-
Wzajemna wymiana patentów i licencji przyczynić ma siÄ™ do przyspieszenia wprowadzania ogniw do aut produkcji seryjnej
-
CzÅ‚onek zarzÄ…du AUDI AG ds. rozwoju technicznego Peter Mertens mówi: „Chcemy wspólnie wypracować bardziej atrakcyjne struktury kosztowe, które powinny doprowadzić do przeÅ‚omu i wprowadzenia elektrycznej mobilnoÅ›ci na szerokÄ… skalÄ™”
-
Duży SUV Audi wyposażony w technikę ogniw paliwowych, w niskowolumenowej serii produkcyjnej pojawić powinien się już na początku następnej dekady
„Technika ogniw paliwowych jest najbardziej systematycznÄ… z form mobilnoÅ›ci elektrycznej, a tym samym jest potężnym atutem w naszej ofercie bezemisyjnej mobilnoÅ›ci przyszÅ‚oÅ›ci segmentu premium” – mówi Peter Mertens, czÅ‚onek zarzÄ…du AUDI AG ds. rozwoju technicznego. „W naszych planach rozwoju FCEV (ang. Fuel Cell Electric Vehicle - pol. elektryczny pojazd z ogniwami paliwowymi) Å‚Ä…czymy siÅ‚y z innymi, silnymi partnerami, takimi jak Hyundai. Kooperacja to najlepszy sposób na wprowadzenie atrakcyjnych kosztowo innowacji i dokonanie w ten sposób przeÅ‚omu w obszarze tej zrównoważonej techniki.”
„JesteÅ›my przekonani o tym, że nasze partnerstwo z Audi z sukcesem wskaże caÅ‚emu Å›wiatu wizjÄ™ i zyski, jakie przynoszÄ… FCEV” – podkreÅ›la Euisun Chung, wiceprezes Hyundai Motor Company. „Niniejsza umowa jest kolejnym przykÅ‚adem ogromnego zaangażowania Hyunadai’a w kreowanie bardziej zrównoważonej przyszÅ‚oÅ›ci, przy jednoczesnym zwiÄ™kszaniu obecnoÅ›ci napÄ™dzanych wodorem pojazdów w życiu konsumentów. To najszybsza droga do tworzenia Å›wiata, w którym emisja zanieczyszczeÅ„ do atmosfery bÄ™dzie naprawdÄ™ zerowa.”
Duże zasiÄ™gi i krótki czas Å‚adowania czyniÄ… wodór atrakcyjnym źródÅ‚em energii dla mobilnoÅ›ci elektrycznej. Dotyczy to zwÅ‚aszcza wiÄ™kszych samochodów, w których zalety masy pojazdu z ogniwami paliwowymi, nieodÅ‚Ä…cznie zwiÄ…zane z ich konstrukcjÄ…, sÄ… szczególnie widoczne. Produkcja wodoru z odzysku oraz stworzenie odpowiedniej infrastruktury, to obok dalszego rozwoju techniki ogniw paliwowych kluczowe aspekty przyszÅ‚ego, spodziewanego sukcesu rynkowego tego rozwiÄ…zania.
AUDI AG to firma, która w ramach Grupy Volkswagen wzięła odpowiedzialność za rozwój technologii ogniw paliwowych i która obecnie pracuje nad szóstÄ… już ich generacjÄ…. DziaÅ‚ajÄ…ce na rzecz caÅ‚ej Grupy Centrum Kompetencyjne Ogniw Paliwowych zlokalizowane jest na terenie fabryki Audi w Neckarsulm. Audi ma zamiar rozpocząć niewielkÄ… produkcjÄ™ modelu napÄ™dzanego ogniwami paliwowymi już na poczÄ…tku kolejnej dekady. BÄ™dzie to sportowy SUV, którego najwiÄ™kszymi zaletami bÄ™dÄ… komfort segmentu premium, znany już z dużych modeli czterech pierÅ›cieni oraz duży zasiÄ™g. Umowa o wspóÅ‚pracy i wymianie z Hyundai’em skoncentrowana jest jednak na kolejnym etapie rozwoju tej techniki, który zakÅ‚ada produkcjÄ™ wysokowolumenowÄ… i szerszÄ… ofertÄ™ rynkowÄ… tego typu pojazdów.
Nad różnymi koncepcjami ogniw paliwowych Audi pracuje od prawie dwudziestu lat. Pierwszym, testowym samochodem marki napÄ™dzanym w ten sposób, byÅ‚o Audi A2H2 z roku 2004. Kolejne byÅ‚o Audi Q5 HFC z roku 2008. Wraz z Audi A7 Sportback h-tron quattro z 2014, pojawiÅ‚a siÄ™ nazwa „h-tron” symbolizujÄ…ca modele z ogniwami paliwowymi. Litera „h” odnosi siÄ™ tu do wodoru (hydrogenium). Z kolei pokazane w 2016 roku koncepcyjne Audi h-tron quattro prezentowaÅ‚o w peÅ‚ni kompetencje czterech pierÅ›cieni na polu zintegrowanych systemów napÄ™dzanych ogniwami paliwowymi.