Audi AI – inteligentnie i empatycznie
|
Dodano: 2017-07-11
Wyświetlono: 1266 razy
|
Skomunikowane, zautomatyzowane i zelektryfikowane – takie bÄ™dzie Audi przyszÅ‚oÅ›ci. Termin „Audi AI” stanie siÄ™ w przyszÅ‚oÅ›ci odpowiednikiem nazw szeregu nowatorskich systemów, które odciążajÄ… kierowcÄ™, oferujÄ…c mu jednoczeÅ›nie nowe możliwoÅ›ci wykorzystania czasu spÄ™dzanego w pojeździe. Audi AI wykorzystuje w tym celu strategie i techniki z zakresu sztucznej inteligencji i uczÄ…cych siÄ™ systemów (ang. machine learning). W ten sposób marka wyprzedza rynkowych konkurentów.
|
foto © Audi |
|
|
Systemy Audi AI potrafiÄ… siÄ™ uczyć i myÅ›leć, sÄ… proaktywne i zindywidualizowane. DziÄ™ki Audi AI, samochody z czterema pierÅ›cieniami w logo bÄ™dÄ… poruszać siÄ™ w inteligentny i dosÅ‚ownie empatyczny sposób. BÄ™dÄ… komunikować siÄ™ z otoczeniem i ze swoimi pasażerami, lepiej niż kiedykolwiek dotÄ…d dopasowujÄ…c siÄ™ do ich osobistych potrzeb.
Wolność na drodze
Audi AI czerpie z wieloletnich doÅ›wiadczeÅ„ marki na polu autonomicznie jeżdżących samochodów koncepcyjnych. Idea nadrzÄ™dna dla tego pojÄ™cia, to poÅ‚Ä…czenie innowacyjnych systemów i rozwiÄ…zaÅ„ technicznych Audi z inteligentnÄ… elektronikÄ…. Audi AI stwarza zupeÅ‚nie nowy poziom wolnoÅ›ci kierowcy i pasażerów podczas jazdy, wydatnie zmniejszajÄ…c stopieÅ„ skomplikowania ich komunikacji z samochodem i z innymi uczestnikami ruchu drogowego. KluczowÄ… rolÄ™ odgrywajÄ… tu różne elementy sztucznej inteligencji – zarówno w zakresie rozwoju nowych inteligentnych i empatycznych systemów, jak i podczas ich późniejszego wykorzystania. W tym celu Audi testuje różne metody i podejÅ›cia do procesu uczenia siÄ™ przez maszyny.
Prace badawcze w ruchu autostradowym
Już w roku 2009, autonomicznie jeżdżące Audi TTS narysowaÅ‚o na powierzchni sÅ‚onego jeziora w stanie Utah (USA) cztery pierÅ›cienie. ByÅ‚o to wyrazisty symbol podsumowujÄ…cy dÅ‚ugoletnie prace badawcze. Rok później, poruszajÄ…ce siÄ™ bez kierowcy Audi TT wjechaÅ‚o na szczyt Pikes Peak w Kolorado (USA).
Audi, jako pierwszy producent na Å›wiecie, otrzymaÅ‚o w roku 2013 licencjÄ™ na prowadzenie testów autonomicznych samochodów w amerykaÅ„skich stanach Kalifornia i Nevada. W styczniu 2015, testowe Audi A7 piloted driving concept pokonaÅ‚o automatycznie 900-kilometrowy odcinek autostrady ze Stanford do Las Vegas. W maju 2015 roku, jadÄ…ce bez kierowcy Audi poruszaÅ‚o siÄ™ w bardzo gÄ™stym ruchu miejskim w Szanghaju (Chiny) – byÅ‚a to jedna z bardziej zÅ‚ożonych sytuacji drogowych, jakie można sobie wyobrazić.
W jakim punkcie znajdujÄ… siÄ™ dziÅ› prace badawcze nad inteligentnym samochodem? Czujniki ultradźwiÄ™kowe i radarowe, skaner laserowy, systemy funkcjonujÄ…ce w oparciu o obrazy pobierane z kamery, wydajne procesory przetwarzajÄ…ce informacje i szybki dostÄ™p do internetu za poÅ›rednictwem sieci telefonii komórkowej – wszystko to ma na pokÅ‚adzie nowe Audi A8. Oparte na pewnych przewidywalnych reguÅ‚ach systemy wsparcia kierowcy, takie jak asystent toru jazdy active lane assist, korzystajÄ…cy z radaru adaptacyjny tempomat z automatycznÄ… regulacjÄ… odlegÅ‚oÅ›ci miÄ™dzy poruszajÄ…cymi siÄ™ pojazdami Audi cruise control (ACC) czy przewidujÄ…cy asystent wydajnoÅ›ci, już w ubiegÅ‚ych latach sprawiÅ‚y, że jazda samochodami spod znaku czterech pierÅ›cieni staÅ‚a siÄ™ bezpieczniejsza, bardziej komfortowa i wydajniejsza.
Samochód spoglÄ…da w przyszÅ‚ość
Audi AI to kolejny krok: zebrane podczas jazdy duże iloÅ›ci danych pochodzÄ…cychz różnych systemów wsparcia, bÄ™dÄ… w przyszÅ‚oÅ›ci jeszcze szybciej przetwarzane, niemal w czasie rzeczywistym porównywane z danymi pozyskiwanymi od innych uczestników ruchu oraz też niemal natychmiast gotowe do wykorzystania. W peÅ‚ni skomunikowany samochód spoglÄ…da wiÄ™c znacznie dalej w przyszÅ‚ość niż ten wyposażony w dotychczas stosowane systemy. To wszystko dziÄ™ki AI. Innymi sÅ‚owy, samochód przyszÅ‚oÅ›ci, po raz pierwszy w historii bÄ™dzie dysponowaÅ‚ zdolnoÅ›ciÄ… prognozowania.
W nowym A8, Audi zamontowano pierwszy na Å›wiecie system automatycznej jazdy w korkach Audi AI, umożliwiajÄ…cy dalece zautomatyzowanÄ… jazdÄ™ ma poziomie 3. Poziom 3 oznacza, że system w okreÅ›lonych sytuacjach przejmuje zadanie prowadzenia pojazdu. Kierowca nie musi już wtedy ciÄ…gle nadzorować wszystkich czynnoÅ›ci – inaczej niż w przypadku poziomu 2. Musi być jedynie w stanie ponownie przejąć kontrolÄ™ nad pojazdem, gdy pojawi siÄ™ taka konieczność. Nowy system automatycznej jazdy w korkach Audi AI, to techniczny kamieÅ„ milowy, który poprzedziÅ‚o wiele lat prac badawczych i rozwojowych.
Inteligencja pojazdu i inteligencja interakcji
Inteligencja pojazdu, to ważny skÅ‚adnik koncepcji Audi AI. Wyposażone w niÄ… systemy wsparcia i rozwiÄ…zania techniczne, torujÄ… drogÄ™ ku w peÅ‚ni autonomicznie jeżdżącemu samochodowi. System automatycznej jazdy w korkach Audi AI w nowym Audi A8 to przykÅ‚ad tego, jak inteligencja pojazdu może dziÅ› wyglÄ…dać. Zestaw wielu czujników monitoruje caÅ‚e otoczenie auta. Z pozyskiwanych w ten sposób danych, centralny sterownik systemów wsparcia kierowcy (zFAS), który zadebiutuje w nowym Audi A8, nieustannie tworzy obraz otoczenia, wspierany przez drugi zestaw danych napÅ‚ywajÄ…cy ze sterownika czujników radarowych. Nowe Audi A8, to pierwszy na Å›wiecie samochód speÅ‚niajÄ…cy warunki techniczne umożliwiajÄ…ce dostÄ™pnÄ… na życzenie wysoce zautomatyzowanÄ… jazdÄ™ w korkach.
W drodze ku w peÅ‚ni zautomatyzowanym funkcjom jazdy i ku wizji autonomicznej jazdy, samochód przyszÅ‚oÅ›ci bÄ™dzie oferowaÅ‚ jeszcze wiÄ™cej. Do stale rozwijajÄ…cej siÄ™ inteligencji pojazdu doÅ‚Ä…cza inteligencja interakcji.
DziÄ™ki Audi AI,w przyszÅ‚oÅ›ci samochód bÄ™dzie posiadaÅ‚ zupeÅ‚nie nowe cechy: zdolność wczuwania siÄ™ w pasażerów, empatiÄ™. Inteligentne systemy i rozwiÄ…zania techniczne uczyniÄ… z samochodu myÅ›lÄ…cego i empatycznego towarzysza, siÄ™gajÄ…cego o wiele dalej poza swoje pierwotne zadania. Audi AI sprawi, że samochody bÄ™dÄ… w przyszÅ‚oÅ›ci w dostosowany do sytuacji sposób antycypować życzenia kierowcy i pasażerów oraz proaktywnie wspierać ich w każdej sytuacji. Ponadto bÄ™dÄ… proponować różne usÅ‚ugi i zamawiać jÄ… dla pasażerów samodzielnie. BÄ™dÄ… czymÅ› w rodzaju konsjerża. W ten sposób Audi AI uwalnia zupeÅ‚nie nowy potencjaÅ‚ samochodu i zapewnia nowego rodzaju doznania klasy premium.
PodsumowujÄ…c można stwierdzić, że Audi AI to symbol kompleksowej, odpowiedzialnej wspóÅ‚pracy caÅ‚ej gamy innowacyjnych systemów i rozwiÄ…zaÅ„ technicznych, które bez problemów komunikujÄ… siÄ™ z infrastrukturÄ… i z innymi uczestnikami ruchu drogowego. Ponadto Audi przyszÅ‚oÅ›ci bÄ™dzie siÄ™ nieprzerwanie uczyć i rozwijać swoje umiejÄ™tnoÅ›ci, a technika coraz bardziej dopasowywać siÄ™ do indywidualnych potrzeb użytkownika.
Poszczególne elementy skÅ‚adowe Audi AI gruntownie zmieniajÄ… naszÄ… interakcjÄ™ z samochodem i zwiÄ™kszajÄ… komfort przebywania w nim. Samochód coraz bardziej staje siÄ™ „trzeciÄ… przestrzeniÄ… do życia“ – obok mieszkania i miejsca pracy. Indywidualne korzyÅ›ci kierowcy oraz wyraźne odniesienie do mobilnoÅ›ci, to najważniejsze priorytety Audi w tym kontekÅ›cie. Zalety Audi AI dla klienta sÄ… jasno zdefiniowane. Inteligentne systemy Audi skupiajÄ… siÄ™ na oszczÄ™dnoÅ›ci czasu, podniesieniu poziomu bezpieczeÅ„stwa i wydajnoÅ›ci pojazdu oraz na daleko idÄ…cej indywidualizacji.
Zaleta 1: czas
System automatycznej jazdy w korkach Audi AI czy system automatycznego parkowania, to dopiero poczÄ…tek. Audi AI stwarza możliwoÅ›ci innej od poprzedniej, zupeÅ‚nie nowej formy przebywania kierowcy we w peÅ‚ni skomunikowanym samochodzie. Osoba prowadzÄ…ca stopniowo bÄ™dzie mogÅ‚a puÅ›cić kierownicÄ™ i zamiast operowania niÄ…, w nowatorski sposób bÄ™dzie w stanie nawiÄ…zać kontakt z samochodem. OszczÄ™dzi również cenny czas, ponieważ jadÄ…ce automatycznie auto wykona za niÄ… rutynowe czynnoÅ›ci, takie jak parkowanie czy przejazd przez automatycznÄ… myjniÄ™ samochodowÄ….
Oszczędność czasu i poprawa komfortu
Gama systemów infotainment ciÄ…gle siÄ™ powiÄ™ksza. Coraz szybszy przesyÅ‚ internetu umożliwia wymianÄ™ dużych iloÅ›ci danych podczas jazdy. RównoczeÅ›nie nastÄ™puje postÄ™p w zakresie integracji pojazdu ze Å›rodkami komunikacji. KorzystajÄ…c z nich można pracować bezpoÅ›rednio w aucie, biorÄ…c np. udziaÅ‚ w video konferencji. Kierowca ma coraz wiÄ™cej czasu i coraz wiÄ™kszy wybór, jak spÄ™dzi czas w podróży. Jednak samochód przyszÅ‚oÅ›ci oferuje duży potencjaÅ‚ w zakresie oszczÄ™dnoÅ›ci czasu i wiÄ™kszego komfortu nie tylko podczas podróży. W wyznaczonych obszarach, tzw. „strefach Audi AI“, samochód marki Audi w przyszÅ‚oÅ›ci samodzielnie zaÅ‚atwi różne sprawy, a kierowca bÄ™dzie mógÅ‚ w tym czasie pracować lub cieszyć siÄ™ czasem wolnym.
Strefa Audi AI:
Kierowca parkuje swoje Audi w wydzielonym obszarze (strefa przekazania). Z tego miejsca samochód samodzielnie i bez kierowcy wjedzie na piÄ™trowy parking z rozbudowanÄ… ofertÄ… serwisowÄ…, np. myjniÄ…, stacjÄ… benzynowÄ…, czy w przypadku samochodu napÄ™dzanego elektrycznie, stacjÄ… Å‚adowania. DziÄ™ki Audi AI, samochód wszystkie te sprawy zaÅ‚atwi samodzielnie. Inteligentne, skomunikowane ze swoim otoczeniem Audi, samo znajdzie też miejsce parkingowe i precyzyjnie w nie wjedzie. W okreÅ›lonym przez nas momencie samochód, gotów do jazdy, ponownie podjedzie do strefy przekazania. Kierowca, przy pomocy specjalnej aplikacji, w każdej chwili bÄ™dzie mógÅ‚ Å›ledzić czynnoÅ›ci samochodu i uzupeÅ‚niać jeo nowe zadania.
Czas zaoszczÄ™dzony dziÄ™ki wizycie w strefie Audi AI i zwiÄ…zany z tym komfort, może dla klientów Audi już wkrótce stać siÄ™ rzeczywistoÅ›ciÄ…. Stworzenie jednolitej platformy do podÅ‚Ä…czania różnych inteligentnych narzÄ™dzi oraz oparta o internet integracja opracowanych specjalnie dla pojazdu aplikacji, już wkrótce osiÄ…gnie dojrzaÅ‚ość rynkowÄ…. Audi przyszÅ‚oÅ›ci stanie siÄ™ tym samym elementem tzw. internetu rzeczy, inteligentnie i bezproblemowo stajÄ…c siÄ™ częściÄ… Å›wiata swojego użytkownika.
25. GODZINA:
Nowoczesne samochody używajÄ… rozwiÄ…zaÅ„ typu car-to-x by unikać korków i nerwów zwiÄ…zanych z oczekiwaniem. Co wiÄ™cej, system autonomicznej jazdy w przyszÅ‚oÅ›ci odciąży kierowcÄ™ jeszcze podczas jazdy. Uwolniony od koniecznoÅ›ci manewrowania, bÄ™dzie miaÅ‚ swobodne rÄ™ce i swobodnÄ… gÅ‚owÄ™, a co za tym idzie, Å›rednio przez okoÅ‚o godzinÄ™ dziennie bÄ™dzie mógÅ‚ zająć siÄ™ innymi rzeczami.
Gdy jednak kiedyÅ› wszystkie samochody bÄ™dÄ… poruszać siÄ™ po mieÅ›cie bez udziaÅ‚u kierowcy, czym nasza marka segmentu premium bÄ™dzie siÄ™ wtedy wyróżniać? W ramach projektu „25. GODZINA”, Audi daje swym klientom możliwość samodzielnego zarzÄ…dzania wÅ‚asnym czasem, skupiajÄ…c siÄ™ na indywidualnych preferencjach użytkownika. WnÄ™trze samochodu tak siÄ™ dopasowuje, by pasażerowie mogli jak najlepiej siÄ™ zrelaksować, w spokoju spÄ™dzić czas z rodzinÄ… i przyjacióÅ‚mi lub wykorzystać go produktywnie. Wspólnie z Instytutem Gospodarki Pracy i Organizacji Towarzystwa Fraunhofera (niem. Fraunhofer-Institut für Arbeitswirtschaft und Organisation, IAO) Audi bada obecnie, jak sygnaÅ‚y cyfrowe, oÅ›wietlenie i bodźce dźwiÄ™kowe oddziaÅ‚ujÄ… w samochodzie na ludzki organizm, np. na poziom stresu czy na koncentracjÄ™. Wyniki badaÅ„ majÄ… stanowić inspiracjÄ™ dla projektantów wnÄ™trza i stylistów odpowiedzialnych za funkcjonalność, a także pomóc uczynić z samochodu przyszÅ‚oÅ›ci np. doskonaÅ‚e miejsce pracy.
Zaleta 2: Bezpieczeństwo
Obecnie, bÅ‚Ä™dy popeÅ‚niane podczas jazdy stanowiÄ… przyczynÄ™ nawet 90% wszystkich wypadków drogowych. Audi AI pozwoli w przyszÅ‚oÅ›ci już w zarodku likwidować niebezpieczne sytuacje, w których mogÅ‚oby dojść do wypadku. By w przyszÅ‚oÅ›ci umożliwić autonomicznÄ… jazdÄ™ w trudnych sytuacjach na drodze, potrzebne bÄ™dÄ… inne metody i inne sposoby dziaÅ‚ania. WykraczajÄ… one poza systemy dziaÅ‚ajÄ…ce w oparciu o obecnie obowiÄ…zujÄ…ce rozwiÄ…zania, reguÅ‚y i wkraczajÄ… w Å›wiat sztucznej inteligencji. Stworzenie samochodu unikajÄ…cego wypadków ma dla Audi najwyższy priorytet.
Zaleta 3: Wydajność
Skomunikowane na najwyższym poziomie i autonomicznie jeżdżące samochody, wydajniej wykorzystujÄ… przestrzeÅ„ i energiÄ™, co przynosi korzyÅ›ci ekologiczne i ekonomiczne. PrzykÅ‚ad: dziÄ™ki rozwiÄ…zaniom typu car-to-x – inteligentnemu skomunikowaniu z innymi uczestnikami ruchu drogowego i z infrastrukturÄ… – samochód unika korków i oblicza optymalne trasy alternatywne. Obok indywidualnych korzyÅ›ci dla klienta i oszczÄ™dnoÅ›ci energii, autonomiczna jazda ma także wymiar makroekonomiczny: czÄ™sto wykorzystywane trasy, dziÄ™ki odpowiedniemu sterowaniu strumieniem ruchu drogowego, można na staÅ‚e odciążyć.
Zaleta 4: Indywidualizacja
DziÄ™ki systemom Audi AI, samochód poznaje swoich użytkowników i ich nawyki. CzÅ‚owiek i maszyna komunikujÄ… siÄ™ ze sobÄ…, co rodzi zaufanie i uÅ‚atwia np. bardziej elastyczne planowanie przebiegu dnia. Tzw. „Audi Fit Driver“ pilnuje stanu zdrowia kierowcy, natomiast osobisty, inteligentny asystent (PIA) rozpoznaje kierowcÄ™ i dziÄ™ki inteligentnym algorytmom może samodzielnie i na różnych poziomach wchodzić z nim w interakcjÄ™.
Audi AI – rozwiÄ…zania techniczne
zFAS – moc obliczeniowa, komunikacja i przetwarzanie informacji
Sercem opracowanych przez Audi systemów umożliwiajÄ…cych autonomicznÄ… jazdÄ™, jest centralny sterownik systemów wsparcia kierowcy, zwany w skrócie zFAS. Ten supermózg debiutuje w nowym Audi A8.
Dotychczas, zarzÄ…dzanie systemami wsparcia kierowcy odbywaÅ‚o siÄ™ z wykorzystaniem osobnych sterowników. Audi, jako pierwszy producent z branży motoryzacyjnej Å‚Ä…czy je, tworzÄ…c centralnÄ… architekturÄ™ domen. W tym celu, zebrano caÅ‚e portfolio funkcji, niezbÄ™dne czujniki, sprzÄ™t elektroniczny i architekturÄ™ oprogramowania, tworzÄ…c jeden centralny system. Od poczÄ…tku, najwyższÄ… uwagÄ™ przykÅ‚ada siÄ™ tu przede wszystkim do koncepcji bezpieczeÅ„stwa.
Na podstawie wielu przekazywanych przez czujniki informacji zbiegających się w sterowniku zFAS, system błyskawicznie oblicza kompleksowy obraz otoczenia pojazdu. Z informacji tych korzystają wszystkie systemy wsparcia, jest to zatem centralny punkt styku wszystkich funkcji automatycznej jazdy.
Podstawowym warunkiem zapewnienia mu kompaktowej konstrukcji, a jednoczeÅ›nie wysokiej mocy obliczeniowej, sÄ… wydajne podzespoÅ‚y elektroniczne. Centralny sterownik systemów wsparcia kierowcy zFAS – mniej wiÄ™cej wielkoÅ›ci tabletu – to supernowoczesna centrala obliczeniowa. Audi stworzyÅ‚o zFAS w kooperacji ze znanymi Å›wiatowymi firmami zajmujÄ…cymi siÄ™ kreowaniem nowoczesnych technologii. zFAS wyposażony jest w wysoko wydajne procesory marki NVIDIA: Tegra K1 oraz marki Infineon: Aurix, Altera: Cyclon V, a przede wszystkim w procesor EyeQ3. Procesor ten zostaÅ‚ wyprodukowany przez firmÄ™ Mobileye, wiodÄ…ce w Å›wiecie przedsiÄ™biorstwo zajmujÄ…ce siÄ™ przetwarzaniem algorytmów obrazów dla branży motoryzacyjnej. DziÄ™ki moduÅ‚owej koncepcji, zFAS jest elastycznie skalowalny i zorientowany na przyszÅ‚ość.
Sztuczna inteligencja i samouczenie siÄ™ maszyn (machine learning)
W przyszÅ‚oÅ›ci, sztuczna inteligencja umożliwi autonomicznie poruszajÄ…cym siÄ™ pojazdom odpowiednie reagowanie w skomplikowanych sytuacjach – podobnie jak reaguje kierowca/czÅ‚owiek lub nawet lepiej od niego. Jako subdyscyplina informatyki, sztuczna inteligencja zajmuje siÄ™ wyposażeniem maszyn w możliwoÅ›ci podobne do ludzkiego zachowania. Można to osiÄ…gnąć np. implementujÄ…c metodÄ™ samouczenia siÄ™ maszyn (machine learning).
Samouczenie siÄ™ maszyn to warunek dla sztucznej inteligencji. Jej bazÄ… jest matematyka i statystyka. W przypadku najbardziej zÅ‚ożonych sytuacji, algorytmy samodzielnie znajdujÄ… wzorce i reguÅ‚y,i w oparciu o nie podejmujÄ… decyzje. Ostatnie badania w dziedzinie sztucznych sieci neuronowych – imitacji poÅ‚Ä…czeÅ„ sygnaÅ‚owych w ludzkim mózgu – przyniosÅ‚y duże postÄ™py. System gÅ‚Ä™bokiego uczenia siÄ™ (deep learnig) odtwarza sieci neuronowe mózgu w komputerze. Warunkiem dla takiej analizy jest olbrzymia moc obliczeniowa i rozbudowana baza danych.
W inteligentnych i autonomicznie jeżdżących samochodach, bÄ™dziemy mieli do czynienia z wieloma samouczÄ…cymi siÄ™ systemami. StÄ…d Audi analizuje różne metody – np. uczenie nadzorowane czy metodÄ™ gÅ‚Ä™bokiego uczenia siÄ™ – w celu znalezienia optymalnego sposobu wykorzystania tych rozwiÄ…zaÅ„. Audi wspóÅ‚pracuje przy tym z najlepszymi firmami z branży oprogramowania oraz z najlepszymi uniwersytetami.
Rozpoznawanie obiektów i otoczenia
Jednym z najważniejszych obecnie obszarów, w których stosuje siÄ™ samouczÄ…ce maszyny, jest rozpoznawanie obiektów i otoczenia. W modelach Audi A4, A5, Q5 i Q7, rozpoznawanie obiektów przy pomocy uczenia nadzorowanego (supervised learning) jest już stosowane w produkcji seryjnej. To tzw. system trenowany: proces nauki jest zakoÅ„czony zanim samochód trafia do produkcji.
W nowym Audi A8, do rozpoznawania obiektów również zastosowano uczenie nadzorowane. Sposób przetwarzania obrazu opracowany przez Mobileye bazuje m.in. na metodologii gÅ‚Ä™bokiego uczenia siÄ™. GÅ‚Ä™bokie sieci neuronowe sÄ… tu trenowane z wykorzystaniem różnych zestawów danych. W ten sposób, sieć neuronowa uczy siÄ™ klasyfikowania różnych obiektów jako: samochody, rowerzystów, pieszych. Pozyskane informacje sÄ… do dyspozycji oprogramowania systemów wsparcia kierowcy i systemów automatycznej jazdy w ich finalnych wersjach.
DziÄ™ki takiemu procesowi, nowe Audi A8 rozpoznaje też wolne przestrzenie, czyli teren, po którym można swobodnie jechać. Jest to ważny warunek dla nowego systemu automatycznej jazdy w korkach Audi AI.
Wstępne projekty rozwojowe w Audi
Audi Q2 deep learning concept:
Na konferencji NIPS (Conference and Workshop on Neural Information Processing Systems) w Barcelonie w grudniu 2016 roku, Audi po raz pierwszy pokazaÅ‚o w skali modelu, jak auto rozwija inteligentne strategie parkowania. Na polu wielkoÅ›ci 3 × 3 m, Audi Q2 deep learning concept samodzielnie wyszukiwaÅ‚o i znajdowaÅ‚o odpowiednie miejsce do parkowania (ogrodzone metalowÄ… ramkÄ…) i tam parkowaÅ‚o.
Zdolność do autonomicznego parkowania auto nabywaÅ‚o przy pomocy metody gÅ‚Ä™bokiego uczenia siÄ™. System uczyÅ‚ siÄ™ na zasadzie prób i bÅ‚Ä™dów. Na poczÄ…tku, pojazd wybieraÅ‚ kierunek jazdy na zasadzie przypadku. Algorytm rozpoznawaÅ‚ dziaÅ‚ania zakoÅ„czone sukcesem i w ten sposób coraz bardziej udoskonalaÅ‚ strategiÄ™ parkowania. Finalnie, system mógÅ‚ samodzielnie rozwiÄ…zać nawet trudne zadania.
System czujników modelu pojazdu skÅ‚adaÅ‚ siÄ™ z dwóch kamer skierowanych do przodu i do tyÅ‚u oraz z dziesiÄ™ciu ultradźwiÄ™kowych czujników dookoÅ‚a. Centralny komputer pokÅ‚adowy konwertowaÅ‚ ich informacje w sygnaÅ‚y sterowania dla ukÅ‚adu kierowniczego i silnika elektrycznego. Na powierzchni jezdnej auto najpierw ustalaÅ‚o swojÄ… wzglÄ™dnÄ… pozycjÄ™ w stosunku do miejsca parkowania. Gdy tylko je rozpoznaÅ‚o, obliczaÅ‚o, jak bezpiecznie dotrzeć do celu. Model, w zależnoÅ›ci od bieżącej sytuacji manewrowaÅ‚, skrÄ™caÅ‚ i jeździÅ‚ do przodu lub do tyÅ‚u.
Model „Audi Q2 deep learning concept” jest projektem Audi Electronics Venture (AEV), spóÅ‚ki-córki Audi AG.
Audi Q7 deep learning concept:
PrzykÅ‚ad zastosowania uczÄ…cych siÄ™ systemów w skali 1:1, Audi zaprezentowaÅ‚o w styczniu 2017 roku na targach Consumer Electronics Show (CES) w Las Vegas. Na otwartej przestrzeni, na specjalnie w tym celu przygotowanym torze, który można byÅ‚o modyfikować, poruszaÅ‚o siÄ™ Audi Q7 deep learning concept, wykorzystujÄ…c do orientacji zamontowanÄ… w przodzie kamerÄ™ o rozdzielczoÅ›ci 2 megapikseli. KomunikowaÅ‚a siÄ™ ona z komputerem typu NVIDIA Drive PX 2, precyzyjnie sterujÄ…cym jazdÄ… samochodu. Wydajny sterownik zostaÅ‚ specjalnie dostosowany do potrzeb autonomicznej jazdy.
RdzeÅ„ oprogramowania stanowiÄ… gÅ‚Ä™bokie sieci neuronowe, które specjaliÅ›ci Audi i firmy NVIDIA odpowiednio wytrenowali do samodzielnej jazdy i rozpoznawania dynamicznych wskazówek w ruchu drogowym. Najpierw Audi Q7 deep learning concept podczas kilku jazd z kierowcÄ… i przy pomocy dodatkowych kamer treningowych poprzez obserwacjÄ™ poznaÅ‚o trasÄ™. Na podstawie tego, system ustanowiÅ‚ powiÄ…zania miÄ™dzy reakcjami kierowcy, a rozpoznanymi przez kamery wydarzeniami. Samochód zrozumiaÅ‚ w ten sposób zewnÄ™trzne wskazówki takie jak obowiÄ…zujÄ…cy czasowo znak drogowy, zinterpretowaÅ‚ je i zadziaÅ‚aÅ‚ odpowiednio do sytuacji.
NajwiÄ™ksza różnica miÄ™dzy Audi Q2 deep learning concept, a Audi Q7 deep learning concept, tkwi w metodzie uczenia siÄ™ maszyny. Podczas gdy stworzony w skali 1:8 model samochodu uczyÅ‚ siÄ™ metodÄ… prób i bÅ‚Ä™dów jak zaparkować (tzw. deep learning concept – metoda gÅ‚Ä™bokiego uczenia siÄ™), sieć Audi Q7 deep learning concept otrzymywaÅ‚a konkretne, istotne dla pojazdu dane – w ten sposób samochód uczyÅ‚ siÄ™ od kierowcy (uczenie nadzorowane). Oba projekty, to ważne elementy prowadzonych przez Audi badaÅ„ nad sztucznÄ… inteligencjÄ…, ilustrujÄ…ce bardzo szerokie podejÅ›cie do nich. Ponadto Audi ocenia i testuje różne metody samouczenia siÄ™ maszyn, by w optymalny sposób wdrażać je do nowych zastosowaÅ„ na polu zautomatyzowanej jazdy i personalizacji.
Techniki car-to-x
Zobaczyć wiÄ™cej niż ludzkie oko lub dziaÅ‚ajÄ…ca na podczerwieÅ„ kamera – technika car-to-x poszerza horyzonty funkcjonujÄ…cych obecnie czujników radarowych, kamer i czujników ultradźwiÄ™kowych o informacje pochodzÄ…ce z bardzo oddalonych źródeÅ‚, znajdujÄ…cych siÄ™ poza zasiÄ™giem wzroku kierowcy. DziÄ™ki temu, można jeszcze wczeÅ›niej rozpoznać niebezpieczne sytuacje i uniknąć wypadków. Już dzisiaj wzajemna komunikacja samochodów z infrastrukturÄ… drogowÄ… w czasie rzeczywistym daje wiÄ™ksze bezpieczeÅ„stwo, komfort i wydajność. Audi, jako pierwszy na Å›wiecie producent, w nowym modelu A8 udostÄ™pniÅ‚o wydajny standard telefonii komórkowej LTE Advanced.
„Informacja o sygnalizacji ulicznej”
Pierwsza standardowa funkcja usÅ‚ugi car-to-x, nazywa siÄ™ „time-to-green” – „czas do zielonego”. Kierowca, na ekranie Audi virtual cockpit lub na wyÅ›wietlaczu danych na szybie Head-up display widzi, czy jest w stanie dojechać z dozwolonÄ… prÄ™dkoÅ›ciÄ… do kolejnego sygnalizatora z zielonym Å›wiatÅ‚em. JeÅ›li tak nie jest, specjalny licznik odlicza czas do kolejnej fazy zielonego Å›wiatÅ‚a. DziÄ™ki temu, osoba prowadzÄ…ca samochód może zawczasu zdjąć nogÄ™ z gazu. W przyszÅ‚oÅ›ci byÅ‚oby też możliwe, by modele Audi e-tron w czasie dojeżdżania do sygnalizatora z czerwonym Å›wiatÅ‚em, w skumulowany sposób wykorzystywaÅ‚y energiÄ™ hamowania do Å‚adowania akumulatora. W przyszÅ‚oÅ›ci, w chwili przeÅ‚Ä…czenia siÄ™ Å›wiatÅ‚a z czerwonego na zielone, system umożliwi start kolumny kilku samochodów w sposób zautomatyzowany – wszystkie pojazdy ruszÄ… równoczeÅ›nie. W ten sposób znacznie zwiÄ™kszy siÄ™ przepustowość ruchu podczas fazy zielonego Å›wiatÅ‚a.
DziÄ™ki informacji o fazach Å›wiateÅ‚, kierowcy mogÄ… lepiej przewidzieć przebieg jazdy. Przynosi to pozytywne skutki jeÅ›li chodzi o pÅ‚ynność ruchu drogowego. „InformacjÄ™ o sygnalizacji ulicznej” w przyszÅ‚oÅ›ci bÄ™dzie można także sprzÄ™gnąć z inteligentnÄ… nawigacjÄ… i wykorzystać jÄ… dla nowych koncepcji napÄ™du. W ten sposób „zielone fale” mogÄ… stać siÄ™ elementem zapewnienia optymalnego prowadzenia do celu przez nawigacjÄ™.
„Parkowanie na ulicy”
KolejnÄ… usÅ‚ugÄ… car-to-x, jest funkcja wyszukiwania miejsca do zaparkowania, której projekt nosi w Audi nazwÄ™ „parkowanie na ulicy“. Samochody wyposażone w technikÄ™ car-to-x, samoczynnie zgÅ‚aszajÄ… serwerowi w chmurze swoje manewry wjeżdżania na miejsce parkingowe i wyjeżdżania z niego. Aplikacja rejestruje manewry parkowania na podstawie różnych parametrów, przykÅ‚adowo sygnaÅ‚ów sterownika silnika, zmiany biegów, skrÄ™tu kierownicy i prÄ™dkoÅ›ci.
DziÄ™ki informacjom dostarczanym z czujników ultradźwiÄ™kowych czy kamery, system rozpoznaje wolne miejsca do zaparkowania także podczas jazdy. LiczbÄ™ wolnych miejsc przy skraju drogi oblicza na podstawie modeli statystycznych, które uwzglÄ™dniajÄ… takie czynniki jak pora dnia. UsÅ‚uga, w czasie rzeczywistym wskazuje kierowcy prawdopodobieÅ„stwo pojawienia siÄ™ wolnego miejsca i uÅ‚atwia mu szukanie możliwoÅ›ci zaparkowania zwÅ‚aszcza w centrum miasta. W ten sposób oszczÄ™dza siÄ™ czas tracony na szukanie miejsca parkingowego, co z kolei odciąża ruch uliczny.
W ten sposób można skutecznie zredukować emisjÄ™ gazów w obszarach wielkomiejskich. Obecnie, w godzinach szczytu samochody czÄ™sto krążą nawet przez 30 minut w obszarach zabudowanych w poszukiwaniu miejsca parkingowego. W przyszÅ‚oÅ›ci, wolne miejsca parkingowe na ulicach i na parkingach wielopoziomowych zostanÄ… wskazane kierowcy praktycznie bezbÅ‚Ä™dnie. Tym samym, znacznie skróci siÄ™ zarówno czas, jak i droga dojazdu na miejsce parkingowe. Prosty przykÅ‚ad pozwala obliczyć, ile w ten sposób można zaoszczÄ™dzić paliwa i emitowanych gazów: przeciÄ™tny samochód osobowy zużywa w trybie jazdy miejskiej ponad pięć litrów paliwa na odcinku 100 km. Dystans ten, w miejskiej przestrzeni niejeden kierowca przeznacza w ciÄ…gu jednego miesiÄ…ca na krążenie i wyszukiwanie miejsca do zaparkowania. W efekcie koÅ„cowym, każdy samochód zużywa rocznie ponad 50 litrów paliwa – przeciÄ™tny, peÅ‚en bak - na szukanie możliwoÅ›ci zaparkowania.
Obsługa głosowa
Kolejny stopieÅ„ zaawansowania obsÅ‚ugi gÅ‚osowej to koncepcja hybrydowa. Odpowiada ona na pytania kierowcy w dwojaki sposób. Z jednej strony wykorzystuje wiedzÄ™ o preferencjach użytkownika, które zapisaÅ‚ w samochodzie, z drugiej strony siÄ™ga po wiedzÄ™ z chmury. Kierowca może swobodnie formuÅ‚ować pytania czy polecenia – uczÄ…cy siÄ™ menedżer dialogowy reaguje, zadajÄ…c w razie potrzeby pytania i oferujÄ…c możliwość wyboru. Podczas dialogu z systemem, kierowca może przeÅ‚Ä…czać widoki menu i np. wywoÅ‚ać kontakt z książki telefonicznej i przyjąć powiÄ…zany z nim adres jako cel nawigacji. Oprócz wyszukiwania celu, nowe hybrydowe sterowanie gÅ‚osowe obejmuje także multimedia, klimatyzacjÄ™, elementy funkcji telefonu i niektóre usÅ‚ugi Audi connect. W Europie, dziaÅ‚a ono niezależnie od granic.
Audi Fit Driver
Już dzisiaj, każde Audi wyposażone jest w najnowoczeÅ›niejsze rozwiÄ…zania techniczne i oferuje najwyższe możliwe bezpieczeÅ„stwo i komfort. Jako prywatna i kompleksowo skomunikowana przestrzeÅ„, samochód nie tylko doskonale nadaje siÄ™ do monitorowania kondycji kierowcy, ale może też aktywnie poprawiać jego zdrowie i samopoczucie. Projekt Audi Fit Driver czyni z Audi empatycznego towarzysza. W wielu sytuacjach wie, czego akurat potrzebuje kierowca.
Liczba użytkowników tzw. urzÄ…dzeÅ„ wearables – opasek Å›ledzÄ…cych aktywność fizycznÄ… czy smartwatchów – nieustannie roÅ›nie. Umieszczone na nadgarstku urzÄ…dzenia monitorujÄ… ważne parametry życiowe, takie jak puls czy ciepÅ‚ota ciaÅ‚a. W przyszÅ‚oÅ›ci, dane z urzÄ…dzeÅ„ typu wearables bÄ™dzie można Å‚Ä…czyć z danymi pozyskiwanymi z czujników pojazdu. DziÄ™ki temu, możliwe bÄ™dzie wydawanie wiarygodnych opinii o aktualnym stanie psychofizycznym kierowcy, do których samochód bÄ™dzie mógÅ‚ siÄ™ indywidualnie dostosować. PrzykÅ‚ad: gdy w przyszÅ‚oÅ›ci Audi Fit Driver rozpozna zwiÄ™kszony stres czy zmÄ™czenie kierowcy, systemy pojazdu zmieniÄ… ustawienia na oddziaÅ‚ujÄ…ce na kierowcÄ™ bardziej relaksujÄ…co, witalizujÄ…co lub ochronnie. DziÄ™ki inteligentnym algorytmom, system bÄ™dzie coraz lepiej i lepiej poznawaÅ‚ kierowcÄ™.
Audi Fit Driver zaoferuje też możliwość aktywnej redukcji stresu i poprawy koncentracji bezpoÅ›rednio w pojeździe. Gdy system stwierdzi wysokie obciążenie kierowcy, bÄ™dzie można je zmniejszyć przy pomocy odpowiedniej techniki oddechowej. Audi virtual cockpit wyÅ›wietli stosowne instrukcje jako tzw. bio-feedback, dokÅ‚adnie tak samo jak siÄ™ to dzieje w sporcie wyczynowym. Dodatkowo otrzymamy instrukcje gÅ‚osowe, jak wykonać ćwiczenie. Nieważne, czy to relaksacyjne ćwiczenie oddechowe, czy wykonywany na siedzeniu masaż w rytm muzyki, specjalnie dziaÅ‚ajÄ…ca klimatyzacja, adaptacyjny infotainment, czy też odpowiednie natężenie Å›wiatÅ‚a we wnÄ™trzu: celem Audi Fit Driver jest optymalne dopasowanie doznaÅ„ kierowcy do stanu jego organizmu. Wtedy, u celu podróży wysiÄ…dzie on z pojazdu bardziej zrelaksowany niż wtedy, gdy do niego wsiadaÅ‚.
W kolejnym stopniu rozbudowy, Audi Fit Driver mógÅ‚by zostać powiÄ…zany z systemami wsparcia i bezpieczeÅ„stwa, a również z systemami autonomicznej jazdy. W ekstremalnych sytuacjach pojazd mógÅ‚by autonomicznie siÄ™ zatrzymać i przy pomocy systemu eCall wykonać telefon alarmowy.
Empatyczna technika i grywalizacja
Dwa studia koncepcyjne „Klara” i „Bonnie”, mimo że bazujÄ… na Audi A1, diametralnie siÄ™ od siebie różniÄ…. „Klara”, ze swojÄ… oddychajÄ…cÄ… karoseriÄ… pokazuje, jak mogÄ… wyglÄ…dać nowe rozwiÄ…zania w zakresie stylistyki zewnÄ™trznej, natomiast w „Bonnie” wszystko krÄ™ci siÄ™ wokóÅ‚ innowacyjnej formy wnÄ™trza. Oba samochody koncepcyjne hoÅ‚dujÄ… idei, by poprzez empatycznÄ… technikÄ™, wzglÄ™dnie zastosowanie elementów gier (grywalizacja), zbudować zaufanie miÄ™dzy czÅ‚owiekiem a maszynÄ…. To kolejny ważny warunek wstÄ™pny dla autonomicznej jazdy.
Samochód koncepcyjny Klara
Zaufanie do samochodu można zbudować poprzez empatiÄ™, wtedy gdy ludzie w bliskoÅ›ci samochodu czujÄ…, że auto nieustannie ich zauważa i reaguje na nich, wczuwajÄ…c siÄ™ w ich sytuacjÄ™. Pojazd koncepcyjny „Klara – The Living One” daje zaskakujÄ…ce odpowiedzi na pytanie, jak może wyglÄ…dać Audi za dziesięć, dwadzieÅ›cia, trzydzieÅ›ci lat: supernowoczesny samochód, który okazuje emocje i w ten sposób może siÄ™ stać osobistym przyjacielem i towarzyszem.
Na pierwszy rzut oka, Klara wyglÄ…da jak zwykÅ‚e Audi A1, ale wrażenie to jest mylne. Po dokÅ‚adniejszym przyjrzeniu siÄ™ można stwierdzić, że samochód wydaje siÄ™ w regularnych odstÄ™pach czasu nabierać powietrza. Aby karoseria mogÅ‚a w peÅ‚ni wykonywać te ruchy oddechowe, pracuje pod niÄ… 39 elektrycznych silniczków. DziÄ™ki wrażliwym czujnikom, Klara reaguje interaktywnie i subiektywnie na swoje otoczenie. Gdy zbliża siÄ™ osoba, którÄ… uważa za sympatycznÄ…, to pozdrawia jÄ… rozbÅ‚yskujÄ…c Å›wiatÅ‚em. Przy pomocy pomruków natomiast, Klara może też zademonstrować swoje niezadowolenie.
Dla przyszÅ‚ej produkcji seryjnej interesujÄ…ca jest przede wszystkim wiedza, jak Klarze uda siÄ™ poprzez empatyczne reakcje zbudować pÅ‚aszczyznÄ™ komunikacji – a tym samym także zaufanie – miÄ™dzy kierowcÄ… a samochodem, miÄ™dzy czÅ‚owiekiem i maszynÄ….
Samochód koncepcyjny Bonnie
Samochód koncepcyjny Bonnie prezentuje wiele nowych możliwoÅ›ci indywidualizacji i pomysÅ‚ów dotyczÄ…cych stylistyki wnÄ™trza. Dla przykÅ‚adu: kierowca i pasażer uderzajÄ…c rytmicznie po okreÅ›lonych powierzchniach deski rozdzielczej, mogÄ… tworzyć dźwiÄ™k bÄ™bnów, albo przy pomocy specjalnej aplikacji dopasowywać kolor diod oÅ›wietlenia Ambiente do koloru koszulki lub koloru paznokci.
DziÄ™ki innowacyjnej koncepcji Å›wiatÅ‚a we wnÄ™trzu, Bonnie pokazuje to, co daje cyfryzacja w zakresie stylistyki Å›wietlnej oraz to, jak w przyszÅ‚oÅ›ci można bÄ™dzie jeszcze bardziej zindywidualizować wnÄ™trze. Taki nowatorski sposób personalizacji ma tÄ™ zaletÄ™, że kierowca i pasażerowie wyjÄ…tkowo dobrze siÄ™ tu czujÄ…. Każdy może w dowolnym momencie zmienić kolor Å›wiatÅ‚a we wnÄ™trzu na swój ulubiony. Gdy ktoÅ› używa kilku samochodów, np. w ramach car-sharing, ulubione barwy można przenosić z samochodu do samochodu. W ten sposób, w każdym aucie można siÄ™ poczuć jak w swoim wÅ‚asnym. To samo dotyczy sytuacji, w której kilka osób – na przykÅ‚ad rodzina – wspóÅ‚dzieli jeden samochód.
Obok personalizowanego oÅ›wietlenia diodowego Ambiente, Bonnie oferuje także inne pomysÅ‚y w zakresie Å›wiatÅ‚a. PÅ‚askie lampki zamiast zwyczajowych uchwytów na suficie, oÅ›wietlone wnÄ™trze nawiewów i gÅ‚oÅ›ników, specjalne Å›wiatÅ‚o strefy stóp i we wnÄ™trzu bagażnika oraz Å›wietlny dywanik wokóÅ‚ samochodu.
Sportowe fotele obito zrównoważonymi materiaÅ‚ami, które majÄ… strukturÄ™ prawdziwego zamszu. Przycisk zapÅ‚onu znajduje siÄ™ na powierzchni gaÅ‚ki dźwigni zmiany biegów, a informacja o koniecznoÅ›ci przeÅ‚Ä…czenia biegu wyÅ›wietla siÄ™ na spÅ‚aszczonym u doÅ‚u kole sportowej kierownicy. Schowek na smartfona i na tablet wskazuje jasno grupÄ™ docelowÄ… tego koncepcyjnego pojazdu. To mÅ‚odzi profesjonaliÅ›ci i ludzie w Å›rednim wieku, którzy zawsze majÄ… przy sobie swoje urzÄ…dzenia mobilne. Uchwyt na torebkÄ™ przed fotelem przedniego pasażera zapobiega przesuwaniu siÄ™ torebki pod nogi podczas hamownia. Na bardzo zabrudzone obuwie sportowe przeznaczono rodzaj pojemnika pod podwójnÄ… podÅ‚ogÄ… bagażnika. Pokrywa zamocowana w podÅ‚odze bagażnika zwiÄ™ksza wysokość przestrzeni bagażowej, przykÅ‚adowo na czas przewożenia kwiatów doniczkowych lub wiÄ™kszych bukietów.
Niesamowitym, rozrywkowym dodatkiem oferowanym przez Bonnie, jest funkcja Drumbase. Czujniki piezo w kierownicy, nawiewach i w osÅ‚onie schowka precyzyjnie zapisujÄ… bÄ™bnienie palców kierowcy i pasażera przedniego fotela, a komputer przetwarza je w dźwiÄ™k bÄ™bnów.
Brzmi to prawie tak, jakby na pokładzie Audi A1 naprawdę znajdowała się perkusja. Ta zabawa dźwiękiem daje nową możliwość spędzania czasu w pojeździe. Podobnego rodzaju gadżety grywalizacji mogłyby być interesujące także podczas autonomicznej jazdy.
Inteligentny asystent osobisty (PIA)
Najlepsza koncepcja obsÅ‚ugi to taka, która dostosowuje siÄ™ do kierowcy, oszczÄ™dza mu możliwie dużo czynnoÅ›ci i samodzielnie wykonuje rutynowe polecenia – tej zasadzie hoÅ‚duje „PIA“, czyli inteligentny asystent osobisty. DziÄ™ki metodom sztucznej inteligencji, PIA inteligentnie Å‚Ä…czy ze sobÄ… dane pozyskiwane z pojazdu, dane o kierowcy, dane o aktualnej i przyszÅ‚ej sytuacji na drodze oraz dane z internetu. PIA reaguje m.in. na polecenia gÅ‚osowe i dziÄ™ki inteligentnym algorytmom może samodzielnie i adaptacyjnie wchodzić w interakcjÄ™ z użytkownikiem.
PIA obserwuje czynnoÅ›ci kierowcy i rozpoznaje go na podstawie wzorców jego zachowania. Wynika z tego szereg możliwych scenariuszy zastosowaÅ„: nawigacja, wybór muzyki, wybór żądanej usÅ‚ugi Audi connect, klimatyzacja, sugestia dotyczÄ…ca miejsca parkowania czy zachowania zwyczajowego odstÄ™pu od pojazdu jadÄ…cego przed nami na autostradzie. Na podstawie informacji pozyskanych z zastosowaniem metod samouczenia siÄ™ maszyn, PIA może dostosować funkcje samochodu do zachowania i potrzeb kierowcy, a także aktywnie udzielać sugestii.
Specjalny serwer w zabezpieczonej chmurze Audi przechowuje i przetwarza dane PIA. Klient ma dostÄ™p do nich o każdej porze, przez swoje konto w myAudi i również przez myAudi może nimi zarzÄ…dzać. Może je usunąć lub zmienić, na przykÅ‚ad w razie przeprowadzki. Ponadto można je także automatycznie przenieść do innych samochodów. Pojazd rozpoznaje danego użytkownika, Å‚aduje odpowiedni profil, a PIA odpowiednio dopasowuje auto oraz swoje interaktywne zachowanie.
Projektem wstÄ™pnym PIA kieruje Audi Electronics Venture GmbH (AEV), spóÅ‚ka-córka Audi. Pierwsze elementy tego projektu mogÄ… trafić do produkcji seryjnej jeszcze w tej dekadzie, a w przyszÅ‚oÅ›ci stworzone zostanÄ… możliwoÅ›ci ich rozbudowy, aż do momentu uzyskania perfekcyjnego asystenta kierowcy.
Ochrona danych
Ochrona danych cieszy siÄ™ w Audi wysokim priorytetem. Audi w peÅ‚ni przestrzega obowiÄ…zujÄ…cych w danym paÅ„stwie przepisów o ochronie danych osobowych i prawach jednostki. W podejÅ›ciu do danych osobowych klientów, w Audi zawsze obowiÄ…zujÄ… jasne zasady.
|
|