Nowy kierowca fabryczny Audi, Niemiec Daniel Abt i obroÅ„ca mistrzowskiego tytuÅ‚u, Brazylijczyk Lucas di Grassi oraz cztery bolidy teamu Audi Sport ABT Schaeffler, przeszli w Hiszpanii przez bardzo wyczerpujÄ…cy program testowy. Temperatury na torze dochodziÅ‚y do 30 stopni Celsjusza w cieniu. Plan jazd testowych skupiaÅ‚ siÄ™ przede wszystkim na symulacji wyÅ›cigów i optymalizacji zarzÄ…dzania energiÄ… nowego ukÅ‚adu motor-generator MGU, charakteryzujÄ…cego siÄ™ tylko jednym biegiem poruszajÄ…cym bolid do przodu.
Pomimo wysokich temperatur, wszystkie cztery Audi e-tron FE04, przez caÅ‚e trzy dni testów, dziaÅ‚aÅ‚y bez zarzutów i niezawodnie. Obaj zawodnicy – Daniel Abt i Lucas di Grassi – odnotowali pokonanie 474 okrążeÅ„ trzykilometrowego toru Circuit Ricardo Tomo w Walencji, co przekÅ‚ada siÄ™ na przejechany dystans 1466 kilometrów. To tyle, ile kierowcy przejeżdżajÄ… podczas caÅ‚ego sezonu FormuÅ‚y E. Zarówno Abt, jak i di Grassi przez caÅ‚y czas trzymali siÄ™ w czoÅ‚ówce, choć czasy bezwzglÄ™dne miaÅ‚y w tym wypadku drugorzÄ™dne znaczenie z racji tego, że w regulaminie testów zapisano dwukrotne w ciÄ…gu dnia Å‚adowanie jednego bolidu do peÅ‚nej mocy 200 kW. Dodatkowo, już podczas jazd, zmodyfikowano konfiguracjÄ™ toru, dodajÄ…c drugÄ… szykanÄ™ na prostej startowej.
„Już od poczÄ…tku Daniel i Lucas sygnalizowali mi, że czujÄ… siÄ™ w swych bolidach bardzo dobrze i potwierdzali, że wykonaliÅ›my dobrÄ… robotÄ™ i ogromny krok naprzód jeÅ›li chodzi o napÄ™d” – powiedziaÅ‚ Allan McNish, kierownik zespoÅ‚u. „Ale tak naprawdÄ™, to dopiero podczas inauguracji sezonu w Hongkongu zobaczymy w jakim miejscu jesteÅ›my. JesteÅ›my zadowoleni z wyników testów w Walencji, ale przed nami jeszcze dużo pracy. Audi e-tron FE04 jest szybkie i niezawodne. BÄ™dziemy jeszcze kontynuować prace nad optymalizacjÄ… zarzÄ…dzania energiÄ… i nad oprogramowaniem, które póki co jest jeszcze w fazie prób i symulacji.”
„Testy oceniam bardzo pozytywnie” – podkreÅ›liÅ‚ obecny mistrz FormuÅ‚y E Lucas di Grassi. „WierzÄ™ w to, że nasz bolid jest bardzo konkurencyjny. Audi, ABT i Schaeffler wykonaÅ‚y kawaÅ‚ dobrej roboty. WykorzystaliÅ›my te trzy dni optymalnie, po to, by jak najlepiej przygotować siÄ™ do inauguracyjnego wyÅ›cigu sezonu w Hongkongu. Najlepsze czasy okrążeÅ„ byÅ‚y bardzo do siebie zbliżone. CzujÄ™, że to bÄ™dzie bardzo ekscytujÄ…cy sezon.”
„Próby w Walencji poszÅ‚y bardzo gÅ‚adko” – powiedziaÅ‚ Daniel Abt. „MusiaÅ‚em siÄ™ jednak wiele nauczyć, jeÅ›li chodzi o oprogramowanie i wiele innych spraw. W ciÄ…gu trzech dni, a zwÅ‚aszcza w czwartek, poczyniliÅ›my duże postÄ™py. Samochód jeździ doskonale i jest szybki. Nie mogÄ™ siÄ™ już doczekać moich pierwszych dwóch regularnych wyÅ›cigów jako fabryczny kierowca Audi.”
Od wczorajszego wieczoru, aż do otwarcia sezonu w Hongkongu, które odbÄ™dzie siÄ™ 2 i 3 grudnia, jakiekolwiek dalsze testy i próby bolidów FormuÅ‚y E sÄ… zabronione. Cztery egzemplarze Audi e-tron FE04 zostanÄ… teraz rozmontowane i ponownie zÅ‚ożone w kwaterze gÅ‚ównej teamu w niemieckim Kempten. W poÅ‚owie listopada odpÅ‚ynÄ… z Anglii wprost do Hongkongu.
Wyniki jazd testowych – Walencja, 2-5 października 2017
Tor w wersji pierwszej (3.090 km, jedna szykana, poniedziałek)
Lucas di Grassi (Audi e-tron FE04 #1), 1 min. 18.579 s., 71 okrążeń
Daniel Abt (Audi e-tron FE04 #66), 1 min. 18.697 s., 85 okrążeń
Tor w wersji drugiej (3.094 km, dwie szykany, wtorek i czwartek)
Daniel Abt (Audi e-tron FE04 #66), 1 min. 21.946 s., 160 okrążeń
Lucas di Grassi (Audi e-tron FE04 #1), 1 min. 22.215 s., 158 okrążeń
Zdjęcia z jazd testowych w Walencji
Wyniki
Informacje o Formule E w sezonie 2017/2018