnie, system mógÅ‚ samodzielnie rozwiÄ…zać nawet trudne zadania. 

System czujników modelu pojazdu skÅ‚adaÅ‚ siÄ™ z dwóch kamer skierowanych do przodu i do tyÅ‚u oraz z dziesiÄ™ciu ultradźwiÄ™kowych czujników dookoÅ‚a. Centralny komputer pokÅ‚adowy konwertowaÅ‚ ich informacje w sygnaÅ‚y sterowania dla ukÅ‚adu kierowniczego i silnika elektrycznego. Na powierzchni jezdnej auto najpierw ustalaÅ‚o swojÄ… wzglÄ™dnÄ… pozycjÄ™ w stosunku do miejsca parkowania. Gdy tylko je rozpoznaÅ‚o, obliczaÅ‚o, jak bezpiecznie dotrzeć do celu. Model, w zależnoÅ›ci od bieżącej sytuacji manewrowaÅ‚, skrÄ™caÅ‚ i jeździÅ‚ do przodu lub do tyÅ‚u. 

Model „Audi Q2 deep learning concept” jest projektem Audi Electronics Venture (AEV), spóÅ‚ki-córki Audi AG. 

Audi Q7 deep learning concept: 

PrzykÅ‚ad zastosowania uczÄ…cych siÄ™ systemów w skali 1:1, Audi zaprezentowaÅ‚o w styczniu 2017 roku na targach Consumer Electronics Show (CES) w Las Vegas. Na otwartej przestrzeni, na specjalnie w tym celu przygotowanym torze, który można byÅ‚o modyfikować, poruszaÅ‚o siÄ™ Audi Q7 deep learning concept, wykorzystujÄ…c do orientacji zamontowanÄ… w przodzie kamerÄ™ o rozdzielczoÅ›ci 2 megapikseli. KomunikowaÅ‚a siÄ™ ona z komputerem typu NVIDIA Drive PX 2, precyzyjnie sterujÄ…cym jazdÄ… samochodu. Wydajny sterownik zostaÅ‚ specjalnie dostosowany do potrzeb autonomicznej jazdy. 

RdzeÅ„ oprogramowania stanowiÄ… gÅ‚Ä™bokie sieci neuronowe, które specjaliÅ›ci Audi i firmy NVIDIA odpowiednio wytrenowali do samodzielnej jazdy i rozpoznawania dynamicznych wskazówek w ruchu drogowym. Najpierw Audi Q7 deep learning concept podczas kilku jazd z kierowcÄ… i przy pomocy dodatkowych kamer treningowych poprzez obserwacjÄ™ poznaÅ‚o trasÄ™. Na podstawie tego, system ustanowiÅ‚ powiÄ…zania miÄ™dzy reakcjami kierowcy, a rozpoznanymi przez kamery wydarzeniami. Samochód zrozumiaÅ‚ w ten sposób zewnÄ™trzne wskazówki takie jak obowiÄ…zujÄ…cy czasowo znak drogowy, zinterpretowaÅ‚ je i zadziaÅ‚aÅ‚ odpowiednio do sytuacji. 

NajwiÄ™ksza różnica miÄ™dzy Audi Q2 deep learning concept, a Audi Q7 deep learning concept, tkwi w metodzie uczenia siÄ™ maszyny. Podczas gdy stworzony w skali 1:8 model samochodu uczyÅ‚ siÄ™ metodÄ… prób i bÅ‚Ä™dów jak zaparkować (tzw. deep learning concept – metoda gÅ‚Ä™bokiego uczenia siÄ™), sieć Audi Q7 deep learning concept otrzymywaÅ‚a konkretne, istotne dla pojazdu dane – w ten sposób samochód uczyÅ‚ siÄ™ od kierowcy (uczenie nadzorowane). Oba projekty, to ważne elementy prowadzonych przez Audi badaÅ„ nad sztucznÄ… inteligencjÄ…, ilustrujÄ…ce bardzo szerokie podejÅ›cie do nich. Ponadto Audi ocenia i testuje różne metody samouczenia siÄ™ maszyn, by w optymalny sposób wdrażać je do nowych zastosowaÅ„ na polu zautomatyzowanej jazdy i personalizacji. 

Techniki car-to-x 

Zobaczyć wiÄ™cej niż ludzkie oko lub dziaÅ‚ajÄ…ca na podczerwieÅ„ kamera – technika car-to-x poszerza horyzonty funkcjonujÄ…cych obecnie czujników radarowych, kamer i czujników ultradźwiÄ™kowych o informacje pochodzÄ…ce z bardzo oddalonych źródeÅ‚, znajdujÄ…cych siÄ™ poza zasiÄ™giem wzroku kierowcy. DziÄ™ki temu, można jeszcze wczeÅ›niej rozpoznać niebezpieczne sytuacje i uniknąć wypadków. Już dzisiaj wzajemna komunikacja samochodów z infrastrukturÄ… drogowÄ… w czasie rzeczywistym daje wiÄ™ksze bezpieczeÅ„stwo, komfort i wydajność. Audi, jako pierwszy na Å›wiecie producent, w nowym modelu A8 udostÄ™pniÅ‚o wydajny standard telefonii komórkowej LTE Advanced. 

„Informacja o sygnalizacji ulicznej” 

Pierwsza standardowa funkcja usÅ‚ugi car-to-x, nazywa siÄ™ „time-to-green” – „czas do zielonego”. Kierowca, na ekranie Audi virtual cockpit lub na wyÅ›wietlaczu danych na szybie Head-up display widzi, czy jest w stanie dojechać z dozwolonÄ… prÄ™dkoÅ›ciÄ… do kolejnego sygnalizatora z zielonym Å›wiatÅ‚em. JeÅ›li tak nie jest, specjalny licznik odlicza czas do kolejnej fazy zielonego Å›wiatÅ‚a. DziÄ™ki temu, osoba prowadzÄ…ca samochód może zawczasu zdjąć nogÄ™ z gazu. W przyszÅ‚oÅ›ci byÅ‚oby też możliwe, by modele Audi e-tron w czasie dojeżdżania do sygnalizatora z czerwonym Å›wiatÅ‚em, w skumulowany sposób wykorzystywaÅ‚y energiÄ™ hamowania do Å‚adowania akumulatora. W przyszÅ‚oÅ›ci, w chwili przeÅ‚Ä…czenia siÄ™ Å›wiatÅ‚a z czerwonego na zielone, system umożliwi start kolumny kilku samochodów w sposób zautomatyzowany – wszystkie pojazdy ruszÄ… równoczeÅ›nie. W ten sposób znacznie zwiÄ™kszy siÄ™ przepustowość ruchu podczas fazy zielonego Å›wiatÅ‚a. 

DziÄ™ki informacji o fazach Å›wiateÅ‚, kierowcy mogÄ… lepiej przewidzieć przebieg jazdy. Przynosi to pozytywne skutki jeÅ›li chodzi o pÅ‚ynność ruchu drogowego. „InformacjÄ™ o sygnalizacji ulicznej” w przyszÅ‚oÅ›ci bÄ™dzie można także sprzÄ™gnąć z inteligentnÄ… nawigacjÄ… i wykorzystać jÄ… dla nowych koncepcji napÄ™du. W ten sposób „zielone fale” mogÄ… stać siÄ™ elementem zapewnienia optymalnego prowadzenia do celu przez nawigacjÄ™. 

„Parkowanie na ulicy” 

KolejnÄ… usÅ‚ugÄ… car-to-x, jest funkcja wyszukiwania miejsca do zaparkowania, której projekt nosi w Audi nazwÄ™ „parkowanie na ulicy“. Samochody wyposażone w technikÄ™ car-to-x, samoczynnie zgÅ‚aszajÄ… serwerowi w chmurze swoje manewry wjeżdżania na miejsce parkingowe i wyjeżdżania z niego. Aplikacja rejestruje manewry parkowania na podstawie różnych parametrów, przykÅ‚adowo sygnaÅ‚ów sterownika silnika, zmiany biegów, skrÄ™tu kierownicy i prÄ™dkoÅ›ci. 

DziÄ™ki informacjom dostarczanym z czujników ultradźwiÄ™kowych czy kamery, system rozpoznaje wolne miejsca do zaparkowania także podczas jazdy. LiczbÄ™ wolnych miejsc przy skraju drogi oblicza na podstawie modeli statystycznych, które uwzglÄ™dniajÄ… takie czynniki jak pora dnia. UsÅ‚uga, w czasie rzeczywistym wskazuje kierowcy prawdopodobieÅ„stwo pojawienia siÄ™ wolnego miejsca i uÅ‚atwia mu szukanie możliwoÅ›ci zaparkowania zwÅ‚aszcza w centrum miasta. W ten sposób oszczÄ™dza siÄ™ czas tracony na szukanie miejsca parkingowego, co z kolei odciąża ruch uliczny. 

W ten sposób można skutecznie zredukować emisjÄ™ gazów w obszarach wielkomiejskich. Obecnie, w godzinach szczytu samochody czÄ™sto krążą nawet przez 30 minut w obszarach zabudowanych w poszukiwaniu miejsca parkingowego. W przyszÅ‚oÅ›ci, wolne miejsca parkingowe na ulicach i na parkingach wielopoziomowych zostanÄ… wskazane kierowcy praktycznie bezbÅ‚Ä™dnie. Tym samym, znacznie skróci siÄ™ zarówno czas, jak i droga dojazdu na miejsce parkingowe. Prosty przykÅ‚ad pozwala obliczyć, ile w ten sposób można zaoszczÄ™dzić paliwa i emitowanych gazów: przeciÄ™tny samochód osobowy zużywa w trybie jazdy miejskiej ponad pięć litrów paliwa na odcinku 100 km. Dystans ten, w miejskiej przestrzeni niejeden kierowca przeznacza w ciÄ…gu jednego miesiÄ…ca na krążenie i wyszukiwanie miejsca do zaparkowania. W efekcie koÅ„cowym, każdy samochód zużywa rocznie ponad 50 litrów paliwa – przeciÄ™tny, peÅ‚en bak - na szukanie możliwoÅ›ci zaparkowania. 

ObsÅ‚uga gÅ‚osowa 

Kolejny stopieÅ„ zaawansowania obsÅ‚ugi gÅ‚osowej to koncepcja hybrydowa. Odpowiada ona na pytania kierowcy w dwojaki sposób. Z jednej strony wykorzystuje wiedzÄ™ o preferencjach użytkownika, które zapisaÅ‚ w samochodzie, z drugiej strony siÄ™ga po wiedzÄ™ z chmury. Kierowca może swobodnie formuÅ‚ować pytania czy polecenia – uczÄ…cy siÄ™ menedżer dialogowy reaguje, zadajÄ…c w razie potrzeby pytania i oferujÄ…c możliwość wyboru. Podczas dialogu z systemem, kierowca może przeÅ‚Ä…czać widoki menu i np. wywoÅ‚ać kontakt z książki telefonicznej i przyjąć powiÄ…zany z nim adres jako cel nawigacji. Oprócz wyszukiwania celu, nowe hybrydowe sterowanie gÅ‚osowe obejmuje także multimedia, klimatyzacjÄ™, elementy funkcji telefonu i niektóre usÅ‚ugi Audi connect. W Europie, dziaÅ‚a ono niezależnie od granic. 

Audi Fit Driver 

Już dzisiaj, każde Audi wyposażone jest w najnowoczeÅ›niejsze rozwiÄ…zania techniczne i oferuje najwyższe możliwe bezpieczeÅ„stwo i komfort. Jako prywatna i kompleksowo skomunikowana przestrzeÅ„, samochód nie tylko doskonale nadaje siÄ™ do monitorowania kondycji kierowcy, ale może też aktywnie poprawiać jego zdrowie i samopoczucie. Projekt Audi Fit Driver czyni z Audi empatycznego towarzysza. W wielu sytuacjach wie, czego akurat potrzebuje kierowca. 

Liczba użytkowników tzw. urzÄ…dzeÅ„ wearables – opasek Å›ledzÄ…cych aktywność fizycznÄ… czy smartwatchów – nieustannie roÅ›nie. Umieszczone na nadgarstku urzÄ…dzenia monitorujÄ… ważne parametry życiowe, takie jak puls czy ciepÅ‚ota ciaÅ‚a. W przyszÅ‚oÅ›ci, dane z urzÄ…dzeÅ„ typu wearables bÄ™dzie można Å‚Ä…czyć z danymi pozyskiwanymi z czujników pojazdu. DziÄ™ki temu, możliwe bÄ™dzie wydawanie wiarygodnych opinii o aktualnym stanie psychofizycznym kierowcy, do których samochód bÄ™dzie mógÅ‚ siÄ™ indywidualnie dostosować. PrzykÅ‚ad: gdy w przyszÅ‚oÅ›ci Audi Fit Driver rozpozna zwiÄ™kszony stres czy zmÄ™czenie kierowcy, systemy pojazdu zmieniÄ… ustawienia na oddziaÅ‚ujÄ…ce na kierowcÄ™ bardziej relaksujÄ…co, witalizujÄ…co lub ochronnie. DziÄ™ki inteligentnym algorytmom, system bÄ™dzie coraz lepiej i lepiej poznawaÅ‚ kierowcÄ™. 

Audi Fit Driver zaoferuje też możliwość aktywnej redukcji stresu i poprawy koncentracji bezpoÅ›rednio w pojeździe. Gdy system stwierdzi wysokie obciążenie kierowcy, bÄ™dzie można je zmniejszyć przy pomocy odpowiedniej techniki oddechowej. Audi virtual cockpit wyÅ›wietli stosowne instrukcje jako tzw. bio-feedback, dokÅ‚adnie tak samo jak siÄ™ to dzieje w sporcie wyczynowym. Dodatkowo otrzymamy instrukcje gÅ‚osowe, jak wykonać ćwiczenie. Nieważne, czy to relaksacyjne ćwiczenie oddechowe, czy wykonywany na siedzeniu masaż w rytm muzyki, specjalnie dziaÅ‚ajÄ…ca klimatyzacja, adaptacyjny infotainment, czy też odpowiednie natężenie Å›wiatÅ‚a we wnÄ™trzu: celem Audi Fit Driver jest optymalne dopasowanie doznaÅ„ kierowcy do stanu jego organizmu. Wtedy, u celu podróży wysiÄ…dzie on z pojazdu bardziej zrelaksowany niż wtedy, gdy do niego wsiadaÅ‚. 

W kolejnym stopniu rozbudowy, Audi Fit Driver mógÅ‚by zostać powiÄ…zany z systemami wsparcia i bezpieczeÅ„stwa, a również z systemami autonomicznej jazdy. W ekstremalnych sytuacjach pojazd mógÅ‚by autonomicznie siÄ™ zatrzymać i przy pomocy systemu eCall wykonać telefon alarmowy. 


Empatyczna technika i grywalizacja 

Dwa studia koncepcyjne „Klara” i „Bonnie”, mimo że bazujÄ… na Audi A1, diametralnie siÄ™ od siebie różniÄ…. „Klara”, ze swojÄ… oddychajÄ…cÄ… karoseriÄ… pokazuje, jak mogÄ… wyglÄ…dać nowe rozwiÄ…zania w zakresie stylistyki zewnÄ™trznej, natomiast w „Bonnie” wszystko krÄ™ci siÄ™ wokóÅ‚ innowacyjnej formy wnÄ™trza. Oba samochody koncepcyjne hoÅ‚dujÄ… idei, by poprzez empatycznÄ… technikÄ™, wzglÄ™dnie zastosowanie elementów gier (grywalizacja), zbudować zaufanie miÄ™dzy czÅ‚owiekiem a maszynÄ…. To kolejny ważny warunek wstÄ™pny dla autonomicznej jazdy. 

Samochód koncepcyjny Klara 

Zaufanie do samochodu można zbudować poprzez empatiÄ™, wtedy gdy ludzie w bliskoÅ›ci samochodu czujÄ…, że auto nieustannie ich zauważa i reaguje na nich, wczuwajÄ…c siÄ™ w ich sytuacjÄ™. Pojazd koncepcyjny „Klara – The Living One” daje zaskakujÄ…ce odpowiedzi na pytanie, jak może wyglÄ…dać Audi za dziesięć, dwadzieÅ›cia, trzydzieÅ›ci lat: supernowoczesny samochód, który okazuje emocje i w ten sposób może siÄ™ stać osobistym przyjacielem i towarzyszem. 

Na pierwszy rzut oka, Klara wyglÄ…da jak zwykÅ‚e Audi A1, ale wrażenie to jest mylne. Po dokÅ‚adniejszym przyjrzeniu siÄ™ można stwierdzić, że samochód wydaje siÄ™ w regularnych odstÄ™pach czasu nabierać powietrza. Aby karoseria mogÅ‚a w peÅ‚ni wykonywać te ruchy oddechowe, pracuje pod niÄ… 39 elektrycznych silniczków. DziÄ™ki wrażliwym czujnikom, Klara reaguje interaktywnie i subiektywnie na swoje otoczenie. Gdy zbliża siÄ™ osoba, którÄ… uważa za sympatycznÄ…, to pozdrawia jÄ… rozbÅ‚yskujÄ…c Å›wiatÅ‚em. Przy pomocy pomruków natomiast, Klara może też zademonstrować swoje niezadowolenie. 

Dla przyszÅ‚ej produkcji seryjnej interesujÄ…ca jest przede wszystkim wiedza, jak Klarze uda siÄ™ poprzez empatyczne reakcje zbudować pÅ‚aszczyznÄ™ komunikacji – a tym samym także zaufanie – miÄ™dzy kierowcÄ… a samochodem, miÄ™dzy czÅ‚owiekiem i maszynÄ…. 

Samochód koncepcyjny Bonnie 

Samochód koncepcyjny Bonnie prezentuje wiele nowych możliwoÅ›ci indywidualizacji i pomysÅ‚ów dotyczÄ…cych stylistyki wnÄ™trza. Dla przykÅ‚adu: kierowca i pasażer uderzajÄ…c rytmicznie po okreÅ›lonych powierzchniach deski rozdzielczej, mogÄ… tworzyć dźwiÄ™k bÄ™bnów, albo przy pomocy specjalnej aplikacji dopasowywać kolor diod oÅ›wietlenia Ambiente do koloru koszulki lub koloru paznokci. 

DziÄ™ki innowacyjnej koncepcji Å›wiatÅ‚a we wnÄ™trzu, Bonnie pokazuje to, co daje cyfryzacja w zakresie stylistyki Å›wietlnej oraz to, jak w przyszÅ‚oÅ›ci można bÄ™dzie jeszcze bardziej zindywidualizować wnÄ™trze. Taki nowatorski sposób personalizacji ma tÄ™ zaletÄ™, że kierowca i pasażerowie wyjÄ…tkowo dobrze siÄ™ tu czujÄ…. Każdy może w dowolnym momencie zmienić kolor Å›wiatÅ‚a we wnÄ™trzu na swój ulubiony. Gdy ktoÅ› używa kilku samochodów, np. w ramach car-sharing, ulubione barwy można przenosić z samochodu do samochodu. W ten sposób, w każdym aucie można siÄ™ poczuć jak w swoim wÅ‚asnym. To samo dotyczy sytuacji, w której kilka osób – na przykÅ‚ad rodzina – wspóÅ‚dzieli jeden samochód. 

Obok personalizowanego oÅ›wietlenia diodowego Ambiente, Bonnie oferuje także inne pomysÅ‚y w zakresie Å›wiatÅ‚a. PÅ‚askie lampki zamiast zwyczajowych uchwytów na suficie, oÅ›wietlone wnÄ™trze nawiewów i gÅ‚oÅ›ników, specjalne Å›wiatÅ‚o strefy stóp i we wnÄ™trzu bagażnika oraz Å›wietlny dywanik wokóÅ‚ samochodu. 

Sportowe fotele obito zrównoważonymi materiaÅ‚ami, które majÄ… strukturÄ™ prawdziwego zamszu. Przycisk zapÅ‚onu znajduje siÄ™ na powierzchni gaÅ‚ki dźwigni zmiany biegów, a informacja o koniecznoÅ›ci przeÅ‚Ä…czenia biegu wyÅ›wietla siÄ™ na spÅ‚aszczonym u doÅ‚u kole sportowej kierownicy. Schowek na smartfona i na tablet wskazuje jasno grupÄ™ docelowÄ… tego koncepcyjnego pojazdu. To mÅ‚odzi profesjonaliÅ›ci i ludzie w Å›rednim wieku, którzy zawsze majÄ… przy sobie swoje urzÄ…dzenia mobilne. Uchwyt na torebkÄ™ przed fotelem przedniego pasażera zapobiega przesuwaniu siÄ™ torebki pod nogi podczas hamownia. Na bardzo zabrudzone obuwie sportowe przeznaczono rodzaj pojemnika pod podwójnÄ… podÅ‚ogÄ… bagażnika. Pokrywa zamocowana w podÅ‚odze bagażnika zwiÄ™ksza wysokość przestrzeni bagażowej, przykÅ‚adowo na czas przewożenia kwiatów doniczkowych lub wiÄ™kszych bukietów. 

Niesamowitym, rozrywkowym dodatkiem oferowanym przez Bonnie, jest funkcja Drumbase. Czujniki piezo w kierownicy, nawiewach i w osÅ‚onie schowka precyzyjnie zapisujÄ… bÄ™bnienie palców kierowcy i pasażera przedniego fotela, a komputer przetwarza je w dźwiÄ™k bÄ™bnów. 

Brzmi to prawie tak, jakby na pokÅ‚adzie Audi A1 naprawdÄ™ znajdowaÅ‚a siÄ™ perkusja. Ta zabawa dźwiÄ™kiem daje nowÄ… możliwość spÄ™dzania czasu w pojeździe. Podobnego rodzaju gadżety grywalizacji mogÅ‚yby być interesujÄ…ce także podczas autonomicznej jazdy. 

Inteligentny asystent osobisty (PIA) 

Najlepsza koncepcja obsÅ‚ugi to taka, która dostosowuje siÄ™ do kierowcy, oszczÄ™dza mu możliwie dużo czynnoÅ›ci i samodzielnie wykonuje rutynowe polecenia – tej zasadzie hoÅ‚duje „PIA“, czyli inteligentny asystent osobisty. DziÄ™ki metodom sztucznej inteligencji, PIA inteligentnie Å‚Ä…czy ze sobÄ… dane pozyskiwane z pojazdu, dane o kierowcy, dane o aktualnej i przyszÅ‚ej sytuacji na drodze oraz dane z internetu. PIA reaguje m.in. na polecenia gÅ‚osowe i dziÄ™ki inteligentnym algorytmom może samodzielnie i adaptacyjnie wchodzić w interakcjÄ™ z użytkownikiem. 

PIA obserwuje czynnoÅ›ci kierowcy i rozpoznaje go na podstawie wzorców jego zachowania. Wynika z tego szereg możliwych scenariuszy zastosowaÅ„: nawigacja, wybór muzyki, wybór żądanej usÅ‚ugi Audi connect, klimatyzacja, sugestia dotyczÄ…ca miejsca parkowania czy zachowania zwyczajowego odstÄ™pu od pojazdu jadÄ…cego przed nami na autostradzie. Na podstawie informacji pozyskanych z zastosowaniem metod samouczenia siÄ™ maszyn, PIA może dostosować funkcje samochodu do zachowania i potrzeb kierowcy, a także aktywnie udzielać sugestii. 

Specjalny serwer w zabezpieczonej chmurze Audi przechowuje i przetwarza dane PIA. Klient ma dostÄ™p do nich o każdej porze, przez swoje konto w myAudi i również przez myAudi może nimi zarzÄ…dzać. Może je usunąć lub zmienić, na przykÅ‚ad w razie przeprowadzki. Ponadto można je także automatycznie przenieść do innych samochodów. Pojazd rozpoznaje danego użytkownika, Å‚aduje odpowiedni profil, a PIA odpowiednio dopasowuje auto oraz swoje interaktywne zachowanie. 

Projektem wstÄ™pnym PIA kieruje Audi Electronics Venture GmbH (AEV), spóÅ‚ka-córka Audi. Pierwsze elementy tego projektu mogÄ… trafić do produkcji seryjnej jeszcze w tej dekadzie, a w przyszÅ‚oÅ›ci stworzone zostanÄ… możliwoÅ›ci ich rozbudowy, aż do momentu uzyskania perfekcyjnego asystenta kierowcy. 


Ochrona danych 

Ochrona danych cieszy siÄ™ w Audi wysokim priorytetem. Audi w peÅ‚ni przestrzega obowiÄ…zujÄ…cych w danym paÅ„stwie przepisów o ochronie danych osobowych i prawach jednostki. W podejÅ›ciu do danych osobowych klientów, w Audi zawsze obowiÄ…zujÄ… jasne zasady. 



Źródło: Audi, informacja Mototarget.pl

 PisaliÅ›my również
» Szczyty sportowego charakteru: od Audi S6 plus do Audi RS 6 Avant performance i RS 7 Sportback performance
» Audi SQ8 e-tron - już dostÄ™pne w konfiguratorze i w sprzedaży w Polsce

Zdjęcia do bezpłatnego wykorzystania w celach prasowych:

Audi AI – inteligentnie i empatycznie :
w lewo
Audi AI – inteligentnie i empatycznie
© Audi
Audi AI – inteligentnie i empatycznie
© Audi
Audi AI – inteligentnie i empatycznie
© Audi
Audi AI – inteligentnie i empatycznie
© Audi
w prawo
 Inne artykuÅ‚y
» Jak wybrać odpowiednie Autocasco? Wystarczy odwiedzić salon Forda 2023-07-20
  Forda puma serwis Ubezpieczenie Autocasco to nieodÅ‚Ä…czna część pakietu dealerskiego w programie Ford Ubezpieczenia, która jest coraz częściej wybierana przez polskich kierowców. Odpowiednio dobrana polisa to bezpieczeÅ„stwo i pewność, że w razie niefortunnego zdarze... wiÄ™cej »

» Jak przewozić psa w samochodzie? Akcesoria Forda pomogÄ… zapewnić bezpieczeÅ„stwo podróżujÄ…cym pupilom 2023-07-11
  Czas wakacji wiąże siÄ™ z planowaniem krótszych i dÅ‚uższych podróży. Wiele osób decyduje siÄ™ na rodzinny wyjazd ze swoim czworonożnym przyjacielem. Jak bezpiecznie przewozić zwierzÄ™ autem i co mówi o tym prawo o ruchu drogowym?... wiÄ™cej »

» Szczyty sportowego charakteru: od Audi S6 plus do Audi RS 6 Avant performance i RS 7 Sportback performance 2023-06-28
  Dla firmy znanej kiedyÅ› jako quattro GmbH te cztery litery oznaczaÅ‚y jeszcze bardziej usportowione wersje i tak już bardzo wydajnych modeli RS 6 i RS 7. ByÅ‚y one zgodne z filozofiÄ… podnoszenia techniki samochodowej na jeszcze wyższy poziom, tj. uzyskania... wiÄ™cej »

» Ford prezentuje w Spa nowego Mustanga GT4, realizujÄ…c zapowiedź dostarczenia wyczynowego Mustanga miÅ‚oÅ›nikom sportów motorowych na caÅ‚ym Å›wiecie 2023-06-28
  Legendarny Ford Mustang podnosi swój prestiż w sportowym Å›wiecie dziÄ™ki dzisiejszemu oficjalnemu debiutowi Mustanga GT4 w wyÅ›cigu CrowdStrike 24 Hours of Spa na sÅ‚ynnym torze Spa-Francorchamps we wschodniej Belgii. ... wiÄ™cej »

» Poszerza siÄ™ gama Mustangów wyÅ›cigowych ? Ford zaprezentuje nowego Mustanga GT4 w Spa w Belgii 2023-06-23
  NiedÅ‚ugo po prezentacji Mustanga GT3 na torze Le Mans, która miaÅ‚a miejsce w piÄ…tek 9 czerwca, Ford poinformowaÅ‚, że premiera nowego Mustanga GT4 odbÄ™dzie siÄ™ w Å›rodÄ™ 28 czerwca 2023 r. o godzinie 14:00 czasu Å›rodkowoeuropejskiego na kultowym torze ... wiÄ™cej »

» Volkswagen ID. Buzz we flocie Hilti Poland - wizytówka firmy i dowód zrównoważonego rozwoju 2023-06-21
  peÅ‚ni elektryczny, zeroemisyjny model marki Volkswagen Samochody Dostawcze ? ID. Buzz, Å›wietnie sprawdza siÄ™ w roli samochodu firmowego. Może być nie tylko towarzyszem codziennych operacji w przedsiÄ™biorstwie ? samochodem serwisowym, pojazdem do realiza... wiÄ™cej »

» Moc i aerodynymika wyniosÄ… elektrycznego Forda SuperVana 4.2 pod chmury podczas 101. edycji wyÅ›cigu na Pikes Peak 2023-06-21
  Ford Performance przygotowuje siÄ™ do 101. edycji wyÅ›cigu Broadmoor Pikes Peak International Hill Climb, współorganizowanego przez Gran Turismo, stawiajÄ…c na starcie elektrycznego, udoskonalonego Forda SuperVana 4.2. Wyczekiwane w sportowym Å›wiecie wydarz... wiÄ™cej »

» Co można zrobić z Mustangiem Mach-E z telefonu? Elektryczny samochód Forda oferuje wiÄ™cej niż można siÄ™ spodziewać 2023-06-15
  ObsÅ‚uga samochodów z telefonu nie jest już niczym nowym, a we współczesnych pojazdach jest wÅ‚aÅ›ciwie koniecznoÅ›ciÄ…. Mustang Mach-E nie jest wyjÄ…tkiem, a Ford zadbaÅ‚ o rozbudowanÄ… listÄ™ możliwoÅ›ci. Model od rynkowej premiery zachwyca możliwoÅ›ci... wiÄ™cej »

» Nowy Volkswagen Tiguan z nowymi technologiami topowej klasy i dużym zasiÄ™giem w trybie elektrycznym 2023-06-15
  Przy okazji zakoÅ„czenia testów marka Volkswagen zdradza nieco szczegółów na temat kolejnej generacji swojego obecnie najlepiej sprzedajÄ…cego siÄ™ modelu: Tiguan nr 3 bÄ™dzie dostÄ™pny z nowo opracowanym systemem aktywnej kontroli zawieszenia i innymi fun... wiÄ™cej »

» Volkswagen T1 Raupenfuchs i Volkswagen T2 Elektro - dwa unikalne samochody na VW Bus Festival 2023 2023-06-15
  VW Bus Festival 2023, który odbÄ™dzie siÄ™ w dniach od 23 do 25 czerwca w Hanowerze, to nie tylko najwiÄ™ksze miÄ™dzynarodowe spotkanie miÅ‚oÅ›ników mikrobusów Volkswagena, ale również najwiÄ™ksza w historii marki Volkswagen Samochody Dostawcze ekspozycja... wiÄ™cej »

» Ford Performance przygotowuje niezwykÅ‚ego wyczynowego ?twardziela? Rangera Raptora T1+ do startu w Rajdzie Dakar 2023-06-14
  Ford Performance uczestniczyÅ‚ w wiÄ™kszej liczbie wyÅ›cigów i zwyciężaÅ‚ w wiÄ™kszej liczbie serii, krajów i torów, niż jakakolwiek inna firma na Å›wiecie. Od Le Mans po Monako, od Daytona po Bathurst, od pustyni Finke po EnsenadÄ™ w Meksyku. Musi jedna... wiÄ™cej »

» Historia ikonicznych modeli: wyjÄ…tkowa wystawa klasycznych mikrobusów Volkswagena podczas VW Bus Festival 2023 2023-06-14
  MiÄ™dzynarodowy VW Bus Festiwal 2023, przez trzy dni (od 23 do 25 czerwca) bÄ™dzie najjaÅ›niejszÄ… gwiazdÄ… wszechÅ›wiata mikrobusów marki Volkswagen. Festiwal, w którym weźmie udziaÅ‚ 6000 pojazdów, w tym prężna reprezentacja samochodów z Polski, jest ... wiÄ™cej »

» Ranger Raptor Samochodem Roku Wirtualnej Polski 2023. Kolejne prestiżowe wyróżnienie dla nowej generacji pick-upa Forda 2023-06-01
  Ford Ranger Raptor zostaÅ‚ Samochodem Roku Wirtualnej Polski. Nowa generacja pick-upa Forda wygraÅ‚a w głównej kategorii konkursu, pokonujÄ…c aż 31 innych modeli. ... wiÄ™cej »

» ID.7 po raz pierwszy w Polsce: elektryczna limuzyna premierowo w Volkswagen Home w Warszawie 2023-06-01
  Volkswagen ID.7, flagowy model z rodziny elektrycznych samochodów zbudowanych na platformie MEB, do salonów trafi jeszcze w tym roku. Zanim siÄ™ to stanie, bÄ™dzie można obejrzeć ten samochód w butikowym salonie w Warszawie ? Volkswagen Home. ID.7 to jede... wiÄ™cej »

» CUPRA inspiruje siÄ™ przyszÅ‚oÅ›ciÄ…. Jak projektowane sÄ… samochody hiszpaÅ„skiej marki? 2023-06-01
  Od premiery najnowszego modelu elektrycznego hiszpaÅ„skiej marki - Tavascana - minÄ…Å‚ dopiero miesiÄ…c, a design samochodu już cieszy siÄ™ uznaniem w branży oraz pozytywnym odbiorem motoryzacyjnych entuzjastów. Pierwszy elektryczny SUV marki zostaÅ‚ doceni... wiÄ™cej »

» Ford Ranger Raptor samochodem technicznym najwiÄ™kszej imprezy rowerowej w Polsce 2023-05-31
  MaÅ‚opolska Joy Ride Festiwal to najwiÄ™ksza w Polsce impreza rowerowa Å‚Ä…czÄ…ca najróżniejsze odmiany dwukoÅ‚owych sportów ektremalnych i goszczÄ…ca zawodników rywalizujÄ…cych w różnych konkurencjach. W organizacji tego niezwykÅ‚ego przedsiÄ™wziÄ™cia p... wiÄ™cej »

» Przygoda w kamperze! Co warto wiedzieć? 2023-05-31
  RozpoczynajÄ…cy siÄ™ sezon na wyprawy kamperem stawia przed wieloma miÅ‚oÅ›nikami tego typu turystyki zasadnicze pytanie: czy podczas moich wypraw chcÄ™ za każdym razem nocować na zagospodarowanym kempingu, czy zaszaleć i spÄ™dzać noce ?na dziko?, na Å‚oni... wiÄ™cej »

» Samochody elektryczne w Warszawie: darmowy postój w strefie pÅ‚atnego parkowania atrakcyjny dla kierowców ?elektryków? 2023-05-30
  Dane ze Strefy PÅ‚atnego Parkowania na warszawskim Mokotowie i w ÅšródmieÅ›ciu pokazujÄ…, przy których ulicach parkuje najwiÄ™cej aut z zielonymi tablicami i jakÄ… część wszystkich samochodów stanowiÄ…. W ciÄ…gu roboczego tygodnia jest ich nawet 5-7 proc... wiÄ™cej »

» Sportowe i eleganckie - nowe linie wyposażenia Audi A6 i Audi A7 dajÄ… oszaÅ‚amiajÄ…cy efekt 2023-05-30
  Audi A6 i Audi A7 oraz ich wersje S, w roku modelowym 2024 zyskujÄ… nowy, oszaÅ‚amiajÄ…cy wyglÄ…d. Oprócz nowo zaprojektowanych linii wyposażenia z niezależnymi przednimi i tylnymi elementami stylistycznymi, te modele klasy luksusowej charakteryzujÄ… siÄ™ t... wiÄ™cej »

[1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379 380 381 382 383 384 385 386 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 397 398 399 400 401 402 403 404 405 406 407 408 409 410 411 412 413 414 415 416 417 418 419 420 421 422 423 424 425 426 427 428 429 430 431 432 433 434 435 436 437 438 439 440 441 442 443 444 445 446 447 448 449 450 451 452 453 454 455 456 457 458 459 460 461 462 463 464 465 466 467 468 469 470 471 472 473 474 475 476 477 478 479 480 481 482 483 484 485 486 487 488 489 490 491 492 493 494 495 496 497 498 499 500 501 502 503 504 505 506 507 508 509 510 511 512 513 514 515 516 517 518 519 520 521 522 523 524 525 526 527 528 529 530 531 532 533 534 535 536 537 538 539 540 541 542 543 544 545 546 547 548 549 550 551 552 553 554 555 556 557 558 559 560 561 562 563 564 565 566 567 568 569 570 571 572 573 574 575 576 577 578 579 580 581 582 583 584 585 586 587 588 589 590 591 592 593 594 595 596 597 598 599 600 601 602 603 604 605 606 607 608 609 610 611 612 613 614 615 616 617 618 619 620 621 622 623 624 625 626 627 628 629 630 631 632 633 634 635 636 637 638 639 640 641 642 643 644 645 646 647 648 649 650 651 652 653 654 655 656 657 658 659 660 661 662 663 664 665 666 667 668 669 670 671 672 673 674 675 676 677 678 679 680 681 682 683 684 685 686 687 688 689 690 691 692 693 694 695 696 697 698 699 700 701 702 703 704 705 706 707 708 709 710 711 712 713 714 715 716 717 718 719 720 721 722 723 724 725 726 727 728 729 730 731 732 733 734 735 736 737 738 739 740 741 742 743 744 745 746 747 748 749 750 751 752 753 754 755 756 757 758 759 760 761 762 763 764 765 766 767 768 769 770 771 772 773 774 775 776 777 778 779 780 781 782 783 784 785 786 787 788 789 790 791 792 793 794 795 796 797 798 799 800 801 802 803 804 805 806 807 808 809 810 811 812 813 814 815 816 817 818 819 820 821 822 823 824 825 826 827 828 829 830 831 832 833 834 835 836 837 838 839 840 841 842 843 844 845 846 847 848 849 850 851 852 853 854 855 856 857 858 859 860 861 862 863 864 865 866 867 868 869 870 871 872 873 874 875 876 877 878 879 880 881 882 883 884 885 886 887 888 889 890 891 892 893 894 895 896 897 898 899 900 901 902 903 904 905 906 907 908 909 910 911 912 913 914 915 916 917 918 919 920 921 922 923 924 925 926 927 928 929 930 931 932 933 934 935 936 937 938 939 940 941 942 943 944 945 946 947 948 949 950 951 952 953 954 955 956 957 958 959 960 961 962 963 964 965 966 967 968 969 970 971 972 973 974 975 976 977 978 979 980 981 982 983 984 985 986 987 988 989 990 991 992 993 994 995 996 997 998 999 1000 1001 1002 1003 1004 1005 1006 1007 1008 1009 1010 1011 1012 1013 1014 1015 1016 1017 1018 1019 1020 1021 1022 1023 1024 1025 1026 1027 1028 1029 1030 1031 1032 1033 1034 1035 1036 1037 1038 1039 1040 1041 1042 1043 1044 1045 1046 1047 1048 1049 1050 1051 1052 1053 1054 1055 1056 1057 1058 1059 1060 1061 1062 1063 1064 1065 1066 1067 1068 1069 1070 1071 1072 1073 1074 1075 1076 1077 1078 1079 1080 1081 1082 1083 1084 1085 1086 1087 1088 1089 1090 1091 1092 1093 1094 1095 1096 1097 1098 1099 1100 1101 1102 1103 1104 1105 1106 1107 1108 1109 1110 1111 1112 1113 1114 1115 1116 1117 1118 1119 1120 1121 1122 1123 1124 1125 1126 1127 1128 1129 1130 1131 1132 1133 1134 1135 1136 1137 1138 1139 1140 1141 1142 1143 1144 1145 1146 1147 1148 1149 1150 1151 1152 1153 1154 1155 1156 1157 1158 1159 1160 1161 1162 1163 1164 1165 1166 1167 1168 1169 1170 1171 1172 1173 1174 1175 1176 1177 1178 1179 1180 1181 1182 1183 1184 1185 1186 1187 1188 1189 1190 1191 1192 1193 1194 1195 1196 1197 1198 1199 1200 1201 1202 1203 1204 1205 1206 1207 1208 1209 1210 1211 1212 1213 1214 1215 1216 1217 1218 1219 1220 1221 1222 1223 1224 1225 1226 1227 1228 1229 1230 1231 1232 1233 1234
Wyświetlane: 0 - 20 z 24669 rekordów
Warto przeczytać
 

foto © Hyundai


A imiÄ™ jego… Kona
Najczęściej oglądane

Zdjecie dnia

Zdjecie miesiaca


© 2006 by MotoTarget

created & hosted by
Smart Net Solutions

Kontakt | Regulamin | Cennik / Reklama | Nota prawna | English version | Deutsch version | Francaise version |